Centaur

Trådstartare
Sitter och försöker få ihop årets foderstater. Problemet är att vissa foders energiinnehåll är i ME och andra DE. De flesta DE inkl höet så jag skulle kunna göra hela beräkningen i DE, men då blir det ju fel när jag skal räkna ut kvoten mellan energi och protein.

Finns det någon formel eller lathund??

Höet har 8.54 MJ DE, hur många MJ är det i ME? Vet att det blir lägre men hur mkt?

EDIT: Hittade det här, men gäller det för alla foder?

Omsättbar energi är det energivärderingssystem som används på foder i Sverige och vi använder enheten MJ. I övriga norden används nettoenergi och så även i Holland och Frankrike men de använder andra enheter än MJ. Tyskland, Storbritannien och USA använder smältbar energi och USA använde megakalorier (Mcal) som enhet. Detta gör att man måste se upp när man använder foder från andra länder och kontrollera vilken typ av energi som anges och i vilken enhet. Man kan som tumregel säga att om nettoenergi används kan den siffran multipliceras med 1,35 för att få omsättbar energi. Om smältbar energi används kan siffran multipliceras med 0,86 för att få omsättbar energi.




Mitt hö har då 8.54x0.86 = 7.34 MJ ME per kg TS. Smältbart råprotein 60 g. Kvot 8.17.
 
Senast ändrad:
Sv: DE vs ME

Om jag kommer i håg rätt vad spaderÄss skrivit tidigare så är faktorn 0.86 oerhört generell, ett medelvärde. Det borde finnas en faktor för hö.

Jag hade hellre försökt få över alla värden i ME eftersom den är mer "riktig" men det kanske inte behöver vara så exakt.
 
Sv: DE vs ME

Ja det är ju så jag tänker också, den omsättbara energin lär variera från foder till foder.

Har danskt, norskt och engelskt foder... Fasen vad komplicerat jag gjort det för mig själv. :p
 
Sv: DE vs ME

Man ska noga vara medveten omatt foderberäkningar alltid beror på uppskattningar av det omsättbara innehållet av ett foder. Det är alltså ingen exakt vetenskap. Det är svårt att uppskatta hur mkt av innehålletbi ett foder som hästen verkligen tillgodogör sig och det är också svårt att uppskatta det verkliga behovet av olika närinsgsämnen.

Om jag inte minns helt fel så är omräkngsfaktorn olikanför olika fodermedel.
 
Sv: DE vs ME

Jag hade samma fundering men genom googling hittade jag produktens värden omräknade till "svensk standard". Annars hade jag inte vetat hur jsg skulle göra.
 
Sv: DE vs ME

Jag räknade ut energi- och proteinvärden åt dig eftersom du hade postat din analys i en annan tråd. Se tråden “Höanalys 2013”. Jag fick uppskatta värden för lignin, fett och aska eftersom värden för dessa fraktioner saknades på din analys (jag använde i princip medelvärden för “grass hay” enligt E-A för fett och aska och antog en viss procent av ADF för lignin).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, vet inte om detta redan är besvarat, är rätt ny, men har försökt söka både här på Buke och på Google. Men antingen fattar jag inte...
Svar
4
· Visningar
1 969
K
Foder & Strö Jaa nu sitter jag här och funderar kring olika färdigfoder bl.a. och jag tycker det är jättesvårt. Kan de inte bara ange näringsvärdena...
Svar
9
· Visningar
1 704
Senast: Krabban
·
L
Foder & Strö Ja, nu har jag äntligen fått ändan ur vagnen och skrivit av hela raddan från mineralpåsen på det mysko finska mineralfoder jag ger. Så...
Svar
9
· Visningar
1 417
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp