De bästa foderrutinerna?

V

veronican

Om ni hade eget stall -eller fick skapa ett nytt och bestämma rubbet hur skulle ni lägga upp foderrutinerna på bästa sätt?

Om ni fick morgonfodringen fixad men skulle hjälpas åt i stallet med resten, vilka tider och upplägg för att det skulle bli mest praktiskt? Om ni var 6-7 hästägare skulle ni vilja att alla vägde upp och la fram hö i kassar själva eller att den som fodrar väger och fixar själv?

Ni som har hästarna ute morgon till kväll (eller 18-tiden iaf) ger ni kraftfoder i hagen? Kan det gå bra även att bara ge kraftfoder morgon och kväll?

Lek med tanken!

Nyfiken Veronica! :bump:
 
Nu har ju jag ett eget stall men för några år sedan så var vi några fler i stallet.
Alla lade fram höet o fodret framför boxen, både morgon o kvällsmat. fodring vid 8, utsläpp 10, insläpp o fodring 17-18. Enkla rutiner men kankske inte dem bästa för hästarna.

Nu när jag har stallet för mig själv ser rutinerna ut så här.
8- Hö (utsläpp om fint väder o på sommrarna)
10- utsläpp, 11- kraftfoder,(vinter 14-hö) 16-hö, 20-insläpp o hö. 22- krafftfoder

Mina får krafftfoder bara 2 gånger om dagen och ser inga tecken på att det skulle vara fel. Men det kanske är annorlunda om det är hästar som äter enorma mängder kraftfoder eller om det är unghästar.

MVH Eem
 
Jag har min häst installad o jag tkr foderrutinerna är väldigt bra.
Om vi va flera ägare o jag ägde stallet skulle jag ha en typ bokhylla med 3 hyllor (för kraftfoder, där varje ägare ställde sin hästs hink o för resp måltid).
Höet skulle oxå varje ägare få väga upp i ex Ikea-kassar o ha ngn plats för organiserad upphängning där oxå.

Tiderna skulle se ut ung så här:
*morgon kraft inne, hö ute
*lunch hö ute mitt på dagen
*insläpp vid ca 17-18, kraft + hö inne (smidigast om varje ägare har mockat o ger maten själv)
*kraft o hö vid ung 22-tiden

Tkr det blir bäst om varje person mäter upp sin egen hästs mat, då blir det inget tjafs om att nån ger för lite/för mkt av ngt. Och att det tar väldigt lång tid om man själv ska ge alla hästarna mat o från alla mineral-vitamin-burkar!
 
Jag har eget stall och foderrutiner jag tycker är bra. Sne vore det ju skönt om man slapp ha alla fodringarna SJÄLV, men..

Just NU är det såhär:

7.30 Liten giva hösilage/hö till de äldre hästarna. Fölis får havre.

8.00 Utsläpp i hage med morgonhö ute.

12.00 Lunchö i hagen (är jag inte hemma sker fodringen ,med automatisk grindöppnare)

16.00 Eftermiddagshö i hagen (är jag inte hemma sköts det som ovan, mha automatisk grindöppnare)

20.00 Intag. Kraftfoder alla hästar samt hösilage/hö alla hästar.

23.00 Nattfodring, hösilage/hö alla hästarna, kraftfoder fölis.


Mitt i VINTERN blir det såhär (då har fölets mamma åkt hem):

7.00 Morgonfodring inne. Hösilage och kraftfoder båda hästarna.

8,00 Utsläpp i hagen

Fri tillgång på hö i hagen.

16 - 18 (beror på vädret) Intag och hösilage + kraftfoder båda hästarna.

22-23 Hösilage båda hästarna, kraftfoder fölis.

Fölis har fri tillgång på hösilage inne, valacken har i det närmaste fri tillgång inne (äter 7 kg hösilage inne). Fri tillgång på hö för båda ute.

Jag kommer sällan upp i sådana kraftfodergivor att det behövs ges kraftfoder på dagen och jag tycker det bara blir mickligt att hålla på att fodra det ute i hagen.

Det går utmärkt att ge kraftffoder bara en gång/dag med. Handlar helt om hur stor givan blir vid det tillfället. Jag har så bra hö så förutom fölis behövs det inte kraftfoder alls egentligen, men valacken får 0.1 kg morgon och insläpp som "tröst" ;) När jag inte har hästar som står på hög kraftfodergiva ges endera inget kraftfoder eller enbart vid insläpp.

Jag skulle föredra att folk SJÄLV vägde upp sitt foder i kassar och hinkar. Det tar tid att stå och väga själv och ökar risken för det blir fel.
 
har alltid haft eget stall till mina hästar förutom ifjol vinter då jag hyrde in araben i ett annat stall. Jag har haft en häst inhyrd, men det blev så att jag skötte om allt....

Jag brukar släppa ut hästarna mellan 6-8 beroende på jobb och inne brukar dom få kraftfoder och hö ute.
När man kommer hem från jobbet ger man hö ute. Insläpp runt 18-20 beroende på väder. Då får dom kraftfoder+hö. Sista givan hö runt 21.30 då jag går och släcker i stallet. Det är matrutinerna i alla fall som är väl inarbetat och det fungerar bra....
 
Det låter som bra tider.
I stallet jag står i nu får de sista kvällshöet vid 18:30-19-tiden och det tycker jag är alldeles för tidigt men senare än 20 kan nog vara svårt om de som står i stallet inte bor vid stallet..

Den där grindöppnaren? Du har alltså hägnat av en "foderhörna" som den öppnar till eller? Spränger inte hästarna grinden när de lärt sig hur det funkar, är det el i den? å hur mkt penningar ligger en sådan på ungefär? LÅTER billigare än höautomat.

Om stallet blir av så kommer där stå minst en stor svårfödd häst som äter mycket mat av både hö och kraft (uträknad foderstat), så minst 2 ggr kraftfoder om dagen får det nog bli, men det kanske kan räcka?

:bump: :bump:

Men det blir många högivor om dagen, kan inte bli mer än nåt kilo per gång då väl? Min häst kommer nog stå på 8 kg hö och uppdelat t.ex 4 givor blir det ju inte mycket per gång... typ 1+2+1+4? eller 1+2+2+3 men det känns som lite lite att ge 3 kg inför natten... De kommer stå på halm dock.
 
Jag tänkte på en sak, du skriver Morgon kraft inne, hö ute -så hade vi också på ett stall jag stod förut, men egentligen är det så bra att ge kraftfodret först när hästen stått flera natt-timmar utan någon mat mer än boxens halm (i mitt fall)? Det är ju onekligen bäst för utevistelsen, men magen?

Just nu får min häst kraftfoder och hö runt 7- halv 8 på morgonen (personal) och sedan ut så fort de ätit upp, men min häst äter nästan aldrig mer än halva högivan (ett kilo!) för hon vill hellre gå ut :smirk: Hon älskar hagen!

Sedan kommer de få hö i hagen kl 13:30 (personal) och vi tar in hästarna själva (om vi inte vill de ska gå in 13:30) 16-18 beroende på vintervädret. Om jag inte varit ute tidigt så rider jag först och sedan får hon hö och sist innan jag åker kraftfoder, runt 20-tiden?
De som inte tar in hästarna själva får sina intagna kl 13:30 och då kraft + hö i boxen. Sedan kraft 15:30 och hö 18:30 ibland lite senare.


Organiserad plats för upphägning av IKEA-kassar och hylla för foderburkar låter vettigt, även om alla nu skulle ge sina hästar av bondens havre och inga tillskott (mindre troligt :D) så är det ju bättre att den som fodrar slipper måtta.

Det där med fodring kl 22 skulle jag också vilja, men om man i stallet hjälps åt och ingen bor där, vem vill vara i stallet så sent som till 22? (bra om man är 6-7 stycken så man får ett utsläpp/kvällsfodring/insläpp osv i veckan). Men sen beror väl allt på folket i stallet. Ett stall jag stod i förut var vi 2 personer och endast morgonfodring och utsläåå ingick. Vi bodde minst 1 mil från stallet båda två och varje dag fick vi hjälpas åt, varje dag fick man antingen ta eftermiddagsfodringen eller insläpp/kvällsfodring... Det gick bra, men då pluggade jag och hade många lediga timmar, jobbar man heltid båda två går det ju knappt.
 
Jag har eget stall, och när hästarna är uppstallade ser det ut såhär:
7 kraftfoder,utsläpp hö ute
12-13 ca hö ute
15 ca hö ute
18 ca beror på vädret, insläpp.krafft+hö
22 natthö
 
Gud vilka bra tider folk har!
Men jag har tyvärr aldrig varit med om stall där hästarna fått hö 5 ggr om dagen och vet inte om det skulle gå att genomföra heller.. :(

Räcker det med morgonhö runt 7 (i hagen kanske?) och lunch vid 13-4-tiden och sedan lite hö när de kommer in 16-18tiden och sist kvällshö vid 20??
 
Har eget stall.
5.30 hö+ kraft
7.00 utsläpp + hö i hagen
12.30 lunchhö
17.00 insläpp hö+ kraft
21.00 hö+ kraft
 
På mitt nya stall så är allt jättebra utformat, men om jag hade eget stall skulle jag införskaffa en höautomat med timer! :cool: Så slipper man fodra lunch själv om man är på jobbet och sånt.

Nuvarande stallets tider kan jag inte helt utantill än, men ser ut ungefär så här:

6-8 Krafftfoder inne
6.30-8 Hö ute (2 kg)
11.30-13 Hö ute (2 kg)
16-18(beroende på väder o när man kommer från jobbet) Insläpp med hö + krafftfoder
ca 20 Höfodring
21.30 Krafftfoder

Dock ska jag fråga ägaren om min häst kan få sin insläppsmat i hagen de dagar då det inte är snöstorm eller regnblask, och att jag själv tar in henne när jag kommer.. För tycker det blir för kort tid ute annars.. På helgerna kan hon få komma in tidigare dock för då har jag lunchfodringarna och om det skulle bli bökigt för stallägaren att ta in henne senare på kvällen så kunde hon få gå in o äta då.

Om jag hade eget stall skulle hästarna få krafft 2 ggr om dagen bara(för att kunna ha de ute längre), och det räcker ju faktiskt... Iof, man kan ju ge dem mitt på dagen också om man skulle rida då osv, men eftersom man kan ge min pålla (450 kg) 1,8 kg krafftfoder åt gången så skulle det inte vara några problem. Kommer inte ge sådana mängder som 3,6 kg krafftfoder precis! ;)
 
Drömmen vore att ha morgonfodring med hö runt 06.00, kraftfoder ca 07.00, ut senast 8.00.
Fri tillgång på hö i hagen hela dagen.
Kraftfoder kl 12-14, 16-18 och ca 21.
Natthö vid ca 21.00 och så mycket så det blir fri tillgång hela natten.

Vi har fodring av både kraft och hö samtidigt ca kl 7.00-8.00. Utsläpp därefter. Insläpp ca 17-18.00 med fodring av kraft och hö samtidigt. Nattfodring ca 20-21 med hö och kraft samtidigt.
Vi har just fått igenom lunchfodring i hagarna. Av någon konstig anledning har motståndet varit enormt :confused:, men nu har det i alla fall ändrat sig....
Inte optimala foderrutiner, direkt. :crazy:
Vid morgon och nattfodring, då jag inte fodrar själv, har jag blandat kraftfodret med lucernhack. Kanske lite bättre för magen i alla fall. Hoppas det! :p

Just nu har jag haft möjlighet att fodra Günther ganska mycket själv.
Han har fått komma ut från hagen och stå utanför och käka hö 1-2 gånger per dag. Sen har jag själv delat kraftfoder vid två extra tillfällen per dag. Han får alltså inte mer än 1 kg per gång, men ofta istället.
Han har alltid fått äta hö minst en halvtimme före kraftfoder.
Lucernhack har han fått ca 1½ kg som han tuggat i sig under natten. Hö får han mer än han orkar äta under hela natten. Har en hökrubba, som jag alltid fyller på med allt hö på en gång.

Günther har gått upp 70 kg sedan i somras, då jag började med detta. :eek:
Jag tror definivt MÅNGA fodertillfällen är det absolut bästa och har, förutom mycket foder bidragit till att hans vikt har normaliserats.
 
Jag har min häst i ett kollektivstall med 6 boxar. Vi delar upp passen på utsläpp, insläpp och kväll. På vintern även lunch. Morgonmålet får de mellan 6-8, beror på vem som fodrar och när man börjar jobba. Jag är t ex där kl 6.30, de får kraftfoder inne, ställer in hökassarna, så att de kan börja äta på höet. Det hö som är kvar tar jag med ut i hagen. De som har tid att vänta låter hästarna äta inne. Insläppet sker ca kl 17-18. Kvällsmålet har vi bestämt att det inte får ges tidigst 20.30, men helst 21.00. När man har "kväll" så får man helt enkelt anpassa sin tripp till stallet till den tiden. Det är ingen som bor vid stallet och när jag har "kväll" så åker jag till stallet senare än om jag har "insläppet". Det händer att de får kvällsmat 21.30-22 också, beror ju på om man är kvällstrött eller inte. Styrs ju utav när man är tvungen att kliva upp för att åka till jobbet. ;)

Var och en gör iordning sin mat till sin häst. Vi har gott om utrymme i stallet så vi kan ställa maten på golvet i den ordning som fodringarna ska ske. Tomma påsar hänger vi upp på krokar.
 
Jag är helt nöjd med rutinerna jag har i nuvarande stallet.
Två hästägare, och vi ställer fram i kassar och hinkar vad hästarna ska ha.

Morgonfodring vid 06.00. Höet äts i hagen. Både jag och stallägaren hinner göra det innan jobbet utan att jäkta.
Täcken på/bytas samt lindor/hovfuktare av medan de käkar havren, samt man lägger ut höet i hagen.

Hö i hagen vid 12.00. Vi hinner dit på lunchen.
Är det svinkallt eller "regnar småspik" nu i vinter, tar vi in hästarna och ger höet inne.
De har ju ändå hunnit gå ute i 6 timmar.

Kraftfoder vid 16.00, och en liten hötuss. Den som kommer först tar in alla hästarna.

Kvällsfodring när den som är sist är klar i stallet. Brukar bli runt 20.00. Både hö och kraftfoder.

Helgerna delar vi på.
Med dessa utfodringstider så har vi ju FYRA utfodringstillfällen, vilket känns ok!

Jag har dessutom i år ett hö med jättebra värden, vilket gör att jag inte behöver ge värst mkt kraftfoder, så jag slipper ge kraftfoder i hagen, vilket jag är glad för!
 
Håller helt med, låter som ett optimalt foderschema!

Om jag någonsin får eget stall lär jag behöva jobba ändå, och att fodra vid så många tillfällen som hästen behöver blir nog svårt - men då kommer jag att satsa på ligghall / skydd med halm att tugga på och så mycket hö att det finns att tugga på hela eller iallafall större delen av dagen, under den delen av året som hagarna inte erbjuder gräs.
Samma sak i boxen, gott om hö och halm. Och kraftfoder morgon och kväll, fast i måttliga givor, eftersom höet lär tillgodose större delen av hästens behov (iallafall den lättfödda dam jag har nu).

Kul att du fått upp vikten på din vackre häst!
 
Precis, jag har stängt av en del av hagen. Mer än en hörna eftersom jag vill vara säker på att någon ranglåg häst inte blir trängd innerst.

Grindöppnaren är en liten dosa som håller en fjädergrind elelr elastisk grind. Jag har elastisk, tycker inte om fjädergrindarna.

Hästarna har ALDRIG sprängt grinden. Man kan välja att koppla el i den eller ej, de har inte sprängt den oavsett men så har alla mina stor respekt för stängsel.

Däremot går de dit vid tiden för fodring. Är det lunchfodring kl 13 så står alla hästarna där fem minuter innan och väntar. Strax innan dosan släpper grinden piper den tre gånger, och då har alla hästarna i takt backat två steg ;= Grinden släpps och hästarna travar glatt in =)

2500 kr (inkl moms) betalade jag 1999, tror inte den ökat i pris direkt.

Apropå höautomaterna, jag vet mer än en ponny som överlistat dem...
 
Kan ju för nöjes skull ge foderrutinerna (som jag INTE gillade) när jag stod inackorderad:

Stall 1:
Hö inne 06.oo, kraftfoder inne 07.00, utsläpp 08
Inget lunchö i hagen
Intag 15 - 16 Hö + kraftfoder färdigt i boxen, dvs kraftfodret åts först.

21.00 Hö


Stall 2:
07.00 Hö inne
07.30 Kraftfoder inne
08.00 Utsläpp

11.00 Lunchö i hagen

15.00 Intag, hö + kraftfoder

19.00 Hö + kraftfoder

21.00 Hö


Stall 3:
07.00 Hö + kraftfoder
08.00 Utsläpp
13.00 Lunchö i hagen
17.00 Intag hö + kraftfoder färdigt i boxen
21.00 Natthö


INGET av detta är dock några fodringsrutiner JAG är nöjd med, och det är en av anledningarna att jag står i eget stall.

Jag ser för en STOR nackdel med kraftfodergiva på morgonen åt hästar som inte har fri tillgång på hö inne. Mer än en häst har jag sett rata höet inne på morgonen i väntan på kraftfodret, och sen hinner de inte få i sig så mycket hö innan utsläpp.
 
Just det:
Jag tycker att det absolut mest praktiska är att varje hästägare väger upp vad dess häst ska äta, och har det i kassar och spannar (med lock) antingen utanför boxarna eller hellre i nära anslutning där hästarna inte kommer åt det, t ex en tom box.
Har extraknäckt i ett stall där man fick mäta och väga till varje häst, och det tar en j-a tid, faktiskt. Särskilt på morgonen när man är trött och har bråttom iväg, inbjuder liksom till att något ska gå fel en dag (typ att man missar en förändring i foderstaten för att man kör på autopilot... :crazy: )

Det mest praktiska är också att folk ger ordentligt med hö till kvällsgivan så hästarna har kvar lite på morgonen. Då kan de reglera det själva och man slipper krångla till det med extra kvällsfodring och tidig höfodring före kraftfodret osv. På motsvarande sätt kan man lägga rejält med hö i hagen, morgon och lunch om det inte finns gräs i hagen.
Viktigt tycker jag annars är att man ger höet före kraftfodret om det är långt mellan givorna. Och att man inte ger alltför stora kraftfoderportioner åt gången, behöver hästen mer än 3 kg kraftfoder bör det absolit fördelas på mer än morgon- och kvällsmål.

Minimalt antal fodringar, enklast möjliga, är väl att ge morgonhö + kraftfoder ca 7-8, lunchhö ca 13-14 och kvällshö och kraftfoder ca 20, men det kräver rejäla högivor.
Hellre kanske morgonhö + kraftfoder 6-7, utsläpp och hö i hagen 8. Lunchhö 12. Eftermiddagshö 16. Kvällshö och kraftfoder 20. Men det blir ju rätt många pass att fördela...
 
Jag har eget stall. Just nu fodrar vi vardagar
05.30 frukost (hö + kraft)
16.00 hö (+kraft för spöket)
20 hö + kraft inne
22 kvällshö (+kraft för spöket)

(spöket är vår ena häst som behöver lägga på sig).

Kommer att lägga in en fodring 07.00 när betet tar slut. Hade jag möjlighet skulle jag ge hö vid 12 men jag har 4 mil till och från jobbet så det går INTE. Visst VET jag att det inte är idealt, men åker jag inte till jobbet har jag inte heller stålar att köpa foder för... :devil:

Grind är förmodligen en lösning, tills dess blir det rejäl giva frukosthö som räcker i timmar + ev extra halm.
 
Som det ser ut nu i stallet där jag har min inhyrd:

7.00 Krafftfoder inne o morgonhö i hagen, stor giva
12.00 Lunchhö i hagen, stor giva
16.00 Middagshö inne
21.00 Kvällshö o krafftfoder inne.

Stallägarna tar ut hästarna på morgonen o ger mat, luncheran delar vi, på em tar man in sin egen häst o ger mat, kvällsfodringaran gör stallägarna. Alla gör iording sitt hö själva o ställer fram i påsar, lika med krafftfodret.
Detta tycker jag fungerar bra o skulle vilja ha det såhär även då jag har eget stall. :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska försöka fatta mig kort, även om det blir svårt. Men jag har ett litet dilemma som jag behöver spåna kring. Jag har ett jobb som jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 271
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 763
Senast: svea
·
Övr. Barn Hej kloka medsystrar. Jag känner mig helt slut som förälder, maka och människa. Just nu går den mesta av min energi åt till att gå upp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
16 752
Senast: Sar
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 413
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hyra ut rum i lgh?
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp