De nya entömsbetten...

Har telnr till tillverkaren i stallet... men vet inte om jag vill "lämna ut" nr här på forumet. Så fråga på ngn Travshop det var så jag fick tag på det.
Han har flera olika modeller, så tala om vad du har för bettproblem så kan hjälpa dig rätt.
Jag fick då det iaf!
 
jag är väldigt glad just nu då jag fått "tillstånd" att börja tömköra en av hästarna i stallet hos tränaren. jag kommer ju från ridsporten och tömkörning är det bästa jag vet, att få lära känna hästen, se den röra sig, se dens svaga sidor o starka sidor och skapa en relation.

jag menar ju då tömkörning på volt och inte inkörningskörning .) hehe!

första sessionen gick kanon! fick varningar av tränaren att när man pressar honom så blir han sur och kan sparka.
men icke, en av de mest lydiga och arbetsvilliga hästar jag kört faktiskt!! så på måndag ska vi gå vidare o börja böja och samla oss lite, kan ju inte gå o drälla varje gång ;)
jag hoppas det gör nytta i travet, om inte så har iallfall hästen fått ett omväxlande liv jämfört med vad som bjöds innan.
/jenny
 
va bra att du fått lite eget ansav och det är kul att få prova på engna ideer.. men tänk på att tömkörning på volt sliter mycket på hästen... och en travhäst som tävlas och körs regelbundet redan kan vara ganska sliten.. :smirk: och det tar ju ganska lång tid att träna upp hästen så den orkar utföra de rörelser du eftersträvar.. Men den kanske fårr upphåll från travträningen undertiden?? :confused:

Själv försöker jag undvika såna övningar så mycket som möjligt, eftersom det sällan finns platser med tillräckligt mjukt och passande underlag på travanläggningar!
 
berths hästar tränas bara i skritt snabbjobb innan start endast.
jag kan "allt" om tömkörning redan så det behövs ingen mer info om det, som vanligt så tolkas allt olika i skriven text/tal. jobb på volt innebär inte endast på volt utan att i skritt/trav/galopp jobba hästen i en böjd form, det sliter inte, det tänjer och väcker muskelgrupper samt bygger upp ryggen. På granden så är det framförallt frampartiet som ska lösgöras, han har varit stel och haft ömmande kors mm..genomgången av eqiu...men hittade inget särkskilt, hela han var känslig bara. gick provlopp i lördags, vet inte hur det gick men antagligens ska han börja joggas igång när snön kommer.

fråga:e det mera ansvar att tömköra en häst än att jobba den i vagn varje dag? förstår inte ditt resonemang riktigt där. :confused:

tömkörningen kommer att pågå 2 dagar i veckan om marken tillåter, för precis som du skriver finns det inget ridhus eller paddock i närheten såklart :) hoppas snön kommer!!
en sak e säker, granden älskar at bli jobbad, hade jag haft tid o råd att ha häst igen nu så skulle han vara en klar kandidat till ridhäst för mig. mitt enda krav på en travare är att dne ska vara snygg o se på, och han har dessutom tusen andra plus som ridhäst/körhäst.

:smirk:
 
Du kan allt om tömkörning men inget om travhästen?? Eller?
Att arbeta en häst på volt... sliter på det inre benparet som får ta den mesta av belastningen.. Vägen till att få hästen att jobba på det sätt du beskriver är lång...

Ansvaret ligger väl i att få prova på något nytt och ffa. sina egna ideer?
Tömkörning på volt är ju inte direkt något travfolk brukar syssla med..
 
Sv: Re: De nya entömsbetten...

Eftersom man ska återanvända trådar... :eek:

Jag provkörde nya pållen med ett Järvsöfaksbett och tidvis var han väldigt entömt. :confused:
Nu när jag fick honom (10 dagar senare) tryckte jag i ett vanligt tredelat bett i munnen på honom och då var han inte alls speciellt entömt? Däremot hade jag inte lyckats hitta tungbandet så när han började krångla med tungan blev det lite besvärligt.

Är det någon här som gått från ett Järvsöfaksbett till nåt annat? Jag tycker inte att det känns rätt att köra en nybliven treåring utan speciella olater med ett sånt bett om jag kan undvika det. :crazy:
 
Sv: De nya entömsbetten...

Vi har haft en nordsvens som gick på "faksen bett" men vi bytte till mjukt läder bett.
Läder bettet funkar många gånger på heta hästar. Jag tycker att många gärna sätter i skarpare bett och i själva verket så är det mjukare bett som behövs.
 
Sv: Re: De nya entömsbetten...

ghost skrev:
Eftersom man ska återanvända trådar... :eek:

Jag provkörde nya pållen med ett Järvsöfaksbett och tidvis var han väldigt entömt. :confused:
Nu när jag fick honom (10 dagar senare) tryckte jag i ett vanligt tredelat bett i munnen på honom och då var han inte alls speciellt entömt? Däremot hade jag inte lyckats hitta tungbandet så när han började krångla med tungan blev det lite besvärligt.

Är det någon här som gått från ett Järvsöfaksbett till nåt annat? Jag tycker inte att det känns rätt att köra en nybliven treåring utan speciella olater med ett sånt bett om jag kan undvika det. :crazy:
Men ? Kan du inte testa 3-delat och tungband då? :confused:
 
Sv: De nya entömsbetten...

Det finns några alternativ att testa, men jag var ju tvungen att väcka liv i tråden. :D

Jag har ju faktiskt ingen aning om hur hästen är ännu, han kanske är tokhet och måste han jättebettet?
 
Sv: Re: De nya entömsbetten...

Jag började köra min travare med vanligt tvådelat körbett, men bytte ganska snabbt till ett rakt äpplebett och efter det blev det ett "järvsöbett" lr "exste bett" som jag tror det också har kallats. Men sen bytte jag bana pga studier och då föreslog en tränare där ett läderklätt entömsbett och det går han på fortfarande och det funkar jättebra! I huvudtaget tror jag mycket på raka och tredelade bett. Inte tvådelade.. Även läderklädda. Fast man ska väl alltid tänka på att det inte finns plats för ett bett utan ett bett tar alltid plats.
 
Sv: Re: De nya entömsbetten...

Humelibumlan skrev:
men tänk på att tömkörning på volt sliter mycket på hästen... och en travhäst som tävlas och körs regelbundet redan kan vara ganska sliten.. :smirk: och det tar ju ganska lång tid att träna upp hästen så den orkar utföra de rörelser du eftersträvar.. Men den kanske fårr upphåll från travträningen undertiden??
det beror väl heeelt på hur man gör å hur kunnig man är att se å känna på hästen vad den klarar av och behöver!?? jag har alltid tyckt att tömkörning och dressyr vart suveränt bra på travhästar - som oftast får en föör ensidig träning och som ofta är låst i bogar å så. då finns ingen bättre medicin än att lösgöra två dar i veckan.
vet du vem Sanna Wermelin är?? det är iafl en amatör på bergsåker (står i samma stall som jag jobbade i). hon tog amatörlicens för att hennes man hade en massa hästar hos olika proffs i hela sverige - men vissa funkade inte så han frågade om hon ville rida på dem. det tyckte hon var jätte kul! (e dressyrryttarinna - kan INGET om trav) sen när hon ridit derssyr på han å tömkört han så ville hon prova köra - å efter ett halvår med bara dressyr å tömkörning å ett snabbjobb var 14dag så startade han - å vann.. första året körde hon in 600 000kr å blev årets komet - å detta på enbart dressyr och tömkörning - ingen travträning alls förutom banjobb. och nu har hon 10 hästar å det funkar på ALLA!!
men självklart är hon VÄLDIGT rutinerad av just detta - men det behöver inte betyda förslitningskador bara för man gör ngt annorlunda. den hästen av ngn borde ha strykigt med i så fall - kommer från kära åke - där gör dom nog skäl för maten sin
men lagon är alltid bäst!!!
 
Sv: Re: De nya entömsbetten...

Jag har inte märkt att travare rycker mycket när man kör dem:confused: ? Och då har jag kört en hel del.. Träffar jag på någon häst som rycker hela tiden när han blir körd så kollar jag upp det!
Men du skriver ochså att du inte vet något om travare, hur kan du då uttala dig om att de flesta hästar rycker när de blir körda?????
 
Sv: Re: De nya entömsbetten...

lucillehornline skrev:
det beror väl heeelt på hur man gör å hur kunnig man är att se å känna på hästen vad den klarar av och behöver!?? jag har alltid tyckt att tömkörning och dressyr vart suveränt bra på travhästar - som oftast får en föör ensidig träning och som ofta är låst i bogar å så. då finns ingen bättre medicin än att lösgöra två dar i veckan.
vet du vem Sanna Wermelin är?? det är iafl en amatör på bergsåker (står i samma stall som jag jobbade i). hon tog amatörlicens för att hennes man hade en massa hästar hos olika proffs i hela sverige - men vissa funkade inte så han frågade om hon ville rida på dem. det tyckte hon var jätte kul! (e dressyrryttarinna - kan INGET om trav) sen när hon ridit derssyr på han å tömkört han så ville hon prova köra - å efter ett halvår med bara dressyr å tömkörning å ett snabbjobb var 14dag så startade han - å vann.. första året körde hon in 600 000kr å blev årets komet - å detta på enbart dressyr och tömkörning - ingen travträning alls förutom banjobb. och nu har hon 10 hästar å det funkar på ALLA!!
men självklart är hon VÄLDIGT rutinerad av just detta - men det behöver inte betyda förslitningskador bara för man gör ngt annorlunda. den hästen av ngn borde ha strykigt med i så fall - kommer från kära åke - där gör dom nog skäl för maten sin
men lagon är alltid bäst!!!
Fast? Jag har aldrig sagt att dressyr är fel på något sätt, jag menade att det inte var så snällt mot en häst att börja hård träna dressyr när den tävlar regelbundet, eftersom både dressyr och trav är ganska tufft mot hästens kropp och de använder olika muskler.
Du vänder dig mot fel person, jag har recis börjat rida dressyr för instruktör med min häst och tränar inte alls mina hästar "traditionellt"
 
Sv: Re: De nya entömsbetten...

Humelibumlan skrev:
Fast? Jag har aldrig sagt att dressyr är fel på något sätt, jag menade att det inte var så snällt mot en häst att börja hård träna dressyr när den tävlar regelbundet, eftersom både dressyr och trav är ganska tufft mot hästens kropp och de använder olika muskler.
Du vänder dig mot fel person, jag har recis börjat rida dressyr för instruktör med min häst och tränar inte alls mina hästar "traditionellt"
jahaa!! okej då förstår jag.. missförstod dig nog! tog det som att det bara förstörde å slet på hästarna (vilket alla travgubbar tycker). fast det är väl för att dom inte vet bättre - dom är fast på den gamla tiden... lugnt eller??
 
Sv: Re: De nya entömsbetten...

lucillehornline skrev:
jahaa!! okej då förstår jag.. missförstod dig nog! tog det som att det bara förstörde å slet på hästarna (vilket alla travgubbar tycker). fast det är väl för att dom inte vet bättre - dom är fast på den gamla tiden... lugnt eller??
Klart det är lugnt ;)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
233
Senast: Sharpless
·
Övr. Katt Nu blev jag plötsligt med kattungar, och måste ut och köpa mat till dem. Min gamla katt hade allergiproblem och kunde bara äta...
Svar
2
· Visningar
408
Senast: JohannaB
·
Utrustning Vad har ni för erfarenhet av stigbygeln Venice Evo Tech? Har fått önskan av dotters hopptränare att köpa nya stigbyglar till henne. I...
2
Svar
23
· Visningar
1 274
Senast: Nevermind
·
Kläder & Bli fin Mina mycket gamla långkalsonger har sett sina bästa dagar och jag letar efter nya, men hittar bara en massa sportiga och tighta...
Svar
9
· Visningar
621
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp