De våldsamma protesterna i Frankrike

Rosett

Trådstartare
Nån här som vet mer om pensionssystemet där?
De protesterar ju för att pensionsåldern ska höjas till 64 år.

Men jag läste på Facebook (dålig källa, jag vet, därför frågar jag här också) att detta bara gäller den privata sektorn. Inom offentlig sektor kommer folk fortsätta kunna gå i pension mellan 52 och 60 års ålder.
De som vandaliserar/demonstrerar ska tydligen till majoriteten vara folk inom offentlig sektor som inte ens berörs av denna höjning av pensionsåldern.

Nån som vet om detta stämmer?
 
Nu vet jag inget om Frankrike, men det är väl ändå inte realistiskt någonstans i världen att hålla fast vid en mycket låg pensionsålder. Det kan ju inte vara hur få som helst som jobbar för att samhället och statsfinanserna ska fungera.
Nä, eftersom folk lever allt längre - och är arbetsföra allt längre upp i åldrarna - så känns det rätt orimligt. Sedan kan man ju naturligtvis pensionera sig när man är 35 om man vill, så länge man kan bekosta det själv!
 
Nån här som vet mer om pensionssystemet där?
De protesterar ju för att pensionsåldern ska höjas till 64 år.

Men jag läste på Facebook (dålig källa, jag vet, därför frågar jag här också) att detta bara gäller den privata sektorn. Inom offentlig sektor kommer folk fortsätta kunna gå i pension mellan 52 och 60 års ålder.
De som vandaliserar/demonstrerar ska tydligen till majoriteten vara folk inom offentlig sektor som inte ens berörs av denna höjning av pensionsåldern.

Nån som vet om detta stämmer?
Infriande av vallöften. De flesta kommer påverkas av reformen.

What are Macron’s proposed pension changes?​

The minimum general retirement age will rise from 62 to 64, some public sector workers will lose privileges and there will be an accelerated increase in the number of years of work required to qualify for a full pension. The changes were part of Macron’s manifesto for his re-election to a second term in office in 2022.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp