Dejtingtråden nr 30!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kommer man nära någon är ju risken större för att bli sårad. Men då kanske det finns chans till vänskap om ni inte skulle klicka på dejtingviset :).

Angående detta blir jag nyfiken. Har nån här nånsin gått på dejt(er) med nån som de träffat via dejtingapp, för att sen inte klicka och därefter bli vänner i fortsättningen? Låter för mig som nått som absolut inte kan hända för mig själv.

Det skulle alltså innebära att jag gillar dem mycket (som jag måste göra om jag ska vilja vara vän med nån) men inte är attraherad av dem alls känslomässigt/sexuellt. Och de exakt samma sak om mig. Och detta ska vi lista ut på en eller några dejter. Nej, låter mega-otroligt.

Å andra sidan så tror jag inte riktigt på detta med tjej-kille-vänskaper i allmänhet, som en generell regel.
 
Oj! Vad konstigt tycker jag.

Jag har kvar en som jag har dejtat, och hade som fwb, i mina digitala kanaler. Bodde vi närmare skulle vi nog kunna hänga lite, men båda är överens om att det inte är "vi".

Okej, om du räknar fwb som vänskap så, då är det en lite annan grej tycker jag.

Men som jag förstår det som i exemplet så hade ni dejtat också före, dvs ni hade inte bara gått på dejt där ni båda insåg att ni inte är attraherade av varann eller intresserade alls av nån slags förhållande förutom ett platoniskt vänskaps-sånt?

Tillägg: Skrev generell regel, självklart finns det också alltid undantag till regler, men de är få och sällan, anser jag.
 
Okej, om du räknar fwb som vänskap så, då är det en lite annan grej tycker jag.

Men som jag förstår det som i exemplet så hade ni dejtat också före, dvs ni hade inte bara gått på dejt där ni båda insåg att ni inte är attraherade av varann eller intresserade alls av nån slags förhållande förutom ett platoniskt vänskaps-sånt?

Tillägg: Skrev generell regel, självklart finns det också alltid undantag till regler, men de är få och sällan, anser jag.

Jag har alltid haft fler killkompisar än tjejkompisar, ända sen jag var liten.
Nu är jag 35 och har ett helt gäng killar som enbart är kompisar.
Aldrig varit några problem.
 
Angående detta blir jag nyfiken. Har nån här nånsin gått på dejt(er) med nån som de träffat via dejtingapp, för att sen inte klicka och därefter bli vänner i fortsättningen? Låter för mig som nått som absolut inte kan hända för mig själv.

Det skulle alltså innebära att jag gillar dem mycket (som jag måste göra om jag ska vilja vara vän med nån) men inte är attraherad av dem alls känslomässigt/sexuellt. Och de exakt samma sak om mig. Och detta ska vi lista ut på en eller några dejter. Nej, låter mega-otroligt.

Å andra sidan så tror jag inte riktigt på detta med tjej-kille-vänskaper i allmänhet, som en generell regel.
Har kvar tre killar på Facebook som jag träffat via tinder men som jag ändå klickat med och tycker är nice att hänga med när vi är på event och så.
En annan träffade jag inte via internet utan på en födelsedagsfest för en gemensam vän. Sedan den kvällen hördes vi varje dag, började dejta och umgicks på så sätt i nästan åtta månader. Vi önskar båda att vi kunde bli faktiskt kära i varandra, men det blev inte så utan vi fann vänskap istället.
 
Okej, om du räknar fwb som vänskap så, då är det en lite annan grej tycker jag.

Men som jag förstår det som i exemplet så hade ni dejtat också före, dvs ni hade inte bara gått på dejt där ni båda insåg att ni inte är attraherade av varann eller intresserade alls av nån slags förhållande förutom ett platoniskt vänskaps-sånt?

Tillägg: Skrev generell regel, självklart finns det också alltid undantag till regler, men de är få och sällan, anser jag.

Jag har haft övervägande manliga kompisar, några jag legat med och några inte. Ser inte det som något konstigt alls.

Min man umgicks mest med ett tjejgäng när han var i tjugoårsåldern och hade inte ihop det med någon av dem. De som bor kvar i byn har han fortfarande kontskt med.
 
Angående detta blir jag nyfiken. Har nån här nånsin gått på dejt(er) med nån som de träffat via dejtingapp, för att sen inte klicka och därefter bli vänner i fortsättningen? Låter för mig som nått som absolut inte kan hända för mig själv.

Det skulle alltså innebära att jag gillar dem mycket (som jag måste göra om jag ska vilja vara vän med nån) men inte är attraherad av dem alls känslomässigt/sexuellt. Och de exakt samma sak om mig. Och detta ska vi lista ut på en eller några dejter. Nej, låter mega-otroligt.

Å andra sidan så tror jag inte riktigt på detta med tjej-kille-vänskaper i allmänhet, som en generell regel.

Givetvis! Pågående dejt och jag kände dessutom så för varandra när vi började träffas "oklart om det här kommer bli vänskap eller något annat, men det är definitivt en människa jag vill ha kvar i mitt liv". Efter två månader av "hänga som kompisar" bestämde vi oss för att börja dejta lite mer på riktigt. Träffades på Tinder.

Jag skulle aldrig dejta någon som inte potentiellt skulle kunna vara en vän till mig, och de flesta av mina ex är kvar i min vänkrets (vissa träffar jag varje vecka, vissa några gånger om året, men vi är helt klart på kompiskartan).

För övrigt skulle jag nog inte vilja dejta någon som inte har (även) kvinnliga vänner, det brukar tyda på en inställning till könsroller som jag inte skriver under på.
 
Jag skulle inte kunna ha kvar en dejt eller ett ex som tror jag. Har iaf inte hänt hittills. Men det har nog mer med mina vänskapsrelationer att göra. Jag vill alltid ha färre vänner än jag redan har så det krävs en jävla massa för att jag ska vilja behålla någon ny som vän 😅
 
För övrigt skulle jag nog inte vilja dejta någon som inte har (även) kvinnliga vänner, det brukar tyda på en inställning till könsroller som jag inte skriver under på.
Detta!
Är en kvinna inte liggbar så är hon inte värd att umgås med.
Alternativt: Klart man egentligen vill ligga med alla kvinnor.

Nja. Det går bort.

Både min exman och min särbo har många kvinnor som vänner.
 
Angående detta blir jag nyfiken. Har nån här nånsin gått på dejt(er) med nån som de träffat via dejtingapp, för att sen inte klicka och därefter bli vänner i fortsättningen? Låter för mig som nått som absolut inte kan hända för mig själv.

Det skulle alltså innebära att jag gillar dem mycket (som jag måste göra om jag ska vilja vara vän med nån) men inte är attraherad av dem alls känslomässigt/sexuellt. Och de exakt samma sak om mig. Och detta ska vi lista ut på en eller några dejter. Nej, låter mega-otroligt.

Å andra sidan så tror jag inte riktigt på detta med tjej-kille-vänskaper i allmänhet, som en generell regel.

Ja. Jag har två sådana manliga vänner. Den ena var den som presenterade mig för min särbo (han hade på känn att vi skulle vara en bra matchning)
 
Givetvis! Pågående dejt och jag kände dessutom så för varandra när vi började träffas "oklart om det här kommer bli vänskap eller något annat, men det är definitivt en människa jag vill ha kvar i mitt liv". Efter två månader av "hänga som kompisar" bestämde vi oss för att börja dejta lite mer på riktigt. Träffades på Tinder.

Jag skulle aldrig dejta någon som inte potentiellt skulle kunna vara en vän till mig, och de flesta av mina ex är kvar i min vänkrets (vissa träffar jag varje vecka, vissa några gånger om året, men vi är helt klart på kompiskartan).

För övrigt skulle jag nog inte vilja dejta någon som inte har (även) kvinnliga vänner, det brukar tyda på en inställning till könsroller som jag inte skriver under på.
Helt enig.
 
Min bästa vän sen 18 år tillbaka är kille, och den enda vännen jag pratar med dagligen nu är också kille. Har alltid föredragit manligare vänner, dom är enklre att umgås med och jag som är väldigt introvert upplever att det är lättare att säga åt en kille att gå hem när jag känner att jag umgåtts nog än med en kvinnlig. Det går liksom att vara lite mer rakt på med dom utan att dom ifrågasätter.
 
Jag har alltid haft fler killkompisar än tjejkompisar, ända sen jag var liten.
Nu är jag 35 och har ett helt gäng killar som enbart är kompisar.
Aldrig varit några problem.

Fast min fråga egentligen var inte om huruvida man kan ha killkompisar som tjej alls. Frågan var om nån varit med om att de skaffat en kompis via en dejt arrangerad online, där båda parter då alltså inser att de har noll romantiska känslor eller attraktion för varann, men ändå gillar varann, och bestämmer sig för att bli vänner?

Det andra är en fundering/sidospår.
 
Det låter väldigt skumt att inte kunna ha manliga vänner som kvinna, och tvärt om. Ska vi som är bi inte kunna ha kompisar alls alltså? :cry:

Vet inte vem som sagt att man inte ska kunna ha kompis alls om man är bi. Eller att kvinnor inte ska kunna ha män som kompisar. Jämförelsen av dynamiken vore för övrigt tex bi-kvinnor som hade andra bi-kvinnor/homosexuella kvinnor som kompisar, men ej heller det är samma sak som det jag skrev.
 
Min bästa vän sen 18 år tillbaka är kille, och den enda vännen jag pratar med dagligen nu är också kille. Har alltid föredragit manligare vänner, dom är enklre att umgås med och jag som är väldigt introvert upplever att det är lättare att säga åt en kille att gå hem när jag känner att jag umgåtts nog än med en kvinnlig. Det går liksom att vara lite mer rakt på med dom utan att dom ifrågasätter.

Återigen har jag inte sagtatt inga kvinnor kan ha manliga vänner, eller vice versa,. Min fråga var nått helt annat. Det jag faktiskt pratade om var online-app-arrangerade-dejter som skulle kunna mynna ut i vänskaper för att man inte känner attraktion/romantiska känslor. Om nån hade ett sånt exempel.

Undrar lite om det fallet du beskriver dock av ren nyfikenhet. Hade ni nånsin nått annat än vänskap, och har han aldrig haft några andra känslor för dig? Hade han nånsin gjort nått sexuellt med dig om du hade föreslagit det, tror du?
 
Träffade vad-det-nu-är igår. Det var trevligt som vanligt trots att barnaktiviteter inte riktigt är min grej. Vi har inte setts på en vecka och jag känner mig alltid lite avvaktande till en början, om vi inte ses oftare. Det är väl min skeptiska läggning antar jag. Pratade om att ses och fika idag men vi fick inte ihop tidsplanen så det får bli en annan gång.

Jag känner mig lite off faktiskt. Till stor del beror det på att jag jobbar 12 tim per dygn och sover 4, inte så konstigt att jag är mossig i huvet. Men jag kan inte riktigt se rent logiskt hur vi skulle kunna synka våra liv. Jag är inte intresserad av att slösa energi på nåt som bara blir besvärligt. Även om jag gillar honom så om jag struntar i känslorna och tänker logiskt så känner jag liksom att nja, det blir inget varaktigt. Jag borde väl lyssna mer på känslorna kanske men jag har väldigt svårt för att ta bort den rationella aspekten. Det kanske blir annorlunda nästa vecka när vi kan umgås mer när han inte har barnet och jag är ledig. Eller så är det lättare att lura sig själv då.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag startar en ny tråd eftersom ämnet kommit upp i flera andra trådar (så mod inte skäller på oss :angel:). Så, vad säger Buke...
19 20 21
Svar
402
· Visningar
17 995
Senast: MJLee
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 888
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 789
Senast: skiesabove
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 714
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp