Är hon mån om att ha kontakt med dig? Är du viktig i hennes liv? I mitt fall är det min mamma som har svårt för det där med mitt och ditt liv. Jag har försökt alla möjliga sätt att förklara och vi har t o m gått i familjeterapi för att få ordning på hennes gränslösa beteende. Men det enda som fungerar är att jag har satt en knivskarp gräns, och när den överskrids så är jag ultrakonsekvent med att det blir paus. Om det så är mitt i maten eller om vi har rest bort tillsammans så håller jag på den gränsen. Mamma vill ju gärna fortsätta att umgås så hon har fått anpassa sig. Och det är en befrielse för mig att ÄNTLIGEN vara fri från det här oönskade intrånget i mitt liv, att mina val är mina och inte ständigt få höra om alla fel jag besitter. För mig var vändpunkten att jag fick barn och jag kände att han aldrig skulle behöva utsättas för samma behandling. Först då gick det på riktigt upp för mig att det behöver faktiskt inte jag heller. Väldigt OT nu iofs, men ett tips på vägen. Jag känner mig fortfarande lättad, och är inte alls lika känslig för de här påhoppen som ändå kommer ibland.Nej jag håller med. Mina föräldrar är själva uppväxta med varsitt syskon som inte kunde bete sig som barn (den ena förälderns syskon har dock skärpt sig som vuxen, den andra får man fortfarande inte säga till fast hen fyllt 50...) så jag tror att de båda två varit så vana vid att lite tassa på tå och inte reta sitt syskon i onödan att de alltid sagt till oss andra tre "bry er inte om henne, hon är sån", särskilt eftersom hon är minstingen. Det är lite som att hälla vatten på en gås, hon rättfärdigar sitt beteende med att "alla andra är idioter" vad man än säger till henne. Det smidigaste är egentligen att hålla låg profil och inte ha så mycket kontakt med henne tills den värsta hysterin avtagit. I vanliga fall när jag inte tar det riktigt lika hårt som jag gjorde just nu brukar jag bara kunna fräsa av henne och så har vi inte kontakt på ett par månader, det var mycket värre när vi bodde hemma båda två.