De ökade problemen kring EPA-traktorer (utbruten från Vad gör vi? Del CLXIV)

Såg det också. Häromdagen tog polisen en EPA som hade kört 200 km/h. Igår ringde jag 112 när de stog på bakluckan när bilen åkte... konstigt det händer saker.
För några veckor sedan körde jag efter en bil med röda triangel. Hamnade bakom den precis när jag hade svängt in på "min" 80-väg och muttrade lite för mig själv att nu skulle jag ju behöva vänta på lämpligt ställe att köra om. Döm om min förvåning när den ökade till 60...70...och slutligen 80 km/h.... :eek:O_o Hade varit intressant att veta hur stor andel av dessa fordon som har förmågan att köras alldeles för fort.
 
För några veckor sedan körde jag efter en bil med röda triangel. Hamnade bakom den precis när jag hade svängt in på "min" 80-väg och muttrade lite för mig själv att nu skulle jag ju behöva vänta på lämpligt ställe att köra om. Döm om min förvåning när den ökade till 60...70...och slutligen 80 km/h.... :eek:O_o Hade varit intressant att veta hur stor andel av dessa fordon som har förmågan att köras alldeles för fort.
Det tråkiga är att det är svårt att anmäla då det inte finns några reg. skyltar. :(
 
För några veckor sedan körde jag efter en bil med röda triangel. Hamnade bakom den precis när jag hade svängt in på "min" 80-väg och muttrade lite för mig själv att nu skulle jag ju behöva vänta på lämpligt ställe att köra om. Döm om min förvåning när den ökade till 60...70...och slutligen 80 km/h.... :eek:O_o Hade varit intressant att veta hur stor andel av dessa fordon som har förmågan att köras alldeles för fort.
Alltså som jag har förstått så är det typ en knapp som man använder. Har flera gånger blivit omkörd i typ 90 km och det visat sig vara lgf skylt på bilen.
 
Jag anmälde för några år sen i min stad, den gick väldigt mycket fortare än 30. Jag hoppas att vi var så specifika när vi beskrev utseendet att lokalpolisen kände igen den. Det var dock innan det blev så fruktansvärt många epor.
Här verkar många föräldrar tycka att det är ok.
Kontaktade en förälder när dennes barn durade förbi i minst 100 km/h och svaret jag fick var ”anmäl honom då om du har problem med det”.
Under sommaren har flertalet ungdomar kört 50-60 igenom byn och vi bor på ett litet ställe så det är konstigt om inga föräldrar vet om det.
 
Håller med om
EPA-förbud!
Nej.
Inget förbud. Men hårdare straff för fordon som inte följer reglemente. Gärna hårdare koll! Ryck föräldrarnas körkort om så behövs.....

För unga i min hembygd är epa i stort sett nödvändig för att kunna träffa kompisar och röra sig på egen hand. Stora vägen in till stan är inte tillåten för cykel och moppe. Föräldrarna behöver skjutsa överallt om ungarna inte har epa.

Jag har hellre barn i en skyddad epa än oskyddade på cykel eller moppe i den tunga trafik som kör på vägarna här.

Dessutom är detta en fluga som kommer att gå över. :)
 
Nej.
Inget förbud. Men hårdare straff för fordon som inte följer reglemente. Gärna hårdare koll! Ryck föräldrarnas körkort om så behövs.....

För unga i min hembygd är epa i stort sett nödvändig för att kunna träffa kompisar och röra sig på egen hand. Stora vägen in till stan är inte tillåten för cykel och moppe. Föräldrarna behöver skjutsa överallt om ungarna inte har epa.

Jag har hellre barn i en skyddad epa än oskyddade på cykel eller moppe i den tunga trafik som kör på vägarna här.

Dessutom är detta en fluga som kommer att gå över. :)
Då tyckte vi olika.
Här är flugan väldigt gammal i såfall.
 
Vet inte vad jag tycker om förbud eller inte. Trist för de ungdomarna som ändå sköter sig.
Bara någon dag sedan var det däremot någon som INTE skötte sig. Sladdade vid korsningen och gassade på som värsta rallybilen. Lösdriften precis bredvid och flera reagerade och blev rädda. Hästar som i normala fall inte bryr sig om det så kommer stora traktorer, långtradare eller vad som helst. Men jäklar vad den lät och såg nästan ut som att den var påväg ut åt helt fel hål där ett tag :mad:
 
Nej.
Inget förbud. Men hårdare straff för fordon som inte följer reglemente. Gärna hårdare koll! Ryck föräldrarnas körkort om så behövs.....

För unga i min hembygd är epa i stort sett nödvändig för att kunna träffa kompisar och röra sig på egen hand. Stora vägen in till stan är inte tillåten för cykel och moppe. Föräldrarna behöver skjutsa överallt om ungarna inte har epa.

Jag har hellre barn i en skyddad epa än oskyddade på cykel eller moppe i den tunga trafik som kör på vägarna här.

Dessutom är detta en fluga som kommer att gå över. :)
Barn ska inte köra bil. De får cykla eller köra moppe. Jag tänker inte dö på vägen bara för barn kör bilar. Och skaffar man barn får man väl köra de? Eller flytta? Min empati för allt det här är försvunnet.
Så länge vi lever i överflöd av pengar kommer EPA vara ett problem, det är jag helt säker på.
 
Dessutom är detta en fluga som kommer att gå över. :)
Jag tror snarare det blir värre. De skaffar jättefina bilar och det är stor status. Jag ser dem verkligen överallt nu. En del av bilarna ser så nya ut att jag inte begriper vitsen med att förstöra dem på det viset - eller går de att växla tillbaka till vanlig bil?

Oavsett så händer det så många olyckor nu, dödsolyckor inte minst, med EPA-traktorer och liknande, att jag tror det kommer att bli en skärpning i lagen. Vet inte hur men nåt måste göras.
 
Bättre utbildning, prövotid och hårdare regler som inkluderar målsmans ansvar skulle lösa en hel del bekymmer. De som tar AM-kort framför moped på utbildningen, och anses enligt lag ha rätt att framföra en A-traktor/epa efter godkänt teoriprov.
 

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 632
Senast: a1agnlju
·
H
Hästmänniskan I stallet där jag har min häst har det nyligen uppkommit problem med underlaget i ridhuset. Hela vintern har varit relativt mild, och...
Svar
4
· Visningar
2 093
Senast: hejjaSVAMPBOB
·
Hästvård Kan inte bestämma mig för om jag är ett fjolligt våp eller inte ;) Iom fbldonnans konvalescens så står hon och valacken i sjukhage...
2
Svar
26
· Visningar
2 679
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 658
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp