Definiera hälsosam

Hur menar du att folk med kortare utbildning gör sämre val?
Det svarade @Sassy just väldigt bra på:

”Om jag har en inkomst som knappt kan betala hyran trots att jag jobbar heltid, dessutom har svårare att välja arbetsplats och plats för barnomsorg, var ska jag då hitta tiden och orken att göra "bra val" i form av att orka fixa mat, motion, umgås med människor som betyder mycket för mig? Hur lätt är det att "se till att sova bra" om man är orolig för att få ihop månadens räkningar? Inte kan man jobba hemifrån en dag då och då om det behövs, utan tackar du nej till jobb vid fel tillfälle försvinner du från den telefonlistan.”

Det handlar alltså inte om val som Hm, ska jag äta en spenatsmoothie eller en Billyspirog? Utan om att paddla som tusan för att vardagen ska gå ihop, och ha större bekymmer än en surdeg att hantera.
 
Hur vet du det?
Tja kanske för att jag delvis kommer från ”sådanna förhållanden”

Om folk runt omkring en tar dåliga val och lever ohälsosamt är det lättare att själv hamna i ett sådant liv.
Sen tas det ju inte lika mycket på allvar om någon som är fattig blir sjuk och någon som är inflytelserik och tjänar bra blir sjuk.
 
Tack, två anledningar borta från min lista av tänkbara anledningar. Inte jobbet i sig och inte lönen.

Ja jag är intresserad på ett djupare plan om vad skillnaden ligger.
Jag vet inte vad du menar med "djupare plan". Statistiska undersökningar säger ju egentligen ingenting om något "djupare". Det de gör är att visa vad som förekommer tillsammans och vad som inte gör det. Sådana studier ger inte svar på frågan om varför det ser ut som det gör.

Men det man kan se är att utbildning verkar skydda från en massa saker. På gruppnivå har personer med mer utbildning bättre hälsa, längre liv och röstar i lägre grad på sd än personer med mindre utbildning. Och sånt.

Sen finns det ju även andra skillnader mellan grupper, tex mellan kvinnor och män, mellan personer som är födda i Sverige och personer som flyttat hit, osv, när det gäller hälsa och livslängd (och diverse andra saker).
 
Tja kanske för att jag delvis kommer från ”sådanna förhållanden”

Om folk runt omkring en tar dåliga val och lever ohälsosamt är det lättare att själv hamna i ett sådant liv.
Sen tas det ju inte lika mycket på allvar om någon som är fattig blir sjuk och någon som är inflytelserik och tjänar bra blir sjuk.
Men vad du upplever i din omgivning säger ju inget om något annat än just det.
 
Det svarade @Sassy just väldigt bra på:

”Om jag har en inkomst som knappt kan betala hyran trots att jag jobbar heltid, dessutom har svårare att välja arbetsplats och plats för barnomsorg, var ska jag då hitta tiden och orken att göra "bra val" i form av att orka fixa mat, motion, umgås med människor som betyder mycket för mig? Hur lätt är det att "se till att sova bra" om man är orolig för att få ihop månadens räkningar? Inte kan man jobba hemifrån en dag då och då om det behövs, utan tackar du nej till jobb vid fel tillfälle försvinner du från den telefonlistan.”

Det handlar alltså inte om val som Hm, ska jag äta en spenatsmoothie eller en Billyspirog? Utan om att paddla som tusan för att vardagen ska gå ihop, och ha större bekymmer än en surdeg att hantera.
Man får ju intrycket att du och flera här tycker att de som inte får ihop sina liv pga dålig ekonomi får skylla sig själva. Men många gör vad det kan oavsett för sin hälsa.
 
Man får ju intrycket att du och flera här tycker att de som inte får ihop sina liv pga dålig ekonomi får skylla sig själva. Men många gör vad det kan oavsett för sin hälsa.
Nu förstår jag inte hur du läser.

Jag är rätt säker på att jag inte är ensam i den här tråden om att snarare tänka att de där artiklarna i gränslandet mellan just artiklar och reklam där folk gör yoga i motljus och dricker spenatsmoothie, är som gjorda för att lägga sten på börda just på folk som inte får ihop sina liv pga dålig ekonomi och dåliga villkor i allmänhet.

Lösningen på deras problem är liksom inte att åka till Bali på yogaretreat några veckor i januari. Hur hälsosamt det än vore.
 
Nu förstår jag inte hur du läser.

Jag är rätt säker på att jag inte är ensam i den här tråden om att snarare tänka att de där artiklarna i gränslandet mellan just artiklar och reklam där folk gör yoga i motljus och dricker spenatsmoothie, är som gjorda för att lägga sten på börda just på folk som inte får ihop sina liv pga dålig ekonomi och dåliga villkor i allmänhet.

Lösningen på deras problem är liksom inte att åka till Bali på yogaretreat några veckor i januari. Hur hälsosamt det än vore.
När ni talar om att vara hälsosam är klassrelaterat. Klass som för övrigt verkar vara väldigt knepigt överlag att tala om?
Bali lät ju trevligt men smoothiegtejerna och allt vad det är är ju mest en försäljningsgrej och har väldigt lite med riktig hälsa att göra.
 
Jag vet inte vad du menar med "djupare plan". Statistiska undersökningar säger ju egentligen ingenting om något "djupare". Det de gör är att visa vad som förekommer tillsammans och vad som inte gör det. Sådana studier ger inte svar på frågan om varför det ser ut som det gör.

Men det man kan se är att utbildning verkar skydda från en massa saker. På gruppnivå har personer med mer utbildning bättre hälsa, längre liv och röstar i lägre grad på sd än personer med mindre utbildning. Och sånt.

Sen finns det ju även andra skillnader mellan grupper, tex mellan kvinnor och män, mellan personer som är födda i Sverige och personer som flyttat hit, osv, när det gäller hälsa och livslängd (och diverse andra saker).
Vad skillnad beror på, röker/ snusar/ dricker dom som pluggat vidare mindre, går dom som inte pluggat vidare senare till läkaren vid problem eller något helt annat.
 
Alltså detaljstudier av jättemånga människors livsstil över ganska lång tid? Det finns rätt stora problem med att göra sådana studier, så det är rätt sällsynt.
Förstår det men hade varit intressant.
Det skiljer ju ganska mycket på vilket arbete den som tillhör arbetsklassen hur det sliter på kroppen och hur lönen ser ut.

Kommer själv från en familj som länge varit arbetsklass och egenföretagare (snickare) men som längre tillbaka tillhörde Göteborgsöverklass och nu mer är vi lite allt möjligt.
 
Krasst är det så att jag som vit medelålders akademiskt skolad man får en bättre vård, mer anpassad till mig, än andra med samma eller större behov. Som ett exempel. Utan att jag behöver utnyttja den sjukt förmånliga vårdförsäkring som arbetsgivaren står för.

Att tillhöra gruppen som haft makten o kontrollen ger fördelar.

Men vi kan inte ha det så! Det är skit . O skit bakom spakarna.

@karamelldrottningen , du har fått inläggen helt om bakfoten. Det är just dessa analyser och denna kunskap som visar att det absolut inte handlar om ”skylla sig själv” .
 
När ni talar om att vara hälsosam är klassrelaterat. Klass som för övrigt verkar vara väldigt knepigt överlag att tala om?
Bali lät ju trevligt men smoothiegtejerna och allt vad det är är ju mest en försäljningsgrej och har väldigt lite med riktig hälsa att göra.
Att tala om saker som klassrelaterade (och jag håller med om att klassbegreppet är bökigt, men vi har inget bättre till hands alla gånger), är ju utpräglat att tala om saker på gruppnivå. När jag säger "hälsa är klassrelaterat", så tänker jag att hälsa är ett av många privilegier som är ojämnt fördelade bland människor, och där lägre klasser har färre privilegier än högre klasser. Det är ju på många sätt det som är klasskillnader; att privilegier är ojämnt fördelade. Ju fler privilegier som regnar över dig, desto enklare blir många saker i livet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp