Dejtingtråden del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så sent som härom dagen såg jag en profil där "gubbar över 30" (sic) ombads att inte svara. Och för killar runt 18 är 30-åriga kvinnor inte sällan tanter. Så jag tror faktiskt inte att det går att nå konsensus kring absoluta åldrar utan det är så gott som helt beroende på egenskaperna hos respektive subjekt och objekt.
Men varför duger inte kvinna/man? 50-åringa män och kvinnor är med marginal sådana som jag dejtar, och möjligen också 20-någonting killar och tjejer. Men inte 50-åriga killar och tjejer. För mig är det ord som betyder att man är ung. Och det är man inte vid 50, oavsett hur ung man känner sig i sinnet.
 
Så sent som härom dagen såg jag en profil där "gubbar över 30" (sic) ombads att inte svara. Och för killar runt 18 är 30-åriga kvinnor inte sällan tanter. Så jag tror faktiskt inte att det går att nå konsensus kring absoluta åldrar utan det är så gott som helt beroende på egenskaperna hos respektive subjekt och objekt.
Vad betyder "sic"?
 
Är mer än en och annan som annonser efter karlar som arbetskraft med. Karlarna ska vara tekniska och tycka om både att hålla bilparken hel och göra husrenoveringar samt ha "ordnad ekonomi" att betala för detta. Skillnaden är att dessa inte ens försöker göra ironi av det. Tycker det kvittar - är klumpigt och osmakligt vilket som. Kan mycket väl tänka mig att denna och liknande annonser är skrivna som motreaktion på detta - särskilt om det istället för i annonsen framkommit senare att det är en användbar karl de vill ha tag i, med betoning på det användbara - själva karln i sig kvittar.

Är det ett "kvinnorna började"?
 
Men varför duger inte kvinna/man? 50-åringa män och kvinnor är med marginal sådana som jag dejtar, och möjligen också 20-någonting killar och tjejer. Men inte 50-åriga killar och tjejer. För mig är det ord som betyder att man är ung. Och det är man inte vid 50, oavsett hur ung man känner sig i sinnet.
Jo... kvinna/man duger säkert fint. Själv tycker jag att om bara siffrorna finns med så får var och en ta ställning till helheten utifrån kontexten liksom. För om man tittar på t ex 50-årsåldern så finns ju, även om 50 svårligen kan kallas ungt, ändå ett rätt brett spann av ungdomlighet. (Sen kan man säkert behöva diskutera definitioner och markörer för ungdomlighet, men jag tänker att de flesta har ungefär liknande uppfattning om just egenskaper.) På ena sidan normalfördelningen finns 50-åringar med själ och kropp som typiska pensionärer, och på andra sidan finns de med själ och kropp som snarare ger intryck av 35. Jag känner båda ytterligheterna, en av mina klasskompisar från mellanstadiet var strängt taget gubbe vid 30. Så jag tycker ändå att det kan finnas utrymme för epitet som beskriver... tja, "relativ ungdomlighet". :)
 
Senast ändrad:
Är mer än en och annan som annonser efter karlar som arbetskraft med. Karlarna ska vara tekniska och tycka om både att hålla bilparken hel och göra husrenoveringar samt ha "ordnad ekonomi" att betala för detta. Skillnaden är att dessa inte ens försöker göra ironi av det. Tycker det kvittar - är klumpigt och osmakligt vilket som. Kan mycket väl tänka mig att denna och liknande annonser är skrivna som motreaktion på detta - särskilt om det istället för i annonsen framkommit senare att det är en användbar karl de vill ha tag i, med betoning på det användbara - själva karln i sig kvittar.
Nja, det ser jag inte som samma sak. Så som @Myblackcat s exempel var formulerat så handlar det ju inte om arbete alls, han tyckte bara det var så himla fyndigt att göra det som en platsannons.
 
inte 50-åriga killar och tjejer. För mig är det ord som betyder att man är ung. Och det är man inte vid 50, oavsett hur ung man känner sig i sinnet.
Men eller hur.

Tur att jag inte dejtar längre. Blev så trött på vuxna män som kallade sig "kille" och kände behov av att påpeka sin "ungdomlighet". Var din ålder, för bövelen. Eller män som satt och tittade på bilder och var tvungna att höra av sig och fråga "om åldern stämde". Fixering vid fel saker, helt enkelt.
 
Var din ålder, för bövelen.
Fast det där känns som kärnan i det hela... för vad lägger du i "din ålder"? Finns det en allmängiltig normgrad av stagnation/ungdomlighet för t ex 30-åringar, en för 40-åringar och en för 50-åringar, och måste alla människor födda ett visst år vara lika ungdomliga/ålderdomliga? ;) För att ställa det på sin spets; kan olika människor födda samma årtal inte faktiskt vara olika ungdomliga/stagnerade - och om de kan det, bör/får/kan det inte beskrivas på något sätt?
 
Senast ändrad:
Men varför duger inte kvinna/man? 50-åringa män och kvinnor är med marginal sådana som jag dejtar, och möjligen också 20-någonting killar och tjejer. Men inte 50-åriga killar och tjejer. För mig är det ord som betyder att man är ung. Och det är man inte vid 50, oavsett hur ung man känner sig i sinnet.
Jag tänker att en man i 50-årsåldern kan vara en kille för mig. Likaväl som att en i 30-årsåldern kan vara en gubbe. För mig beror det mer på beteende, stil och kläder tror jag än faktisk ålder. Kallar mig själv tjej ibland fast jag är 42, känner definitivt inte att jag kommer kalla mig ”tant” när jag är 50...men oftast är väl begreppet man/kvinna fullt tillräckligt för alla i myndig ålder och uppåt. Kan oavsett inte känna att jag stör mig på vad folk vill benämna sig själva som, spelar det egentligen någon roll?
 
Jag tycker oftast det kommer ett visst beteende med 50-åringar som kallar sig "kille" och/eller understryker hur unga de är i kropp och sinne typ.
Det kan nog stämma. Men då är det väl kanske mer det (eller ”paketet” eller förväntningarna) som stör än benämningen i sig?
 
Fast det där känns som kärnan i det hela... för vad lägger du i "din ålder"? Finns det en allmängiltig normgrad av stagnation/ungdomlighet för t ex 30-åringar, en för 40-åringar och en för 50-åringar, och måste alla människor födda ett visst år vara lika ungdomliga/ålderdomliga? ;) För att ställa det på sin spets; kan olika människor födda samma årtal inte faktiskt vara olika ungdomliga/stagnerade - och om de kan det, bör/får/kan det inte beskrivas på något sätt?
Man kan väl vara lite hur som helst när man är t ex 50. Men de i den åldern som känner behov av att påpeka att de är ungdomliga killar/tjejer är enligt min erfarenhet omogna och löjliga.
 
Jag tänker att en man i 50-årsåldern kan vara en kille för mig. Likaväl som att en i 30-årsåldern kan vara en gubbe. För mig beror det mer på beteende, stil och kläder tror jag än faktisk ålder. Kallar mig själv tjej ibland fast jag är 42, känner definitivt inte att jag kommer kalla mig ”tant” när jag är 50...men oftast är väl begreppet man/kvinna fullt tillräckligt för alla i myndig ålder och uppåt. Kan oavsett inte känna att jag stör mig på vad folk vill benämna sig själva som, spelar det egentligen någon roll?

Håller med helt.
Jag kallar mig tjej, är typ 33.
Känner mig inte alls som en tjej, inte alls som jag tänker mig en kvinna.
L säger att han dotter beter sig mer vuxet än mig många gånger, hon är 6 år :p

Han blev dock imponerad över hur proffsig jag är på jobbet. Väldigt seriösa utrop, superkoll på allting och jättetrevlig mot mina resenärer.

Privat är jag så himla tvär och extremt disträ.
 
När folk påstår sig vara ungdomliga tycker jag det är trams, dessutom signalerar det ungefär pensionär för mig. Har aldrig känt mig äldre än när jag var cirka 40 och en mycket yngre god vän sa Du är så ungdomlig! :laugh:

Men kille, det tar jag inte så allvarligt på. Jag tror att ”man” helt enkelt är lite svårare att säga för många män, de tycker att det känns lite pretentiöst. För mig var det en tröskel när jag började kalla mig och mina vänner kvinnor, det kändes lite pretto.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 019
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
75 76 77
Svar
1 527
· Visningar
79 468
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 002
Senast: DeCloe
·
Hundhälsa Hej! Har en liten valp som nu börja få upp sina permanenta tänder, men mitt otränade öga tycker de sitter lite fel. Är det så illa som...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 991
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp