De och dem

Lite överdrivet att tvinga folk att använda dom när de kan korrekt men i övrigt hade du smarta lärare. Jag är född 77 och fick HÅRT inpräntat i skolan att man aldrig får skriva dom. Tänk så mycket sådant kan förstöra för så många. Med tanke på hur många som har problem med det här så undrar jag hur många som fick rejält med skit av sagda lärare för sin oförmåga. Hon var inte direkt trevlig och älskade att ställa till det för sina elever och visa sin makt på rätt otrevliga sätt. (Tex när hon skrev upp glosor på tavlan i engelska och sa att skriv inte än. Jag var klar med uppgiften vi höll på med så jag började skriva istället för att sitta sysslolös. Det sista hon gör är att lägga till ett ord högst upp för att kolla så vi följde instruktionerna. Glosböckerna skulle lämnas in för rättning och orden var tvungna att stå i rätt ordning :crazy:)
Hade också en ragata till lärare i lågstadiet. Hon deklarerade högt och tydligt iför hela klassen om hur onödigt det var att lära mig något då jag inte skulle kunna lära mig något ändå.
 
:confused: Eh, jo? Det anses vara jätteviktigt! Vad är det med kursplanens syfte, centrala innehåll och kunskapskrav som du menar inte strävar efter att lära ut ett "korrekt språk"?

Jag ser förövrigt vääldigt många över 50 som skriver fel på de/dem, så det är synd att skylla på "dagens skola" o.s.v... Tror snarare att vi ser det mer idag eftersom "alla" skriver i sociala medier och vi nås således av texter skrivna av personer som inte har koll på de/dem.

Senaste åren har jag umgåtts med flera som skulle kunna vara mina barn åldersmässigt. Jag blir mörkrädd när jag inser hur lite de lärt sig i skolan överlag (och då är flertalet av dem begåvade och ambitiösa elever). Den enda slutsatsen jag kan komma till är att skolan har chanserat sedan min tid (jag är född -73).

Givetvis blir det mer tydligt att alla kanske inte har skrivandets gåva när fler producerar texter men det är som sagt inte ovanligt att tom journalister har ett bedrövligt inkorrekt språk.

Jag har full förståelse för de som har läs- och skrivsvårigheter men det visar ju bara på hur viktigt det är att man får resurserna för att kunna lära sig det svenska språket någorlunda bra. Jag har läst texter som är så illa skrivna att jag faktiskt inte förstår vad som menas (dvs inte några felstavade ord). Så ska det inte behöva vara. Min särbo är dyslektiker men kämpar verkligen för att skriva så korrekt han kan för att bli förstådd.
 
Dem skall naturligtvis användas där, då jag är subjekt i meningen (den som utför verbet). Sen är Dem och Mig båda objekt.
Båda formerna anses vara korrekt svenska faktiskt, det var det jag ville belysa att regeln för de och dem inte alltid är så klar.
 
Jag kan i princip inte läsa en text av någon som skrivit dom istället för de/dem. Samma sak när folk konsekvent skriver dem. Slutar även läsa när jag ser mej, sej, dej och det nya fenomenet de (istället för det). Vet att det är extremt men stör mig så extremt mycket så att det är bättre för mitt psyke att bara lägga av att läsa. Även särskrivning triggar igång mig!

Tillägg: Gick nu in på Facebook och insåg att folk inte kan skriva jag (ja) och med (me) också. Tror jag blir en eremit
 
Senast ändrad:
Det där är tamejfan helt obegripligt och förminskande av den som frågar och vill lära sig.
Klart som fan att det finns regler, frågan är ju varför 5 lärare väljer att ljuga?
De kanske inte visste själva. Men i så fall hade ett "jag vet inte, men jag kan kolla upp det och återkomma" varit ett mycket bättre svar, som dessutom inte hade skadat förtroendet lika mycket.
Det är jättekonstigt att du har fått så bristfällig undervisning i grammatik, det är ju en av grundpelarna i alla språk.

För övrigt så tycker jag att du oavsett att dina lärare varit dåliga (för det har dom) lärt dig uttrycka dig i skrift jättebra :D
Tack! :)

Och ja, men precis! Det spelar ingen roll hur stort ordförråd man har. Det kommer ändå inte vara värt något om man vrider och vänder på grammatiken så att meningarna blir helt obegripliga.
 
Fler skriver så andra ser?
Inte bara, numera ser man det både i tidningar och barnböcker och vuxenböcker.
Mitt språkpolis-sinne vill omedelbart ringa redaktionen och förlaget och klaga när jag ser det. Det är så bedrövligt att artiklar och böcker inte håller en acceptabel språknivå längre. Förr kunde man lära sig språk genom att läsa tidningar men det går inte längre.
 
Jag skriver i princip aldrig skall utan ska eftersom jag hade en gammal chef som när jag hade dragningar och skrev beslut, alltid noterade i marginalen voff, voff. Så nu är det en reflex :D
Nyfiken på varför chefen gjorde det, var det för att vara rolig eller skrev du skall i fel sammanhang?
 
Ja och det är precis den regeln jag googlat mig fram till och försöker följa. Men ibland stöter jag på exempel där varken vi eller oss stämmer
Troligen är det när det är artikeln 'de' som används och inte pronomen som du upplever att det inte stämmer med vi/oss. :)
 
Hur menar du? jag känner jag gör det bästa jag kan för att stava så rätt som möjligt, mer kan jag liksom inte göra.
Numera när någon kommenterar min stavning brukar jag ignorera den kommentaren. Jag blir inte sur eller svarar argt, men är trött på att jämnt behöva förklara att jag har problem att stava.

Om jag skriver en kommentar och du inte förstår så finns det ju 2 alt, 1: be personen förklara, alt 2: ignorerar kommentaren.

Stör du dig inte på andra skrivfel utan bara de/dem?
Som sagt, det handlar om kommunikation. Om det inte spelar någon roll om mottagaren förstår, då kan man ju välja att skriva på kinesiska om man vill det. Att lägga över hela ansvaret på mottagaren ser inte jag som särskilt trevligt.

Jag har skrivit generellt och inte bara de/dem. Vilket för övrigt inte handlar om att stava fel utan att använda fel ord vid fel tillfälle. Särskrivningar och ett frekvent felaktigt användande av de/dem är det som sticker ut mest men det finns självklart en mängd knasigheter som gör texter svåra att förstå. Stavfel skulle jag säga är ett av de mindre problemen.
 
De kanske inte visste själva. Men i så fall hade ett "jag vet inte, men jag kan kolla upp det och återkomma" varit ett mycket bättre svar, som dessutom inte hade skadat förtroendet lika mycket.

Tack! :)

Och ja, men precis! Det spelar ingen roll hur stort ordförråd man har. Det kommer ändå inte vara värt något om man vrider och vänder på grammatiken så att meningarna blir helt obegripliga.

Det är ju skamligt om lärare som ska undervisa i språk inte kan grammatik!
 
Jag har svårt för de/ dem, jag vet att det är skillnad men inte vad för skillnad. Det jag lärt mig hittils i skolan om det är att aldrig använda "dom", inte vad man ska använda istället.
Jag tror att jag har förstått lite mer nu efter att ha läst vad ni skrivit här, så förhoppningsvis blir det mindre fel. Det händer väldigt ofta att jag tänker efter på vad jag ska använda, men kan man ingen regel hjälper det inte.
Jag har haft en bra lärare, men jag kommer inte på att vi haft grammatik någon gång. Hans regel var att aldrig använda "dom", den följer jag. Är "dom" godkänt att använda nu?

Jag stör mig på när folk skriver "sej" istället för sig eller liknande, men det är mitt problem.
 
Min samhällskunskapslärare när jag gick på den internationella skolan i Kenya var från USA. Hon berättade att när hon gick på college, om föreläsaren upptäckte ett stav/grammatikfel så läste hen inte längre och bara markerade det med ett stort rött F :crazy:
 
Jag hittade en artikel innan om att "de" var tolv gånger vanligare än "dem", så för att få rätt flest gånger så skulle man använda de.
(typiskt, hittar inte den artikeln nu)
-"Och är du osäker – skriv de! Förutom att det är störst chans att det blir rätt är det mindre störande med de istället för dem än tvärtom." Eva Sahlström språkrådgivare och journalist.


https://www.svd.se/quiz/871/1 de-dem quiz
 
Senast ändrad:
Jag hittade en artikel innan om att "de" var tolv gånger vanligare än "dem", så för att få rätt flest gånger så skulle man använda de.
-"Och är du osäker – skriv de! Förutom att det är störst chans att det blir rätt är det mindre störande med de istället för dem än tvärtom." Eva Sahlström språkrådgivare och journalist.
(typiskt, hittar inte den artikeln nu)
Jag har läst något liknande. Det var en kolumn, debattartikel, ledare där personen propagerade för att använda de istället för dem. I sista meningen påpekade personen att h*n enbart använt de i texten. Den var till skillnad mot 'dem' texterna lätt att läsa.
 

Liknande trådar

Ugn
Hemmet Vi behöver köpa en ny ugn (blir ny micro också i vår) och IKEA är det självklara valet för oss. Men, jag förstår mig inte på skillnaden...
Svar
10
· Visningar
708
Senast: Luzzan
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 347
Senast: hastflicka
·
Tjatter Jag kommer ibland på mig själv med att tänka "äsch, orka" eller "vad spelar det för roll" kring saker som jag innan har lagt stor vikt...
2
Svar
27
· Visningar
1 688
Senast: lingonben
·
Mat Jag skulle gärna vilja göra en paj att ha på buffébordet i påsk, t.ex. med fyllning av spenat och kanske fetaost. "Problemet" är att de...
2
Svar
25
· Visningar
1 133
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp