De stigande matpriserna

Visst har det blivit dyrare. Vi har marginaler så vi klarar det, men självklart har vi märkt skillnaden.

Enda skillnaden än så länge är att maken bakar vårt bröd istället för att köpa. Visst, mjölet är dyrare nu, men det blir ändå en bråkdel jämfört med att köpa bröd.
 
Visst har det blivit dyrare. Vi har marginaler så vi klarar det, men självklart har vi märkt skillnaden.

Enda skillnaden än så länge är att maken bakar vårt bröd istället för att köpa. Visst, mjölet är dyrare nu, men det blir ändå en bråkdel jämfört med att köpa bröd.

Jag håller verkligen med om att det blir billigare att baka bröd än att köpa även om mjöl och så har gått upp. Själv gillar jag att baka bröd så tycker det är ren avkoppling :)
 
Visst har det blivit dyrare. Vi har marginaler så vi klarar det, men självklart har vi märkt skillnaden.

Enda skillnaden än så länge är att maken bakar vårt bröd istället för att köpa. Visst, mjölet är dyrare nu, men det blir ändå en bråkdel jämfört med att köpa bröd.
Jo, jag misstänker att förädlingsleden, distributörer och handlare tar i extra mycket när det gäller att höja priserna just nu, nu när alla "vet" att råvarorna blir dyrare. "Vi måste höja priserna", ja kanske, men inte med 100%.
 
Försöker planera maten lite bättre men annars har jag inte gjort någon direkt ändring.

Vissa märken såsom bregott vill jag inte byta. Det går typ i paket bregott var tredje till fjärde månad så i längde blir det inte så farligt.

Köper svenskt så mycket det går.
 
Mer råvaror från producent (ägg, potatis, lök, mjölk och kött), mer mat lagad från grunden med större volym av de billigare råvarorna. Mindre godis och snacks (chipsen kostade 29:90 på ica igår!). Nyttjar gratis råvaror som svinmålla, nässlor, kirskål etc.

Vi producerar ju eget naturbeteskött så produktionskostnaden är inte jätteycket högre än vanligt. Har funderat på hur man skulle kunna nå ut till extra sårbara konsumenter och sälja till "lågbudgetpris" för att ge även hårt drabbade tillgång till bra kött.
 
Jag handlar ungefär som vanligt men kollar extrapris och kampanjer mer nu för tiden. Använder mig av appen Matpriskollen och passar på att handla dyrare saker när de är på kampanj i närheten. Har flera affärer inom relativt samma avstånd, så varierar mellan Coop, stora och lilla Ica, Lidl, Willys och CityGross. Har varken köpt Bregott eller kaffe till fullpris på väldigt länge.
 
Jag trodde det var dålig grobarhet i fröna som var gamla, så jag drog i hela påsen i jord. Det var... ovanligt bra grobarhet :D Och sen hade jag inte hjärta att slänga plantorna som väl kommit upp. Så ja, zucchini får utgöra basföda ett par månader nu :D
Månader?
När jag odlade zucchini satte jag två plantor i kompostjord. Skörden räckte i ca ett år för tre personer.
Det går att skära dem i tärningar och frysa in, vilket vi gjorde.
 
Var precis och handlade och nu märkte jag av en rejäl prisökning på vissa varor, sådär så att jag åter igen började tänka på att det vore bra att laga mat mer från grunden.

Passade också på att köpa hundmat jag vanligtvis inte ger men som ändå är ok eftersom det var 25% rabatt nu, tänker att jag blandar i lite av det i hundarnas andra mat för att få ner priset lite.
 
Försöker planera maten lite bättre men annars har jag inte gjort någon direkt ändring.

Vissa märken såsom bregott vill jag inte byta. Det går typ i paket bregott var tredje till fjärde månad så i längde blir det inte så farligt.

Köper svenskt så mycket det går.
Oj vad sällan. Här går en stor ask åt betydligt fortare...
 
Vi är bara 2 och jag äter nästan bara frukost på helgerna hemma (annars på jobbet) och sambon tar gärna en flingor på veckodagarna så just Bregotten räcker länge men köper alltid ett stort paket. ändå

Gick åt betydligt mer när bonussonen bodde hemma :D

Jag tänkte också att det var en liten förbrukning av Bregott men då har det ju sin förklaring :) Vi är också två men det går åt mer än för er.
 
Vi är bara 2 och jag äter nästan bara frukost på helgerna hemma (annars på jobbet) och sambon tar gärna en flingor på veckodagarna så just Bregotten räcker länge men köper alltid ett stort paket. ändå

Gick åt betydligt mer när bonussonen bodde hemma :D
Aha förstår. Sambon äter ju smörgås till frukost hela veckorna och nästan enbart ost (det är ett måste) 😄. Jag äter med smörgås men inte alltid till frukost el. Kvällsmat :). Sen om man rostar går det ju åt sååå mycket mer, iaf hos oss..
 
Min bregott håller för evigt. Jag äter inte bröd och det enda jag använder den till är en klick på pasta - vilket jag försöker dra ner på. När min syster var här för några år sedan var hon chockad hur gammalt Bregotten var. Men strunt samma så länge det luktar och smakar ok så får det ligga kvar i kylen.

Måste fylla på många basvaror, toa och hushållspapper, svinto, toarengöring, matolja. diskmedel och liknande. Får se hur mycket det behövs för att fylla på. Iofs så behövs det inte köpas så ofta. Ska kanske lägga en beställning på kattmat/strö trots att jag har mycket kvar eftersom jag kallt räknar med att de kommer gå upp i pris.
 
Utskick från min köttbonde, höjda priser även där, inte förvånande. Men också erbjudande på ekologiska ägg som (utanför specialerbjudandet som gäller hela flak) nu erbjuds för åtta spänn styck. Nog läge att höja lite från mina tre kr styck för det är inte någon lysande affär med dagens foderpriser.
 
Utskick från min köttbonde, höjda priser även där, inte förvånande. Men också erbjudande på ekologiska ägg som (utanför specialerbjudandet som gäller hela flak) nu erbjuds för åtta spänn styck. Nog läge att höja lite från mina tre kr styck för det är inte någon lysande affär med dagens foderpriser.

Jag hade gärna betalat mer för ägg från på riktigt frigående höns. Måste hitta ngn eko-ring i innerstan.
Min fd chef, pr-mode-snubbe har börjat kläcka kycklingar i sin lägenhet men tvek om detta är rätt leverantör 😆
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 108
Senast: cassiopeja
·
Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
28 263
Senast: honung
·
Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
3 825
Senast: Blueberry
·
Småbarn Jag behöver ventilera det senaste som hänt på/med sonens förkola...ursäkta om det blir långt. I onsdags em beslöt vi att låta sonen...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 596
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp