Dator, fiber och tappad anslutning.

MissFideli

Trådstartare
Jag har fiber hemma. Indragen med kabel från mina hyresvärdars hus, alltså inget eget.

Används till att strama tv via chromecast, dator och mobil förstås.

Men jag har ett problem. Sitter och tittar på TV. Sätter igång datorn, öppnar ett program jag ska pyssla lite i... och anslutningen bryts. Inget internet finns, varken på TV eller dator eller mobil om den är satt på wifi.
Inte alltid, ibland går det toppen.

Tv och mobil störs inte av varandra, det är datorn vad det verkar. Men varför? Vad kan jag göra? Datorn (laptop) är minst 6-7 år, minns inte exakt. Har wifimodem (heter det så?) i sig.

Har en TP-link Deco M4 som jag fått av hyresvärden som wififörstärkare först, men den ska funka som accesspunkt/wifi-router med vad jag fått sagt till mig.

Vad är det för fel med datorn?
 
Något som skulle kunna orsaka symptom som stämmer med din beskrivning är en IP-adresskonflikt.

Varje ansluten enhet i ett nätverk har en egen unik nätverksadress, en så kallad IP-adress. I ett typiskt hemmanätverk finns en router som delar ut IP-adresser till allt som ansluts, och håller koll på vilka enheter som har vilken adress. Direkt när du ansluter en enhet (dator, mobil, webradio, whatever) blir den tilldelad en adress av routern. Det kallas för dynamisk adressering. Men det går som regel också att välja att själv manuellt ställa in vilken IP-adress en enhet skall ha, det kallas statisk adressering. Det är vanligt i somliga typer av professionella nätverk. Om du ansluter en enhet (läs: din laptop) som redan är fast inställd på en statisk IP-adress, till ett nätverk där just den adressen redan delats ut dynamiskt av routern till någon annan enhet så blir det problem. Dels för de båda enheterna som har samma IP-adress, men inte sällan påverkar det hela nätverket.

I normalläget behöver din dator alltså vara inställd på dynamisk adressering för att fungera. Det brukar benämnas ungefär "Erhåll en nätverksadress automatiskt" eller liknande. Det är inte något som ändras "av sig självt" utan man behöver göra det medvetet så att säga, men det kan ändå vara bra att kolla.
Du hittar till den inställningen litet olika väg beroende på Windowsversion (eller om du kör Apple), och det är rätt många steg dit. Hittar du själv, eller har någon du kan be om hjälp?
 
Den står inställd på automatisk tilldelning. Men jag fick en idé! Att det blir en konflikt, kan ju stämma. Datorn är gammal, kanske påverkar det. Så jag testade starta datorn före jag drog igång streamingen och då funkade det. Kanske är det så jag gjort när det funkade? Kanske är det enklare för streamingen (eller vad är det egentligen? Chromecasten?) för att den är modernare?

En tanke. Vet ju inte om det kommer funka varje gång.
 
Då funderar jag litet kring huruvida det handlar om ett nätverksproblem eller ett rent wifiproblem, det kan låta som samma sak men är det inte riktigt. Har du möjlighet att prova att ansluta datorn med kabel till TP-link M4:an?

När flera wifi-nätverk är igång på samma plats (eller nära) finns det förutsättningar för problem, beroende på hur de olika enheterna är inställda för att välja wifi-kanaler. Oftast behöver man inte bekymra sig om de bitarna, och många routers/accesspunkter/wifi-repeaters är såpass "smarta" att de löser den konfigurationen själva. Men ibland, framför allt när det är wifi-repeaters inblandade, kan det bli stökigt när flera basstationer vill använda samma wifi-kanaler. Det är sällan särskilt svårt att lösa men kräver litet inställningspillande.

Min erfarenhet är att prylars ålder sällan spelar roll för den här typen av problem. Åldern kan ha betydelse för andra saker men inte för huruvida prylar pratar med varandra eller inte. Där står felorsakerna istället som regel att hitta i konfliktande IP-adresser, konfliktande wifi-kanaler, utgångna certifikat, felaktiga inställningar mm. (Att byta till en helt ny dator kan visserligen lösa sådana saker också men inte på grund av att att datorn i sig är ny utan på att den har ett nytt, fräscht och uppdaterat operativsystem och/eller andra inställningar.)
 
Då funderar jag litet kring huruvida det handlar om ett nätverksproblem eller ett rent wifiproblem, det kan låta som samma sak men är det inte riktigt. Har du möjlighet att prova att ansluta datorn med kabel till TP-link M4:an?

När flera wifi-nätverk är igång på samma plats (eller nära) finns det förutsättningar för problem, beroende på hur de olika enheterna är inställda för att välja wifi-kanaler. Oftast behöver man inte bekymra sig om de bitarna, och många routers/accesspunkter/wifi-repeaters är såpass "smarta" att de löser den konfigurationen själva. Men ibland, framför allt när det är wifi-repeaters inblandade, kan det bli stökigt när flera basstationer vill använda samma wifi-kanaler. Det är sällan särskilt svårt att lösa men kräver litet inställningspillande.

Min erfarenhet är att prylars ålder sällan spelar roll för den här typen av problem. Åldern kan ha betydelse för andra saker men inte för huruvida prylar pratar med varandra eller inte. Där står felorsakerna istället som regel att hitta i konfliktande IP-adresser, konfliktande wifi-kanaler, utgångna certifikat, felaktiga inställningar mm. (Att byta till en helt ny dator kan visserligen lösa sådana saker också men inte på grund av att att datorn i sig är ny utan på att den har ett nytt, fräscht och uppdaterat operativsystem och/eller andra inställningar.)

Jag testade det igår och det fungerade ett tag, sen kopplade datorn ifrån och routern började blinka rött. Så fort jag stängde av datorn, lös den vitt igen och allt fungerade. Startade igång datorn, funkade ett tag, sen fick jag stänga av den igen.
Kan det ha med nått program jag kör på datorn att göra?
Det var inga problem på förra stället, det är där jag bor nu.

Just ja. Datorn säger då, bara när det krånglar, att det finns ett wifi/nätverk som heter vardagsrum. Vilket min chromecast heter. Har den ett eget litet nätverk? För den kan fortsätta visa kanalen jag streamat på TV'n, trots att jag slagit av wifi på mobilen. Jag streamar från mobilen.

Fasiken vad det är svårt att förklara 😬

Edit: Det var inga problem när jag använde surfkort via min mobiloperatör heller, så kanske är det routern då? Utöver att chromecasten fortsatte visa TV trots att mobilen inte var inblandad längre.
 
Kan det vara någon drivrutin för wifi-anslutningen som behövs uppdateras på datorn? Ev. Att man kan komma åt loggen för wifit ifall hyresvärden kan hjälpa till?
 
Kan det vara någon drivrutin för wifi-anslutningen som behövs uppdateras på datorn? Ev. Att man kan komma åt loggen för wifit ifall hyresvärden kan hjälpa till?

Osäker på om den går att uppdatera, datorn är nog över 7 år. Får kolla. Hyresvärden kan inget om sånt här säger han.
 
Osäker på om den går att uppdatera, datorn är nog över 7 år. Får kolla. Hyresvärden kan inget om sånt här säger han.
Prova att googla drivrutin + datormodell/operativsystem så brukar du hitta tillverkares drivrutiner. Finns how-to-guides lite överallt.

Wifin loggar man in genom att skriva in 192.168.X.X som url där X byts ut beroende av routerns tillverkare. Asus har t.ex 192.168.1.1 om jag minns rätt och där kan man logga in med anv namn + lösen som hyresvärd borde ha (ofta admin + lösen).
 
Kom på att allt ju funkat utan problem i förra bostaden, så jag bytte till gamla routern som jag har med hit. Troligen är min dator för gammal för nya routern. Finns inga uppdateringar heller. Men nu har jag kopplat in gamla routern (11 år gammal) och allt verkar funka 👍
 
Nu vet jag ju inte hur nära folk kan komma din bostad, men tänk på att så gammal utrustning ofta är väldigt dåligt skyddad mot intrång. Det finns mycket man kan ställa till med genom att bara ta sig in på någons Wi-Fi, tyvärr.
 
Nu vet jag ju inte hur nära folk kan komma din bostad, men tänk på att så gammal utrustning ofta är väldigt dåligt skyddad mot intrång. Det finns mycket man kan ställa till med genom att bara ta sig in på någons Wi-Fi, tyvärr.

Jag har koll på sånt. Men det verkar ju krävas en ny dator för att få saker att funka.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har nyligen flyttat till en ny lägenhet med fiberanslutning till internet. Jag kopplade in datorn i hålet i väggen och kom in på...
Svar
6
· Visningar
2 653
Senast: Septicemia
·
IT & mobiler Min dator dog i februari och sedan dess har den vägrat starta. I går äntligen fick jag den "lagad" av en snäll kille och det som var fel...
Svar
8
· Visningar
1 653
Senast: Araminta
·
K
IT & mobiler Sedan igår har jag ett litet problem med min laptop. Helt plötsligt upphör anslutningen till Internet att fungera. Jag surfar i godan ro...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Kimz0r
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp