De nya entömsbetten...

B

**BORTTAGEN**

Någon här som vet vart man kan få tag i dem???

(alltså de NYA, och inte de gamla vanliga)
 
Hejsan!

Nya? kan du specifisera dig lite?
Om det är de australienska, så tror jag Biderman och travex har dem...

Johanna
 
Nej, inte det australiensiska entömsbettet som har funnits nästan så länge jag minns...
Det nya bettet...specificera...tja, inte så lätt...bettringarna ser ungefär ut som på ett cresendobett. Biedermanns har det inte...ännu...
 
Ok, men det är väl inget entömsbett?? :confused:

Hm, säljs väl privat tror jag... Gjorde iallafall det när vi köpte..

Men hör med nån travtränare som du vet har ett sånt bett!

Lycka till!
Johanna
 
Visste inte att det var entömsbett. Tyckte de såg ut som att hästen kunde klämma tungan. Men de fanns iaf i shopen på Bodentravet senast jag var där.

/emma
 
nån som har en bild på ett entömsbett. varför har an sådana, åt enarmade kuskar? lata kuskar?

kusk som kör två hästar samtidigt?
Thomas Eriksson kör fyra hästar och han klarar av att hålla i alla tömmarna..
 
Tror varken det har med kusk eller bortfall av arm att göra, utan att hästen är het och oregerlig med ett vanligt bett. :crazy:
Ifall "travtränaren" förstod hur Thomas Eriksson gör när han skolar och tränar sina hästar så skulle färre införskaffa entömsbett, eftersom dom förhoppningsvis skulle kunna kommunisera med hästen på ett vettigt sätt.

Kompenserar bettet för tränarens bristande insikt -kan man undra?
 
Det är inte alltid det är så heller, min gamla häst har varit entömd i hela sitt liv, och tro mig.....vad mycket jag lagt ner på att söka felet på honom(som inte finns)...det han hade besvär av då han var ung var foderinpackningar(rejäla såna, tog drygt 2 år att bli av med) så det är ju frågan om det är det som "sitter" kvar....TROTS allt har jag aldrig haft entömsbett eller huvudstång på honom...men överväger att ta sånt nästa år om vi kommer ut då.....Han blir så fruktansvärt entömd på upploppet, men BARA om han får häst utanför sig, det är som att han vill tränga UT den , har han häst på insidan av sig, är han inte alls entömd :D :D
 
ett sk. "järvsöfaks" bett. vissa hästar kan bli hetare istället för reglerbarare. ring till hästshopen på bollnäs travet, tror dom säljer det där.
 
kan ingen ingående förklara hur det funkar, vad det är gjort i osv.

kör man med en hand????
och varför skulle det hjälpa hästen?
fattar noll nu :)
 
Jag förstår inte :confused: . Är "järvsöfaksbettet" ett typ av entömsbett :confused: . Min ena är nämligen fruktansvärt entömd. Man kör, i princip, bara med högertömmen och skulle kunna lägga ifrån sig vänstern. Han har varit det sedan han var två och personligen tror jag det beror på en olycka som hände då han blev skrämd på rakbanan och skenade i full karutta rakt in i ett stängsel-jag tror att han knäckte till nacken/käken lite för några fel hittar de inte på honom.

Jag har försökt få vet att röntga honom i munnen men de säger att det är svårt och sällan ger de resultatet man söker efter!? Min hovslagare tror att det beror på en annan olycka som hände som föl vilket resulterade i att han blev låghalt och för att få fram höger fram ordentligt måste han lägga sig på tömmen :confused: . Kanske en kombination av dess olyckor som resulterat i entömdheten.

Alla som kört honom har sagt olika, som vanligt då, *ler* och då vi satt på honom ett vanligt entömsbett var han i alla fall körbar/styrbar. Men då han äntligen kvalade så sa kusken efteråt att vi måste byta bett(ännu en gång olika). Han tyckte att han kunde "bita tag" för mycket i entömsbettet och kunde på så sätt ändå hänga på högertömmen. Han ville att vi skulle prova "järvsöfaks bettet" på honom istället..? Men jag visste inte att det var ett entömsbett, är det? I så fall måste jag ju bara prova ett sådant trots allt då..
mvh jesse
 
Ha, det där att PREJJAS är Rikkans specialitet. Hon hade en period när hon skulle styra motståndaren i diket. Och när hon inte kunde svara ut i trav (gick då oftast mot en bloding) så satte hon av i sken! Bara för att få vara först... :D
Men för henne handlade det inte om att ligga på en töm utan att trängas med hela kroppen -då hjälper inga entömsbett.... :D
 
Fast det blev problem när Nicke påhlsson körde in travare, de föstod inte vanliga "travsignaler" utan gick fint på töm utan att förstå sig på att ta i...
Så hela tränar och kuskkåren skulle i såna fall tränas om/bytas ut... ;)
 
Ja, det kanske inte vore så tokigt? ;)
Tänk att se hästarna springa i en fin form! :)
Då skulle kanske hästarna må bättre... :D

Det säger lite om hur travsporten utvecklats, tycker jag.
 
men andrahandsvärdet måste ligga på 20,000 itället för slaktpriset .)
hittade jag en välkörd travare skulle jag bli överlycklig!

min var välkörd men hon hade ju aldrig startat:) så det gälls inte.

jag tycker nog att kuskarna skulle kunna lärt sig köra. det är faktiskt så nu att de enda kraven man har på nån som ska köra ens häst (i träning tex) är att den kan hålla i tömmen så den inte rycks ifrån, många travare rycker ju hela hela tiden!! (bettproblem?)
och att man kan styra och få fart på dem. igår blev jag smått utskälld av den andra tjejen för jag såg inte att min gick o nafsa henne i tröjan hela vägen lång :-) han hade iallafall roligare än han brukar ha!

/j*
 
Har gått och funderat på att sätta på min heta dam ett entömsbett, och vips så dyker det upp en tråd om det :bump:
Vad jag vet så har det en viss hävstångseffekt men är väl ganska milt i munnen (eller?)
Vilka hästar används det vanligtvis till?
Finns det några stora nackdelar med det?

MVH Eem
 
Kan det inte vara så (enkelt?) att han är som alla andra hästar, oliksidig, och när upploppet kommer så är han trött och orkar inte ta i lika mycket med det svaga bakbenet(motorn)? :confused:


Detta med entömd het ser jag dock som en tränings sak, först hästens hälsa (givetvis) och sen ransaka träningen.

En tränare som är medveten om vilket/vilka ben som är svaga tränar upp dessa för att försöka få en så liksidig häst som möjligt, ifall det är så att man är mån om hästen och inte har den endast som produkt.

I en sådan träning kommer koordination, lydnad, kommunikation och förtroende in i bilden.
Hur många tränare i dag kan säga att dom medvetet tränar för att få en lyhörd, stark och smidig häst som är liksidig och harmonisk?

Vet av många hästägare/tränare som inte en gång känner igenom sin häst utan är helt oviss om stelheter och andra krämpor.
 
Kanske......men det är ju lite underligt att han bara gör det när han får häst UTANFÖR sig :rofl: :rofl: som när han går i ledning, och full fart beordas....går han i andraspår så hänger han ingenting...tredje går också bra.....
Det är synd när han inte kan gå i ledning(visserligen har han vunnit nåt lopp därifrån oxå)...han hänger inte LITE, utan som en hel tank...kusken får hålla i vänstertömmen precis allt vad dom orkar....kommer ingen häst utom honom så går han rakt....kruxet är ju oxå att han är ganska så lat av sig....han har aldrig vunnit med mer än 1,5 längd nångång.....skulle aldrig idas att ta i mer än vad som behövs.......(om han bara vore lika klok med detta med att hänga på tömmen :crazy:)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
233
Senast: Sharpless
·
Övr. Katt Nu blev jag plötsligt med kattungar, och måste ut och köpa mat till dem. Min gamla katt hade allergiproblem och kunde bara äta...
Svar
2
· Visningar
407
Senast: JohannaB
·
Utrustning Vad har ni för erfarenhet av stigbygeln Venice Evo Tech? Har fått önskan av dotters hopptränare att köpa nya stigbyglar till henne. I...
2
Svar
23
· Visningar
1 273
Senast: Nevermind
·
Kläder & Bli fin Mina mycket gamla långkalsonger har sett sina bästa dagar och jag letar efter nya, men hittar bara en massa sportiga och tighta...
Svar
9
· Visningar
621
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp