DEBATT: Vissa har råd med hamster – andra häst

Uppenbart så fungerar ju det i andra länder så det ser jag definitivt som en viss lösning. Folk som bara vill tjäna pengar ska inte syssla med någon form av vård tycker jag, och många tack och lov jobbar ju faktiskt med djur och människor utan ett stort vinstintresse.
Ja de gör en viss ansträngning att hålla våra kliniker borta. :)

https://www.tidningenridsport.se/frankrike-evidensia-och-anicura-tvingas-stanga/

DomstolsbeslutDet är den franska Högsta domstolen som slår fast att fyra kliniker bryter mot den franska lagen om att veterinärvård inte ska drivas av vinstintresse.

Anledningen bakom beslutet handlar om den franska lag som säger att veterinärer ska vara majoritetsägare i klinikerna, med syfte att skydda veterinärernas oberoende vid medicinska beslut. Något som de anser att ett vinstintresse kan äventyra.

Hur många kliniker som i förlängningen kommer påverkas av beslutet är ännu oklart, men ytterligare ett 80-tal kliniker är i dagsläget utpekade av veterinärernas yrkesförbund, L’Ordre National des Vétérinaires.

Mer komplicerad text
https://www.veterinarmagazinet.se/2023/07/skrall-i-frankrike-anicura-och-evidensia-tvingas-stanga/

L’Ordre National des Vétérinaires. Veterinärorden hävdar att koncernerna bryter mot en fransk lag, som säger att veterinärer ska vara majoritetsägare för en mottagning. Idén bakom regeln är att veterinärerna ska vara oberoende vid medicinska beslut.

Tycker det låter precis som de lösningar som diskuteras i tråden. Veterinärer majoritetsägare o vinstintresse osv.

Faktum är att man får en känsla av att vi i Sverige har odlat upp husdjursfientliga och veterinärfientliga vårdskoncerner och försöker exportera dem.

Senast ändrad:
Jag tycker ju för övrigt att ett stort problem är att en del skaffar djur de sedan inte har råd att ge vård.
Jag har inte råd med en sjuk häst mer än kortvarigt, men jag har råd med en frisk häst utan problem. Alltså skaffar jag inte en häst.
Jag tänker att alla inte har hängt med i svängarna.

Om någon är 70+ år gammal och har ägt hund eller katt hela livet och har haft råd med veterinärkostnaderna hela livet så blir det ju väldigt plötsligt att hen inte längre har råd att ha en ny valp/kattunge. Sedan har ju också raser förändrats och blivit i högre behov av veterinärvård även inom raser.

Så då måste man hänga med och vara intresserad för att inse att om man köper en mops nu, så som mormor hade när man var yngre och som känns lite mer lagom när man är 70, att det inte är samma sak som den mops som mormor hade, utan en mycket skör individ, och man måste hänga med i att man inte märkte hur priserna gick upp för att ens Jack Russel aldrig blev sjuk på 14 år innan den dog av hög ålder.

Veterinärvård ser jag som grundläggande i samhället, inte lika viktig som human sjukvård men fortfarande som en samhällsbärande funktion. Det borde vara samhället som står för huvuddelen, inte nödvändigtvis direkt subventionerat men definitivt inte som ett vinstdrivande utan det skall planeras utifrån funktionoch inte vinstintresse. Det är den absolut mest kostnadseffektiva lösningen för samhället som helhet. Sen kan mindre privata veterinärkliniker fylla ut luckor, det ser jag inte negativt.
Det är lite magstarkt att de som inte har råd med husdjur ska förväntas vara med och betala vård för dem. genom skattemedel.

Men menar du att det behövs en översyn av vinstdrivande företag och djursjukvård håller jag med, Men det behövs det för alla samhällstjänster inom vård omsorg och skola.

Det är lite magstarkt att de som inte har råd med husdjur ska förväntas vara med och betala vård för dem. genom skattemedel.

Men menar du att det behövs en översyn av vinstdrivande företag och djursjukvård håller jag med, Men det behövs det för alla samhällstjänster inom vård omsorg och

Det är överpriserna av giriga extremt vinstdrivande bolag som tråden och debattartikeln handlar om, upplever jag.

Liknande trådar

• Älskade hästar och tankar som gnager
  • R
    Förändra min livssituation
  • Pengar och skam
  • R
    Rastips! + Eurasier vs. andra spetsar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund