De där skänklarna..

abcabcabc

Trådstartare
Hejsan!

Har ridit något år nu men direkt jag ska sitta ner i traven hamnar jag i stolsits.:crazy: Jag har länge haft svårt för att ha kvar mina stigbyglar och lägga vikt i dem. Speciellt i traven. I lättridning så har jag kvar stigbyglarna men direkt jag reser mig så följer hälen med upp och jag står på tå i stigbyglarna. Sedan i den nedsuttna traven så försöker jag lägga vikt i stigbyglarna så jag inte tappar dem men då skjuter jag fram dem och hamnar i stolsits.

Min häst är för tillfället halt så kan inte rida just nu, men senare. Hur ska jag göra? Ska jag korta mina stigläder? Rider med relativt långa i min dressyrsadel. Andra säger att man kan knyta fast stigbyglarna i sadelgjorden så jag inte kan skjuta fram dem och hitta balansen på så sett. Är det någon som har erfarenhet av det? Hjälpte det? Jag tänker att det kanske kan hjälpa mig att hitta balansen och vart jag ska ha mina ben. Tacksam för svar :)
 
Hejsan!

Har ridit något år nu men direkt jag ska sitta ner i traven hamnar jag i stolsits.:crazy: Jag har länge haft svårt för att ha kvar mina stigbyglar och lägga vikt i dem. Speciellt i traven. I lättridning så har jag kvar stigbyglarna men direkt jag reser mig så följer hälen med upp och jag står på tå i stigbyglarna. Sedan i den nedsuttna traven så försöker jag lägga vikt i stigbyglarna så jag inte tappar dem men då skjuter jag fram dem och hamnar i stolsits.

Min häst är för tillfället halt så kan inte rida just nu, men senare. Hur ska jag göra? Ska jag korta mina stigläder? Rider med relativt långa i min dressyrsadel. Andra säger att man kan knyta fast stigbyglarna i sadelgjorden så jag inte kan skjuta fram dem och hitta balansen på så sett. Är det någon som har erfarenhet av det? Hjälpte det? Jag tänker att det kanske kan hjälpa mig att hitta balansen och vart jag ska ha mina ben. Tacksam för svar :)
Rid mycket utan stigbyglar för att förbättra din balans och sits. Sen tänker jag också på att du skall kontrollera så att sadeln passar dig och hästen, ligger sadeln inte i balans så kommer du hamna lättare i stolsits oavsett hur bra balans du har.
 
Hejsan!

Har ridit något år nu men direkt jag ska sitta ner i traven hamnar jag i stolsits.:crazy: Jag har länge haft svårt för att ha kvar mina stigbyglar och lägga vikt i dem. Speciellt i traven. I lättridning så har jag kvar stigbyglarna men direkt jag reser mig så följer hälen med upp och jag står på tå i stigbyglarna. Sedan i den nedsuttna traven så försöker jag lägga vikt i stigbyglarna så jag inte tappar dem men då skjuter jag fram dem och hamnar i stolsits.

Min häst är för tillfället halt så kan inte rida just nu, men senare. Hur ska jag göra? Ska jag korta mina stigläder? Rider med relativt långa i min dressyrsadel. Andra säger att man kan knyta fast stigbyglarna i sadelgjorden så jag inte kan skjuta fram dem och hitta balansen på så sett. Är det någon som har erfarenhet av det? Hjälpte det? Jag tänker att det kanske kan hjälpa mig att hitta balansen och vart jag ska ha mina ben. Tacksam för svar :)
Nu rider jag "bara" i ridskola men har haft det problem du beskriver och jobbar just nu på att jobba bort det.

Det jag nu gör är att stå upp och liksom "checka av" att jag har vikten i stibyglarna ofta (kanske 4-5 gånger på ett varv i ridhuset). Det ska gå att liksom bara ställa sig och sätta sig i balans, testa att stå rätt upp och ner på golvet med fötterna isär och känna hur det är att huka sig lite och ställa sig igen, som en lättridning nästan. Kan du hitta en känsla där av att du inte behöver kompensera framåt eller bakåt för att göra hukningen har du hittat känslan du vill ha i stigbyglarna. Hittar du den sen när du rider - då har du skänklarna där de ska vara.

Sen så är det för mig viktigt att jag nästan känner att jag lutar mig framåt och drar skänkeln bak. Kändes superknäppt i början men när jag tittat i spegeln och det bara såg ut som att jag satt i lodrät sits och inte i någon halvmesyrstolsits släppte jag det :D

Det bästa egentligen är ju så klart att rida för tränare. Då kan man hitta den där känslan, tränaren kan säga att "där är det rätt". Sen får man försöka lagra den känslan i kroppen och ta fram den vid nästa tillfälle.

Jag har gjort mina egna knep i kanske ett halvår nu och börjar märka lite skillnad. Känns inte lika knäppt och kämpigt utan lite mer naturligt. Går nog kanske fortare om man har egen häst och kan träna oftare på det än en gång i veckan. Lycka till!
 
Hejsan!

Har ridit något år nu men direkt jag ska sitta ner i traven hamnar jag i stolsits.:crazy: Jag har länge haft svårt för att ha kvar mina stigbyglar och lägga vikt i dem. Speciellt i traven. I lättridning så har jag kvar stigbyglarna men direkt jag reser mig så följer hälen med upp och jag står på tå i stigbyglarna. Sedan i den nedsuttna traven så försöker jag lägga vikt i stigbyglarna så jag inte tappar dem men då skjuter jag fram dem och hamnar i stolsits.

Min häst är för tillfället halt så kan inte rida just nu, men senare. Hur ska jag göra? Ska jag korta mina stigläder? Rider med relativt långa i min dressyrsadel. Andra säger att man kan knyta fast stigbyglarna i sadelgjorden så jag inte kan skjuta fram dem och hitta balansen på så sett. Är det någon som har erfarenhet av det? Hjälpte det? Jag tänker att det kanske kan hjälpa mig att hitta balansen och vart jag ska ha mina ben. Tacksam för svar :)
Det är ju väldigt svårt att ge dig någon hjälp när vi varken har video eller bilder att gå på. Men rent spontant så skulle jag säga att det låter som att du saknar den bålstabilitet som krävs för att hålla balansen, och den går ju att öva upp avsuttet med! Ev kan ju sadeln fela med. En sadel ska passa både dig och hästen. Många missar att den även ska passa ryttaren.

Jag tex har väldigt korta lårben, vilket gör att större delen av sadlarna når jag inte fram till knästöden på. Fördelen för mig är dock att jag kan komma ner i en 16" sadel tack vare mina korta lårben, trots att jag är överviktig.
 
Hejsan!

Har ridit något år nu men direkt jag ska sitta ner i traven hamnar jag i stolsits.:crazy: Jag har länge haft svårt för att ha kvar mina stigbyglar och lägga vikt i dem. Speciellt i traven. I lättridning så har jag kvar stigbyglarna men direkt jag reser mig så följer hälen med upp och jag står på tå i stigbyglarna. Sedan i den nedsuttna traven så försöker jag lägga vikt i stigbyglarna så jag inte tappar dem men då skjuter jag fram dem och hamnar i stolsits.

Min häst är för tillfället halt så kan inte rida just nu, men senare. Hur ska jag göra? Ska jag korta mina stigläder? Rider med relativt långa i min dressyrsadel. Andra säger att man kan knyta fast stigbyglarna i sadelgjorden så jag inte kan skjuta fram dem och hitta balansen på så sett. Är det någon som har erfarenhet av det? Hjälpte det? Jag tänker att det kanske kan hjälpa mig att hitta balansen och vart jag ska ha mina ben. Tacksam för svar :)

Troligen sitter du mer på rumpan än du borde. Kanske är det sadeln som sätter dig så, kanske saknar du andra förutsättningar. När du sitter korrekt med sätet, kommer benen att hänga rakt ner. Du kommer då inte att behöva lägga tyngd eller trampa ner i stigbygeln (detta skapar i sig en spänning som påverkar sitsen och hästen negativt). Tyngen av ditt ben vilar helt enkelt i stigbygeln och benet kan agera helt på egen hand, utan att du ändrar resterande sits.

Det här är enormt svårt att åstadkomma på egen hand. Har du någon duktig sitstränare som kan hjälpa dig? Att fortsätta laborera skapar bara mer spänning i din sits, du kommer få spänna nya muskelgrupper för att korrigera hälen, som behöver korrigeras genom att du spänner knäet, som kommer att behöva korrigeras genom att du spänner axlarna etc.
 
Tack så mycket för alla svar! Ska kolla över sadeln :)

Edit: Ska ta hjälp av tränare men även be en kompis i stallet att longera mig
 
Tack så mycket för alla svar! Ska kolla över sadeln :)

Edit: Ska ta hjälp av tränare men även be en kompis i stallet att longera mig
Det kan vara så enkelt att sadeln placerar dig så?

det går enkelt att kolla genom att palla upp sadeln baktill. Ta en badhandduk och vik den till en avsmalnande kudde (kil) så tt den lyfter bakvalvet på sadeln. Prova sedan om du sitter annorlunda. Det är ju enkelt att ändra genonm att vika handduken annorlunda.

Jag var (min ridning är över) väldigt känlig för hur sadeln satte mig. Min balans hängde mycket på att sadeln var väl balanseerad. Så jag har testat massor med paddar och handdukar. Hade samma sadel på bägge hästarna och de ena var smalare så jag fick padda upp runt manke-framvalv. Med handduk låg sadeln perfekt på bägge. :)
 
Det kan vara så enkelt att sadeln placerar dig så?

det går enkelt att kolla genom att palla upp sadeln baktill. Ta en badhandduk och vik den till en avsmalnande kudde (kil) så tt den lyfter bakvalvet på sadeln. Prova sedan om du sitter annorlunda. Det är ju enkelt att ändra genonm att vika handduken annorlunda.

Jag var (min ridning är över) väldigt känlig för hur sadeln satte mig. Min balans hängde mycket på att sadeln var väl balanseerad. Så jag har testat massor med paddar och handdukar. Hade samma sadel på bägge hästarna och de ena var smalare så jag fick padda upp runt manke-framvalv. Med handduk låg sadeln perfekt på bägge. :)
Intressant;) Det ska jag prova och se!
 
Oftast handlar det inte isolerat om skänklarna. Utan man brukar behöva justera bål och överkropp för att hitta balans och då kunna slappna av mer i benen.
Hur upplever du din överkropp? Faller den fram, kutar du med ryggen etc?

Många som hamnar i stolsits behöver öppna upp mer framtill och tänka att bröstbenet ska fram och armbågarna hänga ner för att få med avslappnade axlar med rygg som ej kutar/faller fram.
Man ska också tänka att man ska växa upp genom ryggraden. Tänk att du har en krok mitt på hjässan som drar dig uppåt.
Om du i det läget tänker att dina benska bli långa, hänga och ej knipa om hästen, tänk två blöta trasor, så brukar man ha ett ganska bra utgångsläge.

Sen kan sadeln inverka. Men attlaborera med den på egen hand bör man bara göra med kunskap om sadelinpassninh. Annars finns risk att det leder till obehag eller ev skador på hästen.

Det kan också vara gynnsamt att gå till en kiropraktor för att se till att du är utan låsningar och kan sitta korrekt.

Sen att rida utan stigbyglar/barbacka etc är ju toppen för ens balans.
 
Balansövningar kan en gott börja varje ridpass med. Finns ju massor som gör att du tänjer dig och slappnar av i sadeln. Plocka äpplen, skritta fram utan stigbyglar, nudda tån. Och värm upp innan du sitter upp, stretcha, höga knälyft, långa steg- heter det utsteg? Väderkvarn med armarna. Rida lätt utan stigbyglar är mycket bra för bålstabiliteten, varv på varv. Eller varför inte på uteritten?
 
Oftast handlar det inte isolerat om skänklarna. Utan man brukar behöva justera bål och överkropp för att hitta balans och då kunna slappna av mer i benen.
Hur upplever du din överkropp? Faller den fram, kutar du med ryggen etc?

Många som hamnar i stolsits behöver öppna upp mer framtill och tänka att bröstbenet ska fram och armbågarna hänga ner för att få med avslappnade axlar med rygg som ej kutar/faller fram.
Man ska också tänka att man ska växa upp genom ryggraden. Tänk att du har en krok mitt på hjässan som drar dig uppåt.
Om du i det läget tänker att dina benska bli långa, hänga och ej knipa om hästen, tänk två blöta trasor, så brukar man ha ett ganska bra utgångsläge.

Sen kan sadeln inverka. Men attlaborera med den på egen hand bör man bara göra med kunskap om sadelinpassninh. Annars finns risk att det leder till obehag eller ev skador på hästen.

Det kan också vara gynnsamt att gå till en kiropraktor för att se till att du är utan låsningar och kan sitta korrekt.

Sen att rida utan stigbyglar/barbacka etc är ju toppen för ens balans.
Jag tror att mina axlar faller framåt och att jag sitter som man gör hemma i soffan :crazy: Har under några månader försökt att få en bättre hållningöverlag men glömmer ju hela tiden bort det:confused::nailbiting:
 
Oftast handlar det inte isolerat om skänklarna. Utan man brukar behöva justera bål och överkropp för att hitta balans och då kunna slappna av mer i benen.
Hur upplever du din överkropp? Faller den fram, kutar du med ryggen etc?

Många som hamnar i stolsits behöver öppna upp mer framtill och tänka att bröstbenet ska fram och armbågarna hänga ner för att få med avslappnade axlar med rygg som ej kutar/faller fram.
Man ska också tänka att man ska växa upp genom ryggraden. Tänk att du har en krok mitt på hjässan som drar dig uppåt.
Om du i det läget tänker att dina benska bli långa, hänga och ej knipa om hästen, tänk två blöta trasor, så brukar man ha ett ganska bra utgångsläge.

Sen kan sadeln inverka. Men attlaborera med den på egen hand bör man bara göra med kunskap om sadelinpassninh. Annars finns risk att det leder till obehag eller ev skador på hästen.

Det kan också vara gynnsamt att gå till en kiropraktor för att se till att du är utan låsningar och kan sitta korrekt.

Sen att rida utan stigbyglar/barbacka etc är ju toppen för ens balans.
Jag har egentligen lite samma problem som TS, med stolsits. Tappar stigbyglar osv gör jag inte.

Men jag tänker på det du skriver om att bröstbenet ska fram. Har du koll på vad som kan vara fel om man helt enkelt inte kan ta fram bröstbenet för att man senare får så pass rejäla smärtor i bröstryggen att man knappt kan röra sig?

Jag har jättedålig hållning. Försöker jag rätta till den så får jag resultatet ovan. Varenda gång. Jag har provat att ha bra hållning nån minut här och där bara, och även då med samma resultat. Så nu kör jag kanske 30 sekunder någon gång då och då (inte ens varje dag alltså). Då blir jag bara lite småöm och kan lösa det med mycket rörelse om jag har flyt.
 
Finns det några bra balansövningar man kan göra avsuttet?:)

hur många som helst

De flesta baseras på att man står på ett eller två ben och bringar sig själv ur balans. Tex genom att stå på en kudde/balansplatta, blunda, jonglera (nej.... jag kan inte jonglera, men det var inte poängen) mm. Eller alltihop samtidigt.

/MVH Elo - efter alldelles för många knä och fotledsskador med rehab.
 
Jag återkommer till sadeln...
Om sadeln placerar en i bakvikt så här det i stort sett omöjligt att sitta bra.
Hittade den här bilden. Om jag sitter i den där sadeln kommer mina skänklar automatiskt att hamna fel.
1586270392544.png
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 893
Senast: valy
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 962
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 131
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp