Bukefalos 28 år!

Debuten, framridning.

Nominous

Trådstartare
Usch så nervös :D Blir debut nästa vecka och jag börjar inse att allt kommer bli en stor minneslucka :angel:
Men jag har några funderingar jag hoppas få svar på..

Jag rider i första klassen, har efteranmält så jag kommer ju få starta bland de första. Hur långt innan klassens start brukar banan normalt öppnas för att kunna gå den?
Brukar ni rida fram innan banan öppnar om man startar låt säga först och sedan gå banan, hoppa fram och sen in? Eller är det så pass lång paus oftast så man hinner rida fram efter man gått banan?
Hur lägger ni upp det om ni startar bland de första i klassen?
Vart är bästa stället att sätta nummerlappen?

Har ni fler tips så är de välkomna! :)
 
Sv: Debuten, framridning.

Klassen brukar starta mer eller mindre direkt efter att bangången är avslutad, så att rida fram innan och sedan ha någon som promenerar med hästen medan du går banan är att rekommendera. Men är det första klassen och redan byggt kanske banan är öppen tidigt på morgonen, det märker du när du kommer dit.
Personligen tycker jag det är snyggt med nummerlappen på martingal/förbygeln om du har en sådan, men sätter du den på tränset, sätt den då på höger sida så att en eventuell rosett får plats på vänstersidan ;) lycka till!
 
Sv: Debuten, framridning.

Håller med förgående.

Har iof aldrig startat först, bara som trea och då har jag ridit och hoppat fram, bett medhjälpare att hålla i hästen när jag går banan och gå in och hoppa :) Fast jag tävlar D-ponny och kan därför se på de andra kategorierna hoppa och har därför möjlighet att gå banan innan dem.

Fäster alltid nummerlappen med säkerhetsnålar på schabraket, min ponny kan vara huvudskygg vid blåsigt väder och använder inte martingal. Lycka till! :)
 
Sv: Debuten, framridning.

Jag ska oxå debutera nästa vecka. Hihi! :D Jag ska oxå rida första klassen så jag kommer troligtvis rida fram så fort jag kommer dit, och gå banan när man får det.

Jag kommer att ha nummerlappen på stigbygeln, snyggast och minst synligt där tycker jag. :-)

Lycka till!
 
Sv: Debuten, framridning.

Klassen brukar starta mer eller mindre direkt efter att bangången är avslutad, så att rida fram innan och sedan ha någon som promenerar med hästen medan du går banan är att rekommendera. Men är det första klassen och redan byggt kanske banan är öppen tidigt på morgonen, det märker du när du kommer dit.
Personligen tycker jag det är snyggt med nummerlappen på martingal/förbygeln om du har en sådan, men sätter du den på tränset, sätt den då på höger sida så att en eventuell rosett får plats på vänstersidan lycka till!

Det är ponnytävlingar på förmiddagen och direkt efter blir det häst. Så den kommer rnog inte vara klar när jag anländer.
Då blir det till att rida fram innan jag går banan.
Vart på förbygeln skall man sätta nummerlappen tycker du? Har sett att vissa har fram och vissa har på sidan.:)

Håller med förgående.

Har iof aldrig startat först, bara som trea och då har jag ridit och hoppat fram, bett medhjälpare att hålla i hästen när jag går banan och gå in och hoppa Fast jag tävlar D-ponny och kan därför se på de andra kategorierna hoppa och har därför möjlighet att gå banan innan dem.

Fäster alltid nummerlappen med säkerhetsnålar på schabraket, min ponny kan vara huvudskygg vid blåsigt väder och använder inte martingal. Lycka till!

Schabraket vara ett ganska bra tips. Högersidan då också eller?? :)
Ja det verkar lättare med ponny då man har klasserna innan att tjuvkika på. :p Jag har jätteproblem att komma ihåg banan så jag brukar gärna vilja se någon hoppa innan mig. Så det är ju typsikt att min licens inte kan bli godkänd i tid så jag hann med ordinarie anmälan.. :devil:

Jag ska oxå debutera nästa vecka. Hihi! :D Jag ska oxå rida första klassen så jag kommer troligtvis rida fram så fort jag kommer dit, och gå banan när man får det.

Jag kommer att ha nummerlappen på stigbygeln, snyggast och minst synligt där tycker jag. :-)

Lycka till!

Kul!! Jag är mest rädd för att missa tiderna.. :angel: Att jag ska fumla bort när jag bör börja rida fram och när klassen startar. Känner jag mina nerver rätt så blir det lätt att åstakomma.. :D

Lycka till du med! :)
 
Sv: Debuten, framridning.

Till dig och alla andra som har nummerlappen på scabrak, stigbygel etc: Tänk på att nummerlappen måste sitta synligt på hästen under hela tiden den vistas på tävlingsplatsen. Har man den på sadeln innebär detta att man måste ha sadeln på hela tiden.
Enligt mig är det av denna anledning smidigast att ha den på tränset.
 
Sv: Debuten, framridning.

Lånar tråden lite.

Hur länge innan start bör man börja rida fram? Hur länge bör man hoppa fram? Hur länge tar det att gå (och lära sig) banan?
 
Sv: Debuten, framridning.

Börjar tävlingen 9 brukar jag se till att vara där 8 om jag startar första klassen. Nu har jag visserligen kategori B före mig så jag startar inte först. Går banan medans någon går med hästen om det är få B-ponnysar innan jag rider fram. Är det många innan går jag banan innan jag hämtar hästen. Rider jag D-ponny går jag banan mellan c och d. Beroende på när jag startar rider jag fram före/efter.

Jag går banan en gång. Efter det memorerar jag banan i huvudet och "går" med fingret. Tar mig ca 3 min men jag har väldigt lätt att komma ihåg banan på tävling. Rider fram 20 min och hoppar inte fram så jättemycket. 2 gånger på varje om vi inte kommer helt knas eller river, då hoppar jag en gång till :)
 
Sv: Debuten, framridning.

Dina frågor är näst intill omöjliga att svara på rakt av... Hur länge du ska rida fram beror hel på vad du har för häst, ålder, temperament, hur spänd den blir på tävling, osv. Samma gäller antal språng. Men att tänka på kan vara att inte hoppa mer än nödvändigt, de bästa sprången ska du ju spara tills ni är inne på banan ;)

Sedan kan du tänka på att har du problem med något så är det ingen ide att nöta på det på framridningen, har du inte löst det till vardags hemma kommer du inte heller lösa det där och då. (Om det inte är ett nytt som dykt upp just på framridningen dvs)
 
Sv: Debuten, framridning.

Börjar tävlingen 9 brukar jag se till att vara där 8 om jag startar första klassen. Nu har jag visserligen kategori B före mig så jag startar inte först. Går banan medans någon går med hästen om det är få B-ponnysar innan jag rider fram. Är det många innan går jag banan innan jag hämtar hästen. Rider jag D-ponny går jag banan mellan c och d. Beroende på när jag startar rider jag fram före/efter. Hoppar jag både c och d så kan jag ju banan från första rundan

Jag går banan en gång. Efter det memorerar jag banan i huvudet och "går" med fingret. Tar mig ca 3 min men jag har väldigt lätt att komma ihåg banan på tävling. Rider fram 20 min och hoppar inte fram så jättemycket. 2 gånger på varje om vi inte kommer helt knas eller river, då hoppar jag en gång till :)

Tillägg SÅ DET SÅ ;-)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 496
Senast: zarmino
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
989
Senast: Amanda_F
·
Hoppning Jag och min dotter är nybörjare vad gäller hopptävling. Än så länge har hon testat några klubbtävlingar och P&J men snart är det dags...
Svar
2
· Visningar
1 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp