De brutalt mördade skandinaviska kvinnorna i Marocko

@escodobe Magsjukan ja, den hade jag faktiskt nästan glömt bort, men den fick jag ju också. :p Men det var ingenting jämfört med obehaget att dagtid promenera igenom Agadir med familjen.
Tycker dina föräldrar sig se en skillnad i landet under de här 30 åren, då pratar jag alltså om kvinnosyn och pedofiili och den biten, den kulturen. Att landet blivit rikare eller att folk är bättre på engelska och att det finns påstridiga försäljare är något jag räknar med är utvecklingen i de flesta länder jag har återvänt till på mer eller mindre turistiga platser. Magsjukan är verkligen inte landets största problem, det är lite dit jag vill komma.
För mig är Thailand ett land jag faktiskt inte vill åka till, pga sexindustrin. Den är så nära förknippad med turismen att jag känner avsmak för att turista där, trots att jag givetvis inte skulle köpa sex.
 
@escodobe Magsjukan ja, den hade jag faktiskt nästan glömt bort, men den fick jag ju också. :p Men det var ingenting jämfört med obehaget att dagtid promenera igenom Agadir med familjen.
Tycker dina föräldrar sig se en skillnad i landet under de här 30 åren, då pratar jag alltså om kvinnosyn och pedofiili och den biten, den kulturen. Att landet blivit rikare eller att folk är bättre på engelska och att det finns påstridiga försäljare är något jag räknar med är utvecklingen i de flesta länder jag har återvänt till på mer eller mindre turistiga platser. Magsjukan är verkligen inte landets största problem, det är lite dit jag vill komma.
Vad det gäller demokratiindex så hamnar Marocko på en inte så smickrabde 105 plats, men ändå före andra inte så ovanliga resmål Och eller länder vi stödjer genom handel.
 
För mig är Thailand ett land jag faktiskt inte vill åka till, pga sexindustrin. Den är så nära förknippad med turismen att jag känner avsmak för att turista där, trots att jag givetvis inte skulle köpa sex.
Dubai Är ju ett ställe jag egenligen är väldigt nyfiken på, hur man på så kort tid kunnat bygga upp en enormt futuristisk stad mitt ute i ingenting. Men jag har, med tanke på vad det kostat migrantarbetarna, rätt svårt att motivera ett besök.
 
Vad det gäller demokratiindex så hamnar Marocko på en inte så smickrabde 105 plats, men ändå före andra inte så ovanliga resmål Och eller länder vi stödjer genom handel.
Nej jag undrade mer om dina föräldrar hade upplevt en skillnad. Demokratiindex i all ära men jag menar i realiteten. Eftersom jag inte varit så mycket mer i Afrika förutom senast då jag var Gambia, jag var där innan militärkuppen som störtade deras diktator. Upplevde ingen som helst otrygghet där under den tiden. Såg ingenting som visade på usel människosyn eller kvinnosyn. Samma religion och samma kontinent iaf, om man ska dra några likheter. Men på pappret borde det vara bättre i Marocko 2015 vs Gambia 2015.

@Petruska Sexindustrin i Thailand är också den hemsk, givetvis. Bara det att problemet är det omvända, äckliga svenskar med noll respekt för mänskliga rättigheter. Den har jag sett på nära håll och det är lika tragiskt det. Thailand utanför turistcentrumen är oerhört fattigt. Thailändarna vill såklart inte förlora någon turist så därför är det svårt för landet att se det motiverat med ett krafttag mot sexköp. Jag är för lite insatt i hur politiken ser ut där just nu för att komma med en bra lösning på sexköpsproblematiken.. Finns fler länder som hamnar på tråkiga listan tyvärr.

Edit: Precis, tänkte nämna Dubai, jag skulle verkligen vilja se det men bojkottar på grund av så många människor fått lida för det.
 
Dubai Är ju ett ställe jag egenligen är väldigt nyfiken på, hur man på så kort tid kunnat bygga upp en enormt futuristisk stad mitt ute i ingenting. Men jag har, med tanke på vad det kostat migrantarbetarna, rätt svårt att motivera ett besök.
Det förstår jag.

Jag ogillar överlag att vara i länder där de ekonomiska skillnaderna mellan mig (Sverige) och landet blir för stora. Jag gillar inte mig själv i det och jag har svårt att hantera det. Men, jag går ändå och drömmer lite om Vietnam. Jag vill flyga till ena änden och sen röra mig till andra änden och flyga hem därifrån.
 
Nej jag undrade mer om dina föräldrar hade upplevt en skillnad. Demokratiindex i all ära men jag menar i realiteten. Eftersom jag inte varit så mycket mer i Afrika förutom senast då jag var Gambia, jag var där innan militärkuppen som störtade deras diktator. Upplevde ingen som helst otrygghet där under den tiden. Såg ingenting som visade på usel människosyn eller kvinnosyn. Samma religion och samma kontinent iaf, om man ska dra några likheter. Men på pappret borde det vara bättre i Marocko 2015 vs Gambia 2015.
Med tanke på att Gambia kommer på 143 plats i demokratindex, så lär det finnas en hel del problem ja.

Sen så finns det ju flera länder med usel människosyn jag ändå är nyfiken på och skulle vilja resa till, men jag tycker att man bör göra medvetna val.
 
Med tanke på att Gambia kommer på 143 plats i demokratindex, så lär det finnas en hel del problem ja.

Sen så finns det ju flera länder med usel människosyn jag ändå är nyfiken på och skulle vilja resa till, men jag tycker att man bör göra medvetna val.
Och med medvetna val så menar jag att det kan ibland ändå vara rimligt att åka dit.
Den som åker till Turkmenistan (vilket jag är väldigt sugen på) har nog tänkt igenom det mer medvetet än många av de som åker charter till flera andra diktaturer.
 
Nja, hen såg det och var vid stranden. Men stor grej är en sak, på plats. Stor grej i Sverige är en annan sak. Och det var det hen inte fattade. Alltmedan chefen hemma panikade över att inte kunna nå hen.

Jag kan verkligen inte identifiera mig med att inte fatta att man bör höra av sig hem när det var som det var.
 
Det förstår jag.

Jag ogillar överlag att vara i länder där de ekonomiska skillnaderna mellan mig (Sverige) och landet blir för stora. Jag gillar inte mig själv i det och jag har svårt att hantera det. Men, jag går ändå och drömmer lite om Vietnam. Jag vill flyga till ena änden och sen röra mig till andra änden och flyga hem därifrån.

Jag har tänkt på det mycket nu i Indonesien, det blir väldigt skeva maktförhållanden som jag inte är bekväm i. Jag har försökt kompensera med att visa så mycket respekt och vänlighet jag kan och turista ansvarsfullt, men herregud var västerlänningar klampar runt som kungar på stranden. De beter sig som nyrika som tror att de kan bete sig hur som helst och köpa vad som helst för att de, i sammanhanget, är just rika. Vidrigt. Men även för egen del så blir det ju, som du säger, en märklig sits.
 
Jag tänker nog att alla länder har dåliga och genomkassa grejer som gör att man inte borde resa till dem, samtidigt är jag själv väldigt intresserad av länder som är tvärtemot oss, beror väl kanske på studierna och jobb, vad vet jag. Thailand har aldrig lockat av olika skäl, Kina lockar däremot trots deras styre, samma Nordkorea. Ska förmodligen åka till Mekka nästa år, fick inte visum i år, men till nästa har vi fått, återstår att se om vi kommer iväg, vet ju knappt vad jag gör i livet nästa månad... Det innebär inte att jag stödjer Saudiarabiens regim, såklart, däremot, sett ur en kunskapssynpunkt för min del, har jag en del att hämta från en sådan resa om jag har möjlighet. Däremot reser jag aldrig charter eller all inklusive, jag gynnar hellre de enskilda människorna och deras lokala verksamheter. Jag tänker nog att det ena inte behöver utesluta det andra. Man kan resa till länder utan att stödja regimer, man kan turista ansvarsfullt även i dessa och människor reser av olika anledningar tänker jag.
 
Jag tänker nog att alla länder har dåliga och genomkassa grejer som gör att man inte borde resa till dem, samtidigt är jag själv väldigt intresserad av länder som är tvärtemot oss, beror väl kanske på studierna och jobb, vad vet jag. Thailand har aldrig lockat av olika skäl, Kina lockar däremot trots deras styre, samma Nordkorea. Ska förmodligen åka till Mekka nästa år, fick inte visum i år, men till nästa har vi fått, återstår att se om vi kommer iväg, vet ju knappt vad jag gör i livet nästa månad... Det innebär inte att jag stödjer Saudiarabiens regim, såklart, däremot, sett ur en kunskapssynpunkt för min del, har jag en del att hämta från en sådan resa om jag har möjlighet. Däremot reser jag aldrig charter eller all inklusive, jag gynnar hellre de enskilda människorna och deras lokala verksamheter. Jag tänker nog att det ena inte behöver utesluta det andra. Man kan resa till länder utan att stödja regimer, man kan turista ansvarsfullt även i dessa och människor reser av olika anledningar tänker jag.
Precis!
 
Exakt! @Cambrie det är de här medvetna valen vi pratar om. Jag själv gillar inte heller charter utan jag träffar hellre lokala vanliga människor, utanför turistcirkusen i de länder jag besöker. Men jag tycker ändå det är okej att alla inte vill ha den biten, utan de vill just ha semester och charter - men då vore det väldigt positivt för mänskilgheten om man åtminstone åkte på sina charterresor till länder där man turistar just ansvarsfullt. Jag har full förståelse för att man "bara"vill ha sol och värme och ledighet med god mat på restaurang. Världen vore nog i alla fall en lite bättre plats om man tog reda på lite fakta och verklighet om landet man åker till, innan man bokar resan, det är nog inte så självklart för alla som det kanske kan verka.
 
Så klart. Men jag förstår inte kritiken mot UD i tråden. Alls.

Däremot har det hänt att jag har förfasat mig över resebolagen. Som tex vid tsunamin i Thailand alltså inte visste att det är fara å färde när vattnet drar sig tillbaka. Det vet minsta barn i Costa Rica.

Kan hålla med om att resebolagen skulle bli mer på tårna att informera om läget i mer tropiska länder. Både politiskt och sjukdom/infektionsmässigt. Som det barnet som fick denguefeber ( har inte helt koll på hur man kan vaccinera sig för det) det känns som att det skulle vara något att ha koll på att förbereda inför en resa som man ska ta med barn på. Men det är väl mest hepatit osv som de föreslår att man planerar in veckorna innan avfärd, det har blivit norm. Men man undrar ju hur mycket som resebolagen undviker att informera om just för att de inte vill avskräcka folk från att faktiskt boka en resa?

Tror personligen att folk är så inställda på att ”ha semester” att de inte reflekterar över att man ska iväg till ett annat samhällsklimat där det finns helt andra regler och seder, och en ny typ av faror från både infektioner och djurslag som bits, som vi inte är vana vid härifrån.
 
Kan hålla med om att resebolagen skulle bli mer på tårna att informera om läget i mer tropiska länder. Både politiskt och sjukdom/infektionsmässigt. Som det barnet som fick denguefeber ( har inte helt koll på hur man kan vaccinera sig för det) det känns som att det skulle vara något att ha koll på att förbereda inför en resa som man ska ta med barn på. Men det är väl mest hepatit osv som de föreslår att man planerar in veckorna innan avfärd, det har blivit norm. Men man undrar ju hur mycket som resebolagen undviker att informera om just för att de inte vill avskräcka folk från att faktiskt boka en resa?

Tror personligen att folk är så inställda på att ”ha semester” att de inte reflekterar över att man ska iväg till ett annat samhällsklimat där det finns helt andra regler och seder, och en ny typ av faror från både infektioner och djurslag som bits, som vi inte är vana vid härifrån.
Det finns inget vaccin mot dengue. Rätt ovanligt att bli drabbad av också, det är ju liksom bara genom myggstift och annat som håller myggorna borta, som man kan skydda sig. Ska resebolagen behöva informera om exakt alla risker som existerar med resa blir det ju snudd på löjligt, folk måste ju kunna ta lite eget ansvar och skaffa sig information också.
 
Kan hålla med om att resebolagen skulle bli mer på tårna att informera om läget i mer tropiska länder. Både politiskt och sjukdom/infektionsmässigt. Som det barnet som fick denguefeber ( har inte helt koll på hur man kan vaccinera sig för det) det känns som att det skulle vara något att ha koll på att förbereda inför en resa som man ska ta med barn på. Men det är väl mest hepatit osv som de föreslår att man planerar in veckorna innan avfärd, det har blivit norm. Men man undrar ju hur mycket som resebolagen undviker att informera om just för att de inte vill avskräcka folk från att faktiskt boka en resa?

Tror personligen att folk är så inställda på att ”ha semester” att de inte reflekterar över att man ska iväg till ett annat samhällsklimat där det finns helt andra regler och seder, och en ny typ av faror från både infektioner och djurslag som bits, som vi inte är vana vid härifrån.
Men lite eget ansvar måste man ju ta.?
 
Kan hålla med om att resebolagen skulle bli mer på tårna att informera om läget i mer tropiska länder. Både politiskt och sjukdom/infektionsmässigt. Som det barnet som fick denguefeber ( har inte helt koll på hur man kan vaccinera sig för det) det känns som att det skulle vara något att ha koll på att förbereda inför en resa som man ska ta med barn på. Men det är väl mest hepatit osv som de föreslår att man planerar in veckorna innan avfärd, det har blivit norm. Men man undrar ju hur mycket som resebolagen undviker att informera om just för att de inte vill avskräcka folk från att faktiskt boka en resa?

Tror personligen att folk är så inställda på att ”ha semester” att de inte reflekterar över att man ska iväg till ett annat samhällsklimat där det finns helt andra regler och seder, och en ny typ av faror från både infektioner och djurslag som bits, som vi inte är vana vid härifrån.
I fallet med tsunamin handlade det alltså om att personal från resebolagen inte kände till att när havet drar sig tillbaka så som det gjorde, så betyder det att en tsunami är på gång.
 
Alltså, stora delar av världen har ju usel kvinnosyn, vissa länder går ju tyvärr bakåt som Iran, afganistan och Polen.
Olika kulturer och syn på männskliga rättigheter är ju något man får kalkykera och överväga hur man ställer sig till att åka till olika länder.
Jag har inte specifikt diskuterat kvinnosynen i marocko faktiskt.
Gällande pedofili så är det ett enormt stort problem med sexturism i tex Thailand. Jag är inte alls säker på hur stor den sexturismen är i Marocko?
För att inte tala om länder i Syd o mellanamerika som får livstids fängelse efter sena missfall.
 
Men lite eget ansvar måste man ju ta.?

Absolut det tycker jag med. Men känns som att det nästan blivit lite av en svenssongrej att åka till thailand så nu åker fler barnfamiljer dit? Det blir som en vanlig semester bara med längre flygtid och kanske inte så mycket efterforskning då fler och fler känner någon som åkt dit och levt i paradismiljö och vilken bra semester det var!

Befann mig själv på en plats där det årligen tränades inför potentiella jordbävningar, men alla jag mötte fnös åt det för de hade inte haft en jordbävning på 30 år så övningen med att hitta en ”säker plats” när man aldrig upplevt en jordbävning och lite skrattandes kryper in under ett bord var inte speciellt förberedande när jordbävningen var ett faktum.
Som med mycket annat så är det ju svårt att sätta sig in i ett scenario man aldrig upplevt. Vare sig det är brott, naturkatastrofer eller sjukdomar, och om informationen är undermålig är det ju svårt att förbereda sig även i mindre skala.

Jag minns inga detaljer från just fallet med denguefeber, men fick för mig att området som besöktes hade en del problem med just de myggor som sprider infektionen? Och att de drabbade hade önskat mer information om just det.
Kanske kan de hotell som resebolagen samarbetar med bistå med myggmedel och myggnät?

För mig som resenär hade ju en liten påminnelse eller bild på saker en behöver ta med till resmålet, varit en god idé. Lite som de posters som satt i bussar för en tid sedan om vad innehållet i en krislåda skulle vara för att klara sig 72 timmar.

Eller kräver jag för mycket av bolagen då?
 
@honung,
min närmsta väninna var i Paris samma helg som demonstrationerna var som värst. Hon upplevde inte alls det du uttrycker. De gula västarna var tydligt utmärkta så man behövde inte hamna mitt i. Hon och hennes sällskap rörde sig helt fritt under helgen, det var endast några turistattraktioner som inte var öppna, bla. Louvren. Annars var allt "som vanligt".

sen förundras jag lite över teorin att svenska medier skulle "mörka någon sanning" osv för att de inte detaljspecificerar ett brutalt terroristmord i detalj.
Mig veterligen är det ingen som har några problem med att detaljerna runt hur Acvicii avslutade sitt liv inte specificerats, eller i vilket skick den unga flickans kropp (flickan som dog i terrordådet på Drottninggatan) var i.

Jag blir lättad av merparten av folks svar i denna tråd, till motsatsen från hur du upplever det!
 
Absolut det tycker jag med. Men känns som att det nästan blivit lite av en svenssongrej att åka till thailand så nu åker fler barnfamiljer dit? Det blir som en vanlig semester bara med längre flygtid och kanske inte så mycket efterforskning då fler och fler känner någon som åkt dit och levt i paradismiljö och vilken bra semester det var!

Befann mig själv på en plats där det årligen tränades inför potentiella jordbävningar, men alla jag mötte fnös åt det för de hade inte haft en jordbävning på 30 år så övningen med att hitta en ”säker plats” när man aldrig upplevt en jordbävning och lite skrattandes kryper in under ett bord var inte speciellt förberedande när jordbävningen var ett faktum.
Som med mycket annat så är det ju svårt att sätta sig in i ett scenario man aldrig upplevt. Vare sig det är brott, naturkatastrofer eller sjukdomar, och om informationen är undermålig är det ju svårt att förbereda sig även i mindre skala.

Jag minns inga detaljer från just fallet med denguefeber, men fick för mig att området som besöktes hade en del problem med just de myggor som sprider infektionen? Och att de drabbade hade önskat mer information om just det.
Kanske kan de hotell som resebolagen samarbetar med bistå med myggmedel och myggnät?

För mig som resenär hade ju en liten påminnelse eller bild på saker en behöver ta med till resmålet, varit en god idé. Lite som de posters som satt i bussar för en tid sedan om vad innehållet i en krislåda skulle vara för att klara sig 72 timmar.

Eller kräver jag för mycket av bolagen då?
Jag tänker väl snarare att det är vettigare att försöka komma åt folks attityd och eftertanke ifall man inte förstår att en resa till andra sidan jorden innebär en annan kultur, annan natur, annat klimat och andra risker. Nu vet jag inte riktigt vad du menar med en "vanlig semester", men om man ser en resa till Thailand eller annat, liknande land, som samma sak som att ta bilen till västkusten för att fiska krabbor så är ju det skrämmande på en nivå som knappast löses genom att resebolagen blir bättre på att informera. DÄR kan vi ju snacka naivitet, och jag tror ju knappast det är nåt som blir bättre av att lägga ännu mer ansvar på resebolagen och mindre på individen... Väljer man att resa någonstans tycker jag att man själv får ansvara för att ta reda på var det är man reser, oavsett hur många grannar man har som varit där innan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp