De och dem

Stinaelin

Trådstartare
Varför har folk i allmänhet så svårt att skilja på de och dem, men inte på jag och mig eller du och dig?

Till och med reklamtexter och liknande skriver fel, och jag tycker detta problem verkar öka.

Vad tror ni, varför är det så svårt?

För mig gör det ont i ögonen! 🙈
 
För att folk inte fattar skillnaden mellan direkta och indirekta objekt. De säger gärna också han istället för honom och lika dant med de feminina pronomena. Förklara man för dem att de kan testa att byta ut dom mot jag eller du, så hör de direkt om det skall vara jag (de) eller mig (dem)
 
För att folk inte fattar skillnaden mellan direkta och indirekta objekt. De säger gärna också han istället för honom och lika dant med de feminina pronomena. Förklara man för dem att de kan testa att byta ut dom mot jag eller du, så hör de direkt om det skall vara jag (de) eller mig (dem)
Ja, men det är det jag undrar över. Varför hör de direkt att det blir fel om en säger; ”Ge osten till jag” men inte ”Ge osten till de”?
 
Jag undrar jag med. Det här måste vara ett ganska nytt fenomen för jag har inget minne alls från mina yngre dagar av dessa evinnerliga felskrivningar som man ser överallt numera. Beror det på att folk inte läser böcker längre? Det var inget vi behövde lära oss specifikt under skolans lektioner i svenska, det var bara nåt självklart. Nu är det som en epidemi. Ett virus! Liksom särskrivningarna. Vad är det som händer?!?
 
Varför har folk i allmänhet så svårt att skilja på de och dem, men inte på jag och mig eller du och dig?

Till och med reklamtexter och liknande skriver fel, och jag tycker detta problem verkar öka.

Vad tror ni, varför är det så svårt?

För mig gör det ont i ögonen! 🙈
Det här diskuterar jag då och då med yngre personer. Speciellt efter att jag jobbade där vi skrev aktivitetsrapporter dagligen. "-Dem spelade bordtennis. Sen bakade några kladdkaka. Dem bjöd alla andra på kakan". JAG FÅR KRUPP PÅ DETTA DEMMANDE.

Och nej det är inte barn eller nyanlända som skriver detta, det är till exempel högskolestuderande timanställda med svenska som förstaspråk. Oftast träffas fenomenet på i åldersgruppen 20-30 år.
Speciellt bland dom som tycker dom har koll på svenskan.
Speciellt bland de som tycker de har koll på svenskan.
Speciellt bland dem som tycker dem har koll på svenskan.
Speciellt bland de som tycker dem har koll på svenskan.
:-)
 
De hör inte skillnaden för att vi i talspråk alltid använder dom. Det låter lika, oavsett om det är de eller dem som används.

Sen, när nya kursplanen infördes, så har grammatikundervisningen tagits bort i svenska. För det ansågs inte vara relevant, alla kan ju svenska ändå. Vilket totalsuger på flera nivåer.
 
Jag undrar jag med. Det här måste vara ett ganska nytt fenomen för jag har inget minne alls från mina yngre dagar av dessa evinnerliga felskrivningar som man ser överallt numera. Beror det på att folk inte läser böcker längre? Det var inget vi behövde lära oss specifikt under skolans lektioner i svenska, det var bara nåt självklart. Nu är det som en epidemi. Ett virus! Liksom särskrivningarna. Vad är det som händer?!?

Fler skriver så andra ser?
 
Jag undrar jag med. Det här måste vara ett ganska nytt fenomen för jag har inget minne alls från mina yngre dagar av dessa evinnerliga felskrivningar som man ser överallt numera. Beror det på att folk inte läser böcker längre? Det var inget vi behövde lära oss specifikt under skolans lektioner i svenska, det var bara nåt självklart. Nu är det som en epidemi. Ett virus! Liksom särskrivningarna. Vad är det som händer?!?
Håller med dig, det är fasen en epidemi. Och avsaknad av läsning kan nog vara en stor förklaring. Har förstått att det läggs tyngd på detta på svenska lektionerna och därför är många av de jag pratar med fullständigt övertygade om att de skriver rätt.
Jag brukar då googla och visa den rätta formen. -Men min lärare sa så???
:D Då säger jag att det tror jag inte.
 
Det jag verkligen undrar över är varför de som inte kan höra skillnaden inte gör en av två saker
1. Använder dom även i skrift
2. Alltid använder de.
Det där otyget att de väljer 'dem' är det allra värsta. Det är mycket lättare att ha överseende med felen om det står de istället för dem. När jag läser inlägg här och det står fel, 'dem' är använt, så slutar jag läsa i ca 90% av fallen eftersom texten blir mer eller mindre oläsbar.
 
Varför har folk i allmänhet så svårt att skilja på de och dem, men inte på jag och mig eller du och dig?

Till och med reklamtexter och liknande skriver fel, och jag tycker detta problem verkar öka.

Vad tror ni, varför är det så svårt?

För mig gör det ont i ögonen! 🙈

Därför att "de" och "dem" i talspråk för de allra flesta blir "dom". Då har man liksom inte den naturliga känslan för vilket det skall vara.

Kan ta min dotter som exempel - hon kan inte skilja så bra på "de" och "dem" när hon skriver svenska, däremot skiljer hon i stort sett alltid korrekt på "they" och "them" när hon skriver på engelska. Det har väl stört mig en aning, skall jag erkänna, så jag har (mer än en gång) frågat henne varför, det är ju exakt samma princip och nästan samma ord till och med. Hennes svar? "Men på engelska HÖR jag ju skillnaden!"
 
Jag är en av dom hopplösa människor ni pratar om. Strax över 30, högskoleutbildad, alltid varit duktig på språk dessutom. Pluggat en hel del Lingvistik med tillhörande grammatik till och med. Har läst mängder av böcker sedan jag var liten, så tror inte det har med det att göra alls. Tvärtom undrar jag om det inte är anledningen till att jag ändå skriver de/dem istället för att bara skriva "dom". De/Dem kommer inte alls naturligt för mig, det är ju bara dom/dom när jag läser det/tänker det/säger det.
Jag fattar ju att det måste vara skitirriterande för dom som har det här i ryggraden, och jag försöker alltid tänka på om man kan byta ut orden med they/them i engelska eller jag/mig etc. Men är det inte ett exempel där det funkar klockrent kan det lika gärna bli fel ändå. 🤷‍♀️
 
Själv är jag mest nyfiken på varför det blivit så vanligt med felskrivningar och särskrivningar. Eller har det blivit vanligare? Syns det kanske mer, som nån var inne på, eftersom "alla" numera skriver i sociala media. Tidigare kanske det inte märktes?

Särskrivningen kan jag tänka mig är lite beroende på att vi matas så mycket med engelska språket nuförtiden och där särskrivs ju det mesta.
 
Det här är en sak som kommer lösa sig av sig självt. Den digitala eran är på god väg att införas helt i skolan och saker som rättstavning och grammatik kommer bli överflödig kunskap precis som att kunna skriva för hand i stort sett är det redan idag. I förlängningen behöver man inte kunna läsa och skriva ens eftersom datorprogram sköter den biten, vi ser den utvecklingen i windows senaste operativsystem till exempel.
 
Jag är en av dom hopplösa människor ni pratar om. Strax över 30, högskoleutbildad, alltid varit duktig på språk dessutom. Pluggat en hel del Lingvistik med tillhörande grammatik till och med. Har läst mängder av böcker sedan jag var liten, så tror inte det har med det att göra alls. Tvärtom undrar jag om det inte är anledningen till att jag ändå skriver de/dem istället för att bara skriva "dom". De/Dem kommer inte alls naturligt för mig, det är ju bara dom/dom när jag läser det/tänker det/säger det.
Jag fattar ju att det måste vara skitirriterande för dom som har det här i ryggraden, och jag försöker alltid tänka på om man kan byta ut orden med they/them i engelska eller jag/mig etc. Men är det inte ett exempel där det funkar klockrent kan det lika gärna bli fel ändå. 🤷‍♀️

Jag är likadan jag har alltid haft intresse för språk, har lätt för att skriva och god språkkänsla i allmänhet. Men de och dem verkar vara hopplöst för mig att lära mig. Har försökt att plugga på det men lyckas inte få det rätt ändå.
 
Här är en till hopplös människa... Jag har alltid haft lätt för svenska i skolan och mestadels haft toppbetyg, läst massa böcker sedan jag var riktigt liten, dessförinnan läste min mor flitigt för mig.
De och dem verkar dock vara ett hopplöst fall för mig. Jag har på riktigt ingen aning eller känsla alls för när dessa används på ett korrekt sätt. Har försökt läsa beskrivningar för att lära mig, men det klickar inte liksom. Använder "dom" mest hela tiden på grund av detta.
 
Tips för dem som tycker det är knepigt. Byt ut mot vi (två bokstäver) eller oss(tre bokstäver). Det av dessa som låter rätt har sin "kompis" i de(två bokstäver) eller dem(tre bokstäver). Blir det ändå knepigt? Skriv dom istället. Det är som jag har förstått det okej att skriva dom om man vill numera 👍
 
Tips för dem som tycker det är knepigt. Byt ut mot vi (två bokstäver) eller oss(tre bokstäver). Det av dessa som låter rätt har sin "kompis" i de(två bokstäver) eller dem(tre bokstäver). Blir det ändå knepigt? Skriv dom istället. Det är som jag har förstått det okej att skriva dom om man vill numera 👍

Jättebra minnesregel. Jag brukar säga att de kan bytas ut mot jag, och dem mot mig. Det finns ett M i dem och mig. Men ditt tips var bättre! 👍

Och; Ja! Skriv dom om du är osäker!
 

Liknande trådar

Ugn
Hemmet Vi behöver köpa en ny ugn (blir ny micro också i vår) och IKEA är det självklara valet för oss. Men, jag förstår mig inte på skillnaden...
Svar
10
· Visningar
696
Senast: Luzzan
·
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
17 585
Senast: hastflicka
·
Tjatter Jag kommer ibland på mig själv med att tänka "äsch, orka" eller "vad spelar det för roll" kring saker som jag innan har lagt stor vikt...
2
Svar
27
· Visningar
1 663
Senast: lingonben
·
Mat Jag skulle gärna vilja göra en paj att ha på buffébordet i påsk, t.ex. med fyllning av spenat och kanske fetaost. "Problemet" är att de...
2
Svar
25
· Visningar
800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp