De och dem

I grundskolan lärde jag mig "de" och "dem" i skrift, med tillägg att "dom" är godkänt talspråk.
För några år sedan läste jag svenska på komvux. Läraren gick då igenom detta igen och sa att "dom" numera är accepterat även i text. Så om man var osäker på vilket som var rätt rekommenderade hon att man använde "dom", istället för att riskera att få fel om man använde "de" eller "dem" på fel ställe.
 
Varför har folk i allmänhet så svårt att skilja på de och dem, men inte på jag och mig eller du och dig?

Till och med reklamtexter och liknande skriver fel, och jag tycker detta problem verkar öka.

Vad tror ni, varför är det så svårt?

För mig gör det ont i ögonen! 🙈

Fast det har folk visst. Väldigt många säger exempelvis "äldre än mig", när det korrekta är "äldre än jag".
 
Tips för dem som tycker det är knepigt. Byt ut mot vi (två bokstäver) eller oss(tre bokstäver). Det av dessa som låter rätt har sin "kompis" i de(två bokstäver) eller dem(tre bokstäver). Blir det ändå knepigt? Skriv dom istället. Det är som jag har förstått det okej att skriva dom om man vill numera 👍

Själv har jag gett upp och använder alltid dom numera.
 
Jag läste en tråd om just de och dem på ett annat forum för rätt många år sedan (så problemet har funnits länge) och där var det en som skrev att hen skrev ”dem” överallt för att hen inte orkade skriva ”dom” :banghead::rofl: En annan svarade att det var störigt, men hen var en av dem som skrev ”dem” överallt (fast just det fallet misstänker jag att hen skrev ”dem” för att irritera så många som möjligt)
 
Tror inte det blivit värre, skillnaden tror jag beror på att förr läste vi bara böcker av författare eller tidningen till skillnad från nu när vi läser mer från vem som helst.
Förr var det större skam att ha svårt med att skriva vilket gjorde att många som hade svårt för att skriva inte skrev så andra kunde se till skillnad från idag då det knappt är någon skam alls över det.

Skulle inte internet finnas så hade ingen läst vad jag skrivit och inget hade fått ont i ögonen av alla mina fel.
 
Jag undrar samma sak. För mig är det en gåta. Jag accepterar fullt ut att "dom" får användas i skrift, men de som ständigt envisas med att ändå använda "dem" i tid och otid. Ser man inte själv hur fel det blir? Varför inte bara använda dom, när man är osäker?
 
Jag undrar samma sak. För mig är det en gåta. Jag accepterar fullt ut att "dom" får användas i skrift, men de som ständigt envisas med att ändå använda "dem" i tid och otid. Ser man inte själv hur fel det blir? Varför inte bara använda dom, när man är osäker?

Det fetade - nej. Man gör inte det. Det är liksom två likvärdiga ord som betyder samma sak och utgör samma funktion. Och av okänd anledning kan jag inte få min hjärna att "se" att det inte stämmer, trots att jag vet att det är fel.
Och jag har aldrig använt mig av "dom", annat än när folk hållit på och påpekat att man använder de/dem fel. Det är helt främmande för mig, ingen av de tusen böcker jag läst under livet skriver "dom". Det är inget jag är van vid att se i skrift och därför inget jag använt själv. Och det är inte som att man (jag iaf) sitter och känner mig osäker när jag skriver något, jag har ingen aning om att det skulle gå att hitta något grammatiskt fel innan någon påpekar det. Jag skulle aktivt behöva stanna upp och fundera varje gång man skriver de/dem för att antingen försöka avgöra vilket som är rätt eller skriva om det till "dom".
 
Det fetade - nej. Man gör inte det. Det är liksom två likvärdiga ord som betyder samma sak och utgör samma funktion. Och av okänd anledning kan jag inte få min hjärna att "se" att det inte stämmer, trots att jag vet att det är fel.
Och jag har aldrig använt mig av "dom", annat än när folk hållit på och påpekat att man använder de/dem fel. Det är helt främmande för mig, ingen av de tusen böcker jag läst under livet skriver "dom". Det är inget jag är van vid att se i skrift och därför inget jag använt själv. Och det är inte som att man (jag iaf) sitter och känner mig osäker när jag skriver något, jag har ingen aning om att det skulle gå att hitta något grammatiskt fel innan någon påpekar det. Jag skulle aktivt behöva stanna upp och fundera varje gång man skriver de/dem för att antingen försöka avgöra vilket som är rätt eller skriva om det till "dom".
De utgör inte samma funktion. Vet inte om du menade att det känns så eller att det är så. Att det är så är fel.

Det är som att säga att "springa" och "sprang" utgör samma funktion eller "bil" och "bilar". Det är olika former som fyller en viktig funktion i att tala om om du gör något nu eller igår (springa), om du har en eller flera (bil) och med de och dem om vem som gör något och vem som blir utsatt för något.

Jag snubblar också på de och dem och ja, jag stannar upp i mitt skrivande för att få till det rätt, ibland genom de trix som nämnts här (ersätta med jag/mig). Eller så "slarvar" jag och skriver dom.
 
Jag undrar samma sak. För mig är det en gåta. Jag accepterar fullt ut att "dom" får användas i skrift, men de som ständigt envisas med att ändå använda "dem" i tid och otid. Ser man inte själv hur fel det blir? Varför inte bara använda dom, när man är osäker?
Nä man ser inte det.
Precis som jag kan tycka andra saker går att se att det är fel så antar jag inte att andra kan det bara för att jag kan.
 
De utgör inte samma funktion. Vet inte om du menade att det känns så eller att det är så. Att det är så är fel.

Det är som att säga att "springa" och "sprang" utgör samma funktion eller "bil" och "bilar". Det är olika former som fyller en viktig funktion i att tala om om du gör något nu eller igår (springa), om du har en eller flera (bil) och med de och dem om vem som gör något och vem som blir utsatt för något.

Jag snubblar också på de och dem och ja, jag stannar upp i mitt skrivande för att få till det rätt, ibland genom de trix som nämnts här (ersätta med jag/mig). Eller så "slarvar" jag och skriver dom.
Jo de utgör samma funktion. Båda kommer från ordet den.
 
De utgör inte samma funktion. Vet inte om du menade att det känns så eller att det är så. Att det är så är fel.

Det är som att säga att "springa" och "sprang" utgör samma funktion eller "bil" och "bilar". Det är olika former som fyller en viktig funktion i att tala om om du gör något nu eller igår (springa), om du har en eller flera (bil) och med de och dem om vem som gör något och vem som blir utsatt för något.

Jag snubblar också på de och dem och ja, jag stannar upp i mitt skrivande för att få till det rätt, ibland genom de trix som nämnts här (ersätta med jag/mig). Eller så "slarvar" jag och skriver dom.

Jag menade att det känns så, jag är medveten om att det är fel. Gissningsvis är det väl där det skär sig, de = dom. Dem = dom. de /= dem.

Jag korrekturläser allt jag skriver minst en gång, men även om jag använder trick så tycker jag inte de alltid funkar.
T.ex med det engelska tricket they/them - om översättningen hade varit "those" då?. Eller som den mening jag skrev tidigare "...ingen av de tusen böcker jag läst..."
-> "...ingen av vi tusen böcker jag läst..."
-> "...ingen av oss tusen böcker jag läst..."

Jag antar "dem" hade varit rätt där (?), men samtidigt ska "som" nästan alltid föregås av "de" och "som" kommer oftast efter "ingen av oss som...". Gör det någon skillnad när "som"et inte är med? Jag vet inte, då faller jag tillbaka på "använd alltid 'de' om du är osäker, det är oftare rätt".

Typ. :p
 
Jag menade att det känns så, jag är medveten om att det är fel. Gissningsvis är det väl där det skär sig, de = dom. Dem = dom. de /= dem.

Jag korrekturläser allt jag skriver minst en gång, men även om jag använder trick så tycker jag inte de alltid funkar.
T.ex med det engelska tricket they/them - om översättningen hade varit "those" då?. Eller som den mening jag skrev tidigare "...ingen av de tusen böcker jag läst..."
-> "...ingen av vi tusen böcker jag läst..."
-> "...ingen av oss tusen böcker jag läst..."

Jag antar "dem" hade varit rätt där (?), men samtidigt ska "som" nästan alltid föregås av "de" och "som" kommer oftast efter "ingen av oss som...". Gör det någon skillnad när "som"et inte är med? Jag vet inte, då faller jag tillbaka på "använd alltid 'de' om du är osäker, det är oftare rätt".

Typ. :p
'De' är ju även den bestämda artikeln i plural, något som hjälper till att förvilla.
'Jag såg röda bilar' - vilka som helst
'Jag såg de röda bilarna' - väldigt specifika 'Jag såg dem (de röda bilarna)' - som svar på tex 'Såg du de röda bilarna? Ja, jag såg dem.'

Så i ditt ex är det artikeln 'de' som används och inte pronomen så 'de tusen böcker' är korrekt och kan aldrig bli 'dem tusen böcker'.

Troligen därför 'de' oftare är korrekt för att det innehar två olika betydelser medan 'dem' bara har en. ;)
 
Jag menade att det känns så, jag är medveten om att det är fel. Gissningsvis är det väl där det skär sig, de = dom. Dem = dom. de /= dem.

Jag korrekturläser allt jag skriver minst en gång, men även om jag använder trick så tycker jag inte de alltid funkar.
T.ex med det engelska tricket they/them - om översättningen hade varit "those" då?. Eller som den mening jag skrev tidigare "...ingen av de tusen böcker jag läst..."
-> "...ingen av vi tusen böcker jag läst..."
-> "...ingen av oss tusen böcker jag läst..."

Jag antar "dem" hade varit rätt där (?), men samtidigt ska "som" nästan alltid föregås av "de" och "som" kommer oftast efter "ingen av oss som...". Gör det någon skillnad när "som"et inte är med? Jag vet inte, då faller jag tillbaka på "använd alltid 'de' om du är osäker, det är oftare rätt".

Typ. :p

Här kan jag förstå, de som mer eller mindre gör ett "slarvfel" eller vad man nu vill kalla det. Eller helt enkelt är osäkra - men försöker. Det som stör mig i hela de/dem-grejen är personer som alltid använder "dem". De har inte ens en tanke på att använda "de" (eller "dom" för den delen).

(det är också det jag syftade på i mitt tidigare inlägg när jag undrade om folk själva inte ser att det blir fel).

Jag ber om ursäkt om min text är klöddig att läsa nu, klockan är 23 och det är söndag. Jag hoppas iallafall det går att förstå någorlunda vad jag vill få fram.
 
'De' är ju även den bestämda artikeln i plural, något som hjälper till att förvilla.
'Jag såg röda bilar' - vilka som helst
'Jag såg de röda bilarna' - väldigt specifika 'Jag såg dem (de röda bilarna)' - som svar på tex 'Såg du de röda bilarna? Ja, jag såg dem.'

Så i ditt ex är det artikeln 'de' som används och inte pronomen så 'de tusen böcker' är korrekt och kan aldrig bli 'dem tusen böcker'.

Troligen därför 'de' oftare är korrekt för att det innehar två olika betydelser medan 'dem' bara har en. ;)

Ja såklart, dåligt exempel. Eller bra exempel på varför det är så obegripligt. Även den bestämda artikeln i plural blir "dom" i mitt huvud/talspråk. Och om man då som jag gjorde nu misstog 'de' för ett pronomen och provar med tricket för vi/oss så blir det ju... 'dem'. :p

Här kan jag förstå, de som mer eller mindre gör ett "slarvfel" eller vad man nu vill kalla det. Eller helt enkelt är osäkra - men försöker. Det som stör mig i hela de/dem-grejen är personer som alltid använder "dem". De har inte ens en tanke på att använda "de" (eller "dom" för den delen).

(det är också det jag syftade på i mitt tidigare inlägg när jag undrade om folk själva inte ser att det blir fel).

Jag ber om ursäkt om min text är klöddig att läsa nu, klockan är 23 och det är söndag. Jag hoppas iallafall det går att förstå någorlunda vad jag vill få fram.

Ah, dem (? "I can't speak for them") kan jag inte tala för. Kan tänka mig att det är någon form av mellanting. Det låter ju mer likt "dom", men man ser ju aldrig ordet "dom" i böcker så då skriver man "dem".
 
Jag har också svårt att läsa texter där ’dem’ konsekvent används fel, även om jag blivit bättre på det efter alla år på nätet. Det är dock fortfarande så att jag helst hoppar över t ex foruminlägg, FB-statusar eller andra ”oviktiga” dem-missbrukstexter.

Å andra sidan får jag alltid tänka två gånger när jag ska använda var/vart, så jag fattar att det kan vara svårt!
 
Därför att det verkar inte anses viktigt att lära ut ett korrekt språk i skolan längre :meh:

:confused: Eh, jo? Det anses vara jätteviktigt! Vad är det med kursplanens syfte, centrala innehåll och kunskapskrav som du menar inte strävar efter att lära ut ett "korrekt språk"?

Jag ser förövrigt vääldigt många över 50 som skriver fel på de/dem, så det är synd att skylla på "dagens skola" o.s.v... Tror snarare att vi ser det mer idag eftersom "alla" skriver i sociala medier och vi nås således av texter skrivna av personer som inte har koll på de/dem.
 
'De' är ju även den bestämda artikeln i plural, något som hjälper till att förvilla.
'Jag såg röda bilar' - vilka som helst
'Jag såg de röda bilarna' - väldigt specifika 'Jag såg dem (de röda bilarna)' - som svar på tex 'Såg du de röda bilarna? Ja, jag såg dem.'
Dem röda bilarna?!

OH edit. Jag missade parentesen och trodde det stod "jag såg dem röda bilarna" 😂 tur att jag läste fel.
 

Liknande trådar

Ugn
Hemmet Vi behöver köpa en ny ugn (blir ny micro också i vår) och IKEA är det självklara valet för oss. Men, jag förstår mig inte på skillnaden...
Svar
10
· Visningar
696
Senast: Luzzan
·
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
17 582
Senast: hastflicka
·
Tjatter Jag kommer ibland på mig själv med att tänka "äsch, orka" eller "vad spelar det för roll" kring saker som jag innan har lagt stor vikt...
2
Svar
27
· Visningar
1 663
Senast: lingonben
·
Mat Jag skulle gärna vilja göra en paj att ha på buffébordet i påsk, t.ex. med fyllning av spenat och kanske fetaost. "Problemet" är att de...
2
Svar
25
· Visningar
784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp