De bästa foderrutinerna?

men hur stort ska det bordet inte vara isf? jag tror nog det är mer garanterat att alla får mat om man lägger ut t.ex. 10 högar hö till 5 hästar än breder ut hö i ett långt foderbord. Om vi bygger foderbord vill jag bygga flera, förstås beroende på om alla 6-7 hästar går ihop eller i två hagar.. Min häst stod i vintras i hage med endast en hästkompis och de hade ett "foderbord" som man kunde ät från två håll, men ibland körde han bort min häst ändå..

Fast jag bekymrar mig ju hellre med att lägga ut 10 högar hö än låter hästen leva på bark?
 
hehe att gämföra häst i det vilda och en tamhäst vad gäller täcken är som du brukar säga mankan inte gämföra päron med äpplen :D

I det vilda rids inte dom bla=) en tamhäst rakar vi så den inte ska svättas att släppa ut en rakad häst utan täcke är djurplågeri!! :mad:

Så täcke är den bortklippta pälsen kan man säga=)
Detta täcke såg jag på en amerikansk sida nä inge kortslutning det kan man inte få av ett patteri lilla damen där=) Dessutom var det fuktsäkert själva batterihållaren Vet inte riktigt hur det funkar med dom som hade provat det var HELNÖJDA och INGEN häst hade skadas. Fan att jag inte hittar sidan men jag ska leta så ska du få den.


Somjag säger vi kan inte HELT efterlikna våra tamhästar med dom vilda MEN försöka göra det så mkt naturligare för dom som man nu kan. Som att ex ta ut hästarna vid 9:00 ta in hästarna vid 12 slänga åt 2 kilo hö och så står dom där inne hela dagen tills kvällen kommer dom får 5 kilo hö å lite kraft DET är inte att ensa FÖRSÖKA göra det naturligt för dom!
 
Det beror på hur många hästar man har i hagen!
Men vi säger att det är 6 stycken hästar i hagen foderbordet ska då vara ca 10 meter långt. Sedan beror det HELT och hållet på hur hästarna är mot varandra i hagen bråkas det inte så är ju problemet löst redan=)
 
Nä som sagt har man foderbord slipper man nedtrampad hö ;)

Nä det är ju inte så har man fri tillgång med hö kan den som är högrankad stå och vakta och ställer sig och sover där när den inte äter!! sådana fall har jag sätt.. men sånt är hästlivet och vi löste det genom att flytta hästen till en anan hage och där gick det urbra=)

Nä nu får ni ursäkta mig men nu ska jag ta och kolla lite på Tv men skriv på och argumentera på de är ju det som detta forum är till för :)
 
Ett - ALL ström kan kortslutad. Det spelar ingen roll om strömmen kommer från ett batteri eller från ett eluttag. Bilar går på batteri, och det går utmärkt att kortsluta dem.
Så "lilla damen" kan du behålla för dig själv tills du vet vad du pratar om.

Fuktsäkert är ju en förutsättning, men hur krossäker är det? En skadad ledning och du har ström på ställen du inte alls ville ha den på.

Sen, mina klippta hästar (helklippt, frusen arab bland annat) klarar sig UTMÄRKT även i 30gradig kyla med täcke UTAN batterivärme. Fast det är klart, han har ju MAT i hagen =)

Hästar genererar värme av att äta. Så ju mer mat du ger i hagen (vi talar hö), dessto mindre täcke behöver du. Och du får en hel del hö och ett utmärkt vanligt täcke för 5000 kr.

Jag ser med INTRESSE fram emot att få den där hemsidelänken om batteritäcket. Jag är iofs ganska säker på att det varken existerar varesig ett sådant täcke eller någon hemsida, men... :devil:
 
Om man har tillräckligt månag foderplatser så kan den ranghöga hästen inte vakta alla ställena samtidigt, och alla hästarna får äta.

Sen om det är X foderbord, X högar med hö eller X höhäckar eller X hölådor är oväsentligt.

Två ranghöga hästar kan blockera hela ditt foderbord om det är så.

Men de kan inte vara på flera ställen samtidigt, och hur mycket de än springer fram och tillbaka för att mota bort hästar som är lägre i rang så är det alltid obevakade ställen att äta ur.

DESSUTOM, en normalt funtad häst med fri tillgång på mat har ingen som helst anledning att vakta maten ;)
 
En liten fråga:

Om du hade en häst som skulle äta 8-9 kg hö om dagen, hur hade du velat dela upp det?

:)
 
:mad: nä du menar att du rakar en häst och INTE har täcke på?? *pip**pip* *censur*........ nä nu avgår jag från denan tråd inna jag skriver något dumt till dig..Får tacka för mig och bockar och bugar för en hittills trevlig pratstund
 
Precis så gör min häst också. :D
Han äter, gör sina behov, sen sover han, sen gosar han, sen leker han, sen äter han igen osv. :)
Intressant liv, egentligen! :angel:
 
Precis så gör min häst också. :D
Han äter, gör sina behov, sen sover han, sen gosar han, sen leker han, sen äter han igen osv. :)
Intressant liv, egentligen! :angel:
 
beror ju på antal fodringar och vad de andra ägarna går med på.

Men vid fyra fodringar/dag:

Morgon 2 kg
Lunch 1 kg + HALM
Middag 2 kg
Kväll 4 kg

Finns ju inget som hindrar att man ger HALM i hagen om man inte kan peta i dem hur mycket hö som helst =)
 
Sen, mina klippta hästar (helklippt, frusen arab bland annat) klarar sig UTMÄRKT även i 30gradig kyla med täcke UTAN batterivärme. Fast det är klart, han har ju MAT i hagen =)

VAR någonstans lyckas du läsa att han är UTAN täcke? Han är täckad dygnet runt när han är klippt. Utom framemot vårkanten när det är vindstilla, sol och bara minus 5. Men han har täcke all övrigt tid. Däremot UTAN batterivärme.

Och hejdå då, det är ju alltid lättast att bara försvinna när argumenten tar slut än inse man hade fel =)
 
Nu går min bäbis på lösdrift och har fri tillgång på hösilage och kraftfoder en gång om dan, blir två gånger sen när det blir kallare och han behöver mer mat.
Om jag har ett eget stall nån gång i framtiden vill jag ha det så här: (på vintern, under sommarhalvåret löser sig ju problemet med mat i hagen sig självt)
06.00 Hö
ca07.00 kraftfoder+utsläpp
fm halm i hagen om dom vill ha
13.00 hö ute. Ev ngn bar lösn med kraftfoder ute?
ca 16.00 hö, ute om fint väder, inne om rusk.
19.00 Kraftfoder
22.00 Hö+betfor (+kraftfoder om givan är stor)

Det vore så smidigt att kunna ge kraft ute på nåt bra sätt, så man kan dela upp det på fler givor och ändå ha hästarna ute så mkt som möjligt. Men det beror ju mkt på hästarna med, om de låter varandra äta i fred... Längtar tills man kan ha ett eget stall!
 
Vad händer när hagkompisen sätter tänderna i ledningarna? *ryyys* :mad:

Tror knappast att ett sådant täcke är tillåtet i sverige. USA har inte samma syn på säkerhet som vi har.Men dina hästar är ju vana vid el-chockar.
 
Säg mig vilken häst som är vacker under vintern somman INTE klipper och har täcke på??

Jag kan säga många, men de har inte heller de korkade ägare med det fodersystemet som du tyucker skulle vara bra, vilket jag tycker är helt förskräckligt.
 
Har haft mitt vbl-sto i ett litet,fint stall i ca 1 månad. Skulle oxå vilja ha eget stall,men det blir nog lite längre fram.
Våra foderrutiner ser ut så här (det finns 4 hästar inkl.min märr i stallet)
6.00 kraft inne - 6.30 utsläpp + hö i hagen.
11-12 hö i hagen.
16-17 hö i hagen
19.30-20.30 insläpp + kraft å hö inne.

Skulle vilja att min märr ska få små fodergivor typ 3-4 ggr per dag,men som det ser ut så skulle jag nog sätta upp en grov trästolpe så jag kan hänga upp en foderhink med kraft i hagen. Det gäller oxå hö, det kunde finnas ngt säck eller liknande som man kan hänga upp så slipper dom äta upp lite jord om man lägger hö på marken...Eller vad tycker ni...
Det blir så slaskigt på marken i hagen annars.... :smirk:
 
Har eget stall med en inhyrd.
7:00 kraft inne, utsläpp, hö ute.
13:00 hö ute
19:00 insläpp, hö + morötter
22:00 kvällsmat= kraft + hö

skulle gärna vilja ha 2 "lunch hö matningar" i stället för en. ex. kl 11.00 och 15.00 eftersom hästar helst ska ha mat var 3:e timme. Jag har en shettis och jag vill gärna ge henne minst 2 kg till natten men hon blir ju smällfet då och hon går ihop med ett 1 årigt shiresto så till frukost och lunch delar de höpåse på 4 kg/gång och då vet jag inte hur mkt hon stoppar i sig. Men om jag räknar på 1 kg/gång så får hon 1+1+0,5+1,5 vilket kanske är för mkt för hon är tjock men jag försöker att köra henne mkt nu så jag ska slippa ge henne mindre hö, hon är ju inte så stor bara 95 cm.
 
Förlåt men gräva fram gräs?! Vi har stundtals över en meter snö i hagarna, jag tror nog att den lilla energi hästarna får av att äta fruset visset gräs med råge åtgår till att gräva fram det?
Förvisso håller de sig ju varma genom att gräva då, men aldrig att jag skulle låta min häst vara utan mat hela dagarna!
Länge leve hösilagebalar :bow:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska försöka fatta mig kort, även om det blir svårt. Men jag har ett litet dilemma som jag behöver spåna kring. Jag har ett jobb som jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 326
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 852
Senast: svea
·
Övr. Barn Hej kloka medsystrar. Jag känner mig helt slut som förälder, maka och människa. Just nu går den mesta av min energi åt till att gå upp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
16 893
Senast: Sar
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 628
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp