De brutalt mördade skandinaviska kvinnorna i Marocko

Men man kan nog inte förebygga all dumhet. Hur mycket avkoppling man än är ute efter Så är det inte en orimlig förväntan att en normalbegåvad person åtminstone googlat ett par minuter om sitt resmål?

Man ska inte underskatta folks idioti. Producenter av vitvaror brukar skriva att man inte ska stoppa sitt husdjur i en ugn/mikro/tvätt/torktumlare. Iofs är det för att skydda sig själv mot att bli stämda men det visar att tanken finns att någon kan vara så idiotisk.

https://darwinawards.com/
 
Man ska inte underskatta folks idioti. Producenter av vitvaror brukar skriva att man inte ska stoppa sitt husdjur i en ugn/mikro/tvätt/torktumlare. Iofs är det för att skydda sig själv mot att bli stämda men det visar att tanken finns att någon kan vara så idiotisk.

https://darwinawards.com/
Fyra minuter på youtube gör ju att man förundras över att så många ändå hinner bidra till genpoolen.
 
+ @Voeux (eller övriga såklart)

Hur turistar man ansvarsfullt? Nyfiken fråga från en som aldrig turistar :)
Finns massor av information för den som är nyfiken. En ytlig bekant till mig driver just en blogg som är väl värd att läsa om att resa medvetet. Hon gillar hästar så hon kanske till och med finns här :-) ? Här är hennes blogg i alla fall: https://resamedvetet.se/att-resa-medvetet/

Sedan finns också nätverket schyst resande, jag har varit i kontakt med dem lite för tidningsartiklar jag gjort, men det är ju kanske på lite mer organisationsnivå... http://www.schystresande.se/om-oss
 
Alltså, stora delar av världen har ju usel kvinnosyn, vissa länder går ju tyvärr bakåt som Iran, afganistan och Polen.
Olika kulturer och syn på männskliga rättigheter är ju något man får kalkykera och överväga hur man ställer sig till att åka till olika länder.
Jag har inte specifikt diskuterat kvinnosynen i marocko faktiskt.
Gällande pedofili så är det ett enormt stort problem med sexturism i tex Thailand. Jag är inte alls säker på hur stor den sexturismen är i Marocko?
Jämställer du Polen med Afghanistan i kvinnosyn??
 
Jämställer du Polen med Afghanistan i kvinnosyn??

Polen är med i EU och har som medlemsstat förbundit sig till vissa åtagande. Man kan absolut inte jämföra Polen med Afghanistan, men man kan och ska ställa mycket högre krav på Polen och utvecklingen där vad gäller kvinnans rätt till sin egen kropp går bakåt med skrämmande hastighet. https://www.svt.se/nyheter/abort

För två år sedan stoppade hundratusentals polacker, flera av dem kvinnor, ett förslag som helt skulle förbjuda aborter och dessutom göra det straffbart att göra en abort med uppemot fem års fängelse som påföljd.

Att en EU medlemsstat och demokrati försöker stifta sådana lagar är fruktansvärt. Jag önskar att EU skulle straffa dem hårt, men tyvärr så är de bara en av länderna där det blåser hårda populistiska högervindar med förtryck och förföljelser av minoriteter som LGBT, rasism och inskränkningar av kvinnors rättigheter och jämställdhet.

Helt OT, mea culpa.
 
Jag reser och har rest mycket och en hel del ensam. Det finns många länder jag inte skulle åka till ensam eller inte alls, även i sällskap pga olika anledningar allt från att bojkotta vissa länder pga nåt tex kvinnosyn/människosyn. Eller så är jag inte ens intresserad av nåt i de länderna så som kultur, natur, mat mm.

Men det handlar väl mest om hur man är själv och vad man vill med sitt resande. Bara för att jag inte är intresserad av Marocko eller tex Indien eller Kina så betyder ju inte det att alla tycker samma.
Men det är också väldigt mycket "det händer inte mig"-tänk där ute.

Jag har varit på Bali några gånger och senaste gången jag var där så låg mitt hostel 3-4 kvarter från huvudgatan i Kuta.
Det är rätt stor risk att bli rånad där. Första kvällen hade jag inte hittat några "nya vänner att hänga med" så då tog jag en tidig middag runt kl 16.30 och sedan shoppade jag snacks på väg hem och hängde på mitt rum hela kvällen. Jag var alltså medveten om och mån om att komma hem innan det blev mörkt.

Resten av veckan hängde jag med folk från hostlet och vi var ute sent och partajade utan problem :)
 
Men man kan nog inte förebygga all dumhet. Hur mycket avkoppling man än är ute efter Så är det inte en orimlig förväntan att en normalbegåvad person åtminstone googlat ett par minuter om sitt resmål?

Som kommentaren jag observerade liggandes på ett sjukhus på Cypern av svensk ungdom som hamnat i knivslagsmål med cypriotiska ungdomar. ”Fan, det är ju skitmånga utländska blattejävlar här. ” i en diskussion med sin kompis. Det är vid ett sånt tillfälle man tar fram sin bästa brittiska engelska och inte vet nåt om Sverige.

Jag vet inte om Google skulle kunnat gett mer insikt dock. Och du begränsade dig trots allt till normalbegåvad.
 
Jag antar att det är jag som saknar insikt och förståelse över hur världen ser ut idag, att tex europa inte är detsamma som det var förr. Jag antar av tråden att döma att det finns hur mycket information som helst över risker där ute i världen idag och att det är naivt att säga annat. Då undrar jag, vad som får två vuxna skandinaviska kvinnor, erfarna av resande - att ta beslutet att tälta ensamna i nordafrikanska bergen - mot sin guides inrådan.

Min granne som just kom hem från Paris, är uppvuxen i paris och åker dit för viss typ av medicinska behandlingar regelbundet. Hon arbetar mot sitt gamla hemland härifrån och är väldigt mycket mer insatt i situationen i Paris än vad jag - och de flesta andra här är. Trots detta var hon skärrad av vad hon hamnade mitt i. Men troligtvis har hon levt under en sten som någon här sa. Jag ska hälsa henne det.

Vad var det som var bättre förr?
 
Vad var det som var bättre förr?

Det är öppet för resor nu. Förr var det svårt att ta sig genom Europa över varje gräns. Det fanns ingen etablerad tanke om gemenskap, framförallt inte mellan öst och väst.

Självklart var inget bättre förr.

Jag har nyligen varit en del i Frankrike och ja, det är störande och i viss grad otäckt då störningarna emellanåt går ut över människors säkerhet. Jag är inte ett dugg chockerad som besöker Frankrike regelbundet de senaste 20 åren. Lite mer intensivt på senaste bara. Med reservation för att det var ett tag sedan jag besökte Paris, där saker och ting är värst när det väl händer, men gula västarna har jag fått möta i och runt andra storstäder.

Jag skulle inte avrekommendera någon att besöka Frankrike, kanske för risken för förseningar, men inte av säkerhetsskäl.
 
Det är öppet för resor nu. Förr var det svårt att ta sig genom Europa över varje gräns. Det fanns ingen etablerad tanke om gemenskap, framförallt inte mellan öst och väst.

Självklart var inget bättre förr.

Jag har nyligen varit en del i Frankrike och ja, det är störande och i viss grad otäckt då störningarna emellanåt går ut över människors säkerhet. Jag är inte ett dugg chockerad som besöker Frankrike regelbundet de senaste 20 åren. Lite mer intensivt på senaste bara. Med reservation för att det var ett tag sedan jag besökte Paris, där saker och ting är värst när det väl händer, men gula västarna har jag fått möta i och runt andra storstäder.

Jag skulle inte avrekommendera någon att besöka Frankrike, kanske för risken för förseningar, men inte av säkerhetsskäl.
Frankrike är fransmännen och de är, bortskämda med förmånliga pensionsvillkor, anställningsvillkor, sjukvårdsvillkor. Varje gång en ministär påpekar underfinansieringen så exploderar protesterna.
Hade inte Tyskarna kommit på besök så hade Frankrike gått i konkurs i mitten på fyrtiotalet. Frankrike är väl ett av de stora sorgebarnen inom EU. Italien är väl bara ngt värre.

Men farligt att åka till? Knappast, då är nog själva transporten farligare.
 
Jag tror att en viktig grej är att vara ödmjuk och inse att livet är med svenska mått mätt väldigt, väldigt tufft på många ställen i världen. Man kan resa till länder där fattiga människor bokstavligen riskerar att svälta ihjäl. Där kommer man som turist med vad som kan vara en årslön på fickan, med kläder och elektronik värda mer än vad man får om man som infödd säljer sitt tioåriga barn som hushållstjänare eller till en bordell.

Marocko, som exempel, hör absolut inte till de länderna i världen där folk är fattigast. Medellönen där ligger en bit under 3000 dollar om året - ungefär som en sadel. en enklare märkesväska eller en låda (lite) bättre champagne. Gini-koefficienten som mäter hur inkomsterna fördelas är ungefär dubbelt så hög som i Sverige - dvs lönespridningen är större än här och att därmed 50% av befolkningen tjänar mycket mindre än medellönen. De flesta som reser ditt brukar köpa lädervaror - det är ingen hemlighet vilka arbetsförhållanden som gäller för de som arbetar i garverierna.

Samtidigt har vi en global ekonomi - de fattiga och de rika betalar samma priser för råvaror som olja, spannmål, etc. Vi lever också i en global kultur - nästan oavsett vem du är så känner du till Coca Cola och Kardashians.

Jag tror inte att det blir bättre av att vi avstår att resa, men jag tror på att vi måste vara lite ödmjuka inför varandra. Och skaffa kunskap. Och vara försiktig (du skulle inte drälla runt packad med en årslön i Stockholm heller och här är det mycket få vars överlevnad hänger på att ta dem ifrån dig)
 
Jag tror att en viktig grej är att vara ödmjuk och inse att livet är med svenska mått mätt väldigt, väldigt tufft på många ställen i världen. Man kan resa till länder där fattiga människor bokstavligen riskerar att svälta ihjäl. Där kommer man som turist med vad som kan vara en årslön på fickan, med kläder och elektronik värda mer än vad man får om man som infödd säljer sitt tioåriga barn som hushållstjänare eller till en bordell.

Marocko, som exempel, hör absolut inte till de länderna i världen där folk är fattigast. Medellönen där ligger en bit under 3000 dollar om året - ungefär som en sadel. en enklare märkesväska eller en låda (lite) bättre champagne. Gini-koefficienten som mäter hur inkomsterna fördelas är ungefär dubbelt så hög som i Sverige - dvs lönespridningen är större än här och att därmed 50% av befolkningen tjänar mycket mindre än medellönen. De flesta som reser ditt brukar köpa lädervaror - det är ingen hemlighet vilka arbetsförhållanden som gäller för de som arbetar i garverierna.

Samtidigt har vi en global ekonomi - de fattiga och de rika betalar samma priser för råvaror som olja, spannmål, etc. Vi lever också i en global kultur - nästan oavsett vem du är så känner du till Coca Cola och Kardashians.

Jag tror inte att det blir bättre av att vi avstår att resa, men jag tror på att vi måste vara lite ödmjuka inför varandra. Och skaffa kunskap. Och vara försiktig (du skulle inte drälla runt packad med en årslön i Stockholm heller och här är det mycket få vars överlevnad hänger på att ta dem ifrån dig)
Du har rätt, man måste vara medveten om att man som turist kanske går omkring med värden motsvarande flera månadslöner för lokalbefolkningen. Ju större det gapet är, ju högre är risken. Samtidigt som man ute på landsbygden ofta möter en frapperande gästfrihet, öppenhet och vänlighet.
 
Du har rätt, man måste vara medveten om att man som turist kanske går omkring med värden motsvarande flera månadslöner för lokalbefolkningen. Ju större det gapet är, ju högre är risken. Samtidigt som man ute på landsbygden ofta möter en frapperande gästfrihet, öppenhet och vänlighet.
Nu är det dåd som tråden handlar om obeskrivligt

Men det jag är mest förundrad och tacksam över är att det ändå händer ganska lite och att de flesta människor oavsett levnadsvillkor är så öppna, generösa och vänliga. (De onda är en liten - men farlig minioritet)

Jag var i Aten under krisen. På gatorna hängde drivor av unga män från olika delar av Afrika som i många fall åkt över Medelhavet med livet som insats. Grekerna själva såg sin levnadsstandard sjunka oerhört och många hade verkligen förlorat allt. På vägen ut mot flygplatsen fanns kåkstäder liknande min barndoms schablonbilder av tredje världen. De flesta som bodde där var romer. Och för alla människor vi kom i kontakt med var det viktigt att vi hade en trevlig semester - och de flesta tjänade absolut ingeting på det. De bjöd. Visade vägen. Rekommenderade saker (det är strejk - man kan gå upp på Akropolis gratis!). Skrattade med oss när vi tokade till det. :heart
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp