De och dem

Vi hade massa rättstavning och grammatik men i vår läroplan (det kom en ny för oss födda -82 ihop med nya betygen osv) så skulle man inte använda dem utan bara de i skrift och dom i tal. Dom var ok i skrift men helst inte. Det var iaf den förklaring jag fick.

Jag har lärt mig de/dem men det är inte lika självklart som annan grammatik. Sen verkar det oklart om De är ok i alla sammanhang, jag har träffat folk som rättar det till Dem.

Jag tror att engelskan gör att yngre ibland gör de fel du påtalar. De är snudd på tvåspråkiga och blandar ihop ordföljden ibland?
Men det är ju jättekonstigt! De är ju inte ett ok substitut för dem, det blir ju närmast obegripligt om man skriver så. Dom däremot funkar ju, men att byta dem till de är ju bara fel liksom?
 
Vi hade massa rättstavning och grammatik men i vår läroplan (det kom en ny för oss födda -82 ihop med nya betygen osv) så skulle man inte använda dem utan bara de i skrift och dom i tal. Dom var ok i skrift men helst inte. Det var iaf den förklaring jag fick.

Jag har lärt mig de/dem men det är inte lika självklart som annan grammatik. Sen verkar det oklart om De är ok i alla sammanhang, jag har träffat folk som rättar det till Dem.

Jag tror att engelskan gör att yngre ibland gör de fel du påtalar. De är snudd på tvåspråkiga och blandar ihop ordföljden ibland?

Fast något måste du minnas fel. "Dom" kom ju som ett substitut för både de och dem. Inte att dom var talspråk och enbart de skulle användas i skriftspråk.

Och sen vet jag inte vad du menar med en läroplan för de födda 1982?
Läroplanen och de nya betygen (G-VG-MVG) kom 1994 (den första sen 1980). När den infördes fick man betyg från årskurs 8. 1994 var elever födda 1982 tolv år gamla och fick inte betyg.
 
På gymnasiet hade jag två betyg i svenska, ett i litteraturkunskap och ett i Svenska språket vilket var den delen som innehöll grammatik. Om jag inte minns fel sa samma lärare som drog av en nivå på betyget vid felskrivning av 'medans' och 'även fast' att detsamma gällde om man skrev fel på de/dem så var du inte säker så skriv 'dom'. Hen uppskattade det dock inte och det drog säkert generellt ned tex en uppsats men fel på de/dem, då blev det stora röda pennan.

Ang att även få språkligt rättande på tex en samhällsuppgift tror jag är nog så viktigt. Jag läste nyss en fristående kurs på universitet som gavs på engelska och jag fick absolut kommentarer på min engelska i mina inlämningsuppgifter trots att ämnet inte hade med det engelska språket att göra alls och det var inte fel som gjorde att läraren inte förstod utan enklare korrigeringar och det är jag jättetacksam för för självklart vill jag kunna skriva även engelska så korrekt som möjligt.
 
Fast något måste du minnas fel. "Dom" kom ju som ett substitut för både de och dem. Inte att dom var talspråk och enbart de skulle användas i skriftspråk.

Och sen vet jag inte vad du menar med en läroplan för de födda 1982?
Läroplanen och de nya betygen (G-VG-MVG) kom 1994 (den första sen 1980). När den infördes fick man betyg från årskurs 8. 1994 var elever födda 1982 tolv år gamla och fick inte betyg.

vi var de första som fick g-vg-mvg från 8an. De födda -81 hade gamla första året och fick sen byta.

Jag vet inte om det ingick ingår läroplan, vet bara att det var snack varje år om hur det skulle ”moderniseras”. Vi fick testa skrivstil, dock inte gamla vanliga utan en modern typ.

Du får tro vad du vill. Vi skulle använda de.
 
vi var de första som fick g-vg-mvg från 8an. De födda -81 hade gamla första året och fick sen byta.

Jag vet inte om det ingick ingår läroplan, vet bara att det var snack varje år om hur det skulle ”moderniseras”. Vi fick testa skrivstil, dock inte gamla vanliga utan en modern typ.

Du får tro vad du vill. Vi skulle använda de.
Men det har ju aldrig varit rätt att byta ut alla dem mot de? Eller förstod jag dig fel? Har alltså alla lärare haft helt fel?
 
Det är inte bara grammatiken som är katastrofal även hos journalister utan även ordförståelsen lämnar mycket övrigt att önska
" Sedan dess har president Jair Bolsonaro gång på gång underminerat faran med pandemin. " :banghead::banghead::banghead::banghead:
 
Eftersom jag precis studerat språkvetenskap är det här en extra kul tråd! De förfärliga särskrivningarna, som ofta förklaras med att det engelska språket har infekterat svenskan, är inget nytt fenomen. Redan på 1880-talet förfasades man över särskrivningarna som man då tyckte hade ökat under 1870-talet. Nils Linder som skrev en handbok i språkriktighet (Regler och råd, 1886) tyckte det var förfärligt att man långt in på 1880-talet särskrev. Man hade väl viss förståelse för att Bellman med flera hade särskrivit men det var ju 100 år tidigare.

Fenomenet med de&dem får vi leva med ett tag till, tills "dom" blir praxis även i skriftspråket. Ett annat fenomen, som jag personligen har svårt för, är när man skriver "de" istället för "det". DET om något kan vara förvillande.

Det finns en del som kan vara irriterande och göra texter mer svårlästa men mest irriterande tycker jag nog språkpoliser är, särskilt eftersom de sällan skriver korrekt själva. Sen kan man diskutera vad som är rätt och riktigt. Majoritet v.s elit o.s.v.
 
Eftersom jag precis studerat språkvetenskap är det här en extra kul tråd! De förfärliga särskrivningarna, som ofta förklaras med att det engelska språket har infekterat svenskan, är inget nytt fenomen. Redan på 1880-talet förfasades man över särskrivningarna som man då tyckte hade ökat under 1870-talet. Nils Linder som skrev en handbok i språkriktighet (Regler och råd, 1886) tyckte det var förfärligt att man långt in på 1880-talet särskrev. Man hade väl viss förståelse för att Bellman med flera hade särskrivit men det var ju 100 år tidigare.

Fenomenet med de&dem får vi leva med ett tag till, tills "dom" blir praxis även i skriftspråket. Ett annat fenomen, som jag personligen har svårt för, är när man skriver "de" istället för "det". DET om något kan vara förvillande.

Det finns en del som kan vara irriterande och göra texter mer svårlästa men mest irriterande tycker jag nog språkpoliser är, särskilt eftersom de sällan skriver korrekt själva. Sen kan man diskutera vad som är rätt och riktigt. Majoritet v.s elit o.s.v.
Man får ju hoppas att språkpoliserna (delvis ingår jag nog i den kategorin) i alla fall skriver rätt själva i de fall de anklagar andra för att skriva fel :p Jag har en bekant vars inlägg på facebook jag knappt kan läsa. I det fallet kan det se ut på följande sätt t ex. : Ja träffa Sixten nere på stan. De va kul.
Jag får klåda i ögonen :crazy::eek::D
 
Bättre använda de istället för dem, de är mycket vanligare.

-"Och är du osäker – skriv de! Förutom att det är störst chans att det blir rätt är det mindre störande med de istället för dem än tvärtom." Eva Sahlström språkrådgivare och journalist.
 
Bättre använda de istället för dem, de är mycket vanligare.

-"Och är du osäker – skriv de! Förutom att det är störst chans att det blir rätt är det mindre störande med de istället för dem än tvärtom." Eva Sahlström språkrådgivare och journalist.
Jag fattar inte varför hon skriver så. Varför inte uppmana folk att använda dom istället? Det är liksom alltid rätt.
 
Jag fattar inte varför hon skriver så. Varför inte uppmana folk att använda dom istället? Det är liksom alltid rätt.
En möjlighet är att så många fått så hårt inbankat i skolan att det är totalt förbjudet vid spöstraff att använda 'dom' i skriven text och därför vägrar göra det. För mig personligen spelar det ingen roll om folk konstant använder 'de' eller 'dom' bara de skippar det där hopplösa 'dem'
 

Liknande trådar

Ugn
Hemmet Vi behöver köpa en ny ugn (blir ny micro också i vår) och IKEA är det självklara valet för oss. Men, jag förstår mig inte på skillnaden...
Svar
10
· Visningar
705
Senast: Luzzan
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 271
Senast: hastflicka
·
Tjatter Jag kommer ibland på mig själv med att tänka "äsch, orka" eller "vad spelar det för roll" kring saker som jag innan har lagt stor vikt...
2
Svar
27
· Visningar
1 682
Senast: lingonben
·
Mat Jag skulle gärna vilja göra en paj att ha på buffébordet i påsk, t.ex. med fyllning av spenat och kanske fetaost. "Problemet" är att de...
2
Svar
25
· Visningar
1 107
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp