Debatt: ”Vill vi ha hållbara sporthästar måste vi börja redan vid tillverkningen”

Just det där "Hon höll inte att rida på, så vi tar ett föl istället" pratade min lärare om för sisådär 14 år sedan. Han tyckte det var ren idioti och bad oss elever att aldrig tänka på det sättet.

Att det ens ska behöva påtalas att det inte ska tänkas på det viset... Samma med ston som är så oridbara att de inte duger till ridning pga sadeltvång eller annat. Där flera ryttare går bet så det inte ens kan skyllas på direkt skit i sadeln.

Tror svaret är att människor behöver hitta en uppgift till såna ston, att de behöver ha ett syfte. Då tar man föl för de duger inte till annat. Tyvärr.
 
Tyvärr är det ju inget nytt... jag fick rådet att ta föl av en veterinär när min första häst inte gick att rida längre pga ringkota! Hon var dessutom ett 17-årigt maidensto med okänd stam (vi är dock rätt säkra på att hon var arab x nordsvensk).
 
Det här ämnet diskuteras ju ofta och dessutom väldigt sakligt på det här forumet 🙏🏻
Jag håller med och jag tycker att det känns lite ... fluffigt.
Det finns inte någon seriös uppfödare som vill göra hästar som inte håller.Ett OCD index hade ju varit bra.
Men sen det fluffiga - psykiska och fysiska defekter? Att det finns vettig forskning på arvbara tydliga defekter är en sak, men ...äh jag tycker det landar lite i opportunist träsket. Säger han nej till unghästar med visst blod? och informerar ägarna att nejtack den där blodslinjen är full i defekter?
 
Jag håller med och jag tycker att det känns lite ... fluffigt.
Det finns inte någon seriös uppfödare som vill göra hästar som inte håller.Ett OCD index hade ju varit bra.
Men sen det fluffiga - psykiska och fysiska defekter? Att det finns vettig forskning på arvbara tydliga defekter är en sak, men ...äh jag tycker det landar lite i opportunist träsket. Säger han nej till unghästar med visst blod? och informerar ägarna att nejtack den där blodslinjen är full i defekter?
Det är underligt att OCD-index inte riktigt verkar vara standard. I övrigt håller jag med om att det är lite opportunistiskt modell "jag vet något som inte ni vet" gällande det här med defekta bruksprovshingstar.
 
Jag håller med och jag tycker att det känns lite ... fluffigt.
Det finns inte någon seriös uppfödare som vill göra hästar som inte håller.Ett OCD index hade ju varit bra.
Men sen det fluffiga - psykiska och fysiska defekter? Att det finns vettig forskning på arvbara tydliga defekter är en sak, men ...äh jag tycker det landar lite i opportunist träsket. Säger han nej till unghästar med visst blod? och informerar ägarna att nejtack den där blodslinjen är full i defekter?
Snart tror jag det blir ett icke-problem med direkta arvbara defekter eftersom det lär komma gentester för det mesta som är hyfsat enkelt genetiskt och därmed också har tydliga nedärvningsmönster. Det svårare blir nog att hitta sådant som beror på viss exteriör eller interiör, som kan fungera jättebra med en ryttare men utvecklas till en kronisk skada med en annan typ av ridning eller hästhållning. Det som däremot borde gå hyfsat enkelt att ta fram är statistik på vilket blod som är hållbarast. Vilka hästar tävlar under längst tidsperiod, går på ridskolor länge utan att gå sönder eller avlivas/behandlas minst i förhållande till hur vanlig stam de har.
 
Snart tror jag det blir ett icke-problem med direkta arvbara defekter eftersom det lär komma gentester för det mesta som är hyfsat enkelt genetiskt och därmed också har tydliga nedärvningsmönster. Det svårare blir nog att hitta sådant som beror på viss exteriör eller interiör, som kan fungera jättebra med en ryttare men utvecklas till en kronisk skada med en annan typ av ridning eller hästhållning. Det som däremot borde gå hyfsat enkelt att ta fram är statistik på vilket blod som är hållbarast. Vilka hästar tävlar under längst tidsperiod, går på ridskolor länge utan att gå sönder eller avlivas/behandlas minst i förhållande till hur vanlig stam de har.
Det här med att man inte verkar premiera ridskole, kör, distans och delvis fälttävlanshästars framfart i livet tycker jag är otroligt synd. Ridsport är ju så mycket mer än internationell dressyr och hoppning liksom..
 
Att seriösa uppfödare vill avla hållbara hästar är väl klart. Men ibland är det nog inte viljan utan kunskapen som brister. Att ett sto som inte håller för ridning, sätts i avel är nog inte helt ovanligt? Eller kanske för vanligt är bättre uttryckt. Men dessa uppfödare är nog inte alltid helt insatta i hur och kanske ens att vissa av dessa skador, faktiskt är nedärvbara. Ibland är det kanske inte ens säkert hur det nedärvs och ibland får man kanske inte ens veta varför skadan uppkom.
 
Svår fråga.

Mentalt:
Kan ju finnas hästar som fick en dålig start i livet, tex gick från ohanterad till att stressa fram till 3-års testet och sedan fortsätta stressa att klättra i klasser till hästen pajar mentalt, då är ju problemet pga felaktig hantering av hästen i början av hästen liv och under lång tid, då behöver ju mentalitet inte vara ärftlig.
Eller en travare jag känner, hennes 4de start på travbanan råkade en annan kusk köra in i hennes så deras vagnar fastnade och hon fick panik, hon blev inte skadad men gick aldrig att köra igen. Då är ju inte problemet ärftligt utan ett trauma, hon går i avel och lämnar fina avkommor som tävlar trav med bra resultat.

Fysiskt:
Hästar kan ju få skador, tex senskada, gaffelbandsskada, mm, som gör att dem inte kan prestera på samma sätt som tidigare men som inte behöver vara ärftligt, skador kan ju komma från felaktig ridning, dåligt underlag, olycka, osv.
Även uppväxt i en liten grushage kan påverka fölets utveckling och hållbarhet vilket då beror på miljön och inte ärftligt.

Så det svåra i vissa fall är väl att vet om problemet är ärftligt eller beror på något som hänt under hästen uppväxt.
Jag är inte så jätte insatt inom avel, men jag hoppas verkligen att det är ingen/extremt ovanligt att folk medvetet avlar på individer med ärftliga defekter (så som personen som skrev inlägget påstår)
 
Svår fråga.

Mentalt:
Kan ju finnas hästar som fick en dålig start i livet, tex gick från ohanterad till att stressa fram till 3-års testet och sedan fortsätta stressa att klättra i klasser till hästen pajar mentalt, då är ju problemet pga felaktig hantering av hästen i början av hästen liv och under lång tid, då behöver ju mentalitet inte vara ärftlig.
Eller en travare jag känner, hennes 4de start på travbanan råkade en annan kusk köra in i hennes så deras vagnar fastnade och hon fick panik, hon blev inte skadad men gick aldrig att köra igen. Då är ju inte problemet ärftligt utan ett trauma, hon går i avel och lämnar fina avkommor som tävlar trav med bra resultat.

Fysiskt:
Hästar kan ju få skador, tex senskada, gaffelbandsskada, mm, som gör att dem inte kan prestera på samma sätt som tidigare men som inte behöver vara ärftligt, skador kan ju komma från felaktig ridning, dåligt underlag, olycka, osv.
Även uppväxt i en liten grushage kan påverka fölets utveckling och hållbarhet vilket då beror på miljön och inte ärftligt.

Så det svåra i vissa fall är väl att vet om problemet är ärftligt eller beror på något som hänt under hästen uppväxt.
Jag är inte så jätte insatt inom avel, men jag hoppas verkligen att det är ingen/extremt ovanligt att folk medvetet avlar på individer med ärftliga defekter (så som personen som skrev inlägget påstår)

Nu har det kanske inget med sporthästar att göra, men det är en hel del som avlar på hästar som haft fång t.ex. Eller eksem. Det finns väl en ärftlig disposition för det även om man inte vet exakt.
 
Nu har det kanske inget med sporthästar att göra, men det är en hel del som avlar på hästar som haft fång t.ex. Eller eksem. Det finns väl en ärftlig disposition för det även om man inte vet exakt.
Fång är ju en sjukdom som kan komma pga felaktig skötsel, tex släpps från grushage direkt till bete utan invänjning innan, visa mediciner kan även ge ökad risk för fång. Så att säga att hästen har haft fång och inte ska avlas på blir ju lite felaktigt, då får man ju kolla varför hästen fick fång.

Så vit jag vet är väl eksem hästar inget man rekommenderar att avla på? däremot kan det hända att hästen utvecklar eksem senare i livet när den redan fått flera föl.
 
Nu har det kanske inget med sporthästar att göra, men det är en hel del som avlar på hästar som haft fång t.ex. Eller eksem. Det finns väl en ärftlig disposition för det även om man inte vet exakt.
Vanligaste åldern för första fånganfallet är när hästen är 16 år och då har många hästar som kommer gå i avel redan fått avkommor.
 
Fång är ju en sjukdom som kan komma pga felaktig skötsel, tex släpps från grushage direkt till bete utan invänjning innan, visa mediciner kan även ge ökad risk för fång. Så att säga att hästen har haft fång och inte ska avlas på blir ju lite felaktigt, då får man ju kolla varför hästen fick fång.

Så vit jag vet är väl eksem hästar inget man rekommenderar att avla på? däremot kan det hända att hästen utvecklar eksem senare i livet när den redan fått flera föl.

Precis som med skador. Man måste vwta vad som orsakat skadan innan man stoppar hästen i avelsboxen.

Att man inte rekommenderar avel på eksemhästar, betyder liksom inte att det inte sker?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 460
Senast: karl_h
·
  • Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 341
Senast: astronaut
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 820
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 565
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp