Definiera hälsosam

Varför kommer det alltid upp om den stackars arbetaren som något som det pratas över huvudet om.

Jodå största delen av dom på jobbet tränar 3-4 dagar i veckan (även om dom som inte tränar alls finns och dom som tränar för Göteborgsvarvet), mindre bland dom äldres än dom yngre.
Att gå på folks matlåda eller vad som köps i restaurangen så tycks få äta osunt.
Till last ligger ganska tungt festande med både alkohol och droger.

Iofs så är ju inte droger någon specifikt för oss arbetare utan finns flitigt i andra klasser oxå.
 
Så som du beskriver det i ditt första stycke, handlar det ju också om typ kulturella och sociala normer (som inte alla kan eller vill leva upp till). Det är ungefär genom att äta någorlunda rimlig lagad mat istället för sötsaker i alla fall någon gång per dygn och genom att promenera lite lagom och odla sin trädgård och kanske ha någon hobby som innefattar motion (ridning, innebandy), som man under lång tid har så att säga visat sig som en vanlig och ganska lagom duktig och anpassad människa i vår kultur.

Medan vi då ser att det sker en förskjutning åt det håll du beskriver i ditt andra stycke. Den förskjutningen är nog inte det bästa som kan hända i ett samhälle.

Nej, precis så! En sådan förskjutning leder ju bland annat till att färre lyckas kvala in i lagom-duktig-och-anpassad-facket. Det finns säkert en lång rad risker med det. En av dem är möjligen att om min normal-duktiga livsstil inte längre klassas som hälsosam så kan jag lika gärna skita i det helt och äta chips till frukost. Så skapar vi djupare klyftor och längre avstånd mellan de duktiga och de andra.

Jag läste för ett par år sedan att en stor andel av dem som jobbar som projektledare löptränar på en hyfsat hög nivå. Frågan som väcks är ju om projektledare har en benägenhet att springa mer än andra eller om människor som springer mer än andra får jobben som projektledare? Hur långt måste jag springa varje vecka för att komma ifråga för det där jobbet jag är intresserad av?
 
Sitter och funderar på vad det innebär att leva en "hälsosam livsstil"?

En bekant till mig har skrivit flera inlägg på FB om hur hon bytt livsstil och nu mår fantastiskt bra, att hon har tappat några kilon, har mer energi och är gladare osv.
Verkligen en skillnad och jag är glad för henne!

Jag tänkte att detta har också att göra med att hon har en ny pojkvän också så hon är ju sådär mysigt nykär. Pojkvännen dricker inte alkohol så jag gissar att hon också dragit ner på det även om hon aldrig var nån stor alkoholförtärare.

Nu skriver hon på FB och frågar om flera vill joina henne på hennes "resa till det sundare" vilket lät som en kul idé för att peppa varandra (missförstå mig rätt, jag var aldrig att signa upp men gillar idén).

Min chef däremot är bra vän med denna tjej så hon har "signat upp" och döm om min förvåning när jag ser en stor låda på hennes golv, fylld med burkar av diverse pulver och "naturpiller". Men mest förvånad över att det kostade 500 dollar och är för en månad!! Det är över 3000 svenska kronor.

När jag tänker hälsa och livsstil så trodde jag typ ok; inget kaffe (caffein), ingen alkohol, sluta röka, se till att man går och lägger sig i tid och får x antal timmar sömn, tränar i den mån man kan minst 3 gånger i veckan (promenad, jogg, yoga, simma, vikter eller vad som. Någonting mer än det man normalt gör/gjorde) samt äta nyttigt med lokala och säsongsbetonade råvaror (lokalproducerat för sinnets skull).

Men att leva på pulver-shakear och massa piller som dessutom säljs som "naturprodukter" vet jag inte om jag tycker låter hälsosamt? Dessutom inte för över 3000kr i månaden?

MEN. Tummen upp för min bekanta, hon verkar må bättre nu än på länge!


Hur tänker ni och vad är en hälsosam livsstil för er och lever ni själva hälsosamt?

Jag lever nog inte så hälsosamt, röker, dricker kaffe varje morgon och 1-2 glas vin varje kväll samt en red bull mitt på dagen innan jag åker tillbaka till jobbet :o
Däremot lagar jag egen och bra mat, typ husmanskost som jag äter till lunch och middag och jag har ett väldigt aktivt jobb utomhus
Oj jag har nog helt och hållet samma idé om hälsosam som du har :)

En pall med pulvershakear och sådant är väl kanske inte att se ned på men jag vet inte om jag tycker det känns så hälsosamt. Det ger ju intryck av målmedvetenhet i alla fall. Oavsett vad nu målet kan vara.

Tror inte någon extremvariant, inte clean eller vad det heter som äter mycket grönsaker men är extrema är så hälsosamma heller.
 
Ja, vilket är ett märkligt synsätt eftersom det är helt felaktigt. Jag som både äter min sallad varje dag och marathontränar har varit en enorm belastning på vården det senaste året.
Att marathonträning skulle vara 'hälsosamt' kan ju diskuteras. Jag har alltid tyckt att det springande folket är creepy vad det gäller psykisk (o)hälsa dessutom.
 
Ja, och att ha vanliga simpla åkommor blir ett tecken på att en är moraliskt lågstående. Lever man bara hälsosamt håller man sig frisk och ligger inte skattebetalarna till last. Typ. Det är något obehagligt med det.
Men det är ju de friska (och för all del sjuka också) 80- och 90-plussarna som är verkliga minusposter för skattebetalarna. Det är hänsynsfullt att leva ohälsosamt och checka ut tidigare.
 
Att marathonträning skulle vara 'hälsosamt' kan ju diskuteras. Jag har alltid tyckt att det springande folket är creepy vad det gäller psykisk (o)hälsa dessutom.

Jo, vilket visserligen var precis det jag skrev om du hade läst mitt inlägg precis ovanför.
 
I mitt sökande efter lämplig definition på hälsosam hamnar jag på "lagom". Ett vettigt leverne där en försöker vara rädd om den kropp och knopp en blivit tilldelad. En kropp som tankas med det den behöver, som får användas och röra på sig så som den är tänkt till och får vila och återhämta sig däremellan. En knopp som som får motioneras och utvecklas men skyddas från överbelastning. Ett sinne som stimuleras av intryck i balanserad mängd och en själ som får omtanke.

Överdrifter såväl som underdrifter kan göra skada. Lagomdansen är inte en perfekt gång på lina utan snarare en vingelväg längs den tänkta stigen. Huvudsaken att riktningen finns. Sen finns det alltid människor som vill göra pengar av allt, människor som vill tävla i allt och försöka urskilja sig. Så är det. De kommer nog alltid att finnas.
 
Jag tycker, som många andra varit inne på, att det handlar främst om balans. Att vara medveten om vad man äter men ändå kunna äta choklad på en tisdag utan att göra någon stor grej av det. Att hålla igång kroppen med någon form av rörelse några dagar i veckan men ändå kunna prioritera en spontan pizzakväll över ett träningspass utan att göra någon stor grej av det. Att inte "vara rädd för" och därmed undvika en viss sorts mat till 100% för att man tycker att den är onyttig eller "dålig". Att träna för att det får kroppen att kännas bra, inte se bra ut.

Jag har jobbat väldigt mycket med det där de senaste åren och tycker nog att jag har nått fram till vad jag skulle kalla en hälsosam livsstil. Detta trots att jag dricker alkohol minst två dagar i veckan, äter för mycket socker, skippar träningen till förmån för en lat kväll på soffan ibland och aldrig har sprungit en mil i hela mitt liv. Men det är en livsstil som funkar för mig, som håller i längden och som framförallt får mig att må bra och vara lycklig.
 
Mitt luddiga svar är nog att hälsosam = Jag lyssnar på kroppen är nöjd med hur jag lever och glad med ro i sinnet.
Är det något som gnager där man känner skam över mat "oj jag borde inte äta två potatisar jag borde äta en halv men jag är ju så sugen på potatis" är det fel. Likaså om det skaver psykiskt på något sätt, eller om man känner sig helt värdelös för att man inte tränade i dag. Eller tvärtom om man tränar för maniskt.
Allt i balans som någon annan skrev.
Samt kanske att man även har kunskap om hur kroppen och psyket fungerar. Då är det lättare att avgöra om man tycker att man kan vara nöjd med sitt liv eller inte, och om man behöver ändra något i sitt liv.

Försöker leva efter det så mycket jag bara kan. Försöker äta bra men är det kaos ett tag i livet så är det enklare för mig att äta skräp ett tag så jag inte behöver belasta psyket för mycket. Eller har jag tränat mycket ett tag och kroppen känns tung som bly så kan jag ta en vecka eller två vila.
Kan dock få de där korkade tankarna att om jag inte tränar i dag kommer jag bli sämre konditions eller styrkemässigt, eller att jag inte borde ätit den där chokladbiten för oj vad jag kommer bli tjock nu.
Tror att de tankarna främst kommer från den konstiga "hälsohetsen" som jag upplever finns lite överallt. Du ska vara smal annars tycker ingen om dig ät detta piller så blir allt bra. Du ska ha vita tänder annars är du äcklig blek dem hemma så här. Du ska träna 6 gånger i veckan annars kan du inte få den där kroppen som kommer göra att alla älskar dig. Hälsa verkar gå ut på att köpa saker för att kunna se ut på ett visst sätt. Dessutom massa konstig pseudovetenskap som att man ska dra ut gifter från kroppen genom plåster på fotsulan och såna knasigheter.

Just den där pulver dieten med tillskott känner jag bara: Kör! om det gör dig glad och nöjd. Gör det att du suktar efter mat och/eller att du konstant är hungrig eller något: Lägg av! gör något annat.
 
Jag menar på en strukturell nivå givetvis. Arbetarklassen har sämre hälsa på alla nuvåer, lever kortare samt har tillgång till mindre och sämre vård.
Detta tycker jag är mycket intressant. Att de med lägre löner får nöja sig med andra klassens vård.
Och är man dessutom kvinna får man ännu sämre vård. Kan man inte det svenska språket är det nästan kört i princip.

Hälsosam kan man däremot vara om man inte är fullständigt nere på botten. Skulle inte säga att medelklassen och uppåt är generellt hälsosammare än lägre medelklass och nedåt.
 
Detta tycker jag är mycket intressant. Att de med lägre löner får nöja sig med andra klassens vård.
Och är man dessutom kvinna får man ännu sämre vård. Kan man inte det svenska språket är det nästan kört i princip.

Hälsosam kan man däremot vara om man inte är fullständigt nere på botten. Skulle inte säga att medelklassen och uppåt är generellt hälsosammare än lägre medelklass och nedåt.
Om man ska vara hälsosam på det där innesättet så blir kosten dyrare och det är lite av en klassmarkör med yoga och annat semi spirituellt. Sen handlar det om ork också, har man ett fysiskt arbete kanske man inte direkt går på ett gympapass när man slutat, det lär knappast hjälpa mot diskbråket man får av arbetet heller.
 
Detta tycker jag är mycket intressant. Att de med lägre löner får nöja sig med andra klassens vård.
Och är man dessutom kvinna får man ännu sämre vård. Kan man inte det svenska språket är det nästan kört i princip.

Hälsosam kan man däremot vara om man inte är fullständigt nere på botten. Skulle inte säga att medelklassen och uppåt är generellt hälsosammare än lägre medelklass och nedåt.
Tyvärr hänger det ihop, en sak som jag också tror spelar stor roll är livsvillkoren, för 20 plus år sen hade vi iaf någon slags fungerande psykatri, där man till och med kunde få riktig samtalsterapier på flera år via den allmänna sjukvården. Det existerar ju inte idag utan man får då betala ur egen kassa vilket bara gynnar de som redan har allt och lite till. Och psykisk hälsa är ju på nåt sätt grunden till att man ska orka vara hälsosam.
 
Om man ska vara hälsosam på det där innesättet så blir kosten dyrare och det är lite av en klassmarkör med yoga och annat semi spirituellt. Sen handlar det om ork också, har man ett fysiskt arbete kanske man inte direkt går på ett gympapass när man slutat, det lär knappast hjälpa mot diskbråket man får av arbetet heller.
det måste inte kosta jättemycket pengar bara för att man väljer att leva hälsosamt. Att leva ohälsosamt kan däremot dra iväg med ekonomin.
Tyvärr hänger det ihop, en sak som jag också tror spelar stor roll är livsvillkoren, för 20 plus år sen hade vi iaf någon slags fungerande psykatri, där man till och med kunde få riktig samtalsterapier på flera år via den allmänna sjukvården. Det existerar ju inte idag utan man får då betala ur egen kassa vilket bara gynnar de som redan har allt och lite till. Och psykisk hälsa är ju på nåt sätt grunden till att man ska orka vara hälsosam.
ja där har du verkligen rätt! Psykvården vet jag inte vad som har har hänt med men det är ju helt värdelös och där ser man tydligt att utan vare sig kontakter eller kapital kommer man inte långt.
 
det måste inte kosta jättemycket pengar bara för att man väljer att leva hälsosamt. Att leva ohälsosamt kan däremot dra iväg med ekonomin.
ja där har du verkligen rätt! Psykvården vet jag inte vad som har har hänt med men det är ju helt värdelös och där ser man tydligt att utan vare sig kontakter eller kapital kommer man inte långt.
Hur lever man ohälsosamt menar du?
 
Stressar för mycket. Sover dåligt. Rör på sig för lite. Använder droger eller liknande. Dricker för mycket alkohol osv
Så om vi tar bort beroende problematik som tex använda droger och dricka för mycket alkohol. Sova för dåligt, stressa för mycket och röra på sig för lite. Hur ska man kunna påverka det om man har ett stressigt liv (dålig ekonomi, stressigt arbete (typ uska), barn med stora behov tex) och ingen ork/utrymme över att motionera?
 
Så om vi tar bort beroende problematik som tex använda droger och dricka för mycket alkohol. Sova för dåligt, stressa för mycket och röra på sig för lite. Hur ska man kunna påverka det om man har ett stressigt liv (dålig ekonomi, stressigt arbete (typ uska), barn med stora behov tex) och ingen ork/utrymme över att motionera?
Givetvis är det ju inte lätt. Det jag menar är att det inte per automatik är lättare att leva hälsosamt bara för att man har högre i lön utan mer vilka val man väljer att göra i livet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp