De brutalt mördade skandinaviska kvinnorna i Marocko

Jag tänker väl snarare att det är vettigare att försöka komma åt folks attityd och eftertanke ifall man inte förstår att en resa till andra sidan jorden innebär en annan kultur, annan natur, annat klimat och andra risker. Nu vet jag inte riktigt vad du menar med en "vanlig semester", men om man ser en resa till Thailand eller annat, liknande land, som samma sak som att ta bilen till västkusten för att fiska krabbor så är ju det skrämmande på en nivå som knappast löses genom att resebolagen blir bättre på att informera. DÄR kan vi ju snacka naivitet, och jag tror ju knappast det är nåt som blir bättre av att lägga ännu mer ansvar på resebolagen och mindre på individen... Väljer man att resa någonstans tycker jag att man själv får ansvara för att ta reda på var det är man reser, oavsett hur många grannar man har som varit där innan.

Jag kan instämma men hur kommer man åt folks attityder och eftertanke? Eller menar du att det behjälps av att människor drabbats när de faktiskt redan begett sig? Att vissa får agera avskräckande exempel för att utbilda massan?

Och jag tänkte väl mer att resmålen nu går längre bort än de sedvanliga resmålen dit barn fått följa med tidigare i större utsträckning. Att gran canaria eller grekland nu byts mot andra sidan jorden.

Sen vet jag inte om de som enbart spenderat semester på västkusten hoppar på ett 20 timmarsflyg i första hand? Men isåfall så är det ju verkligen
anmärkningsvärt om noll efterforskning gjorts innan resan men kan ju förklara att de inte visste bättre eftersom de inte gjorts mer medvetna om riskerna av exempelvis resebolagen.

Jag är inte emot gemene mans ansvar för sig själv. Men jag tycker att det kanske visar på att resebolagen inte nämner allt som kan vara gott att veta inför avfärd för att kunna sälja in fler flygbiljetter kanske? Att det finns en baktanke med det hela som kan stavas PROFIT. Sen är ju dumma konsumenter de bästa konsumenterna som inte har just eftertanke från tidigare erfarenhet.
 
Jag tänker väl snarare att det är vettigare att försöka komma åt folks attityd och eftertanke ifall man inte förstår att en resa till andra sidan jorden innebär en annan kultur, annan natur, annat klimat och andra risker. Nu vet jag inte riktigt vad du menar med en "vanlig semester", men om man ser en resa till Thailand eller annat, liknande land, som samma sak som att ta bilen till västkusten för att fiska krabbor så är ju det skrämmande på en nivå som knappast löses genom att resebolagen blir bättre på att informera. DÄR kan vi ju snacka naivitet, och jag tror ju knappast det är nåt som blir bättre av att lägga ännu mer ansvar på resebolagen och mindre på individen... Väljer man att resa någonstans tycker jag att man själv får ansvara för att ta reda på var det är man reser, oavsett hur många grannar man har som varit där innan.

Med vanlig semester så menade jag en resa som sker under en kort tid på ett fast datum där familjens semsetertider ska klaffa med varandra, där resor bokas efter tillgänglighet och pris snarare än en planerad kulturträff där man åker till ett resmål man efterforskat och verkligen vill veta med om. En vanlig semester för mig är ett avbrott, en flykt från vardagen snarare än en upptäcktsresa till en kultur/natur man varit nyfiken på en längre tid.

Ska man bara hänga på stranden i 6 dagar så kan man väl lika gärna åka till västkusten som du sa, håller helt med!

Men hur många kollar upp saker inför en resa till gran canaria exempelvis? Det är ett sådant vedertaget resmål att jag betvivlar att man efterforskar i någon större utsträckning. Och det är väl den naivitet jag antar följer med även till långtbortistan.
 
Senast ändrad:
Jag kan instämma men hur kommer man åt folks attityder och eftertanke? Eller menar du att det behjälps av att människor drabbats när de faktiskt redan begett sig? Att vissa får agera avskräckande exempel för att utbilda massan?

Och jag tänkte väl mer att resmålen nu går längre bort än de sedvanliga resmålen dit barn fått följa med tidigare i större utsträckning. Att gran canaria eller grekland nu byts mot andra sidan jorden.

Sen vet jag inte om de som enbart spenderat semester på västkusten hoppar på ett 20 timmarsflyg i första hand? Men isåfall så är det ju verkligen
anmärkningsvärt om noll efterforskning gjorts innan resan men kan ju förklara att de inte visste bättre eftersom de inte gjorts mer medvetna om riskerna av exempelvis resebolagen.

Jag är inte emot gemene mans ansvar för sig själv. Men jag tycker att det kanske visar på att resebolagen inte nämner allt som kan vara gott att veta inför avfärd för att kunna sälja in fler flygbiljetter kanske? Att det finns en baktanke med det hela som kan stavas PROFIT. Sen är ju dumma konsumenter de bästa konsumenterna som inte har just eftertanke från tidigare erfarenhet.
Jag tror ju inte att det blir bättre av att lägga allt ansvar på resebolagen, i alla fall. Haven innehåller ju hajar och giftiga maneter, stränderna kan innehålla sandloppor, större risk för bakterier i maten vid värme, mer riskfylld trafik, kokosnötter kan falla och träffa en i huvudet... Var ska man dra gränsen för vilka risker det ska informeras om? Dengue är ju inte den enda smittan myggor i Thailand kan bära på, även zikavirus och malaria förekommer. Informationen på UDs sidor är ju lika lättillgängliga för en charterresenär.

Jag tycker helt enkelt inte att det är ett företags skyldighet att utgå från att kunder inte fattar vad de köper eller saknar grundkunskap i ämnet.
 
Vi är väl myndiga självständiga individer, som kan kolla upp vart vi åker. Det räcker väl med att åka till närmaste storstad, så finns där kvarter man absolut inte ska promenera igenom ensam. Och det är min egen säkerhet jag värnar, om jag håller mig up to date om dessa.
 
Med vanlig semester så menade jag en resa som sker under en kort tid på ett fast datum där familjens semsetertider ska klaffa med varandra, där resor bokas efter tillgänglighet och pris snarare än en planerad kulturträff där man åker till ett resmål man efterforskat och verkligen vill veta med om. En vanlig semester för mig är ett avbrott, en flykt från vardagen snarare än en upptäcktsresa till en kultur/natur man varit nyfiken på en längre tid.

Ska man bara hänga på stranden i 6 dagar så kan man väl lika gärna åka till västkusten som du sa, håller helt med!

Men hur många kollar upp saker inför en resa till gran canaria exempelvis? Det är ett sådant vedertaget resmål att jag betvivlar att man efterforskar i någon större utsträckning. Och det är väl den naivitet jag antar följer med även till långtbortistan.
Men man kan nog inte förebygga all dumhet. Hur mycket avkoppling man än är ute efter Så är det inte en orimlig förväntan att en normalbegåvad person åtminstone googlat ett par minuter om sitt resmål?
 
@escodobe Magsjukan ja, den hade jag faktiskt nästan glömt bort, men den fick jag ju också. :p Men det var ingenting jämfört med obehaget att dagtid promenera igenom Agadir med familjen.
Tycker dina föräldrar sig se en skillnad i landet under de här 30 åren, då pratar jag alltså om kvinnosyn och pedofiili och den biten, den kulturen. Att landet blivit rikare eller att folk är bättre på engelska och att det finns påstridiga försäljare är något jag räknar med är utvecklingen i de flesta länder jag har återvänt till på mer eller mindre turistiga platser. Magsjukan är verkligen inte landets största problem, det är lite dit jag vill komma.

Fast som Svensk behover man inte aka langre an till Norge for att komma till landet med andra flesta pedofiler i varlden och Ryssland ar nummer 1. Da det inte ar olagligt i manga lander gar de inte att rakna, men av alla lander dar det ar olagligt ar alltsa Norge nummer 2 ... och jag rakar bo i Staten (Oregon) i USA med flest pedofiler. :cautious: Det innebar inte att jag inte trivs har eller har mott nagon jag tror ar pedofil ... men det finns alltsa flest registrerade pedofiler har. Och det far mig inte att flytta.:p

Jag tänker nog att alla länder har dåliga och genomkassa grejer som gör att man inte borde resa till dem, samtidigt är jag själv väldigt intresserad av länder som är tvärtemot oss, beror väl kanske på studierna och jobb, vad vet jag. Thailand har aldrig lockat av olika skäl, Kina lockar däremot trots deras styre, samma Nordkorea. Ska förmodligen åka till Mekka nästa år, fick inte visum i år, men till nästa har vi fått, återstår att se om vi kommer iväg, vet ju knappt vad jag gör i livet nästa månad... Det innebär inte att jag stödjer Saudiarabiens regim, såklart, däremot, sett ur en kunskapssynpunkt för min del, har jag en del att hämta från en sådan resa om jag har möjlighet. Däremot reser jag aldrig charter eller all inklusive, jag gynnar hellre de enskilda människorna och deras lokala verksamheter. Jag tänker nog att det ena inte behöver utesluta det andra. Man kan resa till länder utan att stödja regimer, man kan turista ansvarsfullt även i dessa och människor reser av olika anledningar tänker jag.

Det gar inte att komma in i Mekka eller Medina som icke Muslim. Ovriga Saudi Arabien ar inga problem om man har arbets visa och numera kan man ocksa soka begransat visit visa till Saudi.
/Hastflicka som bott dar i manga ar och hade uppehållstillstånd tills for 4 ar sedan/

Sedan maste jag bara lagga till hela diskussionen om vart man kan/vill resa trots dalig manniskosyn etc ... Jag har bott i Mellanostern och Asien i over 30 ar. Under den tiden, och under alla vara resor i Afrika och Asien har jag mott och lart kanna sa manga underbara manniskor och lart mig sa oerhort mycket om vanlighet, tollerans och medmansklighet trots att vi ibland inte kunde prata med varandra och trots att vi ofta haft fundamentalt olika syn pa mycket i varlden.
De allra flesta manniskor ar vanliga och vill andra val ... vad landets regering sedan sager och gor ar en annan sak som i en demokrati avspeglar vissa manniskor i landet, men ofta langt ifran alla. I en diktatur ar det ett fatal som haller med det regerande skiktet ... och det ar den vanliga personen som behover turismen och tjanar pa att folk kommer.
 
Fast som Svensk behover man inte aka langre an till Norge for att komma till landet med andra flesta pedofiler i varlden och Ryssland ar nummer 1. Da det inte ar olagligt i manga lander gar de inte att rakna, men av alla lander dar det ar olagligt ar alltsa Norge nummer 2 ... och jag rakar bo i Staten (Oregon) i USA med flest pedofiler. :cautious: Det innebar inte att jag inte trivs har eller har mott nagon jag tror ar pedofil ... men det finns alltsa flest registrerade pedofiler har. Och det far mig inte att flytta.:p



Det gar inte att komma in i Mekka eller Medina som icke Muslim. Ovriga Saudi Arabien ar inga problem om man har arbets visa och numera kan man ocksa soka begransat visit visa till Saudi.
/Hastflicka som bott dar i manga ar och hade uppehållstillstånd tills for 4 ar sedan/

Sedan maste jag bara lagga till hela diskussionen om vart man kan/vill resa trots dalig manniskosyn etc ... Jag har bott i Mellanostern och Asien i over 30 ar. Under den tiden, och under alla vara resor i Afrika och Asien har jag mott och lart kanna sa manga underbara manniskor och lart mig sa oerhort mycket om vanlighet, tollerans och medmansklighet trots att vi ibland inte kunde prata med varandra och trots att vi ofta haft fundamentalt olika syn pa mycket i varlden.
De allra flesta manniskor ar vanliga och vill andra val ... vad landets regering sedan sager och gor ar en annan sak som i en demokrati avspeglar vissa manniskor i landet, men ofta langt ifran alla. I en diktatur ar det ett fatal som haller med det regerande skiktet ... och det ar den vanliga personen som behover turismen och tjanar pa att folk kommer.

Jag insag just att jag kanske ocksa ska lagga till att jag aldrig rest charter och har svart att forsta "all inclusive". Jag gillar inte att ligga vid en pool eller strand, sa det ar ocksa lite svart att forsta for mig, jag gillar att mota nya annorlunda kulturer. Jag ofta bott hemma hos nagon, eller umgatts med lokalbefolkning som jag lart kanna nagon annan stans, eller till och med nagons syster/mamma/eller familj som tagit mig under sina vingar nar jag rest. :)
 
Det gar inte att komma in i Mekka eller Medina som icke Muslim. Ovriga Saudi Arabien ar inga problem om man har arbets visa och numera kan man ocksa soka begransat visit visa till Saudi.
/Hastflicka som bott dar i manga ar och hade uppehållstillstånd tills for 4 ar sedan.
Jag är fullkomligt medveten om det.
 
Alltså, stora delar av världen har ju usel kvinnosyn, vissa länder går ju tyvärr bakåt som Iran, afganistan och Polen.
Olika kulturer och syn på männskliga rättigheter är ju något man får kalkykera och överväga hur man ställer sig till att åka till olika länder.
Jag har inte specifikt diskuterat kvinnosynen i marocko faktiskt.
Gällande pedofili så är det ett enormt stort problem med sexturism i tex Thailand. Jag är inte alls säker på hur stor den sexturismen är i Marocko?

Jag visste inte att Polen har dålig kvinnosyn.
 
Fast som Svensk behover man inte aka langre an till Norge for att komma till landet med andra flesta pedofiler i varlden och Ryssland ar nummer 1. Da det inte ar olagligt i manga lander gar de inte att rakna, men av alla lander dar det ar olagligt ar alltsa Norge nummer 2 ...
Hur är den rankingen gjord?
 
Exakt! @Cambrie det är de här medvetna valen vi pratar om. Jag själv gillar inte heller charter utan jag träffar hellre lokala vanliga människor, utanför turistcirkusen i de länder jag besöker. Men jag tycker ändå det är okej att alla inte vill ha den biten, utan de vill just ha semester och charter - men då vore det väldigt positivt för mänskilgheten om man åtminstone åkte på sina charterresor till länder där man turistar just ansvarsfullt. Jag har full förståelse för att man "bara"vill ha sol och värme och ledighet med god mat på restaurang. Världen vore nog i alla fall en lite bättre plats om man tog reda på lite fakta och verklighet om landet man åker till, innan man bokar resan, det är nog inte så självklart för alla som det kanske kan verka.

+ @Voeux (eller övriga såklart)

Hur turistar man ansvarsfullt? Nyfiken fråga från en som aldrig turistar :)
 
+ @Voeux (eller övriga såklart)

Hur turistar man ansvarsfullt? Nyfiken fråga från en som aldrig turistar :)
Jag är väl långt från en "perfekt" resenär, men Jag försöker tex välja små hotel eller guesthouse (vilket dock @niphredil har rätt i att det tex på Island blivit ett stort problem) istället för "stora" kedjor. Äta på lokala ställen istället för allinclusive. Går gärna på underliga lokala museum och sånt. Försöker prata med folk.
Jag läser på om historian och hur läget ser ut i landet, speciellt inom områden som intresserar mig. Jag går gärna guidade tematurer.
Tex Brutal tours i tblisi.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp