De får inte till det (parning)

Ainon

Trådstartare
Uno ska paras med en tik, de har träffats två gånger men får inte riktigt till det. Han prickar liksom inte rätt och kommer in :o, delvis för att han är ovan (herregud han har fått så mkt bannor tidigare när han försökt rida på hundar att jag är förvånad att han hoppar på :p ) och delvis för att tiken svajar med baken och byter sida på svansen.

Är det vanligt att det är såhär?

Att de ska vara så svårt tycker man :D
 
Sv: De får inte till det (parning)

Det kan vara svårt om både tik och hane är ovana. Lämna kvar hanen där i några dagar och låt dem gå tillsammans så ska du se att det löser sig.
 
Sv: De får inte till det (parning)

Ja vi får väll se. Uno har varit där hela dan idag och inget de håller på den första timmen och ger sen upp helt resten av dagen :p

Kanske tar tiken hoss mig några dagar (Uno kan inte vara där då uppfödaren jobbar)

Synd om det inte blir nåt för de passar bra ihop...
 
Sv: De får inte till det (parning)

Vad händer om ni stöjer tiken och håller undan hennes svans så hon inte kan ta den fram och tillbaka :)
Ofta räcker det bara att de får lite hjälp för hoppa upp och börja, sen fixar de det galant.

Min förra parning var både tiken och hanen nybörjare. Tiken visste precis vad hon ville, men hanen parade lite överallt :D
Eftersom hanen tävlar mycket och vet att för Husse får man inte vara för intresserade av tikar som löper, så gjorde vi så till slut att jag tog med hanen hem. Efter en timme var det klart :o
 
Sv: De får inte till det (parning)

Ja vi får väll se. Uno har varit där hela dan idag och inget de håller på den första timmen och ger sen upp helt resten av dagen :p

Kanske tar tiken hoss mig några dagar (Uno kan inte vara där då uppfödaren jobbar)

Synd om det inte blir nåt för de passar bra ihop...

Det kan också vara så att tiken är inte redo än. Även om hon visar det, så tycker kanske inte hanen det. De brukar ha ganska bra koll på det där :)
 
Sv: De får inte till det (parning)

Fast hon ställer upp sig bra den där första timmen och han hoppar upp och försöker. Uno hoppar tyvärr inte upp om någon människa är inom armlängd, han har blivit lite för åthutad av mig för det.

Nåja jag och uppfödaren bor bara nån km från varandra så det är inte långt att åka varje dag. Förhoppningsvis händer det något innan 29:e då ja åker hem.
 
Sv: De får inte till det (parning)

Kanske det är så att du inte ska vara med, eftersom han vet du brukar säga till honom...
 
Sv: De får inte till det (parning)

Kanske det är så att du inte ska vara med, eftersom han vet du brukar säga till honom...

Fast de gjorde inte ett enda försök hoss uppf heller idag, då var inte jag där.

Kan det vara så att tiken inte är riktigt i höglöp än trotts att hon ställer upp sig fint? Hon är på dygn 11 idag.
 
Senast ändrad:
Sv: De får inte till det (parning)

Fast de gjorde inte ett enda försök hoss uppf heller idag, då var inte jag där.

Kan det vara så att tiken inte är riktigt i höglöp än trotts att hon ställer upp sig fint? Hon är på dygn 11 idag.


Ja så kan det vara. Man blir ofta orolig att det inget ska bli för man tycker tiken visar alla tecken. Men det kanske inte hanen tycker :D

Sen kan hon ju gått förbi höglöpet också. Jag vet inte hur de där småttingshundarna har det med sina höglöp ;)
 
Sv: De får inte till det (parning)

På dygn 11 hade min rottistik inte ens gått in i höglöpet så visst kan det vara för tidigt.
 
Sv: De får inte till det (parning)

Jag skulle inte ha dem tillsammans hela tiden, utan prova varannan dag ungefär. Dag 11 är för många tikar ganska tidigt, har ni tagit något prov för att veta var i löpet hon står? Rekommenderar verkligen det, speciellt första gången man parar en tik. Låt honom inte hålla på och jucka alltför mycket på fel ställen, risken finns att han får ont i snoppen då och inte alls vill.
Testa att hålla i tiken och styra hennes bakdel (sära på benen :o;)) så att den hamnar i rätt höjd för hanen. Ni kan även försöka styra vulvan lite uppåt/nedåt beroende på vad som behövs.

Många småhundar är lite halvknepiga på att para tyvärr. Ibland kan man behöva styra och trycka till när hanen är rätt och sedan hålla ihop dem tills hanen svullnat och fastnat. Då kan man ta ner och vända dem, men självklart hålla i iom att båda är oerfarna och kan få panik om de känner sig fast.

Lycka till!
 
Sv: De får inte till det (parning)

Min hane parar inte om jag är med ens :crazy:

Men vad som brukar fungera bäst är att inte ha dom ihop konstant, utan att sära på dom om det inte löper enligt planerna - för då ökar intresset igen varje gång dom får träffas.

Justja, min vuxna tik här hemma paras från dygn 3 förresten.. En av mammas tikar gick inte att para förrän dygn 16, och en av våra f.d GD-tikar släppte till på dygn 19, och endast då. Finns ju många variationer!
 
Sv: De får inte till det (parning)

Du får ursäkta mej men det du beskriver är i mina ögon näst intill tvångsparning!!

Har varit med och parat både stora och små hundar och har aldrig någonsin behövt hjälpa till att "styra och trycka till när hanen är rätt och sedan hålla ihop dem tills hanen svullnat och fastnat." :mad:

Kan inte hundarna para sej själva, med möjligtvis lite hjälp - typ en hand under magen på tiken - DÅ SKA DE INTE PARAS!!!!!
Klipp pälsen på tiken så hanen har en vettig chans att "hitta in", undvik att ha hala golv, ge dem den tid som krävs osv. men stanna vid det!!
Vad fasen avlar vi på om vi måste hjälpa hundarna till och med med detta!!!??

Jag VET att detta förekommer hos vissa uppfödare, men vet många andra framgångsrika och erfarna diton som aldrig skulle blanda sej i denna "aktivitet" av förklarliga skäl!

TS: Mina tikar står gladeligen från dygn 9 :) men de har ändå inte sitt höglöp förrän dygn 16-17 eller till och med senare. Så lite is i magen och en "date"/dygn eller vart annat dygn så skall du se att de klarar detta alldeles utmärkt själv!!

/Swat
 
Sv: De får inte till det (parning)

Jag tycker inte att det är tvångsparning om man vet att det är rätt dag och båda är villiga. Speciellt inte eftersom det är första gången för dessa. Generellt sett är jag emot att para en oerfaren tik med en oerfaren hane, men ibland så måste man ju göra det iaf.

Däremot kan jag hålla med dig om att man bör diskutera hurvida sådana hundar som inte kan para själva ska användas i avel. Men det är en helt annan fråga än den Ainon ställde.
 
Sv: De får inte till det (parning)

Jag håller faktiskt med dig. Om hundarna är så handikappade vid parning att de behöver så mycket hjälp då vettesjutton om de ska para sig alls.
 
Sv: De får inte till det (parning)

När jag tänkte para min tik så vart hon riktigt knepig mot hanen. Hon växlade mellan att vara sur och för på och det var lite jox innan de fick till det, inte tvångsparning men vi fick blanda oss i lite med att dämpa tiken och uppmuntra hanen. Både tiken och hanen hade parats tidigare med lyckade resultat, hanen var mkt erfaren men mkt gentleman som tex bara visade intresse just på höglöp. Tiken var normalt en riktig "slyna" mot allt som uppfyllde någerlunda standard.
Hon gick tom, kan visserligen vara framkallat av andra omständigheter(hade hon varit dräktig hade hon nog förlorat dom ändå) men undersökningen som gjorde då ( tidigt) visade inte på valpar. Så vitt jag vet är det enda gången hanen inte lämnat valpar.

Jag tror helt enkelt att det var "personkemin" som inte stämde och att hundarna själva förstod det bättre än oss.
Behöver man blanda sig i mer än ytterst lite så ska nog inte parningen till helt enkelt.

Otacksamma hunddjäkel, här bjöd man på utlandssemester, rena lyxboende på semesterort, en riktigt läcker och trevlig HUNK och DÅ får hon för sig att vara pryd, när hon nästintill dött av frustration bara hon sett grannen byrackor.
 
Senast ändrad:
Sv: De får inte till det (parning)

Däremot kan jag hålla med dig om att man bör diskutera hurvida sådana hundar som inte kan para själva ska användas i avel. Men det är en helt annan fråga än den Ainon ställde.

Nä precis nå mer än att försöka stötta tiken lite under magen gör vi inte.
Vi har gett upp med de två efter misslyckat försök idag igen, hon åker till en annan, erfaren, hane istället. De passade antagligen helt enkelt inte ihop även fast de försökte.

Vi får se om han får en ny changs någongång med en annan tik.
 
Sv: De får inte till det (parning)

får man para tik med 2 olika hanar under samma löp?

har ju hört flera ggr att även fumliga hanar som inte sett ut att få till de och utebliven hängning har blivit pappa... så hur vet ni att han helt floppat..:crazy:
 
Sv: De får inte till det (parning)

Då bör tikägaren informera skk om detta och dessutom göra härstamningskontroll på valparna, för även om risken är liten att Uno fått in sin sperma i tiken, så finns den där iom att de släppts ihop!
 
Sv: De får inte till det (parning)

uppfödaren har fött upp ett tag och är nog medveten om sådant :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 284
Senast: AraSlei
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Senast: Ridinglady
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 018
Senast: Sasse
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 045
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp