De och dem

Jag är född -72. När jag började fyran, alltså -82, hade jag en lärare som ansåg att de och dem var förlegad svenska precis som skall, voro, dock och liknande ord. Vi fick en röd markering i kanten av texten med en påminnelse om att vi skulle skriva dom istället och det oavsett om vi hade skrivit rätt på de eller dem eller inte. Samma sak var det på gymnasiet, vi skulle skriva dom, inte de eller dem även om vi då inte fick någon röd markering i kanten av texten om de och dem hade använts rätt. Jag tror inte att jag är ensam om att ha fått lära mig så.

Det här att inte kunna skilja på de och dem är verkligen ingen ny företeelse och det är inget konstigt att inte kunna skilja på de och dem om man aldrig har fått lära sig skillnaden från början. Däremot är det min upplevelse att det numera (de senaste tio åren kanske?) är vanligare att skriva dem rakt över istället för att använda dom och kanske beror det på att många trots allt strävar efter att skriva korrekt skrivspråk istället för talspråk också blir det fel ändå.

Min hjärna får ont när det står dem istället för de och det är något jag faktiskt skäms för. Jag ogillar skarpt att min hjärna är så petimetrig att den reagerar på något så simpelt istället för att bara fortsätta läsa och se helheten. Jag vet att det beror på hjärntröttheten men det är ett störmoment ändå. Jag har överhuvudtaget svårt för att läsa något längre och framförallt en lång text utan mellanrum mellan styckena men det är ett störmoment att jag inte klarar av att ha överseende med det.
 
Själv är jag mest nyfiken på varför det blivit så vanligt med felskrivningar och särskrivningar. Eller har det blivit vanligare? Syns det kanske mer, som nån var inne på, eftersom "alla" numera skriver i sociala media. Tidigare kanske det inte märktes?

Särskrivningen kan jag tänka mig är lite beroende på att vi matas så mycket med engelska språket nuförtiden och där särskrivs ju det mesta.
Hur mycket amatörskriven obearbetad text läste du för 25 år sedan?
 
Varför har folk i allmänhet så svårt att skilja på de och dem, men inte på jag och mig eller du och dig?

Till och med reklamtexter och liknande skriver fel, och jag tycker detta problem verkar öka.

Vad tror ni, varför är det så svårt?

För mig gör det ont i ögonen! 🙈
Jag tror inte fler har svårt med de/dem än med annan grammatik. Folk skriver/säger ju fel på olika sätt jätteofta, och så har det nog alltid varit. Däremot finns det ju alltid språkfanatiker som hänger upp sig på specifika grejer och då ser man det såklart överallt.
Jag tycker det är väldigt respektlöst och nedlåtande att oja sig över att andra personer har svårt med språket. Språk är svårt för många, men man har kanske svårt på lite olika sätt. Och de som har lätt för språk har förmodligen svårt för något annat.
 
Jag tror inte fler har svårt med de/dem än med annan grammatik. Folk skriver/säger ju fel på olika sätt jätteofta, och så har det nog alltid varit. Däremot finns det ju alltid språkfanatiker som hänger upp sig på specifika grejer och då ser man det såklart överallt.
Jag tycker det är väldigt respektlöst och nedlåtande att oja sig över att andra personer har svårt med språket. Språk är svårt för många, men man har kanske svårt på lite olika sätt. Och de som har lätt för språk har förmodligen svårt för något annat.
Språk handlar ju om att kommunicera, att framföra något som någon annan ska ta emot, förstå och tolka rätt. Därför ser åtminstone jag en stor vikt i att åtminstone försöka lära sig, även om man har svårt för det. Och då pratar jag inte de och dem specifikt utan språk generellt. Att jag har svårt för att crawla pga usel koordinationsförmåga påverkar ju få mer än mig själv. Däremot att jag i mitt nya språk har svårt med när en vokal ska ha en accent eller inte kan vara avgörande för om jag gör mig förstådd eller inte. Visst är det något enstaka så kan man förstå av sammanhang men helt plötsligt står vi där med flera fel i samma mening och det blir en helt annan betydelse.

Att ha svårt för det, helt ok, att gömma sig bakom det och låta bli att försöka göra rätt, inte ok. (Vad som är rätt skiftar ju över tid så jag pratar som sagt generellt kring synen på språk.)
 
Språk handlar ju om att kommunicera, att framföra något som någon annan ska ta emot, förstå och tolka rätt. Därför ser åtminstone jag en stor vikt i att åtminstone försöka lära sig, även om man har svårt för det. Och då pratar jag inte de och dem specifikt utan språk generellt. Att jag har svårt för att crawla pga usel koordinationsförmåga påverkar ju få mer än mig själv. Däremot att jag i mitt nya språk har svårt med när en vokal ska ha en accent eller inte kan vara avgörande för om jag gör mig förstådd eller inte. Visst är det något enstaka så kan man förstå av sammanhang men helt plötsligt står vi där med flera fel i samma mening och det blir en helt annan betydelse.

Att ha svårt för det, helt ok, att gömma sig bakom det och låta bli att försöka göra rätt, inte ok. (Vad som är rätt skiftar ju över tid så jag pratar som sagt generellt kring synen på språk.)
Jag förutsätter faktiskt att folk gör sitt bästa. Den typen av fel som tas upp i den här tråden är ju dessutom inte så allvarliga att man inte kan göra sig förstådd.
 
Av och utav är också en sån där grej som extremt många har svårt att använda korrekt. Ögonen blöder lite när "utav" används istället för "av".
Väldigt mycket som stavas och används fel nu tycker jag.
Sambos och videos istället för sambor och videor och liknande som ska sluta på r istället för s, som används flitigt nu.
Det är mycket sällan man hör eller läser rätt i tidningar, radio och TV?

Det som toppar reklamen just nu är Readlys reklam för tidningar och magasin?
Man kan tycka och tro att journalister och scriptor på PR-byråer skulle ha koll på att stava rätt i en TV-reklam. Hoppas att de slapp betala för jobbet åtminstone.
readly.jpg
 
Så sant! Det är väl också därför det plötsligt märks så tydligt, nu när "alla" skriver på sociala media.
Det gör också att det är svårare att lära sig rätt när man läser texter där de och dem används fel. Det blir en dubbel effekt, det både märks mer samtidigt som det bidrar till att fler inte lär sig den riktiga användningen.
 
Väldigt mycket som stavas och används fel nu tycker jag.
Sambos och videos istället för sambor och videor och liknande som ska sluta på r istället för s, som används flitigt nu.
Det är mycket sällan man hör eller läser rätt i tidningar, radio och TV?

Det som toppar reklamen just nu är Readlys reklam för tidningar och magasin?
Man kan tycka och tro att journalister och scriptor på PR-byråer skulle ha koll på att stava rätt i en TV-reklam. Hoppas att de slapp betala för jobbet åtminstone.
Visa bifogad fil 55132
Videos tycker jag är ett gränsfall om det rätt eller fel på svenska, nog mer rätt en fel faktiskt och det är inte omöjligt att jag själv skriver videos när jag tänker efter.
 
Videos tycker jag är ett gränsfall om det rätt eller fel på svenska, nog mer rätt en fel faktiskt och det är inte omöjligt att jag själv skriver videos när jag tänker efter.
Det är väl också en del av vårt anglofierande av språket?

Det vore intressant (och läskigt?) att få veta hur det svenska språket, i text och tal, ser ut om 50 år. Eller 100! Jag misstänker att mycket ser väldigt annorlunda ut vid det laget...
 
Nej verkligen inte! Ord försvinner och nya kommer till, språket förändras ständigt. Men visst vore det intressant att få kika in i svenska språkets framtid? Kommer vi så småningom kanske att prata engelska allesammans?
Ja verkligen intressant!
Det tror jag inte att vi kommer prata Engelska i första hand i framtiden.
 
Videos tycker jag är ett gränsfall om det rätt eller fel på svenska, nog mer rätt en fel faktiskt och det är inte omöjligt att jag själv skriver videos när jag tänker efter.
Det är engelska och inte svenska.
Så pratar du engelska är det rätt och pratar du svenska är det fel.
YouTube skriver alltid videor på svenska sidan. Dina videor, nya videor, videor du gillat osv.
Det hade ju varit illa om de inte kunde stava till det som de jobbar med. :)
 
Jag är född -72. När jag började fyran, alltså -82, hade jag en lärare som ansåg att de och dem var förlegad svenska precis som skall, voro, dock och liknande ord. Vi fick en röd markering i kanten av texten med en påminnelse om att vi skulle skriva dom istället och det oavsett om vi hade skrivit rätt på de eller dem eller inte. Samma sak var det på gymnasiet, vi skulle skriva dom, inte de eller dem även om vi då inte fick någon röd markering i kanten av texten om de och dem hade använts rätt. Jag tror inte att jag är ensam om att ha fått lära mig så.
Lite överdrivet att tvinga folk att använda dom när de kan korrekt men i övrigt hade du smarta lärare. Jag är född 77 och fick HÅRT inpräntat i skolan att man aldrig får skriva dom. Tänk så mycket sådant kan förstöra för så många. Med tanke på hur många som har problem med det här så undrar jag hur många som fick rejält med skit av sagda lärare för sin oförmåga. Hon var inte direkt trevlig och älskade att ställa till det för sina elever och visa sin makt på rätt otrevliga sätt. (Tex när hon skrev upp glosor på tavlan i engelska och sa att skriv inte än. Jag var klar med uppgiften vi höll på med så jag började skriva istället för att sitta sysslolös. Det sista hon gör är att lägga till ett ord högst upp för att kolla så vi följde instruktionerna. Glosböckerna skulle lämnas in för rättning och orden var tvungna att stå i rätt ordning :crazy:)
 
Med tanke på mina andra stavnings problem, så om de enda felen i mina texter är de/dem blir jag glad.

Trots rättstavningsprogram i datorn som hjälper mig med visa ord blir det ibland fel, både när det kommer till meningsuppbyggnader och stavning/grammatik, ibland slinker det även med en sista bokstav tex ett s i ordet som inte ska vara där, och ibland försvinner ett helt ord ur meningen så meningen låter konstig.

För 50 år sedan satt såna som mig tysta, vi skrev inte böcker eller liknande eftersom våran stavning var fel.
Idag har alla en möjlighet att skiva och uttrycka sig, kommunicera, och diskutera på nätet.
Jag läser kommentarer som stavar ännu sämre än mig, men jag tycker alla har rätt att uttrycka sig och kommunicera på nätet oavsett problem.

Ingen ska behöva ha språkpoliser efter sig tills dem väljer att vara tysta, för att dem blir trötta på att jämn hör att dem alltid stavar fel.

Jag har gjort vad jag kan för att försöka skriva så rätt som möjligt genom mitt rättstavningsprogram på datorn.
Så om valet står mellan perfekt skrivna texter eller att jag ska vara tyst pga mina problem, då finns det tyvärr inget val för mig, då kan jag bara vara tyst.

Så jag väljer att ignorerar dessa språkpoliser, får ni ont i ögonen eller inte kan läsa mina texter, ledsen, men du får du hoppa över mina kommentarer och läsa någon annans.
Men jag rekommenderar dig på att träna så du inte mår dåligt av att läsa felstavade kommentarer, för nu när internet är tillgängligt för alla så kommer alla finnas där och skriva, oavsett om dem stavar perfekt eller ej.
 
Jag förutsätter faktiskt att folk gör sitt bästa. Den typen av fel som tas upp i den här tråden är ju dessutom inte så allvarliga att man inte kan göra sig förstådd.
Om man försöker sitt bästa så svarar man inte "Det spelar väl ingen roll" och fortsätter göra samma fel. Min upplevelse är att det är det vanligaste bemötandet. (Observerat, sällan jag korrigerar någon som inte bett om det).

Och just det du skriver, exemplen som tas upp här kanske inte gör en mening omöjlig att förstå men sätt ihop dessa med lite särskrivningar, borttagande av ändelser omkastning av ordföljd så har vi vips en mening som mottagaren kan ha oerhört svårt för att tolka på det sätt avsändaren tänkt.
 
Om man försöker sitt bästa så svarar man inte "Det spelar väl ingen roll" och fortsätter göra samma fel. Min upplevelse är att det är det vanligaste bemötandet. (Observerat, sällan jag korrigerar någon som inte bett om det).

Och just det du skriver, exemplen som tas upp här kanske inte gör en mening omöjlig att förstå men sätt ihop dessa med lite särskrivningar, borttagande av ändelser omkastning av ordföljd så har vi vips en mening som mottagaren kan ha oerhört svårt för att tolka på det sätt avsändaren tänkt.

Fast samtidigt, om inte 12 år av skola, och 4 år på vidare utbildning lärt mig stava rätt, hur ska då en kommentar från språkpolis kunna lära mig det mina lärare misslyckades med i dessa 12 år i skolan?
 
Men jag rekommenderar dig på att träna så du inte mår dåligt av att läsa felstavade kommentarer, för nu när internet är tillgängligt för alla så kommer alla finnas där och skriva, oavsett om dem stavar perfekt eller ej.

Bra skrivet! Jag tycker att diskussion kring orsak är intressant men i många av dessa trådar så blir det ofta en lätt nedvärderande ton. 4-8 % av befolkningen har dyslexi, förekomsten av milda/odiagnosticerade läs- och skrivsvårigheter är troligen ett par procent högre. Lägger man därtill alla andra faktorer som kan ge sekundära svårigheter med läs- och skrivförmågan (syn, hörsel, koncentration, pragmatik, flerspråkighet, finmotorik) så har vi en rätt ordentlig andel av befolkningen där ett automatiserat skriftspråk inte är en självklarhet. Någon har svårt med de/dem. Jag kan inte skilja på höger och vänster. En tredje har svårt med något annat. Vi är olika!

Självklart ska vi ställa krav på att professionella skribenter uttrycker sig korrekt. Men att få "ont i ögonen" av att Kalle på Facebook använder felaktigt pronomen tycker jag är lätt larvigt. Förstår man vad som menas? Om ja, super! Om nej, be Kalle att förklarar sig eller läs något annat.
 

Liknande trådar

Ugn
Hemmet Vi behöver köpa en ny ugn (blir ny micro också i vår) och IKEA är det självklara valet för oss. Men, jag förstår mig inte på skillnaden...
Svar
10
· Visningar
696
Senast: Luzzan
·
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
17 597
Senast: hastflicka
·
Tjatter Jag kommer ibland på mig själv med att tänka "äsch, orka" eller "vad spelar det för roll" kring saker som jag innan har lagt stor vikt...
2
Svar
27
· Visningar
1 665
Senast: lingonben
·
Mat Jag skulle gärna vilja göra en paj att ha på buffébordet i påsk, t.ex. med fyllning av spenat och kanske fetaost. "Problemet" är att de...
2
Svar
25
· Visningar
812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp