Decoupage - billigare?

Apache

Trådstartare
Önskade mig en decoupage-sats i födelsepresent. Sambon åkte till färgaffären men de hade inget men kvinnan där sålde trälim + lack till honom och sa att det använde hon själv för det var billigare. Det skulle blandas.
Någon som vet proportionerna? Målar man först på ytan trå, kruka osv) sedan på bilden? Går det bra med vad för papper som?
 
Sv: Decoupage - billigare?

Jag har sysslat en del med servettdecoupage på krukor..
Köpte då en färdiginsats från Panduro med lack, olika servettet etc..
Aldrig använt mig ngt som skulle blandas utan lack+lim i samma, så det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med..

Jag målade först hela krukan med lack-limmet, sedan pressade jag på servetterna för att måla över en gång till, funkade finemang för mig:laugh:

När det gäller papper att sätta på skulle jag föreslå så tunt som möjligt för bästa möjliga fäste.. När man t.ex. gör servettdecoupage använder man det allra, allra yttersta av servetten:laugh:

Lycka till! (o visa gärna bild efteråt:D)
 
Sv: Decoupage - billigare?

Aldrig hört talas om den kombinationen förrut, sysslat med decoupage i några år ändå. Trälim dessutom, är ju till för trä, men om du ska fästa servetter på något annat material än trä, hur bra kommer det hålla undrar jag.

Jag har två olika sorter av lim, ett för trä/keramik m.m och ett för glas/porslin. De är inte dyra styckvis och även om de skulle vara lite dyrare än enbart trälim ser jag det som en liten investering. Det håller antagligen längre om man använder bra prylar. Båda limmen innehåller ju lack också, men det använder jag bara just över trycket. Om hela krukan är målad eller så avslutar jag med klarlack.

Såhär gör jag:
-Om mitt underlag är mörkt målar jag där servetten ska sitta med vit färg, så det blir mer kontrast (servetten är tunn och underlaget har en förmåga att lysa igenom).
-Beroende på hur stor del av en servett jag ska fästa limmar jag på mitt underlag. Är det en liten grej jag ska klistra dit målar jag hela underlaget, är det en större grej limmar jag en bit i taget.
-Lägger dit mitt tryck bit för bit, försiktigt. Tar lack-lim på penseln och rätar ut veck m.m.
-Behövs det klarlackar jag mitt alster.
 
Senast ändrad:
Sv: Decoupage - billigare?

Jag gjorde decoupage på terapin på jobbet. Vi skulle göra det på pappstrutar.
Tog hobbylim och blandade med lite vatten, penslade på strutarna, la dit den utklippta servettbilden och penslade lite mer limblandning ovanpå. Det blev jättebra!
 
Sv: Decoupage - billigare?

Jag har alltid bara använt lack -inget lim öht, det har fäst bra på alla möjliga underlag.
 
Sv: Decoupage - billigare?

Tack för alla era tips.
Ska försöka limma upp bilder direkt på en trävägg så att de liksom smälter in... (i vår lilla saloon).
Återkommer med resultatet när jag testat.
 
Sv: Decoupage - billigare?

Trälim är fantastiskt och man kan använda det till mycket :). (Jag vet inte hur många liter jag förbrukade under min skolgång). Man kan späda det med ganska mycket vatten, så det blir som mjölk och det fungerar fortfarande, OM ytorna inte är så porösa att konsistensen behövs för att limmet inte ska rinna ner i materialet (exempelvis vissa kartonger kan suga mer än man tror.) Jag tror det kommer att fungera utmärkt!
U
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 622
Senast: tott
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 443
Senast: alazzi
·
Tjatter Jag kan väl inte vara den enda här som råkat ut för slumpmässigt ironiska situationer och lustiga och/eller långsökta sammanträffanden...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 214
Senast: kryddelydd
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp