De nya kedjebreven

TheRedLightning

Trådstartare
Är det någon där, som också ogillar de nya kedjebreven?
De man ser på facebook, det står en intressant, bra text och så avslutas den med att man ska kopiera och dela det.

T ex:
Får jag fråga om en tjänst.... bara några av er kommer att göra det, och jag vet vem du eventuellt är. Om du känner någon som kämpade en kamp mot cancer och gått bort, eller någon som kämpar fortfarande... Lägg detta till din status i 1 timme som ett tecken på respekt och minnesdag. Jag hoppas att jag får rätt om de människor som kommer att göra det.


Fin text, enda fram tills jag läser att det ska kopieras och läggas på ens egen status, och varför just i en timme? Är det inte bättre att det får ligga där på heltid, så att folk verkligen ser det?


Finns fler:

Om din mamma är din hjälte, hjälper dig oavsett hur illa du beter dig, om hon är den bästa mamman någonsin, om du är välsignad att fortfarande ha din mamma eller om hon är en ängel i himlen, klistra in denna till din status och låta alla veta att du är stolt över din mamma. Du kan ersätta en hel del människor i livet, men du har bara en mamma

Syskonkrig - kopiera detta om du är bäst och smartast av dina syskon. Står det i 50 minuter utan att något syskon säger emot stämmer det!

Den om syskonkriger tycker jag är intressant, vad händer om syskonen inte läser det innan 50 minuter, alla sitter inte uppkopplade på sociala medier 24/7.

Jag vet inte riktigt, men det är något med dessa jag inte gillar. Jag brukar först bli glad när jag läser och tycker det känns så genomtänkt och bra, bara för att falla pladask vid "kopiera och klistra in på din status". Där man inser att personen som har det på sin status inte har skrivit det själv utan bara kopierat in det.

Ett bra exempel är denna:
Många tror att ett självmordsförsök är en självisk flykt eftersom personen inte bryr sig om de som blir lämnade. Jag kan säga er att när en person kommer till den punkten tror de verkligen att deras anhöriga kommer att få det mycket bättre när de är borta. Detta är psykisk sjukdom och inte egoism. Sanningen: depression är en fruktansvärd sjukdom och tycks obeveklig. Många av oss har varit nära kanten och vissa har förlorat vänner och anhöriga. Låt oss öppna ögonen för varandra och sluta sopa psykisk sjukdom under mattan. Om jag inte ser ditt namn, så förstår jag. Får jag be min familj och vänner att vänligen kopiera och klistra in denna status i en timme för att ge en stund av stöd till alla dem som har familjeproblem, ohälsa, kamper eller farhågor av alla slag och behöver bara Veta att någon bryr sig! Gör det för alla av oss, för ingen är immun. Hoppas få se detta på väggarna bara för moraliskt stöd. Jag vet att några kommer!!! Jag gjorde det för en vän och du kan också. Du måste kopiera och klistra in den här. Att kopiera helt enkelt hålla fingret på texten och valet kopiera visas. Klicka på den. Klicka sedan på din status och klistra in visas.
Tack!


Ska ärligt säga att jag ogillar när det står att man "måste kopiera", jag kan väl få hålla med utan att sprida det vidare? Jag tycker nästan det är som dagens morderna kedjebrev.

Har ni några andra åsikter?
Är det någon speciell status av detta slag som du gillar mer eller kanske rent av ogillar?

Jag tror även dessa "lekar" kan spela in här också (finns fler än denna), t ex den där leken om cancer, den här, som de med cancer ifrågasatte på vems bekostnad man gör sig rolig och hur det kan väcka medvetenhet om cancer.

"Du skulle inte ha kommenterat eller gillat mitt inlägg!

Nu måste du välja något av följande och klistra in den på din vägg.

Detta är 2014 års spel för att väcka medvetenhet om bröstcancer och prostatacancer.

Var inte en glädjedödare, välj något av följande och ändra din status:

1) Satan vad mina pungkulor är svettiga
2) Visade brösten för att slippa en fortkörningbot

3) Har någon en tampong, mina är slut?
4) hur tar jag bort fotsvamp?
5) Varför är ingen här när jag är kåt?
6) Inget toalettpapper, strumpor adjö.
7) Jag har blivit erbjuden en position som en kondomtestare, men jag tvekar. Jag tror jag är kär, vad ska jag göra?
9) Jag har beslutat att stoppa användningen av underkläder
10) Det är bekräftat, jag kommer att bli en mamma / pappa!
11) vann 5089,32 kr på lotto
12) Jag älskar min stora fasta bröst.
13) Jag svänger mina pungkulor fram och tillbaka.
14) Det var inte en fis, nya byxor, tack.
Lägg en av dessa utan förklaring. Jag beklagar djupt - Jag blev också lurad !!!! Ser fram emot att se din status."
 
Jag har delat den med "Självmord/Psykisk ohälsa", men jag gjorde en egen twist på den och uppmanade att inte dela den vidare om man nu absolut inte kände för det. I övrigt så delar jag aldrig sånt där...
 
Jag tycker att 99%av sådana inlägg är rent trams. Det är tyvärr ofta samma personer som många liknade inlägg. Vad det gäller fbvänner med delningsdiarre så tar jag antingen bort dom helt eller döljer dem så att jag slipper deras inlägg i flödet.
Jag håller helt med dig där. Det mest ironiska var när jag pratade i telefon med en bekant om den där med vem som är bästa syskonet, så tog jag upp det att den var dum eftersom det inte är säkert att syskonen kan se det i "tid", den jag pratade höll med osv.
Men sen såg jag exakt den statusuppdateringen på dennes sida... :banghead:
 
Jag har delat den med "Självmord/Psykisk ohälsa", men jag gjorde en egen twist på den och uppmanade att inte dela den vidare om man nu absolut inte kände för det. I övrigt så delar jag aldrig sånt där...
Om jag själv mot all förmodan delar något sådan, brukar jag radera den där "klistra in delen", gör väl lite som dig att jag gör en egen twist. Det ska kännas personligt tycker jag.
 
Delar eller gillar aldrig såna där texter. Utom en, som handlade om att det inte hjälper de med cancer eller de som förlorat någon i cancer att man delar onödiga texter. Bättre att sätta in pengar till cancerforskningen. Och så avslutades det med bankgiro nr till barncancerfonden, cancerfonden mm.
 
Jag tycker att 99%av sådana inlägg är rent trams. Det är tyvärr ofta samma personer som många liknade inlägg. Vad det gäller fbvänner med delningsdiarre så tar jag antingen bort dom helt eller döljer dem så att jag slipper deras inlägg i flödet.
Delningsdiarré, vilket bra ord!

kl
Skulle hellre posta en nakenbild än att dela något sånt här.
 
Jag avskyr dem. Värst av allt är förebråelsen "endast några få av er kommer att göra detta", när det gäller att visa att man är en vän. Utöver att jag normalt inte delar på kommando, kan det finnas andra orsaker till att jag inte delar. Jag ser inte alla poster; det betyder inte, att jag inte skulle vara en vän.

Det enda jag gör av kedjebrevskaraktär är att t.ex. dela verkliga händelser, som när en vän gjorde reklam för en bok hon hade skrivit och ville ha reklam, eller när jag själv lovade att klä mig som på min avatar, om ett visst antal lämnade ett bidrag till Cancerfonden.
 
Jag stör mig nog mer än jag borde på detta delande. Tycker det är så opersonligt och man är bara efter gillanden och verka som en bra människa, sorgligt.
Får sitta på fingrarna för att inte kommentera nått, frågade om det inte vore bättre att sätta in pengar till forskning och stöd istället för att dela strunt.

Annars brukar jag dölja. Delar aldrig nått sånt och brukar vara noga med källkritiken på delade inlägg, andras och mina.
 
Vissa av mina så kallade vänner som har delningsdiare hänger på en lös tråd. Det är mer än en gång jag suttit och figrat på "ta bort vän" när de kör på som värst.
Jag delar aldrig sådana inlägg. Det där som står i många av dem om att bara 3% (snyft snyft) kommer att dela är en sådan otrevlig utpressning så jag avsråt bara för det.
En sak jag nästan fått slut på är de där inläggen om att
"I år har januari 3 fredagar, lördagar och söndagar. Det kallas pengapåse och händer bara vart 2378 år....."
Snabb uträkning ger att det bör ske vart 5-6e år om det inte ett skottår skjuter på just den dagen då man får vänta ytterligare en sådan cykel. Ännu roligare är det när någon letat upp ett gammalt sådant inlägg där det är fel dagar nämnda. För ögonblicket är det bara en 'vän' som delar den skiten.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 700
Senast: Roheryn
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 649
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp