DEBATT: Vissa har råd med hamster – andra häst

De där riskkapitalisterna får skärpa sig så inte folk vänder sig helt mot marknadsekonomi. I min ungdom var kapitalister mer mänskliga man drev ett företag och man tog långsiktigt ansvar för företaget och dess anställda. Man kände en stolthet över sitt varumärke och vårdade det ömt. Idag handlar allt om snabba pengar och att tjäna så mycket pengar som möjligt. Det ansågs vulgärt att hyra en hel stad för sitt bröllop (typ Besos).

Senast ändrad:
Jag tycker att det är en provocerande debattartikel om veterinärvården i Sveriger. Ska djuren lida för att giriga personer på riskkapitalistbolag ska tjäna sina orimliga lönsamhet.

De där riskkapitalisterna får skärpa sig så inte folk vänder sig helt mot marknadsekonomi. I min ungdom var kapitalister mer mänskliga man drev ett företag och man tog långsiktigt ansvar för företaget och dess anställda. Man kände en stolthet över sitt varumärke och vårdade det ömt. Idag handlar allt om snabba pengar och att tjäna så mycket pengar som möjligt. Det ansågs vulgärt att hyra en hel stad för sitt bröllop (typ Besos).
Samtidigt tycker jag att skribenten har en poäng, varför jämför inte mer än 14% av djurägarna priser på olika kliniker innan planerade ingrepp?
Varför vänder vi inte riskkapitalisterna ryggen om de är giriga?

Sen gäller ju detta i högre grad smådjursingrepp än hästdito och jag är också fullt medveten om att klinikkoncentrationen skiljer sig åt i olika delar av landet men åtminstone i storstadsregionerna är det inte glest med smådjurskliniker.
Där just jag bor är det inte ens glest med stordjurskliniker (har 6-7 st inom en timmes resväg) men jag måste erkänna att jag inte heller jämför priser.

Samtidigt tycker jag att skribenten har en poäng, varför jämför inte mer än 14% av djurägarna priser på olika kliniker innan planerade ingrepp?
Kanske för att det inte går när det krävs mer avancerade sjukdomar eller akutbesök när andra kliniker är stängda. Det är inte svårare än så.

Dom flesta väljer bort dom om dom kan men det är svårt när något är akut och inte kan vänta.

Sen gäller ju detta i högre grad smådjursingrepp än hästdito och jag är också fullt medveten om att klinikkoncentrationen skiljer sig åt i olika delar av landet men åtminstone i storstadsregionerna är det inte glest med smådjurskliniker.
Där just jag bor är det inte ens glest med stordjurskliniker (har 6-7 st inom en timmes resväg) men jag måste erkänna att jag inte heller jämför priser.

För att Evidensia och Anicura köper upp alla djursjukhus som erbjuder heldygnsvård. Planerad vård kan man välja klinik och vi har många häromkring så det fattar inte jag heller att man inte jämför priser mer, men är det akut så går inte det, då måste man till ett sjukhus. Vi har Skara/Husaby vi kan åka till och slöinge, men slöinge har inte bemannat på natten. För hund har vi blå stjärnan och det är nog det enda förutom riskkapitalbolagen.

För att Evidensia och Anicura köper upp alla djursjukhus som erbjuder heldygnsvård. Planerad vård kan man välja klinik och vi har många häromkring så det fattar inte jag heller att man inte jämför priser mer, men är det akut så går inte det, då måste man till ett sjukhus. Vi har Skara/Husaby vi kan åka till och slöinge, men slöinge har inte bemannat på natten. För hund har vi blå stjärnan och det är nog det enda förutom riskkapitalbolagen.
Det var därför jag (och skribenten) skrev om planerade ingrepp.

ja och jag skrev ju det oxå. Men många har ju inte det alternativet.
Men det har jag ju inte tagit upp?
Frågan (som just den här artikeln inte tar upp) handlar ju eg om huruvida man ska förbjuda vinster i djursjukvården och pja, är djursjukvården viktigare än humansjukvården?

Som vanligt sköter konkurrensverket sitt jobb uruselt. Många har öht inte möjlighet att åka till billigaste alternativet utan man får ta vad som finns tillgängligt. Vad hjälper det någon i Kiruna om det är billigare i Malmö? Känns som ett hån när man tittar på elmarknaden, djursjukvården, humanvården, skolväsendet osv.

Välkommen till Konkurrensverket

Vi arbetar för en effektiv konkurrens till nytta för konsumenterna och för en effektiv offentlig upphandling till nytta för det allmänna och marknadens aktörer.

Veterinärvård ser jag som grundläggande i samhället, inte lika viktig som human sjukvård men fortfarande som en samhällsbärande funktion. Det borde vara samhället som står för huvuddelen, inte nödvändigtvis direkt subventionerat men definitivt inte som ett vinstdrivande utan det skall planeras utifrån funktionoch inte vinstintresse. Det är den absolut mest kostnadseffektiva lösningen för samhället som helhet. Sen kan mindre privata veterinärkliniker fylla ut luckor, det ser jag inte negativt.

Senast ändrad:
Veterinärvård ser jag som grundläggande i samhället, inte lika viktig som human sjukvård men fortfarande som en samhällsbärande funktion. Det borde vara samhället som står för huvuddelen, inte nödvändigtvis direkt subventionerat men definitivt inte som ett vinstdrivande utan det skall planeras utifrån funktionoch inte vinstintresse. Det är den absolut mest kostnadseffektiva lösningen för samhället som helhet. Sen kan mindre privata veterinärkliniker fylla ut luckor, det ser jag inte negativt.

Ja, veterinärvård för produktionsdjur är samhällsbärande då det ingår i matförsörjningen.

Men veterinärvård för icke-produktionsdjur som hundar och katter (och hästar) är inte en samhällsbärande funktion. Att ha ett husdjur/häst är en hobby, ett nöje. Har man inte råd så har man inte.

Men samtidigt ska konkurrensen och marknaden vara sund och det verkar den inte vara idag.

Jag är kluven. Det finns väldigt många saker jag anser ska vara statligt och gratis )dvs skattefinansierat), vård, skola, omsorg, läkemedel osv men husdjur är ju något man väljer att skaffa.

Liknande trådar

• Älskade hästar och tankar som gnager
  • R
    Förändra min livssituation
  • Pengar och skam
  • R
    Rastips! + Eurasier vs. andra spetsar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund