De där skänklarna..

Jag tror att mina axlar faller framåt och att jag sitter som man gör hemma i soffan :crazy: Har under några månader försökt att få en bättre hållningöverlag men glömmer ju hela tiden bort det:confused::nailbiting:

Det kan vara värt att gå till en bra kiropraktor om du har dålig hållning. Då brukar man få lite låsningar. Och med de borta får du förutsättningar för att kunna ha bra hållning.

Som liten påminnelse vid ridning kan en medhjälpare tejpa dig när du står i bra hållning så att det drar lite i skinnet om du faller ur den sas. Det går att googla fram olika tejpningar.
Sen finns ju hållningsväst om man vill ha lite påminnelse. Bara man inte hänger i den och inte aktiverar sin egen muskulatur för att sen kunna bli kvitt den.

Att träna bålstyrka brukar vara viktigt för alla. Är man svag i magen tex så vill man gärna falla ihop. Det krävs en del bålstyrka för att kunna sitta rakt upp och ner utan spänning eller sjunka ihop.
 
Jag har egentligen lite samma problem som TS, med stolsits. Tappar stigbyglar osv gör jag inte.

Men jag tänker på det du skriver om att bröstbenet ska fram. Har du koll på vad som kan vara fel om man helt enkelt inte kan ta fram bröstbenet för att man senare får så pass rejäla smärtor i bröstryggen att man knappt kan röra sig?

Jag har jättedålig hållning. Försöker jag rätta till den så får jag resultatet ovan. Varenda gång. Jag har provat att ha bra hållning nån minut här och där bara, och även då med samma resultat. Så nu kör jag kanske 30 sekunder någon gång då och då (inte ens varje dag alltså). Då blir jag bara lite småöm och kan lösa det med mycket rörelse om jag har flyt.

Om det gör så himla ont så ska man väl vara försiktig med att uttala sig om det som lekman. Men vanligt är ju att man har låsningar i bröstryggen vid sån reaktion.
Om det nu inte är så illa att man misstänker skada så hade jag ringt en BRA kiropraktor.
Jag kunde få sådär förut ibland. Det brukade kiro fixa. Nu blir jag aldrig så dålig iom att sambon justerar innan det gått så långt.
Men jag har några snygga ridbilder där jag försöker avlasta smärtan och påminner om Bent Branderup i sitsen, framskjuten underskänkel, gamnacke och allt. :laugh:
 
Om det gör så himla ont så ska man väl vara försiktig med att uttala sig om det som lekman. Men vanligt är ju att man har låsningar i bröstryggen vid sån reaktion.
Om det nu inte är så illa att man misstänker skada så hade jag ringt en BRA kiropraktor.
Jag kunde få sådär förut ibland. Det brukade kiro fixa. Nu blir jag aldrig så dålig iom att sambon justerar innan det gått så långt.
Men jag har några snygga ridbilder där jag försöker avlasta smärtan och påminner om Bent Branderup i sitsen, framskjuten underskänkel, gamnacke och allt. :laugh:
Tyvärr så har kiropraktor aldrig hjälpt mig. Och pengar att lägga ut för att hitta just den där som är riktigt bra är inget jag vill lägga i dagsläget.
 
Tyvärr så har kiropraktor aldrig hjälpt mig. Och pengar att lägga ut för att hitta just den där som är riktigt bra är inget jag vill lägga i dagsläget.

Har du testat bara ligga och småtänja bakåt på en ryggrulle eller kanske pilatesboll om det känns mildare?
Att du då ligger på rygg med den under bröstryggen och liksom luta dig bakåt och slappna av medans du då öppaar upp framsidan..
 
Har du testat bara ligga och småtänja bakåt på en ryggrulle eller kanske pilatesboll om det känns mildare?
Att du då ligger på rygg med den under bröstryggen och liksom luta dig bakåt och slappna av medans du då öppaar upp framsidan..
Jag har inga problem med bakåtrörelser, når nästan golvet åt det hållet. Så jag tror inte att jag egentligen är låst i bröstryggen.

Däremot så har jag en jättekort ischias som dessutom sitter fast i bäckenet. Så jag når knappt till knäna framåt. Kanske den påverkar även där på något sätt.
 
Jag minns en tränare som sa att man skulle ”lysa vägen med brösten” eller ”visa vägen med brösten” just för att få fram bröstet.

Själv hamnade jag ofta i stolsits innan jag lärde mig rida bättre, dvs började rida för en ridlärare/tränare som var mer noga med sitsen än där jag lärde mig rida.
Traven har alltid varit min svaghet pga dåliga erfarenheter i bagaget när jag red barbacka på en travare som började trava i travar trav å ja tappade balansen å blev rädd å slängde mig av. Efter det har jag knipit med knäna för att ens kunna sitta kvar i den nedsuttna traven, haft jätteproblem med att slappna av.

Nu har jag dock kommit till det stadiet att jag kan slappna av på ett annat sätt och sitta på "triangeln" där fram, dvs man sitter mer på "fiffi" än på rumpan. Har fortfarande en tendens att knipa med knäna när jag rider utan stigbyglar, men har lagom långa läder så jag har stöd om jag måste sitta ned när vi travar.

Jag hade innan en tendens att luta mig framåt, numera försöker jag tänka på axlarna bak och rullar de då bakåt samtidigt som jag skjuter ut bröstet lite, sen för att sitta riktigt bra i traven så får jag köra ett litet hårt "tssss" ljud och då känner jag hur magen aktiveras och den spända känslan i magen ska man behålla då aktiveras bålen. Det är asjobbigt när man inte har några muskler men tycker det gör skillnad.

Jag har tagit mig dit jag är idag med hjälp av en tränare som var stenhård med sitsen då jag behövde en påminnelse, annars halkade ja lätt tillbaka till "en säck potatis". Har fortfarande en hel del kvar att jobba på, men en vacker dag når jag dit, tänker inte ge upp förrän jag är där.

Så bara öva och pröva och ta hjälp av någon som kan är mitt bästa råd jag kan ge.
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 843
Senast: valy
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 750
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 931
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 438

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp