Dejting/förhållanden och religion?

Det som jag har svårast för angående religion är att jag fortfarande tycker vissa företrädare anser att de ska särbehandlas just för att de är religiösa samfund. Till exempel är det fortfarande många samfund i Sverige som inte accepterar äktenskap mellan samkönade och präster i svenska kyrkan som kan välja att säga nej till att viga samkönade. Är inte det en väldig skillnad om man jämför med det övriga svenska samhället?
Jag jobbar på en medlemsstyrd organisation och om vi och andra organisationer skulle behandla våra medlemmar olika pga vem de lever med så skulle vi bli stämda. Med all rätt.

Jag har vid några tillfällen pratat med företrädare för olika religiösa samfund om detta och frågat just hur de ställer sig till att de ska ha rätt att bete sig annorlunda än andra i samhället. Och dessa som jag pratade med tyckte att det var helt rätt. För man måste respektera religionen.

För mig har det här varit den största och svåraste frågan när det handlar om religion. För den här frågan handlar om mänskliga rättigheter för mig och är något av det som jag brinner mest för. Varför ska religiösa samfund få bete sig annorlunda än andra?

Jag kan hålla med här. Jag tycker att det är helt ok om man av religiösa skäl inte vill viga människor av ett annat kön, skilda personer eller whatever. Men då ska man inte ha vigselrätt heller. Det enklaste sättet att ordna detta är att vi endast har borgerliga vigslar, så får man välja om man vill ha en religiös ceremoni någonstans.
 
Jag kan hålla med här. Jag tycker att det är helt ok om man av religiösa skäl inte vill viga människor av ett annat kön, skilda personer eller whatever. Men då ska man inte ha vigselrätt heller. Det enklaste sättet att ordna detta är att vi endast har borgerliga vigslar, så får man välja om man vill ha en religiös ceremoni någonstans.
Ja äktenskapet som sådant är ju egentligen en juridisk handling, även om det kanske inte är det par i allmänhet tänker på.

Flera länder har ju civil vigsel och därtill kan man välja om man vill ha religiös välsignelse ifall man är kyrkligt sinnad.
 
Det som jag har svårast för angående religion är att jag fortfarande tycker vissa företrädare anser att de ska särbehandlas just för att de är religiösa samfund. Till exempel är det fortfarande många samfund i Sverige som inte accepterar äktenskap mellan samkönade och präster i svenska kyrkan som kan välja att säga nej till att viga samkönade. Är inte det en väldig skillnad om man jämför med det övriga svenska samhället?
Jag jobbar på en medlemsstyrd organisation och om vi och andra organisationer skulle behandla våra medlemmar olika pga vem de lever med så skulle vi bli stämda. Med all rätt.

Jag har vid några tillfällen pratat med företrädare för olika religiösa samfund om detta och frågat just hur de ställer sig till att de ska ha rätt att bete sig annorlunda än andra i samhället. Och dessa som jag pratade med tyckte att det var helt rätt. För man måste respektera religionen.

För mig har det här varit den största och svåraste frågan när det handlar om religion. För den här frågan handlar om mänskliga rättigheter för mig och är något av det som jag brinner mest för. Varför ska religiösa samfund få bete sig annorlunda än andra?

Min åsikt är att religiösa samfund ska fråntas den juridiska rätten att viga. Det tycker jag att staten ska göra. Sen kan den olika samfunden ha vilka ceremonier de vill för att viga medlemmar i religiös mening.
 
Borttaget, jag hade inte läst ikapp. :) Märkte att jag mest upprepade det som redan skrivits.
 
På sätt och vis, fast visst är giftemål väldigt religiöst i botten? Bäst vore ju om grunden helt enkelt vore ett borgerligt/civilt/rättsligt/whatever partnerskap och så kan folk gifta sig i traditionsenlig anda bäst de vill, men det behöver inte ha någon laglig innebörd i sig. :) Fast det är kanske så du menar?

Precis, den juridiska rätten ska staten (borgerlig vigsel) ha och så får samfunden ta hand om det religiösa men utan den juridiska rätten.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var på en föreläsning igår om sorgbearbetning. Den var verkligen bra! Riktigt bra, gav mig jättemycket! Det är verkligen inte allt...
Svar
0
· Visningar
1 165
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 474
Senast: TinyWiny
·
Relationer Behöver få ventilera, väljer att vara anonym i detta. Jag är i en relation sedan två år tillbaka med en man som jag verkligen ser som...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
9 227
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 132
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp