Dejting/förhållanden och religion?

Inte bara diskussion, jag diskuterar jättegärna med mina vänner, min familj och bekanta oavsett vilken tro eller icketro de tilhör... men väljer jag en livskamrat vill jag att vi lever i samma verklighet. En ickeandlig sådan. Diskutera lär vi göra ändå.
Men då är vi tillbaka på alla de religioner som har samma, icke-andliga verklighetsuppfattning som du.
 
Men då är vi tillbaka på alla de religioner som har samma, icke-andliga verklighetsuppfattning som du.
Jag vet fortfarande inte vilka de skulle vara. I så fall ser vi ju världen på samma sätt och då är det inte ett problem. :) Pratar vi inte filosofier nu, till exempel?
 
Jag vet fortfarande inte vilka de skulle vara. I så fall ser vi ju världen på samma sätt och då är det inte ett problem. :)
Dels alla de individer som har egna, inre trosföreställningar som inte har med något andligt/övernaturligt att göra, dels t.ex. Satanister. Människor som använder religionen som ett verktyg snarare än som har den som världsbild.
 
Dels alla de individer som har egna, inre trosföreställningar som inte har med något andligt/övernaturligt att göra, dels t.ex. Satanister. Människor som använder religionen som ett verktyg snarare än som har den som världsbild.
fast är det verkligen en religiös tro då, undrar jag? Om jag bara lever i världen efter mina egna principer utan att blanda in någon som helst andlig, gudomlig eller utomjordisk uppfattning ller följer en specifikt "kyrklig" organisation... är jag verkligen religiös då?
Är lagar budord till exmepel, är alla som följer lagen också religiösa?
Vad finns det för trosföreställningar som inte har att göra med gudar, ödet, andar eller andra högre makter?


Nu börjar vi ju sväva ut ordentligt. Jag tror de flesta är helt med på vad som generellt menas med religiös eller troende. :)
 
Jag tycker också det är lite intressant att folk brukar "anta" att jag är spirituell/andlig/wicca/folktroende bara för att jag gillar att vara ute i skogen och plocka bär och svamp och örter, vildmarkscampa och vandra. De försöker gärna tussa ihop mig med wiccakvinnor, bjuda in mig till cirklar och prata om kristaller.
De är hemskt rara allihop och jag går klart hellre ut och grillar med dem än sitter i kyrkan, men deras förutfattade meningar är intressanta.
 
fast är det verkligen en religiös tro då, undrar jag? Om jag bara lever i världen efter mina egna principer utan att blanda in någon som helst andlig, gudomlig eller utomjordisk uppfattning ller följer en specifikt "kyrklig" organisation... är jag verkligen religiös då?
Är lagar budord till exmepel, är alla som följer lagen också religiösa?
Vad finns det för trosföreställningar som inte har att göra med gudar, ödet, andar eller andra högre makter?


Nu börjar vi ju sväva ut ordentligt. Jag tror de flesta är helt med på vad som generellt menas med religiös eller troende. :)
Nu är väl Satanic Temple en religion av "satiriska" skäl, men de räknas ju som religion, har budord men är i princip helt o-andliga. Stycket om magin är väl det närmsta religiösa.(och ja, jag skulle tycka att det var väldigt oattraktivt med någon som uttrycker -faith- till magi som det beskrivs här.)

"
De 11(egocentriska) budorden.

*Visa aldrig din åsikt eller råd om du inte är ombedd.

*Dela inte med dig av dina problem, såvida du inte är säker på att de andra vill höra.

*När du är i någon annans territorium, visa denne respekt eller var inte där alls.

*Om en gäst i ditt territorium provocerar dig, behandla honom grymt och utan nåd.

*Gör inga sexuella närmanden, om du inte har fått tydliga parningssignaler.

*Ta inte det som inte tillhör dig, såvida det inte är en börda för personen, och han bönar och ber om undsättning.

*Erkänn kraften av magin, om du använt den framgångsrikt för att uppfylla dina syften. Om du förnekar magin, efter att ha använt den framgångsrikt, kommer allt du erhållit gå förlorat.

*Klaga aldrig över någonting du inte behöver.

*Skada inte små barn.

*Mörda inte icke-mänskliga djur, såvida de inte attackerar eller att du behöver dem som föda.

*Vid gående i öppet territorium, stör ingen. Om någon stör dig, be honom att sluta. Gör han inte det, krossa honom. "
 
  • Gilla
Reactions: Sel
fast är det verkligen en religiös tro då, undrar jag? Om jag bara lever i världen efter mina egna principer utan att blanda in någon som helst andlig, gudomlig eller utomjordisk uppfattning ller följer en specifikt "kyrklig" organisation... är jag verkligen religiös då?
Är lagar budord till exmepel, är alla som följer lagen också religiösa?
Vad finns det för trosföreställningar som inte har att göra med gudar, ödet, andar eller andra högre makter?


Nu börjar vi ju sväva ut ordentligt. Jag tror de flesta är helt med på vad som generellt menas med religiös eller troende. :)
Satanism är ju en erkänd religion, till att börja med. Den grundar sig i (som jag förstått det) förståelsen av att vissa människor vill använda sig av religiös estetik utan att för den delen tro på något övernaturligt. Likadant tror jag många privat använder sig av mytologiska personifieringar utan att för den delen faktiskt tro att t.ex. ett träd är medvetande. Det är det jag menar med att religionen är ett verktyg, inte en världsuppfattning.

Nu är väl Satanic Temple en religion av "satiriska" skäl, men de räknas ju som religion, har budord men är i princip helt o-andliga. Stycket om magin är väl det närmsta religiösa.(och ja, jag skulle tycka att det var väldigt oattraktivt med någon som uttrycker -faith- till magi som det beskrivs här.)

"
De 11(egocentriska) budorden.

*Visa aldrig din åsikt eller råd om du inte är ombedd.

*Dela inte med dig av dina problem, såvida du inte är säker på att de andra vill höra.

*När du är i någon annans territorium, visa denne respekt eller var inte där alls.

*Om en gäst i ditt territorium provocerar dig, behandla honom grymt och utan nåd.

*Gör inga sexuella närmanden, om du inte har fått tydliga parningssignaler.

*Ta inte det som inte tillhör dig, såvida det inte är en börda för personen, och han bönar och ber om undsättning.

*Erkänn kraften av magin, om du använt den framgångsrikt för att uppfylla dina syften. Om du förnekar magin, efter att ha använt den framgångsrikt, kommer allt du erhållit gå förlorat.

*Klaga aldrig över någonting du inte behöver.

*Skada inte små barn.

*Mörda inte icke-mänskliga djur, såvida de inte attackerar eller att du behöver dem som föda.

*Vid gående i öppet territorium, stör ingen. Om någon stör dig, be honom att sluta. Gör han inte det, krossa honom. "
Magin inom Satanismen anses av utövarna vara en valbar del som inte grundar sig på faktisk tro på det övernaturliga utan på psykologiska mekanismer som gör att vissa människor mår bra av att ritualisera aspekter av sitt beteende och sina känslor.
 
Satanism är ju en erkänd religion, till att börja med. Den grundar sig i (som jag förstått det) förståelsen av att vissa människor vill använda sig av religiös estetik utan att för den delen tro på något övernaturligt. Likadant tror jag många privat använder sig av mytologiska personifieringar utan att för den delen faktiskt tro att t.ex. ett träd är medvetande. Det är det jag menar med att religionen är ett verktyg, inte en världsuppfattning.


Magin inom Satanismen anses av utövarna vara en valbar del som inte grundar sig på faktisk tro på det övernaturliga utan på psykologiska mekanismer som gör att vissa människor mår bra av att ritualisera aspekter av sitt beteende och sina känslor.
Ja, det var det jag menade när jag skrev "faith" gentemot magin. Sen är väl uppmaningen att vara grym mot folk som stör en rätt problematisk, annars tycker jag dessa är långt klokare än de bibliska. Tex.
 
Ja, det var det jag menade när jag skrev "faith" gentemot magin. Sen är väl uppmaningen att vara grym mot folk som stör en rätt problematisk, annars tycker jag dessa är långt klokare än de bibliska. Tex.
Ja, alltså, jag förespråkar inte Satanismen här (även om jag också tycker att en del av det är vettigt), men tycker den är ett bra exempel på en religion som inte dikterar något för sina medlemmar, utan mer, ger förslag. Och som då inte heller har tro på det övernaturliga eller något sådant. Ser inte skillnad på att någon skulle vara Satanist eller väldigt ivrig ateist, t.ex.
 
Ja, alltså, jag förespråkar inte Satanismen här (även om jag också tycker att en del av det är vettigt), men tycker den är ett bra exempel på en religion som inte dikterar något för sina medlemmar, utan mer, ger förslag. Och som då inte heller har tro på det övernaturliga eller något sådant. Ser inte skillnad på att någon skulle vara Satanist eller väldigt ivrig ateist, t.ex.
Nej, jag håller helt med.
 
Nu dejtar jag inte, men uppfattar mig själv som någon typ av "mellanmjölkskristen". Dvs döpt och konfirmerad, går på luciagudstjänst och julotta för att jag tycker det är fint, men kan bli långrandigt om prästen pratar för mycket. Kan ibland sända en bön för att personer som har det svårt ska få det lite lättare i livet. Använder de få gudstjänster jag går på till att reflektera över hur jag bemöter andra och försöka bli en mer ödmjuk, tolerant och förlåtande person (det kan behövas.. :angel:). Tycker det är fint med kollekt till arbete för utsatta människor. Inser att Bibeln är skriven av människor och att allt som står där inte är en bokstavlig sanning. Har generellt sett ett vetenskapligt förhållningssätt till verkligheten. Uppfattas nog inte som religiös över huvud taget.

Skulle inte har problem med att dejta vare sig ateister eller religiösa (oavsett religion) så länge de har samma värderingar som jag. Någon som är bokstavstroende (oavsett religion) eller tar till övernaturligt ingripande som första förklaringsmodell går bort, liksom någon som försöker omvända andra. Upplever att religion är något privat mellan människan och det personen tror eller inte tror på. Självklart skulle jag aldrig heller stå ut med någon som beter sig illa mot andra (t.ex. försöker begränsa kvinnor eller homosexuella) vare sig de förklarar det med religion eller något annat. Skulle inte heller vilja ha en partner som inte kan respektera andra människors tro (t.ex. kalla deras heliga skrifter för sagoböcker, eller insinuera att alla troende är religiösa fundamentalister).
 
Satanism är ju en erkänd religion, till att börja med. Den grundar sig i (som jag förstått det) förståelsen av att vissa människor vill använda sig av religiös estetik utan att för den delen tro på något övernaturligt. Likadant tror jag många privat använder sig av mytologiska personifieringar utan att för den delen faktiskt tro att t.ex. ett träd är medvetande. Det är det jag menar med att religionen är ett verktyg, inte en världsuppfattning.


Magin inom Satanismen anses av utövarna vara en valbar del som inte grundar sig på faktisk tro på det övernaturliga utan på psykologiska mekanismer som gör att vissa människor mår bra av att ritualisera aspekter av sitt beteende och sina känslor.
Jag skulle inte vilja vara i ett förhållande med en proklamerad medlem i Church of Satan heller. De verkar lite tokiga, även om jag håller med om flera grundstaplar. Det gör jag ju med andra "religioner" också, men någonstans känner de uppenbarligen ett behov av att organisera. De har "heliga" böcker och budord. Nej tack. :)
Jag föredrar en livpartner som lever här och nu, med mig.

Oavsett detta var det inte något jag tog i beaktning i trådstarten (dumt av mig ;) ), som sagt baserades den på en dejtingprofil där religiös tillhörighet fanns tillgängligt. Mitt svar är fortfarande nej på dejtingprofil oavsett om den säger katolik, mytololiskt personifierande av träd, satanist, buddhist eller vardagskristen.
 
Nu är väl Satanic Temple en religion av "satiriska" skäl, men de räknas ju som religion, har budord men är i princip helt o-andliga. Stycket om magin är väl det närmsta religiösa.(och ja, jag skulle tycka att det var väldigt oattraktivt med någon som uttrycker -faith- till magi som det beskrivs här.)

"
De 11(egocentriska) budorden.

*Visa aldrig din åsikt eller råd om du inte är ombedd.

*Dela inte med dig av dina problem, såvida du inte är säker på att de andra vill höra.

*När du är i någon annans territorium, visa denne respekt eller var inte där alls.

*Om en gäst i ditt territorium provocerar dig, behandla honom grymt och utan nåd.

*Gör inga sexuella närmanden, om du inte har fått tydliga parningssignaler.

*Ta inte det som inte tillhör dig, såvida det inte är en börda för personen, och han bönar och ber om undsättning.

*Erkänn kraften av magin, om du använt den framgångsrikt för att uppfylla dina syften. Om du förnekar magin, efter att ha använt den framgångsrikt, kommer allt du erhållit gå förlorat.

*Klaga aldrig över någonting du inte behöver.

*Skada inte små barn.

*Mörda inte icke-mänskliga djur, såvida de inte attackerar eller att du behöver dem som föda.

*Vid gående i öppet territorium, stör ingen. Om någon stör dig, be honom att sluta. Gör han inte det, krossa honom. "
Oandliga är de, men flera känns också som att de är skrivna av en kaxig tonåring. :D Generellt är jag med på principen, men jag skulle aldrig bejaka hela "kyrkan".
 
Jag skulle inte vilja vara i ett förhållande med en proklamerad medlem i Church of Satan heller. De verkar lite tokiga, även om jag håller med om flera grundstaplar. Det gör jag ju med andra "religioner" också, men någonstans känner de uppenbarligen ett behov av att organisera. De har "heliga" böcker och budord. Nej tack. :)
Jag föredrar en livpartner som lever här och nu, med mig.

Oavsett detta var det inte något jag tog i beaktning i trådstarten (dumt av mig ;) ), som sagt baserades den på en dejtingprofil där religiös tillhörighet fanns tillgängligt. Mitt svar är fortfarande nej på dejtingprofil oavsett om den säger katolik, mytololiskt personifierande av träd, satanist, buddhist eller vardagskristen.
Ja, som du sa innan handlar det nog mer om hur en definierar religion, och det är en mycket större diskussion :)
 
Nu är väl Satanic Temple en religion av "satiriska" skäl, men de räknas ju som religion, har budord men är i princip helt o-andliga. Stycket om magin är väl det närmsta religiösa.(och ja, jag skulle tycka att det var väldigt oattraktivt med någon som uttrycker -faith- till magi som det beskrivs här.)

"
De 11(egocentriska) budorden.

*Visa aldrig din åsikt eller råd om du inte är ombedd.

*Dela inte med dig av dina problem, såvida du inte är säker på att de andra vill höra.

*När du är i någon annans territorium, visa denne respekt eller var inte där alls.

*Om en gäst i ditt territorium provocerar dig, behandla honom grymt och utan nåd.

*Gör inga sexuella närmanden, om du inte har fått tydliga parningssignaler.

*Ta inte det som inte tillhör dig, såvida det inte är en börda för personen, och han bönar och ber om undsättning.

*Erkänn kraften av magin, om du använt den framgångsrikt för att uppfylla dina syften. Om du förnekar magin, efter att ha använt den framgångsrikt, kommer allt du erhållit gå förlorat.

*Klaga aldrig över någonting du inte behöver.

*Skada inte små barn.

*Mörda inte icke-mänskliga djur, såvida de inte attackerar eller att du behöver dem som föda.

*Vid gående i öppet territorium, stör ingen. Om någon stör dig, be honom att sluta. Gör han inte det, krossa honom. "
Förlåt men nu måste jag lägga mig i.
"Budorden" du kopierade in är från Church of Satan (LaVeys organisation) inte Satanic Temple. Båda organisationerna är satanistiska och har en del samsyn på saker men är inte särskilt glada över att bli sammanblandade med varandra. Det är inte två vänorganisationer direkt 😅 Här kan man läsa TSTs syn på det: https://thesatanictemple.com/pages/church-of-satan-vs-satanic-temple


TST har 7 grundsatser istället:
I
One should strive to act with compassion and empathy toward all creatures in accordance with reason.

II
The struggle for justice is an ongoing and necessary pursuit that should prevail over laws and institutions.

III
One’s body is inviolable, subject to one’s own will alone.

IV
The freedoms of others should be respected, including the freedom to offend. To willfully and unjustly encroach upon the freedoms of another is to forgo one's own.

V
Beliefs should conform to one's best scientific understanding of the world. One should take care never to distort scientific facts to fit one's beliefs.

VI
People are fallible. If one makes a mistake, one should do one's best to rectify it and resolve any harm that might have been caused.

VII
Every tenet is a guiding principle designed to inspire nobility in action and thought. The spirit of compassion, wisdom, and justice should always prevail over the written or spoken word.
Skulle inte heller kalla dem religion enbart av satiriska skäl heller, även om de kanske mer är en politisk/filosofisk grupp.
 
Hade egentligen inte tänkt skriva men gör det ändå.

En synvinkel på de abrahemitiska religionerna, till skillnad från det svenska sekulära samhället är att de utgår från kollektivet då många sekulära allt mer utgår från individen och vad som är bra för mig.

Som framhållits i diskussionen så finns det inte någon klar skiljelinje mellan naturvetenskapen och en personlig tro. Jag känner en professor i teoretisk fysik som är katolik. För vederbörande går det utmärkt att "tro" både på fysiken och katolska kyrkans läror.

Satanismen samt t.ex Nietzsches tankar brukar tilltala ungdomar eftersom det i sin populära form också är ganska förenklade tankar om MIG och mindre om hur samhället ska ordnas för att så bra som möjligt för så många som möjligt.

Jag har känner folk (dvs har vänner) som går i kyrkan (olika sorts kyrkor) och har aldrig känt något tryck från dem att andra ska tycka/tro som dem. Däremot har jag suttit på många, många middagar där olika ateister hånat 1-2 kristna och verkligen försökt tvinga dem att överge sin tro. Religionsfrihet betyder faktiskt också att man har rätt att höra till ett trossamfund om man så vill.

Jag kan tycka att religioner är intressanta och har även läst en del religionsvetenskap. Är allmänt intresserad av att religioner finns över hela jorden i olika former.
Tycker det är lite tråkigt att folk i allmänhet har ganska dåliga kunskaper om religion men ganska ofta fördomar baserade i okunskap.

Jag försöker i allmänhet ha en öppen inställning till folks åsikter och uppfattningar. Att nån är religiös stör mig inte.
 
Förlåt men nu måste jag lägga mig i.
"Budorden" du kopierade in är från Church of Satan (LaVeys organisation) inte Satanic Temple. Båda organisationerna är satanistiska och har en del samsyn på saker men är inte särskilt glada över att bli sammanblandade med varandra. Det är inte två vänorganisationer direkt 😅 Här kan man läsa TSTs syn på det: https://thesatanictemple.com/pages/church-of-satan-vs-satanic-temple


TST har 7 grundsatser istället:

Skulle inte heller kalla dem religion enbart av satiriska skäl heller, även om de kanske mer är en politisk/filosofisk grupp.
Tack för rättningen, mitt misstag!
 
Hade egentligen inte tänkt skriva men gör det ändå.

En synvinkel på de abrahemitiska religionerna, till skillnad från det svenska sekulära samhället är att de utgår från kollektivet då många sekulära allt mer utgår från individen och vad som är bra för mig.

Som framhållits i diskussionen så finns det inte någon klar skiljelinje mellan naturvetenskapen och en personlig tro. Jag känner en professor i teoretisk fysik som är katolik. För vederbörande går det utmärkt att "tro" både på fysiken och katolska kyrkans läror.

Satanismen samt t.ex Nietzsches tankar brukar tilltala ungdomar eftersom det i sin populära form också är ganska förenklade tankar om MIG och mindre om hur samhället ska ordnas för att så bra som möjligt för så många som möjligt.

Jag har känner folk (dvs har vänner) som går i kyrkan (olika sorts kyrkor) och har aldrig känt något tryck från dem att andra ska tycka/tro som dem. Däremot har jag suttit på många, många middagar där olika ateister hånat 1-2 kristna och verkligen försökt tvinga dem att överge sin tro. Religionsfrihet betyder faktiskt också att man har rätt att höra till ett trossamfund om man så vill.

Jag kan tycka att religioner är intressanta och har även läst en del religionsvetenskap. Är allmänt intresserad av att religioner finns över hela jorden i olika former.
Tycker det är lite tråkigt att folk i allmänhet har ganska dåliga kunskaper om religion men ganska ofta fördomar baserade i okunskap.

Jag försöker i allmänhet ha en öppen inställning till folks åsikter och uppfattningar. Att nån är religiös stör mig inte.
Frågeställningen handlade inte om religion i samhället i stort, utan om hur religion/tro påverkar en kärleksrelation/dejting. Det är viss skillnad mellan att acceptera och vänskapa/sällskapa med människor och inte döma dem i samhället, och att inte välja en person med annorlunda tro/icketro som partner. Tycker jag,
 
Det som jag har svårast för angående religion är att jag fortfarande tycker vissa företrädare anser att de ska särbehandlas just för att de är religiösa samfund. Till exempel är det fortfarande många samfund i Sverige som inte accepterar äktenskap mellan samkönade och präster i svenska kyrkan som kan välja att säga nej till att viga samkönade. Är inte det en väldig skillnad om man jämför med det övriga svenska samhället?
Jag jobbar på en medlemsstyrd organisation och om vi och andra organisationer skulle behandla våra medlemmar olika pga vem de lever med så skulle vi bli stämda. Med all rätt.

Jag har vid några tillfällen pratat med företrädare för olika religiösa samfund om detta och frågat just hur de ställer sig till att de ska ha rätt att bete sig annorlunda än andra i samhället. Och dessa som jag pratade med tyckte att det var helt rätt. För man måste respektera religionen.

För mig har det här varit den största och svåraste frågan när det handlar om religion. För den här frågan handlar om mänskliga rättigheter för mig och är något av det som jag brinner mest för. Varför ska religiösa samfund få bete sig annorlunda än andra?
 
Frågeställningen handlade inte om religion i samhället i stort, utan om hur religion/tro påverkar en kärleksrelation/dejting. Det är viss skillnad mellan att acceptera och vänskapa/sällskapa med människor och inte döma dem i samhället, och att inte välja en person med annorlunda tro/icketro som partner. Tycker jag,
Jag förstår frågeställningen och kan modifiera mitt svar till att religion i sig skulle inte vara ett problem för mig.

Däremot är trångsynthet och dålig bildning är defintiva deal breakers för mig. Men förknippar icke dessa med en livsåskådning i form av personlig religiös övertygelse.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var på en föreläsning igår om sorgbearbetning. Den var verkligen bra! Riktigt bra, gav mig jättemycket! Det är verkligen inte allt...
Svar
0
· Visningar
1 153
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 403
Senast: TinyWiny
·
Relationer Behöver få ventilera, väljer att vara anonym i detta. Jag är i en relation sedan två år tillbaka med en man som jag verkligen ser som...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
9 179
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 104
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp