Dejtingtråden nr 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eller inte. Jag är mer snubbig än den jag träffar. Har absolut fungerat sämst för mig med dom män som "biologin" säger att jag borde vilja ha, med tanke på att jag är kvinnlig, liten, smal och späd.

Förstår inte hur detta är ett svar på det jag skrev?


Någon stark, stor, manlig, snubbig sak som skulle kunna beskydda lilla svaga mig. Typ. Blir äcklad att bara tänka på grejen så blir svårt att utveckla.

Oj vad du tolkar in mycket.
 
Men det finns ju inga direkta belägg för att biologin "vill" det där - det som är viktigt ur ett biologiskt perspektiv är ju egentligen att hitta en fertil partner som har ett immunförsvar som kompletterar ens eget :D Det är det sistnämnda man tror är orsaken till att t.ex. kvinnor föredrar vissa mäns dofter framför andras (vid blindtest, så det kan vara en kortvuxen sparris som har "bäst" doft!).

Det du nämner - liten späd kvinna förväntas vilja ha stor stark man - tycker jag mer känns som "sociala preferenser", dvs något som samhället förväntar sig snarare än något som biologin på något sätt dikterar.

Både sociala preferenser och "biologi" som att en stor stark karl skulle kunna bidra med att ta hand om mig och eventuella avkommor.
 
Jag tolkar det ifrån att du skriver att biologin spelar stor roll. Om du inte vill ha vaga tolkningar/funderingar så får du nog definiera mer.

Du tolkar in egna värderingar som ett svar på det jag skrev. Biologin spelar roll, men det innebär förstås, självklart, inte att det inte finns (ett antal) exempel på motsatsen mot generella samband och tendenser.

Varför är det så viktigt att vrida tex styrka och kompetens hos män till nått negativt hos kvinnan i dina inlägg nu?
 
Du tolkar in egna värderingar som ett svar på det jag skrev. Biologin spelar roll, men det innebär förstås, självklart, inte att det inte finns (ett antal) exempel på motsatsen mot generella samband och tendenser.

Varför är det så viktigt att vrida tex styrka och kompetens hos män till nått negativt hos kvinnan i dina inlägg nu?

Jag vrider det inte till något negativt hos kvinnan. Jag säger bara att jag själv inte attraheras av det typiskt manliga och snubbiga.
 
Jag vrider det inte till något negativt hos kvinnan. Jag säger bara att jag själv inte attraheras av det typiskt manliga och snubbiga.

Fast det gör du ju. Varför skulle en kvinna behöva tas om hand och vara svag för att hon hellre tex vill ha en man som är stark och kompetent än en som är svag och inkompetent? Vi pratar inte om dig personligen, allt jag pratade om var generella samband och företeelser.

Vad är det "typiskt manliga och snubbiga", förresten?
 
Fast det gör du ju. Varför skulle en kvinna behöva tas om hand och vara svag för att hon hellre tex vill ha en man som är stark och kompetent än en som är svag och inkompetent? Vi pratar inte om dig personligen, allt jag pratade om var generella samband och företeelser.

Vad är det "typiskt manliga och snubbiga", förresten?

Jag pratar om sociala preferenser och förväntningar. Och typ att det biologiska talar för att en man vill ha en brud med smal midja, breda höfter och att kvinnor vill ha någon som kan vara den som tar hand om en och ev. avkommor.

Det jag vänder mig emot är att när folk börjar prata biologi så förväntas jag vilja ha en man som tar hand om mig och därmed kommer att söka mig efter något liknande. När jag inte gör det alls. Trots att jag är liten, svag och späd. Inkompetent eller kompetent är inget jag nämnt alls. Jag dras inte till inkompetens. Däremot dras jag INTE till män som går in i beskyddarrollen och män som infantiliserar mig pga mitt utseende.
 
Jag pratar om sociala preferenser och förväntningar. Och typ att det biologiska talar för att en man vill ha en brud med smal midja, breda höfter och att kvinnor vill ha någon som kan vara den som tar hand om en och ev. avkommor.

Det jag vänder mig emot är att när folk börjar prata biologi så förväntas jag vilja ha en man som tar hand om mig och därmed kommer att söka mig efter något liknande. När jag inte gör det alls. Trots att jag är liten, svag och späd. Inkompetent eller kompetent är inget jag nämnt alls. Jag dras inte till inkompetens. Däremot dras jag INTE till män som går in i beskyddarrollen och män som infantiliserar mig pga mitt utseende.

Du pratade ju bara om dig själv som exempel.

Förstår inte varför du menar att du som individ förväntas göra en viss sak för att det finns generella tendenser. När pratade jag om allt du nämner nu?

En stark kvinna kan, hör och häpna, vilja ha en stark man. Och med styrka menar jag inte vad man tar i bänkpress.

Undrar fortfarande vad du menar är "typiskt manligt och snubbigt".
 
Jag tolkar biologi som det man "klickar" emotionellt och attraktionsmässigt med. Det som gör att en på pappret perfekt partner kan kännas som någon man definitivt inte vill bli mer än vän med, medan någon som som man kanske inte hade tittat två gånger på i en bildkavalkad kan göra en knäsvag.
 
Jag tolkar biologi som det man "klickar" emotionellt och attraktionsmässigt med. Det som gör att en på pappret perfekt partner kan kännas som någon man definitivt inte vill bli mer än vän med, medan någon som som man kanske inte hade tittat två gånger på i en bildkavalkad kan göra en knäsvag.

Intressant dock tycker jag är att fundera kring vad det nu är som gör att man klickar på det viset! För det händer ju absolut. Ibland kan anledningarna vara lite lättare att lista ut, men det kan också vara svårt!
 
Angående detta med ålder så vet jag inte om jag helt enkelt bara är väldigt omogen eller något, men jag är 42 år och kan lätt tänka mig män under 30. Min förra sambo var 15 år yngre än mig, men jag trodde att han var lite äldre när vi träffades och han trodde nog att jag var yngre än vad jag var. Nuvarande dejt är 43 år och jag stör mig på att han är så stelbent och fast i sin tankegång.

Dessutom, en 25-årig skejtare med byxorna på sned när han tränar på sina trix med bar överkropp en varm sommardag är ju mums. *saknar uppenbarligen Esperantoplatsen mer än jag trodde* :angel:
 
Jag tolkar biologi som det man "klickar" emotionellt och attraktionsmässigt med. Det som gör att en på pappret perfekt partner kan kännas som någon man definitivt inte vill bli mer än vän med, medan någon som som man kanske inte hade tittat två gånger på i en bildkavalkad kan göra en knäsvag.

Tack!! Du satte ord på det jag tänkte!

Och i detta ligger väldigt lite av "liten svag kvinna vill ha stor stark man", utan helt andra komponenter.
 
Intressant dock tycker jag är att fundera kring vad det nu är som gör att man klickar på det viset! För det händer ju absolut. Ibland kan anledningarna vara lite lättare att lista ut, men det kan också vara svårt!
Jätteintressant! För ibland bara händer det ju, utan att man alls kan sätta fingret på vad det var med just den personen som fick det att klicka!
 
Kan förresten konstatera att arga män kan vara helt jävla psycho :laugh:

För några dagar sedan svarade jag på ett inlägg i en av Facebookgrupperna. Frågan gällde om huruvida man kan tänka sig att dejta någon med psykiska besvär.
Jag skrev att jag personligen väljer bort män med den typen av problematik, precis som jag väljer bort män som är arbetslösa/sjukpensionärer/lågavlönade, etc.
Fick massor av förbannade kommentarer från upprörda människor som tyckte att jag var hjärtlös vilket är helt okej för min del, det rör mig inte i ryggen. Det som däremot inte är okej är att två män tog kontakt med mig på messenger endast för att skälla ut mig och försöka sätta mig på plats. Den ena körde med den töntigaste stilen ever, han skrev ett argt meddelande där han kallade mig för både det ena och det andra och blockerade mig sedan när jag försökte svara. Den andra ställde en massa frågor i stil med: "Men om du träffar ditt livs kärlek och inte vet om att han är sjukskriven och du blir jättekär och upptäcker det först sen?" 🤦‍♀️

Det verkar som att det är få saker som rör upp känslor så mycket som när man väljer bort någon på grund av dennes ekonomiska förutsättningar fastän det kan vara en nog så avgörande punkt för vilket liv kan man få 😂
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 189
Senast: Enya
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 970
Senast: mars
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 394
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp