Debatten om spöanvändning het efter stjärnornas incidenter: ”I Sverige hade det Gulliksen gjorde inte varit tillåtet”

Debatten om spöanvändning inom hoppningen blir allt mer intensiv. Stjärnorna Geir Gulliksen och Jack Whitaker står för två av årets mest kritiserade incidenter, som rört upp starka känslor.
Vad säger egentligen reglerna? SVT Sport reder ut.
 
Har fortfarande inte lyckats se det ursprungliga klippet på Geir någonstans. Men det kanske bara hade gett magont.
 
Finns ett kort reportage och filmsnutt på tidningen pRidsports hemsida.
https://www.tidningenridsport.se/geir-gulliksen-i-blasvader-efter-spoanvandning/

Vet ej om öppen, jag prenumererar.
Nej den är tyvärr låst, försökte med den och med att snoka lite på Instagram när det begav sig, men hittade inget. Var det illa? Eller liksom, jag förstår ju att det var illa. Men det gjorde att jag inte letade så intensivt heller, för det är ju inget roligt att se.
 
Nej den är tyvärr låst, försökte med den och med att snoka lite på Instagram när det begav sig, men hittade inget. Var det illa? Eller liksom, jag förstår ju att det var illa. Men det gjorde att jag inte letade så intensivt heller, för det är ju inget roligt att se.
Illa? Ja och lite nja. Hästen stannar rejält långt innan hindret, mer ett allmänt krångel/istadighet än tvärnit framför hindret. Ryttaren åker fram något på halsen, rättar till sitsen och sen spöas hästen2-3ggr med nog inte så hårda slag, håller i tygel och spö, men spöt vinklas framåt och handen är högt upp på halsen så spöt träffar (nära) huvudet. Min tolkning ryttaren blev sur och irriterad och detta gick ut över hästen. Behandlingen har absolut noll positiv effekt på hästen rent inlärningsmässigt. Sen är ryttarens kommenturer allmänt trista. ”Först och främst vill jag säga att jag och hela min familj är emot användning av spö som bestraffning. Vi vill inte använda spöet, men en hingst måste korrigeras, annars kan den bli farlig. Jag tror också att mina hästar håller länge eftersom vi är snälla mot dem, och jag finner mig inte i att bli framställd som en djurplågare, säger Geir Gulliksen till norska”.
 
Illa? Ja och lite nja. Hästen stannar rejält långt innan hindret, mer ett allmänt krångel/istadighet än tvärnit framför hindret. Ryttaren åker fram något på halsen, rättar till sitsen och sen spöas hästen2-3ggr med nog inte så hårda slag, håller i tygel och spö, men spöt vinklas framåt och handen är högt upp på halsen så spöt träffar (nära) huvudet. Min tolkning ryttaren blev sur och irriterad och detta gick ut över hästen. Behandlingen har absolut noll positiv effekt på hästen rent inlärningsmässigt. Sen är ryttarens kommenturer allmänt trista. ”Först och främst vill jag säga att jag och hela min familj är emot användning av spö som bestraffning. Vi vill inte använda spöet, men en hingst måste korrigeras, annars kan den bli farlig. Jag tror också att mina hästar håller länge eftersom vi är snälla mot dem, och jag finner mig inte i att bli framställd som en djurplågare, säger Geir Gulliksen till norska”.
Tack ska du ha! Hade velat be honom utveckla sin syn på skillnaden mellan spö som bestraffning och spö som korrigering, och sen fråga hans häst om han upplever att skillnaden existerar.
 
Illa? Ja och lite nja. Hästen stannar rejält långt innan hindret, mer ett allmänt krångel/istadighet än tvärnit framför hindret. Ryttaren åker fram något på halsen, rättar till sitsen och sen spöas hästen2-3ggr med nog inte så hårda slag, håller i tygel och spö, men spöt vinklas framåt och handen är högt upp på halsen så spöt träffar (nära) huvudet. Min tolkning ryttaren blev sur och irriterad och detta gick ut över hästen. Behandlingen har absolut noll positiv effekt på hästen rent inlärningsmässigt. Sen är ryttarens kommenturer allmänt trista. ”Först och främst vill jag säga att jag och hela min familj är emot användning av spö som bestraffning. Vi vill inte använda spöet, men en hingst måste korrigeras, annars kan den bli farlig. Jag tror också att mina hästar håller länge eftersom vi är snälla mot dem, och jag finner mig inte i att bli framställd som en djurplågare, säger Geir Gulliksen till norska”.
Videoklippet som det länkas till i trådstaren, visar ju ingen ridning som imponerar direkt.
 
Videoklippet som det länkas till i trådstaren, visar ju ingen ridning som imponerar direkt.
Nej det såg allmänt hafsigt och slafsigt ut. Det var anmärkningsvärt att han tappade balansen så,pass kraftigt när hästen stannade. Så kraftfullt tvärnitade den inte. Men är det inte Geir som i tid och otid åker av sin häst lite då och då på tävlingar.
 
Tittade på VC-hoppningen i söndags och när Geir red (höll på ramla av igen 🙄) så tog ena kommentatorn A-M (ej Lotta) upp detta med hans spöanvändning. Ingen som helst kommentar från L.B, däremot är hon väldigt pigg på att försvara hans usla ridning med att han inte riktigt kommit tillbaka efter ngn operation. Kan ju tycka att han ska ge f.. att rida på den nivån då, när han uppenbarligen stör sina stackars hästar så mkt 😠
 
Tittade på VC-hoppningen i söndags och när Geir red (höll på ramla av igen 🙄) så tog ena kommentatorn A-M (ej Lotta) upp detta med hans spöanvändning. Ingen som helst kommentar från L.B, däremot är hon väldigt pigg på att försvara hans usla ridning med att han inte riktigt kommit tillbaka efter ngn operation. Kan ju tycka att han ska ge f.. att rida på den nivån då, när han uppenbarligen stör sina stackars hästar så mkt 😠
Inte första gången som LB är flat när det gäller att kommentera ryttares spöanvändning. Hon är generellt flat när det gäller att vara kritiskt till hästvälfärden hos elitryttarna.
 
Tittade på VC-hoppningen i söndags och när Geir red (höll på ramla av igen 🙄) så tog ena kommentatorn A-M (ej Lotta) upp detta med hans spöanvändning. Ingen som helst kommentar från L.B, däremot är hon väldigt pigg på att försvara hans usla ridning med att han inte riktigt kommit tillbaka efter ngn operation. Kan ju tycka att han ska ge f.. att rida på den nivån då, när han uppenbarligen stör sina stackars hästar så mkt 😠
Vet inte när jag såg honom sist, kan det varit OS? Jag tyckte redan då att han red extremt obalanserat. Har inte sett det här men om han fortsatt på samma sätt så :crazy:
 
Vet inte när jag såg honom sist, kan det varit OS? Jag tyckte redan då att han red extremt obalanserat. Har inte sett det här men om han fortsatt på samma sätt så :crazy:
Jag tittade precis på ritten från London, men alltså jisses! Gubben höll ärligt talat på att trilla av mest hela tiden och han hängde kraftigt på hästens högersida. Det har aldrig varit vacker ridning eller speciellt balanserat, men detta var 100ggr värre än nånsin.
 
Jag har sett filmen debatten handlar om och nej, det ser inte trevligt ut men det är inte i närheten av exvis Martin Fuchs tidigare i höstas.
Geir har tafflig balans när hästen checkar ut och han slår den två gånger på halsen mem med hela armen och spöt och lägger ingen större kraft i slagen lyckligtvis.
Men återigen - detta är inte ridning vi vill se. I ärlighetens namn vill jag inte se överåriga gubbar med dålig balans alls på högsta nivå för det om något förstärker åsikten om att det är hästen som gör jobbet och att man kan köpa sig till framgång.
 
Spöförbuddiskussion även i travvärlden, även här låst artikel.

https://www.travronden.se/travsport...UGClPM228sdwW939YoOoMt6-BviW9N0J2Yf0fKEChLm_s

Just det här känner jag som travnörd lite si och så inför – mestadels bara för att det låter som att motivatorn bakom förbudet är att det lätt blir märken, inte att det manas för hårt och/eller ovårdat. Det här kommer inte råda bot på att det finns individer som utför drivningar, vilket i sig inte är tillåtet enligt svensk travsports tävlingsreglemente. Det är små hand/armrörelser utan kraft bakom som gäller i Sverige och när vi lyckas reformera de som inte följer drivningsreglerna, då har vi tagit ett stort steg i hästvälfärden inom svensk travsport. Det här känns mer som en förändring som skyddar de som driver hårt, eftersom det blir svårare att upptäcka och svårare för banveterinären att agera i enlighet med tävlingsreglementet. Hellre att det syns tidigare än senare.

Inom montén som ligger närmast ridning så får ju inte spöet träffa ljumskar, huvud eller buken alls.

Det är svårt det här. Det går ju att jämföra med Norge där körspö är förbjudet men där finns det ju många andra fula drivningsalternativ såsom att driva hårt med båda tömmarna, rycka i munnarna, boxa eller till och med sparka emot hästarna. Nu brukar jag bojkotta trav från Norge annat än när det är Unionstravet, men jag har sett samtliga tillvägagångssätt användas frikostigt. :rage:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp