Datortomografi av lungor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bör jag vara orolig? Fick bara veta att det syntes något på röntgen som skall undersökas vidare.

Man behöver oftast inte vara orolig, beroende på hur de formulerat det.
De flesta lungröntgenfynd som orsakar vidare utredning med datortomografi, leder till ett "vi hittade inget som man behövde bry sig om".

Men det är klart att det - tyvärr - är tänkbart att ett ospecifikt fynd på lungröntgen kan vara tecken på allvarligare sjukdom.

Och så ångrar jag halvt att jag skrev det här ärliga svaret.

Sköt om dig!
 
Idag var jag på UL av hjärtat, verkade inte vara något revolutionerande, förutom att min dygnsrytm gick bananas. Väl hemma hittade jag tid för datortomografi av lungorna (imorgon) samt brev från läkaren om röntgenfyndet.
"Röntgen visade endast väldigt lite svikttecken, däremot såg man en liten nodulär förändring som vi behöver titta närmare på."

2 veckor med Furix o stödstrumpor har gjort underverk med mina anklar. Håll tummarna för mig imorgon!
:)
 
Idag var jag på UL av hjärtat, verkade inte vara något revolutionerande, förutom att min dygnsrytm gick bananas. Väl hemma hittade jag tid för datortomografi av lungorna (imorgon) samt brev från läkaren om röntgenfyndet.
"Röntgen visade endast väldigt lite svikttecken, däremot såg man en liten nodulär förändring som vi behöver titta närmare på."

2 veckor med Furix o stödstrumpor har gjort underverk med mina anklar. Håll tummarna för mig imorgon!
:)
Håller tummar!

...det finns ingen "tumhållarsmiley"?
 
Alltså detta. Skriver alltså en läkare så i ett brev till patienten? "Nodulär"? Och så undrar de varför folk googlar själva och kommer till doktorn med såväl färdig diagnos som förslag till behandling. :meh:
Japp så stog det i brevet. Nu är jag hemma från DT o jag har inte googlat får vänta på svar från undersökningarna.
 
Japp så stog det i brevet. Nu är jag hemma från DT o jag har inte googlat får vänta på svar från undersökningarna.
Det gör du helt rätt i. Att inte googla alltså. Man blir bara uppskrämd.

Men det är inte klokt att läkare skriver så i ett brev! Hade ni suttit mittemot varann hade du ju kunnat fråga Vad betyder det?

Nåja. Hoppas det går bra i alla fall!
 
@vallhund
crossed-fingers.png


Håller tummar!

...det finns ingen "tumhållarsmiley"?
Visst är fingers crossed den engelska översättningen av att hålla tummarna?
 
Idag var jag på UL av hjärtat, verkade inte vara något revolutionerande, förutom att min dygnsrytm gick bananas. Väl hemma hittade jag tid för datortomografi av lungorna (imorgon) samt brev från läkaren om röntgenfyndet.
"Röntgen visade endast väldigt lite svikttecken, däremot såg man en liten nodulär förändring som vi behöver titta närmare på."

2 veckor med Furix o stödstrumpor har gjort underverk med mina anklar. Håll tummarna för mig imorgon!
:)
hm, fantastiska formuleringar.

"liten nodulär förändring som vi behöver titta närmare på."

Jo, jag förstår vad det står.
Men jag räknar inte med att alla människor som får ett sådant brev begriper - och tycker att läkare kan tränas i att formulera sig/oss begripligt.
Har sett betydligt knäppare formuleringar i brev och förstår verkligen varför folk blir oroliga (många gånger i onödan).
 
Hjärtat är jag inte så orolig för, har inga sådana besvär i släkten. Äter ju Metoprolol (hjärtstärkande, Leon fick samma när han käkat choklad) sedan tidigare pga blodtrycket o inte fått något mer för hjärtat än Furixet. Så i dagsläget tänker jag inte vidare på det, svullnaden är som borttrollad med hjälp av Furix o stödstrumpor.

Däremot har jag inte fått något svar angående UL av hjärtat o DT av lungor o övre buk. :nailbiting: Varje dag utan besked är väl en bra dag?
 
Hjärtat är jag inte så orolig för, har inga sådana besvär i släkten. Äter ju Metoprolol (hjärtstärkande, Leon fick samma när han käkat choklad) sedan tidigare pga blodtrycket o inte fått något mer för hjärtat än Furixet. Så i dagsläget tänker jag inte vidare på det, svullnaden är som borttrollad med hjälp av Furix o stödstrumpor.

Däremot har jag inte fått något svar angående UL av hjärtat o DT av lungor o övre buk. :nailbiting: Varje dag utan besked är väl en bra dag?

Jag är visserligen ingen läkare, men vad jag lärt mig med åren är att är det något riktigt allvarligt. Då kommer svaren fort. Så varje dag utan besked ÄR en BRA dag.

StyrkeKRAM på dig.
 
Eller så riskerar det att ge en akut överbelastning på ett redan sviktande hjärta, möjligen.
Det där begriper jag inte riktigt.

Så du menar att om man har ett lymfsystem som inte är riktigt fungerande, så påverkas hjärtat om lymfvätskan börjar röra på sig?

Hur påverkas hjärtat av att lymfvätskan cikulerar mer?

/tanten med ödem och ett förstorat hjärta
 
Det där begriper jag inte riktigt.

Så du menar att om man har ett lymfsystem som inte är riktigt fungerande, så påverkas hjärtat om lymfvätskan börjar röra på sig?

Hur påverkas hjärtat av att lymfvätskan cikulerar mer?

/tanten med ödem och ett förstorat hjärta

Om lymfan snabbt återförs till blodkärlssystemet leder det till en snabb ökad belastning på hjärtat. Det kan, om man har otur och är i halvrisigt skick, leda till akut svikt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 132
  • Artikel
Dagbok När man har skröplig kropp som jag och vaknar varannan timme, för att vända mig i sängen. Då jag inte kan vända i sömnen... Bytte ju...
Svar
5
· Visningar
458
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ... läste ett brev av en släkting och fick ångest i hela kroppen. Vet inte hur jag ska bli av med den nu, kan nog inte få i mig mat...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Dagbok Jag har i flera års tid ätit minipiller för att inte få mens, eftersom jag inte klarar det. Idag har jag dessvärre haft...
Svar
14
· Visningar
1 791

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp