"Defekta" individer i avel

zala

Trådstartare
Tänkte jag skulle kolla med alla er som på nåt sätt pysslar med avel. Såg en sån intressant diskussion på FB nyss...

Vad anser ni som godkända/icke godkända "defekter" på de individer som ska användas i avel.. så som olika sjukdomar som man inte kan bestämma att för just den individen handlar det om ärftlighet. Har läst på en del om patella, sommareksem, lösa benbitar osv... å vad jag förstår så kan man inte peka ut en individ å säga att just den har fått nåt av detta genom ärftlighet... utan det kan även bero på miljön. Skulle ni använda er av sådana individer i avel? Å detta gäller ju såklart inte bara hingstar utan även ston!

Vilka individer skulle ni absolut inte använda er av och varför? (Jag menar inte att ni ska namnge, men ge gärna exempel på en defekt och varför ni skulle kunna tänka er att använda den, resp. inte använda den)

Det jag uppgav här ovanför är bara exempel... kom gärna med något eget också!
 
Jag använder ett eksemsto.
Hon kommer från Island.
Hon visade inga tecken på eksem förrän vi såg henne hos hingsten hon gått ensam med och som jagat henne i princip oavbrutet i flera veckor. Då var hon helt förstörd och sönderkliad, förutom de småsår och sparken hon fått från hingsten. Jag tycker mig definitivt kunna påstå att hon med hög sannolikhet har stressutlöst eksem.
Hade hon varit svenskfödd hade jag inte avlat på henne.

Hon har fått 3 avkommor som är väldigt fina och trevliga, ingen av dem har eksem (än).
Jag har inte så bra koll på övriga åkommor. Skulle definitivt inte avla på spatthäst. Patella har jag peppar peppar aldrig kommit i kontakt med, så där är jag inte så insatt.
 
Jag som är intresserad av dressyr & gångartsavel resonerar liknande kring ston och defekter som SWB (på det stora hela) gör kring defekter. Kan ta några typiska defekter man ofta ser hos varmblodiga ridhästar:
Osteochondros - Kasserar jag såvida det inte är lindriga avvikelser hos en äldre individ som under många år fungerat vid hårdare träning och som presterat på tävling på msv eller högre nivå.
Spatt - Samma som ovan.
Bettfel - Kasseras om det var grava bettfel.
Fång - Väldigt individuellt. Fången i sig tros inte ärftlig (Ove Wattle), men en kombination av faktorer gör att vissa individer löper högre än normal risk att utveckla fång. En sådan häst hade jag inte valt att avla på. Har en häst dock utsatts för akut förgiftning pga. enskilda omständigheter, och hästen i övrigt är frisk, sund och har alla egenskaper jag vill ha i ett avelssto, ja då skulle jag överväga det.
Kissing Spines - Om det direkt kan härledas till ett känt trauma och hästen i övrigt är en sund individ som presterat skulle jag inte kassera den.
Dålig benställning - Det beror på grad och vilken kombination det gäller. Parallellförskjuten och mer än lindrigt inåttåad, nej som avelssto. Krokhasig med instabila haser och svaga kotor, nej som avelssto. Osv.
Neurologiska defekter - Såsom Slinger, Headshaking osv. kasserar jag omedelbart såvida det inte rör sig om en äldre häst med meriter som har mindre störning i rörelseapparaten som man vet uppkommit vid ett specifikt trauma. Hästen skall också kunna leva utan att särbehandlas, och den skall må bra. Men en häst som "bara har" en neurologisk defekt vid ung ålder skulle jag kassera för avel. Detta med hästens mående i åtanke, men även för att det är vanskligt att avla rid/tävlingshästar på individer som inte kunnat tränas/presterat, och för att jag tror att köparna ofta skulle välja bort sådana avkommor direkt.
Eksem - Skulle jag endast avla på om eksemet var mycket lindrigt och stoet var en mycket högkvalitativ individ. Samt att avkommorna inte uppvisar eksem.

Så resonerar jag i dagsläget, det kan komma att ändras i och med att det kommer ny forskning och kunskap hela tiden.
 
Senast ändrad:
Jag har för mig att premieringsnamnen har sina reglar om Godkänt/Icke Godkänt hästar.

Fast det finns ingen premieringsnämnd som kollar ston. Där får stoägaren själv bestämma. Jordbruksverket har en defektlista och jag hoppas att föl följer den, men är ganska tveksam till att så sker i 100% av fallen
 
Hur hade ni ställt er till ett sto med narkolepsi?

Det hade jag inte avlat på då det innebär en risk för stoet och fölet. Har träffat en häst med narkolepsi, han nickade alltid till på stallgången och höll på att lägga sig, fick full panik när han därefter vaknade till och höll på att riva stallet. Livsfarligt. :down:
 
Fast det finns ingen premieringsnämnd som kollar ston. Där får stoägaren själv bestämma. Jordbruksverket har en defektlista och jag hoppas att föl följer den, men är ganska tveksam till att så sker i 100% av fallen
Om du mena mentalt då kan det vara lite se o så, är sto ägern serious då avla man inte på ett sto som vissa tecken till nervig istadighet, det är inte säkert den är arvlig men det är mamma som präglar fölet....heller ett stå med lita brister om den är stadig än en som är perfekt men ding i huvud.
 
Om du mena mentalt då kan det vara lite se o så, är sto ägern serious då avla man inte på ett sto som vissa tecken till nervig istadighet, det är inte säkert den är arvlig men det är mamma som präglar fölet....heller ett stå med lita brister om den är stadig än en som är perfekt men ding i huvud.

Jag menar att alla inte har koll på defektlistan helt enkelt. Hingstarna får inte vara i avel om de har en defekt som finns där, medan stona är det ingen annan än stoägarna som har koll på.
 
I början av min "uppfödarkarriär" betäckte jag mitt dåvarande sto, som hade osteochondros. Två av hennes tre avkommor slapp ärva det medan den tredje hade så mycket att vi fick ta bort honom som ettåring. (en fjärdedel av rullkammen i ena hasen saknades, fanns inte, borta....) Yngsta avkomman är 18 år i år. Jag kan inte svara på om jag hade gjort samma sak idag.

Generellt anser jag att man inte ska avla på defekter alls. Men sen å andra sidan så kan jag se att vissa defekter kan räknas in på övriga plus- och minus-kontot om stoet är väldigt bra.
Jag har t.ex ett shetlandssto som haft fång, som jag avlar på för att hon är så komplett i övrigt Men hon hänger ändå löst som avelssto just nu, då hon har lämnat en avkomma som jag fick ta bort pga svår eksem och hennes ettåring förra året kliade sig lite... (dock inte så mycket att jag säkert kan säga "eksem") Om den börjar skrubba sig i år också så tar jag stoet ur avel, för jag vill inte riskera att föda upp fler eksemhästar.
 
Jag menar att alla inte har koll på defektlistan helt enkelt. Hingstarna får inte vara i avel om de har en defekt som finns där, medan stona är det ingen annan än stoägarna som har koll på.
Vet inte vad du pratra om?? Sto ska primeras samma som hingsten. "Man avel inte på icka godkänd hästar"!
 
I början av min "uppfödarkarriär" betäckte jag mitt dåvarande sto, som hade osteochondros. Två av hennes tre avkommor slapp ärva det medan den tredje hade så mycket att vi fick ta bort honom som ettåring. (en fjärdedel av rullkammen i ena hasen saknades, fanns inte, borta....) Yngsta avkomman är 18 år i år. Jag kan inte svara på om jag hade gjort samma sak idag.

Generellt anser jag att man inte ska avla på defekter alls. Men sen å andra sidan så kan jag se att vissa defekter kan räknas in på övriga plus- och minus-kontot om stoet är väldigt bra.
Jag har t.ex ett shetlandssto som haft fång, som jag avlar på för att hon är så komplett i övrigt Men hon hänger ändå löst som avelssto just nu, då hon har lämnat en avkomma som jag fick ta bort pga svår eksem och hennes ettåring förra året kliade sig lite... (dock inte så mycket att jag säkert kan säga "eksem") Om den börjar skrubba sig i år också så tar jag stoet ur avel, för jag vill inte riskera att föda upp fler eksemhästar.

Kallas for "Hilly-Billy-Breading".
 
Vet inte vad du pratra om?? Sto ska primeras samma som hingsten. "Man avel inte på icka godkänd hästar"!

Det finns inget som helst tvång på att visa ston för att de ska få verka i avel. Det är önskvärt men inget krav. Är stoet registrerat med godkänd stam kommer hennes avkommor med godkänd far att registreras i rasens register.
 
Finns ju grader. Har sett en häst som ramlade och låg kvar ute i hagen. Vi har två i stallet. De knäar mer, ramlar inte helt. Går/gått svår hoppning alla tre.
Låter ändå inte helt ofarligt beroende på situation tex. Och antar att det kan förvärras/förändras med tiden. Vad hästen presterat känns oviktigt för min del, säkerhet måste gå först.
 
Låter ändå inte helt ofarligt beroende på situation tex. Och antar att det kan förvärras/förändras med tiden. Vad hästen presterat känns oviktigt för min del, säkerhet måste gå först.
Har aldrig varit med om någon incident under ridning. De "trillar" i stallet när det är lugnt. Känner mig inte det minsta orolig vad gäller säkerhet. Detta gäller förstås de två i stallet som jag känner. Den som somnade i stallgången och fick panik låter ju värre.
 
Vet inte vad du pratra om?? Sto ska primeras samma som hingsten. "Man avel inte på icka godkänd hästar"!

Vad snackar du om?
Det finns olika typer av utställningar och tester, men inom de flesta raser (alla vad jag känner till) saknar en instans för godkännande av ston. Du kan ha vilket sto du vill i avel det är upp till stoägaren att göra den bedömningen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 808
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 754
Senast: IngelaH
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 299
A
Hästvård (hemligt nick av olika skäl) Två relaterade frågor. Min 20+ häst har fått en varficka under en tand. (Varet kan komma ut under tanden...
Svar
6
· Visningar
1 853
Senast: fallon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp