Datorn tar hundra år på sig.....

Z

Zippa

Min dator är knäpp!!!!
Den tar hundra år på sig numera fast jag har bredband och jag hör lixom hur datorn jobbar och jobbar men att bara starta upp den tar hur lång tid som helst...
sen tycker jag den jobbar lite väl mkt hela tiden???
Jag har inte mkt sparade program och sånt och nästan hälften i ledigt utrymme... nån som fattar?
Man blir ju bara så stressad när den håller på så här... ibland så hinner jag skriva nästan tre lite längre ord innan datorn hänger med och skriver ner dom oxå..???
 
Uppdatera antivirusprogram och ta en koll.
Kör sedan scandisk och se om något sådant har gått snett.
Därefter defragmentera om du inte gjort det på ett tag.
 
Hur gör jag för att köra scandisk och defragmentera???
Har Windows xp homeedition
 
Start, Kontrollpanelen, Prestanda och underhåll, Ordna objekt på hårddisken... = Defrag...
 
Det står så här när jag skall försöka defragmentera C:

Defragmenteringen av (C:) har avbrutits pga att inkonsekvenser upptäcktes i filsystemet. kör verktyget CHKDSK eller SCANDISK på (C:) för att rätta de här inkonsekvenserna och kör därefter diskdefragmenteraren.

Någon som fattar???
Och scandisk skall man väl inte ge sig in på om man inte har kunskapen?? Finns det nån guide så att jag inte gör något helt galet???
 
Scandisk är lättanvänt.

Gå in på Den här datorn
Högerklicka på hårddisken->Egenskaper->Verktyg->Felkontroll
(Det kan vara sorterat lite annorlunda beroende på operativsystem etc)

Kryssa i Reparera fel i filsystemet automatiskt ocxh
Sök efter skadade sektorer och försök reparera dem

Starta och låt datorn köra scandisk ostört, det kan ta låång tid.
 
Vi får väl se... Nu har jag glrot det och skall bara defragmentera så får vi se om det går någe fortare..
Än så länge går det lika sakta om inte saktare tom... :confused:
 
Tack alla för hjälpen jag testade allt möjligt och närjag körde de som ni rådde mig till så hittade en infektion samt på det andra programmet så tog jag bort 38olika grejer som tydlligen inte var bra...

Så nu går datan verkligen bättre .. Tack!!! :love:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 045
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 180
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 355
Senast: Enya
·
Kropp & Själ För 1 år sen ganska precis opererade jag bort en stooor hjärntumör. Vid inskrivandet vägde jag nästan 63kg. Efter 2 mån började jag...
Svar
7
· Visningar
1 003
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp