Debatten om spöanvändning het efter stjärnornas incidenter: ”I Sverige hade det Gulliksen gjorde inte varit tillåtet”

Debatten om spöanvändning inom hoppningen blir allt mer intensiv. Stjärnorna Geir Gulliksen och Jack Whitaker står för två av årets mest kritiserade incidenter, som rört upp starka känslor.
Vad säger egentligen reglerna? SVT Sport reder ut.
 
Jag har hört (och sett) om Geirs spöanvändning, men inte om Jack Whitakers. Hur såg det ut/gick det till, någon som vet?
 
Same. Men samtidigt kan det ha varit många gånger värre i tidigare generationer, det var bara inte lika lätt att fånga i media. Vem vet?
Nu kommer jag inte ihåg vilka det var, men några hoppryttare hade ett år en sketch där de drev med Harvey Smith och hans bufflighet, undrar om det var en maskeradhoppning på Olympia? Han var ju inte direkt känd för att vara skönridande direkt även om jag inte tror det var några spöskandaler. Många andra kända toppryttare har blivit ertappade med byxorna nere när det gäller barrering mm, men det är som sagt lättare med dagens teknik att någon filmar och lägger ut på nätet.
 
Same. Men samtidigt kan det ha varit många gånger värre i tidigare generationer, det var bara inte lika lätt att fånga i media. Vem vet?
Ja det går ju inte att svara på. Minns iallafall några gånger när jag var på GHS som barn och ungdom , 25-35 år sen att ryttare som tog till spöet för kraftigt blev utbuade av publiken. Så det tyder ju på att spöanvändning förekom även innan det blev lättare att dokumentera. Vad som hände bakom kulisserna eller hemma hos ryttarna under träningen kan man ju bara gissa. Men jag tror det är större prispengar idag och mer att förlora idag som sponsorer och hästägare gör kanske att man har lättare att ta till dåliga metoder och frustrationen blir större men jag vet inte det är bara spekulationer. Vi kan nog utgå från att dålig behandling av hästar alltid funnits inom toppsporten.
 
Filmen på Jack visar ju en rejält stressad häst. Att den sen får stryk gör ju knappast saken bättre.

När jag var yngre lärdes det ut att man skulle lära hästen. Idag undrar jag vad hästen lär sig av så mycket spö? Jag red (på naturbruksgymnasium) för en av Flyinge utbildad beridare som lärde hästar att inte vägra, genom att hålla i bettet/tyglarna och sparka hästen upprepade gånger i sidorna. Häststackarna studsade runt i små cirklar och var jättestressade. Jag mådde jättedåligt av det, men på den tiden var det normalt att hästar fick lära sig veta hut.
Jag hade också utbildade ridlärare som lärde hästar att inte vägra genom att jaga dom med långpisk över hinder, med ridskoleelever på ryggen. Minst en gång fastnade hästen i pisken och gick omkull. :-(.
 
Letade upp filmen med JW och fy fan. Hästen har INGEN som helst chans att göra rätt eller komma undan. Ren och skär misshandel.

Den där typen av hantering av en häst är endast ok om det gäller liv eller död, dvs om hästen skenar mot något livsfarligt som ett stup eller en starkt trafikerad väg.
 
Letade upp filmen med JW och fy fan. Hästen har INGEN som helst chans att göra rätt eller komma undan. Ren och skär misshandel.

Den där typen av hantering av en häst är endast ok om det gäller liv eller död, dvs om hästen skenar mot något livsfarligt som ett stup eller en starkt trafikerad väg.
Borde såklart se det för att kunna uttala mig. Men samtidigt låter det som det absolut sista man vill se.
 
Borde såklart se det för att kunna uttala mig. Men samtidigt låter det som det absolut sista man vill se.
Tycker inte att det är så hemskt att se. Missförstå mig rätt alltså - det är riktigt dålig ridning & oschysst men inget "obehagligt".
Om det är klippen som bla är länkade i tråden som avses.
 
Ja, vill man göra ridsporten allmänt impopulär är det ju absolut bästa sättet att använda sitt kända efternamn på. Usch.
Undrar om alla Whitakers sysslar med hästar och ridning för att de genuint vill det eller för att de ”förväntats” göra det. 🤔
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp