Bukefalos 28 år!

Debattartikel

EmmaBovary

Trådstartare
Jag har sedan ett tag filat på en debattartikel (mest i tanken ännu ska erkännas), men är osäker på vart man ska vända sig för att försöka få den publicerad. Efter att ha blivit ganska dåligt bemött inom vården eftersom att jag även var inskriven hos psykiatrin vid tillfället jag sökte vård, så ville de neka mig en undersökning. Samtidigt har psykiatrin ganska lättvindigt antagit att mina besvär berodde på psyket och att det inte fanns något fysiskt fel på mig. Jag vill alltså inte försöka få någon form av upprättelse, utan ser mig som ett ganska klockrent exempel på när man skyllt på psykiska problem istället för att göra en ´grundlig undersökning. Jag tycker att det är värt att höja rösten gällande att man i större utsträckning måste utesluta fysiska sjukdomar innan man tar för givet att det är psykiska sådana. Jag har MS och tänker att det kanske vore intressant för olika medier att ha med något sådant i samband med internationella MS-dagen som brukar uppmärksammas något - eller i något av alla dessa "temanummer" om psykisk ohälsa som brukar förekomma ganska regelbundet.

MEN vart ska jag försöka vända mig? DN skulle ju såklart ge mer tyngd, Aftonbladet kanske fler läser och nyheter24 kanske är enklare att bli publicerad vid - men det känns lite lagom oseriöst. Jag som skribent har ju inte heller någon tyngd, det rör sig ju bara om ett patentperspektiv så det är nog inte läge att sikta för högt.

Är ni några här som fått artiklar publicerad någonstans?
 
DN har nog bara tunga experter, Aftonbladet har också mest experter.

Möjligen skulle svt opinion kunna vara ett alternativ, jag upplever dem som lite bredare än bara expertis med meriter. Du behöver nog formulera dig så att du låter som om du representerar många, alltså att dina upplevelser går att generalisera. Och att tajma det med MS- dagen låter som en jättebra idé.

http://www.svt.se/opinion/sa-skickar-du-in-din-debattartikel

Du kan ju alltid maila dem och fråga om de skulle vara intresserade. Pitcha din idé ordentligt i mailet.
 
Menar du att du vill tjäna pengar på en artikel eller skriva just en debatt artikel? Ytterst få debattartiklar är ju annars betalda utan vem som helst kan skriva en sådan och skicka in, även till DN debatt. Hade praktik där för många år sedan och i debatt delen tog man in en hel del även från okända skribenter förutsatt att ämnet var intressant. Ska du sälja in en krönika däremot var det mer eller mindre kända namn som gällde.
 
Menar du att du vill tjäna pengar på en artikel eller skriva just en debatt artikel? Ytterst få debattartiklar är ju annars betalda utan vem som helst kan skriva en sådan och skicka in, även till DN debatt. Hade praktik där för många år sedan och i debatt delen tog man in en hel del även från okända skribenter förutsatt att ämnet var intressant. Ska du sälja in en krönika däremot var det mer eller mindre kända namn som gällde.

Nej, absolut inte tjäna pengar. Det bemödade jag mig inte med att påpeka, eftersom att det känns rätt självklart att det inte finns några att hämta. Det kändes mer tveksamt om det ens fanns ett intresse för en artikel författat av någon utan tyngd :) Jag var mer ute efter erfarenheter som du gav mig nu
 
DN har nog bara tunga experter, Aftonbladet har också mest experter.

Möjligen skulle svt opinion kunna vara ett alternativ, jag upplever dem som lite bredare än bara expertis med meriter. Du behöver nog formulera dig så att du låter som om du representerar många, alltså att dina upplevelser går att generalisera. Och att tajma det med MS- dagen låter som en jättebra idé.

http://www.svt.se/opinion/sa-skickar-du-in-din-debattartikel

Du kan ju alltid maila dem och fråga om de skulle vara intresserade. Pitcha din idé ordentligt i mailet.

Just ja, det finns som alternativ också. Och min plan är att utgå ifrån med egen upplevelse, men att överlag låta mer allmängiltig. Jag är inte speciellt intresserad av min egen historia som sådan, den känns bara som ett klockrent exempel på när man antagit att det är psykiska problem. Sedan så dröjer det i regel 3-4 år för de flesta innan de får sin MS-diagnos exempelvis, vilket är synd eftersom att man som patentet gynnas av att behandlingen sätts in i ett tidigt skede.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en förälder med alkoholmissbruk sedan många år tillbaka. Det finns även annan psykisk ohälsa med i bilden, som depression och...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 868
Kropp & Själ Först och främst en bedjan: Vet ni vem jag är, eller på något sätt får reda på det, snälla, håll det för er själva. Tack. Nu till...
2
Svar
32
· Visningar
2 206
Senast: Sporthorse
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 615
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Presentation och frågor 💖🦄
  • Föl 2020
  • Insektsspray

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp