Deklaration 2023

nullo-modo

Trådstartare
Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022

13 februari
Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med kvarskatt på mer än 30 000 kronor och vill undvika kostnadsränta.

6-10 mars
Du som har en digital brevlåda får din deklaration som pdf-fil dit.

14 mars
Nu kan du deklarera. Du som har en e-legitimation kan logga in i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1.

30 mars
Sista dagen att godkänna din deklaration digitalt, utan ändringar eller tillägg, för att få skatteåterbäringen i april.

5-6 april
Skatteverket betalar ut skatteåterbäring till dig som godkänner din deklaration digitalt utan ändringar, senast den 30 mars.

2 maj
Sista dagen att deklarera, om du inte fått anstånd med att lämna deklarationen.

3 maj
Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med kvarskatt under 30 000 kronor och vill undvika kostnadsränta.

8-9 juni
Skatteverket betalar ut skatteåterbäringen till dig som deklarerar senast den 2 maj och vars deklaration har godkänts.
 
Senast ändrad:
Har för första gången betalat in för lite skatt på inkomst :jawdrop: detta pga jobbyte och då större klumpsumma som betalades ut och haft flera inkomstkällor.

Trots detta blir det nog 2-3 tusen tillbaka när reseavdraget gjort sitt.
 
Tack för tipset, jag ska för första och enda gången göra reseavdrag. Någon som sitter på bra tips?
Tipps vet jag inte men information om det.

https://skatteverket.se/privat/skat...adittreseavdrag.4.515a6be615c637b9aa420e.html

Själv kollar jag lönespec/lönesystemet för att kolla antal dagar jag jobbat under året.
Kör du där det är trängselskatt så blir det även att hålla reda på när det inte finns någon trängselskatt som tex dag för en afton.
 
Jag kommer få dra av för dubbelt boende och hemresor bland annat i år. Borde alltså få tillbaka lite, men har verkligen ingen aning om hur mycket.
 
De med NE-bilaga brukar få tillbaka runt augusti (om inget ska granskas).

Jag ligger plus runt 56 000 på inkomsten. Men lite av det ska betalas in på företaget då jag ligger lite för lågt på prel skatten där. Kommer få tillbaka 35 000.
Tog bara med det som gäller för stora massan. Finns annars en uppsjö av viktiga datum.
 

Liknande trådar

Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 387
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 181
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan Jag lånade ut min häst på foder den 25:e november. Fodervärden (eller hennes mamma då) skulle stå för försäkringskostnaden, hon började...
Svar
7
· Visningar
1 138
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp