Debatten om spöanvändning het efter stjärnornas incidenter: ”I Sverige hade det Gulliksen gjorde inte varit tillåtet”

Debatten om spöanvändning inom hoppningen blir allt mer intensiv. Stjärnorna Geir Gulliksen och Jack Whitaker står för två av årets mest kritiserade incidenter, som rört upp starka känslor.
Vad säger egentligen reglerna? SVT Sport reder ut.
 
Jag har sett filmen debatten handlar om och nej, det ser inte trevligt ut men det är inte i närheten av exvis Martin Fuchs tidigare i höstas.
Geir har tafflig balans när hästen checkar ut och han slår den två gånger på halsen mem med hela armen och spöt och lägger ingen större kraft i slagen lyckligtvis.
Men återigen - detta är inte ridning vi vill se. I ärlighetens namn vill jag inte se överåriga gubbar med dålig balans alls på högsta nivå för det om något förstärker åsikten om att det är hästen som gör jobbet och att man kan köpa sig till framgång.

Håller med! Hindren är ju något för stora för att hafsa sig över. Han hade ju någon period förra eller förrförra vintern där han verkligen hade skärpt upp sin ridning och balans men nu verkar han vara tillbaka i gamla spår igen!
 
Håller med! Hindren är ju något för stora för att hafsa sig över. Han hade ju någon period förra eller förrförra vintern där han verkligen hade skärpt upp sin ridning och balans men nu verkar han vara tillbaka i gamla spår igen!
Han blev avbokad på en framridningen i somras och skadade höftleden allvarligt. Läkaren ville sätta in höftledsprotes, men det ville inte Geir utan det skulle skruvas ihop och konvalescensen skulle hastas på. Han borde nog ha ägnat sig åt sjukgymnastik istället för att hoppa 1,60 banor. Inte osannolikt att hästen stannade pgra den numera kassa ridningen. Han verkar ha noll självkritik eller självbevarelsedrift.
 
Tack ska du ha! Hade velat be honom utveckla sin syn på skillnaden mellan spö som bestraffning och spö som korrigering, och sen fråga hans häst om han upplever att skillnaden existerar.

Håller med, Är det ett nytt sätt eller har jag missat något ? att fulhjälper kallas korrigering numer och bara måste användas?
 
Nej det såg allmänt hafsigt och slafsigt ut. Det var anmärkningsvärt att han tappade balansen så,pass kraftigt när hästen stannade. Så kraftfullt tvärnitade den inte. Men är det inte Geir som i tid och otid åker av sin häst lite då och då på tävlingar.
Åkte han inte av vid prisutdelningen på GHS typ senast (iofs ett par år sedan nu)?
Minns att det var otäckt att sitta där i alla fall..
 
Åkte han inte av vid prisutdelningen på GHS typ senast (iofs ett par år sedan nu)?
Minns att det var otäckt att sitta där i alla fall..
2020
1671781491178.png
 
Jag har sett filmen debatten handlar om och nej, det ser inte trevligt ut men det är inte i närheten av exvis Martin Fuchs tidigare i höstas.
Geir har tafflig balans när hästen checkar ut och han slår den två gånger på halsen mem med hela armen och spöt och lägger ingen större kraft i slagen lyckligtvis.
Men återigen - detta är inte ridning vi vill se. I ärlighetens namn vill jag inte se överåriga gubbar med dålig balans alls på högsta nivå för det om något förstärker åsikten om att det är hästen som gör jobbet och att man kan köpa sig till framgång.

Jag håller med!
 
Geir äter väl dessutom blodförtunnande och ska definitivt inte falla av och skada sig
Fattar inte att han inte lägger av

Är det inte nåt mer dessutom? Han var väl en av de första att använda säkerhetsväst i världseliten just pga nåt medicinskt som gör att han helst inre ska åka av? Jag minns att kommentatorerna sa nåt om det redan för rätt många år sen.
 
Är det inte nåt mer dessutom? Han var väl en av de första att använda säkerhetsväst i världseliten just pga nåt medicinskt som gör att han helst inre ska åka av? Jag minns att kommentatorerna sa nåt om det redan för rätt många år sen.
Jag tror det är för att han äter blodförtunnande åker han av och får en inre blödning kan det gå fort
Därför har han säkerhetsväst så har jag fattat det i alla fall
 
Tycker väl inte att SVT direkt utrett någonting med sin artikel. Men bra att de inte tiger som fackpressen oftast gör.

Själv skulle jag vilja veta hur fälttävlansryttaren Ollie Townend kunde få en Oral warning för Abuse of horse / excessive use of the whip vid CXI Friends/Stockholm.

1. Oral warning existerar inte enligt FEIs egen hemsida om Gula Kort och varningar
2. Otillåten spöanvändning ska enligt samma sida alltid ge Gult kort då de faller in under Abuse of Horse.

YELLOW WARNING CARD 2022
Extract of Art. 164.3, FEI General Regulations (GRs)

164.3 Yellow Warning Card
(a) A Yellow Warning Card may be issued to a Person Responsible by the President of the Ground Jury, the Chief Steward or the Technical Delegate during the Period of the Event for the following offences:
Abuse of Horse

Extract of Art. 527, FEI Eventing Rules
Yellow Warning Card will be systematically awarded for the following offence:
a) All cases of excessive use of whip, as defined above, or by stronger sanction(s) (as provided for under Art.526.2).
b) Any other cases of Abuse of Horse
c) Excessive pressing of a tired horse
d) Riding an Exhausted horse coupled in addition to Disqualification.

Enligt samma princip belönades en annan toppryttare i fälttävlan - Tim Price - och ytterligare en ryttare (en hemmaryttare) med en Recorded Warning (fälttävlans egna system) istället för gult kort för följande förseelse: Eventing Recorded Warning - Abuse of Horse / misuse of whip vid CCI5* Elkton i höstas.

Varför följer man inte det egna regelverket och varför gör man skillnad på person och person? Sker det i fälttävlan, som är min fokussport, sker det ju garanterat även i hoppning och övriga grenar.

Har själv sett egenpåhittade formuleringar och varningar som sedan aldrig kommit ut på de officiella listorna*. Typ att man kallar upp ryttare till Ground Juryn för att skrämma dem. WTF!

Kalla upp för diskussion kan man väl alltid göra men att sedan hitta på förseelser och skriva ner dem på ett gult kort och ge ryttarna är inget annat än någon form av maktmissbruk.

*Samma listor - som är öppna för vem som helst att ta del av - som de namngivna ryttarna alltså finns med på.
 
Just det här känner jag som travnörd lite si och så inför – mestadels bara för att det låter som att motivatorn bakom förbudet är att det lätt blir märken, inte att det manas för hårt och/eller ovårdat. Det här kommer inte råda bot på att det finns individer som utför drivningar, vilket i sig inte är tillåtet enligt svensk travsports tävlingsreglemente. Det är små hand/armrörelser utan kraft bakom som gäller i Sverige och när vi lyckas reformera de som inte följer drivningsreglerna, då har vi tagit ett stort steg i hästvälfärden inom svensk travsport. Det här känns mer som en förändring som skyddar de som driver hårt, eftersom det blir svårare att upptäcka och svårare för banveterinären att agera i enlighet med tävlingsreglementet. Hellre att det syns tidigare än senare.

Inom montén som ligger närmast ridning så får ju inte spöet träffa ljumskar, huvud eller buken alls.

Det är svårt det här. Det går ju att jämföra med Norge där körspö är förbjudet men där finns det ju många andra fula drivningsalternativ såsom att driva hårt med båda tömmarna, rycka i munnarna, boxa eller till och med sparka emot hästarna. Nu brukar jag bojkotta trav från Norge annat än när det är Unionstravet, men jag har sett samtliga tillvägagångssätt användas frikostigt. :rage:
Precis...

Det låter som om det är OK att spöa hästen så mkt man vill bara det inte blir märken. Byt spö, så är det fritt fram.
 
Tycker aldrig det varit speciellt trevlig ridning från Geir... Visst att vissa ryttare på den nivån har ganska speciella stilar över hindren (minns inte hans namn nu, men det är ju någon som har en väldigt... o-diskret ridstil), men det påverkar ju inte hästarna. Geir's ridning påverkar ju uppenbart hästarna, och om han trillar av lite här och där verkar det ju inte vara den mest effektiva/säkra ridningen heller.
 
Tycker aldrig det varit speciellt trevlig ridning från Geir... Visst att vissa ryttare på den nivån har ganska speciella stilar över hindren (minns inte hans namn nu, men det är ju någon som har en väldigt... o-diskret ridstil), men det påverkar ju inte hästarna. Geir's ridning påverkar ju uppenbart hästarna, och om han trillar av lite här och där verkar det ju inte vara den mest effektiva/säkra ridningen heller.

Det finns en fransk gubbe också som rider helt förskräckligt stilmässigt. Minns inte hans namn nu. Kommentatorerna säger alltid att det ser inte klokt ut men hästarna ser ut att trivas men det vete fan om jag köper det.
 
Det finns en fransk gubbe också som rider helt förskräckligt stilmässigt. Minns inte hans namn nu. Kommentatorerna säger alltid att det ser inte klokt ut men hästarna ser ut att trivas men det vete fan om jag köper det.
Om vi tänker på samma så menade jag mer att det verkar inte påverka hästarna i den mån att de hamnar fel på hinder, stannar, ryttaren hamnar i backen osv. Hur det påverkar hästen på andra sätt låter jag vara osagt :)
 
Tycker aldrig det varit speciellt trevlig ridning från Geir... Visst att vissa ryttare på den nivån har ganska speciella stilar över hindren (minns inte hans namn nu, men det är ju någon som har en väldigt... o-diskret ridstil), men det påverkar ju inte hästarna. Geir's ridning påverkar ju uppenbart hästarna, och om han trillar av lite här och där verkar det ju inte vara den mest effektiva/säkra ridningen heller.

Det finns en fransk gubbe också som rider helt förskräckligt stilmässigt. Minns inte hans namn nu. Kommentatorerna säger alltid att det ser inte klokt ut men hästarna ser ut att trivas men det vete fan om jag köper det.
gettyimages-591955482-612x612.jpg

Roger Yves Bost :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp