De bästa foderrutinerna?

Tja, mina hästar skiljer sig iaf från Solenpoolens. De har fri tillgång både ute och inne, och det är SÄLLAN de står och äter 2 timmar i sträck. Faktum är att står de EN timme i sträck och äter så är det länge ;)

Nä, det mumsas i ca 45 minuter, sen går de och..ja inte fasiken vet jag vad de gör, de går iväg och sysslar med annat iaf. Knaprar bark, står och sover, letar grässtrån etc. Sen efter några timmar kommer de tillbaka till höet och äter i 30 - 45 minuter igen, och sen försvinner de.

Så de stackarna måste ha anorexia och syssla med självsvält hela bunten, stackarna =)
 
Är det att säga imot sig själva??
Nä det är STUMULANS man är ute efter och i det vilda klarar sig hästarna även på vintern.
Dom äter bark gräver fram gräs mm mm.
Inte får dom vilda hästarna utlagt hö på fältet bara för det är vinter dom har ALLTID något att äta.
Att ställa in en häst i en box 11 timmar om inte mer som visssa gör är INTE naturligt och det är inte alla som ger halm så där står hästarna utan att kunna stimulera sig. och alla ovanor kommer upp och ägaren står sig och kliar sig i huvuet och undrar varför hästen börjat att väva/krubbita

Det säger ju sig själv att vi människor inte har råd att ge så mkt hö som hästar behöver eftersom en häst äter uppåt om inte mer än 60 kilo i det vilda om DAGAEN.
Köper du då ett hö för 2 kronor kilot kan du ju räkna ut vad det bli i månaden=(
Desstom tillkommer kallhyra spån/halm torv eller vad man nu har + kraftfoder träningar mm mm.
Finns ingen som har råd med detta om man inte är miljonär vill säga.
MEN man kan iaf försöka gör det så naturlligt för sin häst som möjligt genom att INTE ställa en häst i en hage där det inte är gräs.
Låta hästen gå ute till den får kvällsmaten(20-22).
Ställa den på halm och ge den hö så den klarar sig över natten(fri tillgång)

Så att hästar kan skrapa fram gräs och äta är inte att säga emot sig själv så är hästlivet att skrapa fram maten och leta under vintern men det är inte deras liv att stå i en box 11 timmar utan mat!
 
men även om dom bara äter bark och letar lite gräs i snön så ÄTER dom!!
Det är som att tugga tuggummi inte fan äter man men endå är man mätt efter en stund.
Man lurar magen tuggar en häst lite bark och rötter så lurar den också sin mage!
Och jag måse hurra för dig att du har fri tillgång till hö till dina hästar!!
Fler som du :) :banana: :bump:
 
hm fodermaskiner kostar iof inget om man gör dom själva=) lite trä iof och en timer=)
jag säger bara hur hästar funkar jag kan ju inte rå för hur dom funkar och inte funkar eller hur??=)
 
STOPP STOPP STOPP Solenpoolen.

60 kg är rätt, men det är BETE vi talar om. Bete innehåller mest vatten. Hö innehåller 16% vatten. Jag lovar dig att inte ens den hungrigaste vildhäst äter 60 kg HÖ per dag.

Du kan inte jämföra äpplen och päron, då blir det helt galet!

Sen, vildhästarna som skrapar fram gräs. har du någon gång SETT hur de ser ut i januari? Inte är de vackra. Naturen är grym, och deras enda chans att klara vinterns SVÄLT är att äta sig riktigt ordentligt feta under sommaren. Det är därför de äter så förbaskat med gräs. För att ha fettdepåer att ta av när vintern och med den svälten kommer.
 
Jag kan GARANTERA dig att de strån de hittar i hagen såhär års är ganska få. Och skulle jag väga den bark de får i sig så är det inte många deciliter. Så det är SYSSELSÄTTNING, inte ätande de sysslar med. Hur man än vänder på det så ÄTER de inte i 2 timmar i sträck.

Sen, varför har du själv inte fri tillgång? *nyfiken*
 
Har ett stall med 8 hästar av dom 8:a är 5 st inakorderade.
Jag fodrar Hö kl 6.00
Kraftfoder och täckesbyten 6,45 därefter utsläpp.
Lunch i hagen 12.00 (Hästarna går två och två)
Mockning 16.00
Insläpp 16.45 Hö + kraftfoder
22.00 Fodring av kraftfoder, mockning och därefter Hö ( vi har en häst som får foderstrupsförstoppning så man vill inte lämna stallet förren han ätit sin havresoppa.)
 
60 kg gräs kanske!!Men inte 60 kg hö om dagen... ;)
60 kg hö åt min förra häst på ca 6 dagar...

Gräs innehåller mycket vätska därför väger det mer och därför behöver hästarna äta mer av dett för att tillgodo se sina behov.
Det är inte samma sak med hö :smirk:
 
Men en häst vill och behöver ju båda stimulans och mat! Varför är det främmande för dig att ge foder ofta dagtid men inte nattid? Bara för att boxen byts mot hage? De behöver väl mat ändå?

Jag kan lova dig att min häst blir HUNGRIG av frusna grässtrån och bark (VAR hittar man bark i en normal frusen vinterhage?) om hon inte får hö från morgon till kväll, tro mig jag har tyvärr varit med om det.. USCH vad hungrig ohn blir :(

Dessutom, visst var hästarna vilda från början men vi har haft dem tama i många hundra år nu. Även om det bästa för en häst är att gå ute dygnet runt i en stor hage så tycker inte jag att 11 timmar i box/dygn om vintrarna är värsta tänkbara scenariot, det finns mängder av hästar som går ute hälften så mycket :( Så länge det rör sig om vuxna hästar i full träning får man ta hänsyn till fler saker.

Nog skulle jag kosta på min häst att köpa mer hö om hon behövde det, men 60 kg om dagen skulle hon aldrig sätta i sig, hur matglad hon än är :rofl:
 
Barken växer väl på träden? :p

I alla fall gör den det här.Halva vintern i alla fall, sen är träden nakna så långt upp hästarna når.

Trots fri tillgång på hö, men bark är GOTT =)
 
:o :rofl:
Vi har ju inte så jättemånga hagar med träd i de här krokarna, mest vackra gräsfält med nån tillhörande liten träddunge om man har tur (borde alla hagar ha tycker jag..). Min häst har faktiskt flera skogsdungar i nuvarande hagen, men skulle hon leva på TRÄD från 8-20 i vinter?? :eek:
 
Nej, där har jag också helt tappat hur solenpoolen menar. Varken "vintergräset" (under snö eller på barmark) eller bark räcker ju på långa vägar till. Fast är man dumsnål och lat så kan man ju alltid sticka huvudet i sanden och säga att de har mat därifrån =/
 
:D jo det kan man absolut!

Nej jag har funderat lite och tycker allt att hö kl 13 vore bra, och sedan hö runt 18 och sist kl 21, men eftersom stallet jag tänker på kommer bi helt eller nästan helt kollektivt med jourer så måste ju sånt beslutas gemensamt. Att varje hästägare får ta ett utsläpp i veckan kan folk nog leva med, men luncherna gissar jag bli svårast och talade lite med stallkompisen som håller i trådarna och hon tyckte såndär grind verkade bra -om man inte har tur och bonden eller hans pensionerade far (som bor vid stallet) kan slänga till dem höet.
Sedan är väl frågan om man ska bestämma en person varje dag som har insläppet eller om man tar in själv eller ber de andra? Vore fint med ett bestämt insläpp men kanske blir lite onödigt då de flesta säkert lär vara i stallet vid den tiden ändå.. Dessutom vill man ju inte sätta upp hur mkt jourer som helst.

Å ska bli så roligt! :bump:
 
Jag tycker det är bäst med att man har fasta insläpp. Annars är risken att "alla" tror att någon annan tog insläppet, man blir försenad och ens häst blir ute längre bla bla.

Och som du sa, de flesta är i stallet den tiden iaf så att ha schemalagda insläpp blir inte speciellt bökigt.

Nackdelen med begränsat med foder till lunch är att en el hästar får mer och andra mindre. Och ½ kg på hela tiden mellan utsläpp och nsläpp blir inte alltid så lyckat.

Men bättre än inget..
 
jag har fri tillgång har ajg sagt annat??=) hehe på knällen får hon så mkt hö som det behövs så det är kvar på morgonen jag kommer.Kan tippa att det är ca 10 kilo minhäst äter väldrigt långsamt.
Säg mig vilken häst som är vacker under vintern somman INTE klipper och har täcke på?? Men inte mår den hästen dåligt för det :) bara en häst är sysselsatt under dagen är bra så hästar ska gå i GRÄSHAGE INTE GRUS. Då behöver man inte ge lunch å brunch och gud vet vad man måste ge då om man haar grus/gegghage.
Nä låt hästarna få äta den mängd hö dom behöver om en häst äter sig mätt på 1½ timme och den hinner äta 10 kilo på den tiden ge då för fan hästen 10 kilo och inte 5!!

Hurra för vi som ger fri tillgång med hö till våra hästar!!
En glad banan för oss :banana:
jag har ev på gång en hage som jag ska få hyra av komunen och göra till lösdrift.
Komunen står allt wiii äntligen ska min häst få leva så nära vildliv jag nu kan erbjuda henne som tamhäst=)
 
Du har INTE fri tillgång Solenpoolen. Det lilla gräs som finns vintertid är ren bukfylla. Det är för det första näringslöst, och för det andra så räcker inte mängden de får i sg för de ska känna sig mätta. Vad du än försöker intala dig själv.

jag lovar att om du lägger ut hö i hagen på dagarna vintertid så kommer din häst att äta hö i hagen med, eftersom det lilla gräs den får i sig inte är tillräckligt.

Och med fula hästar i januari menade jag inte raggiga och oborstade, utan muskelfattiga och emliga. Det blir inte hästar som året runt får tillräckligt med foder. Vilket vildhästarna inte får vintertid.

Och har man FRI TILLGÅNG i hagen med behöver man inte tjafsa med "lunch och brunch och allt vad det heter". Det sköter hästarna själv.

Men att låta dem klara sig på vissnat gräs de får gräva upp frpn snön, och bark, och kalla det fri tillgång är bland det mest befängda jag hört. Fungerar möjligen om man kan släppa dem i hage med övervuxet bete på hösten, men när snön täckt det så är det kört.

Och sist jag kollade var det ungefär lika mycket snö både dä du bodde och jag bodde (i Södra Sverige kan de ju ha barmark året om och då blir det iaf sysselsättningsbukfylla med de gamla gräset)

Så, börja istället ge din hästar MAT på dagarna.

Tänk dig själ om du halva dagen får äta hur mkt du vill, men den andra halvan får du knapra på de brödkanter du lyckas leta fram...
 
JASSÅ så du vet hur jag har det till min häst fasten du inte har träffat mig och mina hästar?? hmm intressant :)

Nä just nu går min häst ute dygnet runt och går på bete så nu har hon inge hö lägger jag ut äter hon inte=)

Undervintern har vi fritillgång med hö som vi lägger ut under tak så det inte kan regna på det.
För jag vill va säker på hur mkt hon får i sig näringsmässigt fast ur MÄTTNINGSSYNPUNKT klarar hon sig på att beta gräs i hagen under vintern. Musklera på vildhästar under vintern är KALASFINA såg du inte på djurkanalen om vildhästarna??
Hon följde massa flockar under 4 års tid. Undervintern klarade dom sig hur bra som helst dom åt gräs barn rötter(näring) jord(mineraler) löv mm mm.
Inte försvann deras muskler inte under vintern men nu har varken du eller jag några vildhästar=) så vi behöver inte bekymmra oss över att våra häsatr ska dö i svält under vintern.
vad jag vill till min häst och vad hästen BEHÖVER är 2 helt olika saker. ja ajg ger min häst hö ÄVEN under vintern i hagen ÄVEN fast hon inte begöver=)
OM hon hade stått i en liten hage på 10x10 meter skulle jag vara TVUNGEN att ge fri tillgång till hö.

Jag vill inte ha min häst i en box överhuvudtaget men lagen säger som så att jag MÅSTE om jag inte har lösdrift.Vilket jagidag inte har men snart kanske jag ahr ett :)
Jag vill ge ett sådant naturligt liv som möjlgt till min häst ÄVEN om det innebär ett sämre och jobbigare för mig!
Många säger nää jag måste ha ridhus nää jag måste ha värme nää jag måste ha det å de. sedan hur stallet till HÄSTEN ser ut skiter dom i bara ägaren har sitt jävla varma fikarum att sitta i :mad:
Det är väl endå ett STALL vi är i? hästen kommer ALLTID först för mig sedan kommer mina egna behov. Visst ett varmt och mysigt stall skulle inte sitta fel där man kan gå in och värma sig efter ridturen men innebär det att hästen min får mindre hage bara för att det måste byggas ett fikarum till dom som har hästarna där skulle jag avstå att stå där och hellre frysa och låta min häst få gå i större hage!!
Visst min häst fryser lätt om vintern med det finns något som heter täcke och jag har även nu hittat ett värmetäcke för 5000:- som är varmt hela tiden går på batteri=) köper hellre ett sådant täcke och låter hästen få va just vad den är HÄST!!!!
 
NACKDELEN med att ge hö i hagen är att dom som är lågrankade kanske inte får sin gina hö som dom ska ha och ivärsta fall får inget alls=(
Därför tycker jag att man ska ha ett stort "bord" med tak där man brer ut höet så hästarna kan äta från båda hållen=)
 
DU har hittat ett täcke som går på batteri????

Men snälla lilla Solenpoolen, VAR har du sett vildhästarna, somd u framhåller som det ideala sättet för en häst att leva, gå med täcke?

Bara undrar.

Sen, har du lust att tala om VAR du hittade det där batteritäcket, och hur man skyddar sig mot risken för kortslutning och att hästen istället får elchocksterapi?

Nu lär jag nog gå ut och ta en cigarett. Batteridrivna täcken, ja jag säger då det, mycket ska man höra innan öronen ramlar av. Och att det övht finns EN idiot som är beredd att betala för det? Jisses...
 
Om man har fri tillgång p hö får ALLA hästar äta. De ranglåga äter när de ranghöga ätit klart och går därifrån.

och foderbord, eller många högar gör ingen skillnad.

Jag ger för övrigt i stora "lådor", för jag inte vill de ska äta nedtrampat hö.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska försöka fatta mig kort, även om det blir svårt. Men jag har ett litet dilemma som jag behöver spåna kring. Jag har ett jobb som jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 304
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 824
Senast: svea
·
Övr. Barn Hej kloka medsystrar. Jag känner mig helt slut som förälder, maka och människa. Just nu går den mesta av min energi åt till att gå upp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
16 867
Senast: Sar
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 581
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp