De stigande matpriserna

Islandshästryttare

Trådstartare
Har ni börjat handla andra varor i någon utsträckning när ni handlar mat? Hitta billigare alternativ i någon utsträckning? Eller undviker vissa varor helt?

Själv försöker jag hitta ett bra alternativ till keso som jag äter varje dag. En stor burk kostar nu 30-36 kronor beroende på märke. Slutat köpa bregott då en stor förpackning idag kostade 65 kronor. Onaka ratade jag till förmån för garanti mellanmål som var 7 kronor lägre pris på. Brukar äta fil på kvällen.

Vi försöker ersätta sånt som vi äter dagligen med alternativ som inte kostar lika mycket mest för att det känns ovärt att lägga så mycket pengar på det. Sen kommer jag också ha 40 procent lägre inkomst under hösten tjänstledig för att studera. Så lika bra att försöka sänka sina matkostnader inför det redan nu.
 
Ja jag har ju inte råd med dyra matvaror, så jag får leta för att hitta bra matvaror till hyfsade priser.
min beställning från Ica som egentligen var nästan exakt likadan som månaden innan förutom saker för nån hundring extra gick upp med 200 kr för samma varor.
 
Jag har märkt att saker och ting blivit dyrare, men det jag äter har inte ökat i pris såå mycket än. Men, så är jag också vegetarian som uppskattar att äta veganskt och bröd äter jag ytterst sällan. Kanske är det inbillning, men det känns som om framförallt bröd och mejeriprodukter (säkert även kött?) är det som ökar mest i pris? Själv ska jag återuppta det här med att äta linsgryta. Även om priserna höjs även på sådant jag använder mig av till det så lär det fortsätta vara en av de billigare maträtterna att laga.
 
Nej, för mig är inte mat något jag snålar på om jag inte är på ruinens brant. Min hälsa och mitt samvete går först. Vi har länge vant oss vid att mat är för billigt, det vill säga att någon annan i kedjan får betala med lägre lön för att vi ska äta billigt - nu är ju inte de stigande kostnaderna på grund av bättre produktionsvillkor, men jag menar att jag är beredd att betala ganska mycket för rätt mat.
 
För mig har det, faktiskt!, gjort att min budget har gått ner. Jag har någon slags smärtgräns som nu är passerad så jag har skurit ner, slopat, glass, godis, chips, choklad, läsk. Iofs köper jag fortfarande pasta men det är ändå relativt billigt jämfört med tidigare. Jag har även tagit bort saker som konserverade persikor. Det enda jag sörjer är färska jordgubbar som det också har inhandlats mindre av.

Däremot känner jag av att grönsaker har ökat i pris rejält. Vilket iofs gör att jag inte köper lika mycket och sedan inte använder och slänger så ur miljösynpunkt så är det positivt. Skäms lite när jag inser hur mycket jag lagt på rent skräp tidigare. Köper också billigare märken och är mer uppmärksam och jämför.
 
Däremot känner jag av att grönsaker har ökat i pris rejält. Vilket iofs gör att jag inte köper lika mycket och sedan inte använder och slänger så ur miljösynpunkt så är det positivt. Skäms lite när jag inser hur mycket jag lagt på rent skräp tidigare. Köper också billigare märken och är mer uppmärksam och jämför.
Känner att jag kanske har usel koll på matpriser nu :o Vilka grönsaker är det du märker av att ökat rejält i pris?
 
Jag som är uppfostrad till att -mat slänger man inte. Jag försöker utnyttja allt jag köper till sista smulan. Gör mat av rester, fryser in det jag inte orkar äta upp.

Köper det mesta (utom mjölk och mjöl) till extrapris. Kött blir det bara om det är nedsatt pris. Kött med kort datum köper jag storpack, lagar och fryser in.

Begriper inte vad jag ska kunna dra in på i matväg.
 
Gör ingen direkt skillnad, men är det rea eller extrapris osv på något som jag brukar köpa ändå, så passar jag på att köpa på mig lite.
T ex. häromveckan kom jag över kaffe som istället för 50kr/st kostade ca 40kr/st.

Så håller lite koll på vad normalpriset just nu för att se om det lönar sig med extrapriset.
 
Har bytt ut frukost i stor utsträckning till mjölk och flingor (eller gröt men det är inte nytt) istället för bröd med ost. Köper heller inte bregott och inte "riktigt" steksmör längre, steker mer i olja. Mindre snacks och allt kött i frysen var på extrapris eller med kort datum. Lidl har ofta nedsatta varor med ett par dagar kvar. Dyrare kedjor handlar jag inte alls på. Värmen gör också att det känns helt ok att dricka vatten till måltider :D
 
Just det, ny kyl/frys och att kunna använda services som Foodora och liknande så jag slipper laga mat själv. Vilket iofs går under att förbättra vardagen.
 
Jag är alldeles för oekonomisk tyvärr, handlar det jag vill ha i affären. Kanske blir mer kännbart till hösten när både jag och sambon är föräldralediga. Men än har vi möjligheten att handla de varor vi vill ha helt enkelt.
 
Jag äter det jag vill ha och känner inte att jag behöver snåla, men jag hade gärna velat. Kött köper jag billigt lokalt, aldrig i butik. Fisk o kyckling köper jag när det är extrapris.
Annars handlar jag typ bara basvaror.. mjölk, kvarg, ägg, Bregott, pasta, ris, potatis, havregryn och enkla grönsaker… och orimliga mängder sockerfritt äppelmos och cola zero🙄 det kan jag absolut dra ner på men jag har svårt att ändra vanor.
 
Är i grund och botten bara glad över att matpriserna ökar. Jag snålar inte på mat... men är nog en "duktig" handlare och köper kanske inte jättemycket onödigt. Slänger väldigt lite mat och handlar sällan utan plan.
 
Är i grund och botten bara glad över att matpriserna ökar. Jag snålar inte på mat... men är nog en "duktig" handlare och köper kanske inte jättemycket onödigt. Slänger väldigt lite mat och handlar sällan utan plan.

Problemet är väl att svenskproducerade och ekologiska varor ökar i samma takt (om inte mer) än billiga utlandsproducerade. Vilket när priserna i allmänhet ökar gör att de billiga varorna/varumärkena blir mer attraktiva.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 082
Senast: cassiopeja
·
Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
27 860
Senast: honung
·
Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
3 817
Senast: Blueberry
·
Småbarn Jag behöver ventilera det senaste som hänt på/med sonens förkola...ursäkta om det blir långt. I onsdags em beslöt vi att låta sonen...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 557
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp