Datorn bråkar, någon datakunnig ?

KisseNova

Trådstartare
Datorn köptes helt ny i höstas. Har varit snabb på att starta upp sig, haft utan problem 10 internetsidor uppe samtidigt och aldrig några problem. Nu bråkar den väldigt mycket, rätt som det är avslutar den msn (loggar in och ut där), när jag ska byta sida på internet så kommer det bara upp att sidan inte kan visas för tillfället. Efter ca 5- 10 gångers försök så hittar den sidan, och sen får man börja om igen så fort man ska byta sida. Dessutom är den långsam ut på internet och med att byta sida jämfört med innan.

Själva datorn är snabb att navigera på men det är problem när man ska ut på internet. Har fått byta virsuprogram sen jag köpte datorn eftersom det var en 30 dagars pröva-på tid. Kändes inte så sugen på att lägga ca 2 tusen på ett virusprogram när det finns billigare. Funderar på om datorn kunde ha virus, så efter en genomsökning hittades 140 varningar (?!) på tracking cookie. Kan det ha en bidragande effekt, dessutom så får jag inte bort dom för jag begriper mig inte på mitt virusprogram.

Med tanke på att datorn kostade 5 siffrigt belopp så är jag förbannad rent utsagt att det bråkar efter så kort tid.
 
Sv: Datorn bråkar, någon datakunnig ?

(10k är väl absolut minsta belopp att lägga om man ska ha en dator värd namnet.)

Detta är bara en vild gissning (om än kvalificerad sådan) men kolla dina DNS-inställningar. Diverse malware brukar vara glada för att ändra dem i syfte att kontrollera eller bara övervaka internetanvändningen. Det skulle kunna ge liknande symptom. För att kolla tryck win+r och skriv "cmd /k ipconfig /all" och titta efter raderna som behandlar DNS. De ska vara antingen lokala (192.168.x.y) om du har router eller liknande, eller tillhöra din internetleverantör.

Om det checks out är mitt råd som alltid att ge mer info. Kör hijackthis (googla, orkar inte leta upp själv (igen) just nu) och spara och posta en logg.
 
Sv: Datorn bråkar, någon datakunnig ?

Tack :bow:,. har försökt klura ut vad du menar. Men insett ta jag får överlåta det till någon datakunnig i min närhet. Nu krånglar det bara ibland som tur är.
 
Sv: Datorn bråkar, någon datakunnig ?

men då försvinner ju mina bilder ;)

Jag har 3 års garanti, men den krågnlar bara ibland. För det mesta fungerar den felfritt, så jag funderar på om någon kan krångla sig in på min dator och surfa på mitt internet ?
 
Sv: Datorn bråkar, någon datakunnig ?

Du har väl backup på bilder (och annat som du vill ha kvar).

Det är väldigt svårt att felsöka med knapphändiga uppgifter över internetfora så det enklaste tipset blir ju, redan föreslagits att formatera om datorn. Givetvis ta backup innan men bör man ju alltid ha en uppdaterad.

Virusprogram har jag själv inte mycket till övers för men det finns ju gratisalternativ att ladda ned.

Har du ett (oskyddat) trådlöst nätverk och har grannar är det inte otroligt att någon ibland använder ditt nätverk. Är du helt hämningslös med att öppna mailbilagor eller ladda ned suspekta filer / program från nätet kan du kanske även lyckats dra på dig något virus / trojan.

Sammanfattningsvis: tag backup, formatera hd, installera om; eller släpa hem någon datorkunnig människa som kollar på plats.
 
Sv: Datorn bråkar, någon datakunnig ?

Hm. Får se om jag kan lösa problemet för det är inget kul när internet lägger av :mad:
 
Sv: Datorn bråkar, någon datakunnig ?

men då försvinner ju mina bilder ;)

Jag har 3 års garanti, men den krågnlar bara ibland. För det mesta fungerar den felfritt, så jag funderar på om någon kan krångla sig in på min dator och surfa på mitt internet ?

Några tips:

  • Ha aldrig viktiga dokument, bilder etc enbart på din hårddisk. Skaffa ett större USB minne alt. en extern hårdiskn(kostar ca500 kr) det är en billig investering. Ha sedan för vana att alltid (en gång i veckan för mig) föra över en backup på mappen mina dokument till den externa. Då är alla viktiga filer relativt säkra
  • Lägg ner en tusenlapp på ett BRA antivirus och brandväggsprogram. Annars kommer
    • har du trådlöst internet utan kryptering och någon billighetsvariant av brandvägg/virusprogram så är det inte omöjligt att någon tagit sig in på din dator
    du garanterat ha problem ifall du är ute på internet.
 

Liknande trådar

Träning Jag har ett sto som är 6 år men ganska mycket efter utbildningsmässigt. Hon är känslig men skarp. Det hade varit en del trassel vid...
2
Svar
31
· Visningar
6 959
Senast: Vitsippan
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 056
Senast: LenaH
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 453
Senast: ako
·
Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 365
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp