De och dem

Varför är det just de/dem folk stör sig på?

Jag ser jätte långa texter där folk aldrig använder "," tecken. Antingen är meningarna jätte långa eller så skriver dem massor med korta meningar med "." istället, tex:
"Så jag väljer att ignorerar dessa språkpoliser. Får ni ont i ögonen eller inte kan läsa mina texter. Ledsen men då får du hoppa över mina kommentarer och läsa någon annans." - denna text tycker jag är jobbigare att läsa än en text med de/dem

Så varför är just de/dem det som gör ont i ögonen, och inte alla andra konstiga sätt att skriva eller stava fel på?
 
Jag undrar samma sak. För mig är det en gåta. Jag accepterar fullt ut att "dom" får användas i skrift, men de som ständigt envisas med att ändå använda "dem" i tid och otid. Ser man inte själv hur fel det blir? Varför inte bara använda dom, när man är osäker?
De är inte osäkra, det är väl det som är problemet.
 
Om man försöker sitt bästa så svarar man inte "Det spelar väl ingen roll" och fortsätter göra samma fel. Min upplevelse är att det är det vanligaste bemötandet. (Observerat, sällan jag korrigerar någon som inte bett om det).

Och just det du skriver, exemplen som tas upp här kanske inte gör en mening omöjlig att förstå men sätt ihop dessa med lite särskrivningar, borttagande av ändelser omkastning av ordföljd så har vi vips en mening som mottagaren kan ha oerhört svårt för att tolka på det sätt avsändaren tänkt.
Jag kan svara något liknande som "det spelar väl ingen roll", helt enkelt så beror det på att jag är så trött på alla som vill komma med tips och trix för att komma ihåg rätt för att hjälpa mig och i deras ögon görs det godhjärtat.
 
Fast samtidigt, om inte 12 år av skola, och 4 år på vidare utbildning lärt mig stava rätt, hur ska då en kommentar från språkpolis kunna lära mig det mina lärare misslyckades med i dessa 12 år i skolan?
Det handlar om attityden gentemot språket. Det är väl självklart att man får lov att ha svårt för saker men från det till att sluta att försöka göra rätt och tom kanske bli sur för att mottagaren inte förstår, det upplever jag bekymmersamt.

Det sätts ju onekligen rätt höga krav på mottagaren om det förväntas att fel ska förstås och tolkas som avsändaren menade. Är det ok? Vem vet vilka hinder mottagaren har?
 
Det är engelska och inte svenska.
Så pratar du engelska är det rätt och pratar du svenska är det fel.
YouTube skriver alltid videor på svenska sidan. Dina videor, nya videor, videor du gillat osv.
Det hade ju varit illa om de inte kunde stava till det som de jobbar med. :)
Å andra sidan om man gör en sökning på svenska hemsidor så får man ungefär dubbelt så många träffar på "videos" som på "videor" och ett levande språk är varken statiskt eller bestämt av någon språknämnd. Jag gillade att titta på Lärde i Lund när jag var liten och en sak den gamle latinaren och språkprofessorn Birger Bergh sa i en diskussion fastnade och det var att en grammatika är föråldrad redan den dag den kommer ut för ett levande språk förändras hela tiden. Mycket klok och sympatisk man för övrigt.

Men i stort håller jag med dig, de svenska formerna bör användas och att jag inte riktigt tycker så när det gäller videos beror nog delvis på att det är ett ord jag inte tycker om på svenska liksom sambos som är ännu vederstyggligare och ett ord jag vägrar använda.
 
Är detta en medveten provokation?

De och dem handlar inte om stavfel - utan om att grammatiken blir helt fel. Än en gång - kan man inte skilja så skriv dom - det är bombsäkert

Nej, det är sanning, när man efter varje eller vart 3:dje inlägg man gör får kommentarer som
"hur svårt ska det vara att stava rätt på de/dem?"
"gå du si eller så så vet du om det ska vara de/dem"
"lär sig stava någon gång"
"ytligare ett alt på hur man ska kunna lära sig använda de/dem rätt"

Då tröttnar man tillslut på skiten.
Som tur är har jag varit väldigt förskonad på buke från stavpoliser tills nyligen. Att folk tror dem ska kunna lära mig något genom en kommentar, när mina lärare misslyckads i 12 år, känns liksom inte realistiskt.

"Dom" känns fel, vet ej om det beror på att man lärde sig i skolan att inte använda dom jämnt, eller om det beror på att dom inte används så mycket i andra texter man läser så det blir liksom inte naturligt.

Sedan skrev jag en kommentar som du kanske inte han se.
Men varför gör just de/dem ont i folk? jag ser folk som inte använder "," och istället skriver jätte långa meningar, eller folk som använder "." istället för ",", vilket gör att det blir många små korta meningar med "." efter varje.
Kollar jag på såna texter ur ett stavnings/grammatik/rättstavnings perspektiv så blir dem svårlästa även om dem är rätt stavade.
 
Det handlar om attityden gentemot språket. Det är väl självklart att man får lov att ha svårt för saker men från det till att sluta att försöka göra rätt och tom kanske bli sur för att mottagaren inte förstår, det upplever jag bekymmersamt.

Det sätts ju onekligen rätt höga krav på mottagaren om det förväntas att fel ska förstås och tolkas som avsändaren menade. Är det ok? Vem vet vilka hinder mottagaren har?

Hur menar du? jag känner jag gör det bästa jag kan för att stava så rätt som möjligt, mer kan jag liksom inte göra.
Numera när någon kommenterar min stavning brukar jag ignorera den kommentaren. Jag blir inte sur eller svarar argt, men är trött på att jämnt behöva förklara att jag har problem att stava.

Om jag skriver en kommentar och du inte förstår så finns det ju 2 alt, 1: be personen förklara, alt 2: ignorerar kommentaren.

Stör du dig inte på andra skrivfel utan bara de/dem?
 
Så varför är just de/dem det som gör ont i ögonen, och inte alla andra konstiga sätt att skriva eller stava fel på?
För att det inte behöver bli fel! 😊

Det är ju jättebra att man kan skriva dom istället för att eventuellt skriva fel.

Det är nog därför det stör mig iallafall, det finns ju en lösning som ingen kan misslyckas med. 🙂

Stavfel o dyl stör mig inte alls lika mycket, jag är väl medveten om att många har svårigheter som inte andra har.
 
:confused: Eh, jo? Det anses vara jätteviktigt! Vad är det med kursplanens syfte, centrala innehåll och kunskapskrav som du menar inte strävar efter att lära ut ett "korrekt språk"?

[...]
Men om det anses så viktigt, varför lägger man inte mer fokus på det då?

Min pappa, född -72, sa att de fokuserade mycket på att skriva korrekt svenska. Eller mycket och mycket... men mycket jämfört med idag. Jag slutade 9an för inte ens 2 år sen och kan räkna på en hand hur många gånger vi pratade grammatik genom hela högstadiet. Jag ville lära mig "de" och "dem" och frågade alla svenska-lärare på skolan, men fick till svar att jag skulle skita i det för det finns ändå ingen regel. Hur kan det vara jätteviktigt om fem lärare bokstavligen ber mig att skita i det?

Jag vet att autister tenderar att tolka saker bokstavligt, lite för bokstavligt ibland. Men jag kan inte se att något är ens lite viktigt om flera lärare ber sina elever att skita i det. Då är det, i mina ögon, nedprioriterat till botten. (Och nej, jag läste inte svenska som andraspråk. Jag läste svenska)

Jag har lärt mig de/dem själv genom att googla och en del genom att läsa böcker. Nu, efter 4 år, börjar det komma automatiskt och oftast bli rätt (hoppas jag?). Men det är verkligen inte tack vare skolan, utan helt tack vare min egen vilja att kunna och göra rätt.
 
Om man genomgående skriver "dem" eller "dom" kan gå på ett ut tycker jag.
 
svar att jag skulle skita i det för det finns ändå ingen regel.

Då har du haft fantastiskt dåliga lärare. De och dem har klara regler. De används vid subjekt (jämför med jag). Dem används för objekt (jämför med mig). De kan också användas som bestämd artikel (jämför engelskans the)

Exempel:
De gillade inte mig.

Jag gillar inte dem.

Jag gillar inte de gula stolarna.

Vad som inte har regel är en och ett.

Om man genomgående skriver "dem" eller "dom" kan gå på ett ut tycker jag.

Absolut inte. Dom är acceptabelt substitut för både de och dem. Dem är bara objektsform.

Däremot kan jag störa mig på folk som använder de som kort för den och det. Då blir det jobbigt att läsa.
 
Lite överdrivet att tvinga folk att använda dom när de kan korrekt men i övrigt hade du smarta lärare. Jag är född 77 och fick HÅRT inpräntat i skolan att man aldrig får skriva dom. Tänk så mycket sådant kan förstöra för så många. Med tanke på hur många som har problem med det här så undrar jag hur många som fick rejält med skit av sagda lärare för sin oförmåga. Hon var inte direkt trevlig och älskade att ställa till det för sina elever och visa sin makt på rätt otrevliga sätt. (Tex när hon skrev upp glosor på tavlan i engelska och sa att skriv inte än. Jag var klar med uppgiften vi höll på med så jag började skriva istället för att sitta sysslolös. Det sista hon gör är att lägga till ett ord högst upp för att kolla så vi följde instruktionerna. Glosböckerna skulle lämnas in för rättning och orden var tvungna att stå i rätt ordning :crazy:)
Ja det var det och jag som hade haft en lärare på lågstadiet (jag flyttade mellan 3-4 så övriga hade inte haft henne) som var som om hon var direktimporterad från 1800 talet fick en chock. Min förra lärare hade trillat av stolen om jag hade skrivit dom för att hon visste att jag kunde skillnaden mellan de och dem.

Din lärare låter allmänt maktlysten och dum i huvudet :( Fel person på fel plats kan ställa till med så mycket elände :(
 
Men om det anses så viktigt, varför lägger man inte mer fokus på det då?

Min pappa, född -72, sa att de fokuserade mycket på att skriva korrekt svenska. Eller mycket och mycket... men mycket jämfört med idag. Jag slutade 9an för inte ens 2 år sen och kan räkna på en hand hur många gånger vi pratade grammatik genom hela högstadiet. Jag ville lära mig "de" och "dem" och frågade alla svenska-lärare på skolan, men fick till svar att jag skulle skita i det för det finns ändå ingen regel. Hur kan det vara jätteviktigt om fem lärare bokstavligen ber mig att skita i det?

Jag vet att autister tenderar att tolka saker bokstavligt, lite för bokstavligt ibland. Men jag kan inte se att något är ens lite viktigt om flera lärare ber sina elever att skita i det. Då är det, i mina ögon, nedprioriterat till botten. (Och nej, jag läste inte svenska som andraspråk. Jag läste svenska)

Jag har lärt mig de/dem själv genom att googla och en del genom att läsa böcker. Nu, efter 4 år, börjar det komma automatiskt och oftast bli rätt (hoppas jag?). Men det är verkligen inte tack vare skolan, utan helt tack vare min egen vilja att kunna och göra rätt.
Fast det kan jag också. Räkna hur många gånger vi hade grammatik alltså. En gång i fyran och en gång i sjuan.
 
Då har du haft fantastiskt dåliga lärare. De och dem har klara regler. De används vid subjekt (jämför med jag). Dem används för objekt (jämför med mig). De kan också användas som bestämd artikel (jämför engelskans the)

Exempel:
De gillade inte mig.

Jag gillar inte dem.

Jag gillar inte de gula stolarna.

Vad som inte har regel är en och ett.
Hur är den klara regeln för en mening som denna: Jag gillar de/dem som gillar mig?
 
Nej, det är sanning, när man efter varje eller vart 3:dje inlägg man gör får kommentarer som
"hur svårt ska det vara att stava rätt på de/dem?"
"gå du si eller så så vet du om det ska vara de/dem"
"lär sig stava någon gång"
"ytligare ett alt på hur man ska kunna lära sig använda de/dem rätt"

Då tröttnar man tillslut på skiten.
Som tur är har jag varit väldigt förskonad på buke från stavpoliser tills nyligen. Att folk tror dem ska kunna lära mig något genom en kommentar, när mina lärare misslyckads i 12 år, känns liksom inte realistiskt.

"Dom" känns fel, vet ej om det beror på att man lärde sig i skolan att inte använda dom jämnt, eller om det beror på att dom inte används så mycket i andra texter man läser så det blir liksom inte naturligt.

Sedan skrev jag en kommentar som du kanske inte han se.
Men varför gör just de/dem ont i folk? jag ser folk som inte använder "," och istället skriver jätte långa meningar, eller folk som använder "." istället för ",", vilket gör att det blir många små korta meningar med "." efter varje.
Kollar jag på såna texter ur ett stavnings/grammatik/rättstavnings perspektiv så blir dem svårlästa även om dem är rätt stavade.

Tips - använd dom så slipper folk få ont i ögonen. Eller möjligen de eftersom det är just dem som du missbrukar exakt hela tiden.

Jag kan inte svara på exakt varför, men en förklaring är ju att det finns historiens enklaste lösning om man nu inte KAN. En annan förklaring är att det är ett så vanligt förekommande ord att det därför blir så ofta som det skaver.

Jag håller med om att det finns mycket som inte ser bra ut, tex jättelånga meningar. Korta meningar tycker jag är lättläst däremot.
 
Jag ville lära mig "de" och "dem" och frågade alla svenska-lärare på skolan, men fick till svar att jag skulle skita i det för det finns ändå ingen regel. Hur kan det vara jätteviktigt om fem lärare bokstavligen ber mig att skita i det?

Det där är tamejfan helt obegripligt och förminskande av den som frågar och vill lära sig.
Klart som fan att det finns regler, frågan är ju varför 5 lärare väljer att ljuga?
 
Då har du haft fantastiskt dåliga lärare. De och dem har klara regler. De används vid subjekt (jämför med jag). Dem används för objekt (jämför med mig). De kan också användas som bestämd artikel (jämför engelskans the)

Exempel:
De gillade inte mig.

Jag gillar inte dem.

Jag gillar inte de gula stolarna.

Vad som inte har regel är en och ett.
Ja och det är precis den regeln jag googlat mig fram till och försöker följa. Men ibland stöter jag på exempel där varken vi eller oss stämmer in.

Jag skulle inte säga att de rent av varit dåliga allihopa, flera av dem var riktigt bra på att ut andra saker. Men grammatik har varit det ämnet som ingen riktigt velat röra, varken i lågstadiet, mellanstadiet eller högstadiet. Men visst kan man se alla elva svenska-lärare jag haft genom grundskolan som fantastiskt dåliga lärare för det. Enligt mig känns det dock rätt ologiskt att alla elva skulle vara dåliga lärare eftersom alla missat samma del.

Tillägg: Att en och ett inte har någon regel vet jag också. Men det var de/dem jag frågade om och inte en/ett.
 
Ja och det är precis den regeln jag googlat mig fram till och försöker följa. Men ibland stöter jag på exempel där varken vi eller oss stämmer in.

Jag skulle inte säga att de rent av varit dåliga allihopa, flera av dem var riktigt bra på att ut andra saker. Men grammatik har varit det ämnet som ingen riktigt velat röra, varken i lågstadiet, mellanstadiet eller högstadiet. Men visst kan man se alla elva svenska-lärare jag haft genom grundskolan som fantastiskt dåliga lärare för det. Enligt mig känns det dock rätt ologiskt att alla elva skulle vara dåliga lärare eftersom alla missat samma del.

Det är jättekonstigt att du har fått så bristfällig undervisning i grammatik, det är ju en av grundpelarna i alla språk.

För övrigt så tycker jag att du oavsett att dina lärare varit dåliga (för det har dom) lärt dig uttrycka dig i skrift jättebra :D
 

Liknande trådar

Ugn
Hemmet Vi behöver köpa en ny ugn (blir ny micro också i vår) och IKEA är det självklara valet för oss. Men, jag förstår mig inte på skillnaden...
Svar
10
· Visningar
708
Senast: Luzzan
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 331
Senast: hastflicka
·
Tjatter Jag kommer ibland på mig själv med att tänka "äsch, orka" eller "vad spelar det för roll" kring saker som jag innan har lagt stor vikt...
2
Svar
27
· Visningar
1 685
Senast: lingonben
·
Mat Jag skulle gärna vilja göra en paj att ha på buffébordet i påsk, t.ex. med fyllning av spenat och kanske fetaost. "Problemet" är att de...
2
Svar
25
· Visningar
1 128
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp