Definiera hälsosam

Seabaz

Trådstartare
Sitter och funderar på vad det innebär att leva en "hälsosam livsstil"?

En bekant till mig har skrivit flera inlägg på FB om hur hon bytt livsstil och nu mår fantastiskt bra, att hon har tappat några kilon, har mer energi och är gladare osv.
Verkligen en skillnad och jag är glad för henne!

Jag tänkte att detta har också att göra med att hon har en ny pojkvän också så hon är ju sådär mysigt nykär. Pojkvännen dricker inte alkohol så jag gissar att hon också dragit ner på det även om hon aldrig var nån stor alkoholförtärare.

Nu skriver hon på FB och frågar om flera vill joina henne på hennes "resa till det sundare" vilket lät som en kul idé för att peppa varandra (missförstå mig rätt, jag var aldrig att signa upp men gillar idén).

Min chef däremot är bra vän med denna tjej så hon har "signat upp" och döm om min förvåning när jag ser en stor låda på hennes golv, fylld med burkar av diverse pulver och "naturpiller". Men mest förvånad över att det kostade 500 dollar och är för en månad!! Det är över 3000 svenska kronor.

När jag tänker hälsa och livsstil så trodde jag typ ok; inget kaffe (caffein), ingen alkohol, sluta röka, se till att man går och lägger sig i tid och får x antal timmar sömn, tränar i den mån man kan minst 3 gånger i veckan (promenad, jogg, yoga, simma, vikter eller vad som. Någonting mer än det man normalt gör/gjorde) samt äta nyttigt med lokala och säsongsbetonade råvaror (lokalproducerat för sinnets skull).

Men att leva på pulver-shakear och massa piller som dessutom säljs som "naturprodukter" vet jag inte om jag tycker låter hälsosamt? Dessutom inte för över 3000kr i månaden?

MEN. Tummen upp för min bekanta, hon verkar må bättre nu än på länge!


Hur tänker ni och vad är en hälsosam livsstil för er och lever ni själva hälsosamt?

Jag lever nog inte så hälsosamt, röker, dricker kaffe varje morgon och 1-2 glas vin varje kväll samt en red bull mitt på dagen innan jag åker tillbaka till jobbet :o
Däremot lagar jag egen och bra mat, typ husmanskost som jag äter till lunch och middag och jag har ett väldigt aktivt jobb utomhus
 
Intressant reflektion.
Jag var tidigare med i ett program där man skulle vara hälsosam genom att inte äta gluten, socker och dra ner på kolhydrater. Viktigt att äta ren mat.
Samtidigt skulle jag äta ca 10-15 olika vitaminer etc om dagen... alltså om deras kost var så bra och ren- varför måste jag då det?
Och förstås så sålde de preparaten.
 
Glömde skriva det med som du skrev. Att dra ner på socker och kolhydrater, snacks och soft drinks med... kanske inte sluta helt men dra ner på "det goda".

Tex baka en sockerkaka själv och äta en skiva om dagen tror jag ändå är "bättre" än att tex köpa en muffins från donken 2ggr/vecka.

Men det sitter nog mest i mitt huvud kanske
 
Tycker din definition av hälsosamt är spot on. Pulver och piller har ingen direkt plats, undantaget ev behov för att täcka upp brister, tex järn, B12, folsyra, D-vitamin. Resten brukar man få i sig nog av med en varierad kost.

Sen kan jag lägga till att äta mer frukt och grönt varje dag, samt fisk ett par gånger i veckan.
 
För mig är det att äta bra mat, dvs undvika grejer med för lång innehållsförteckning brukar vara en rätt bra beskrivning. Även röra på sig/träna/vara utomhus mycket, sova ordentligt. Undvika alkohol, cigg, snus, läsk, energidryck osv.

Pulver och liknande tycker jag hör till en diet, inte en livsstil.
 
Som andra redan har sagt, dvs äta varierat och nyttigt, motionera så mycket som möjligt, gå och lägga sig i tid, inte röka..... Men också att använda hjärnan, tycker jag hör hit. Läsa, lösa korsord, syssla med släktforskning, eller dylikt, Det vill säga aktiviteter där hjärnan får nyttig stimulans :) !

Jag har en kollega (och egentligen fler) som dricker olika shakes i perioder. Det verkar resultera i att hon kliver upp mitt i natten och panikäter det som finns i kylskåpet....
 
Jag tycker inte att folk som kör pulverdieter ska skammas. Det finns fetmalägen då det definitivt kan vara det hälsosammaste alternativet just då.

Den här tråden löper risk att bli en duktighetstävlan, tror jag. Hoppas att det inte blir så.
 
Jag tycker inte att folk som kör pulverdieter ska skammas. Det finns fetmalägen då det definitivt kan vara det hälsosammaste alternativet just då.

Den här tråden löper risk att bli en duktighetstävlan, tror jag. Hoppas att det inte blir så.
Om det är medicinskt motiverat och i samråd med läkare kan jag absolut se poängen med en pulverdiet. Däremot i lägen när man köper dyra pulverdieter på eget bevåg tror jag inte mycket på att det ska fungera i längden. Men det kanske är felaktigt, vad vet jag...?
 
Jag tycker inte att folk som kör pulverdieter ska skammas. Det finns fetmalägen då det definitivt kan vara det hälsosammaste alternativet just då.

Den här tråden löper risk att bli en duktighetstävlan, tror jag. Hoppas att det inte blir så.
Alltså om folk tycker att de mår bra av shakes osv är väl upp till dem - allt är ju relativt, men att pracka på andra sin ”sunda livsstil” om denna innebär dyra pulver och shakes och diverse tillskott så tycker jag det är fel. Det är inte sunt och är inget jag tycker man behöver promota utåt. Att det finns människor som behöver det för att inget annat funkar eller för att det är hälsosammare än de haft tidigare är upp till varje individ. Dessutom tror jag att sånt slår fel när man gör mycket reklam, att många unga som behöver skapa goda relationer till mat, kropp och motion blir lurade att pulver fixar allt.
 
Alltså om folk tycker att de mår bra av shakes osv är väl upp till dem - allt är ju relativt, men att pracka på andra sin ”sunda livsstil” om denna innebär dyra pulver och shakes och diverse tillskott så tycker jag det är fel. Det är inte sunt och är inget jag tycker man behöver promota utåt. Att det finns människor som behöver det för att inget annat funkar eller för att det är hälsosammare än de haft tidigare är upp till varje individ. Dessutom tror jag att sånt slår fel när man gör mycket reklam, att många unga som behöver skapa goda relationer till mat, kropp och motion blir lurade att pulver fixar allt.
Jag tycker inte att NÅGON ska pracka på andra sin livsstil, oavsett vilken stil det är. Jag får heller inte intrycket att det är vad TS bekant, hon låter väl bara sådär lite nyfrälst som många gör när de tycker sig ha hittat ett sätt att äta som de mår bra av.
 
Ifall det bara är allmänt ”hälsosam livsstil” dvs inte att man kräver förändring pga farlig fetma, risk för allvarliga sjukdomar pga annat man gör, eller sådär, så tänker jag på samma sätt. Regelbundna aktivitet utomhus, någorlunda vettig och varierad mat (tycker inte det behöver vara nåt speciellt där heller, anser personligen att man kan leva en hälsosam livsstil även om man äter chips och dricker vin emellanåt) och sånt. Men framför allt tror jag det är viktigt att göra sånt man blir glad och mår bra av, för det tror jag faktiskt slår det mesta om vi pratat ”långt, friskt liv”.

Och, om tråden kommer bli en duktighetstävlan kan jag lämna walkover direkt. :D
 
Jag tycker inte att NÅGON ska pracka på andra sin livsstil, oavsett vilken stil det är. Jag får heller inte intrycket att det är vad TS bekant, hon låter väl bara sådär lite nyfrälst som många gör när de tycker sig ha hittat ett sätt att äta som de mår bra av.

Jag tycker snarare att det låter som försäljning. TS kompis är helt enkelt en säljare som säljer in sina produkter (livsstil) via FB.
 
Ja, så kan det ju vara, men om personen var försäljare så borde det väl framgått av ts.

Det är inte säkert TS vet, men texten nedan får mig direkt att tänka nätverksförsäljning.

"Nu skriver hon på FB och frågar om flera vill joina henne på hennes "resa till det sundare" vilket lät som en kul idé för att peppa varandra (missförstå mig rätt, jag var aldrig att signa upp men gillar idén).

Min chef däremot är bra vän med denna tjej så hon har "signat upp" och döm om min förvåning när jag ser en stor låda på hennes golv, fylld med burkar av diverse pulver och "naturpiller". Men mest förvånad över att det kostade 500 dollar och är för en månad!! Det är över 3000 svenska kronor."
 
Jag anser att det hälsosammaste är att se till att kropp och knopp mår bra. Det inkluderar kanske lite väl mycket alkohol ibland, choklad och att skita i det där träningspasset för att det kändes trevligare att ligga under ett träd och göra ingenting.

Sedan skulle jag absolut behöva träna mer. Definitivt mer choklad också men alkoholen ligger på en rimlig nivå :D
 
Jag tycker inte att folk som kör pulverdieter ska skammas. Det finns fetmalägen då det definitivt kan vara det hälsosammaste alternativet just då.

Den här tråden löper risk att bli en duktighetstävlan, tror jag. Hoppas att det inte blir så.
Fast det tycker jag är ett annat läge, jag skulle aldrig förespråka att en för övrigt frisk människa skulle operera sig heller. Men ibland är det enda sättet att vända en kraftig övervikt.

I begreppet hälsa lägger jag sådant alla kan göra varje dag/vecka för att få ett så långt, bra och friskt liv som möjligt.

80% av svenskarna äter för lite frukt och grönt
90% äter för lite fibrer
Många av oss har stillasittande jobb, vilket man ser allt mer problem med för hälsan.

Kan man förändra detta ger det på sikt bättre hälsa utan pulver.
 
Fast det tycker jag är ett annat läge, jag skulle aldrig förespråka att en för övrigt frisk människa skulle operera sig heller. Men ibland är det enda sättet att vända en kraftig övervikt.

I begreppet hälsa lägger jag sådant alla kan göra varje dag/vecka för att få ett så långt, bra och friskt liv som möjligt.

80% av svenskarna äter för lite frukt och grönt
90% äter för lite fibrer
Många av oss har stillasittande jobb, vilket man ser allt mer problem med för hälsan.

Kan man förändra detta ger det på sikt bättre hälsa utan pulver.
Varför förespråka något alls? Det finns förmodligen inte en nu levande individ som inte vet att man bör äta fibrer, frukt och grönt, bra fetter, inte för mycket socker, ha lagom portionsstorlekar, vara fysiskt aktiv osv.

Ändå ökar övervikt och fetma. Men jag tror inte att det beror på för lite upplysning från omgivningen.
 
När jag tänker "hälsosam livsstil" så tänker jag på någon som tar hand om sig, som inte håller på med sjutusen olika, tillfälliga dieter utan som har hittat ett sätt att leva som fungerar långsiktigt. Någon som äter bra och varierat, som rör på sig ganska mycket, som inte äter/dricker sådant som är dåligt i några större mängder... Helt enkelt någon som får variation på det mesta i livet utan att dra något till överdrift.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp