deklarera. hjälp

Frallis

Trådstartare
Ute i sista stund och medveten om det.

fick in 269 000 och hade utgifter på ca 110 000. betalas skatt på 159 000 då?
är skatten på 30 eller 25%? läser olika på olika ställen

hur i hvete räknar jag vad skatten ska bli? har försökt att läsa mig till hur man gör men får inte ihop det.

har förstått nu att vi ska starta företag istället men förra året måste väl ändå gå under hobby eftersom vi inte startat företaget än och deklarationen ska in på torsdag.

ingen smutskastning, VI VET ATT VI ÄR SJUKT DÅLIGT PÅLÄSTA! vi har pengar till att betala skatten och vi SKA betala skatten.
 
Du har råkat lägga tråden på Hund. Har rapporterat till moderator som kan flytta den rätt.

Enklast för dig måste väl vara att ringa Skatteverket?
 
Om det är hobbyverksamhet avgörs av syftet snarare än registreringen, det blir hobby om ni gör det av personligt intresse och inte har nåt vinstsyfte. Här finns mer info https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2019.1/326279.html
Skatten räknas på överskottet, i ditt exempel på 159 tkr. Jag är inte så bra på hobby, men det borde vara såhär: först egenavgifter, räkna med ca 25%. Det som återstår sen borde det bli tjänstebeskattning på, och hur mycket det är beror på de totala tjänsteinkomsterna (lön) och var ni bor. Beskattning av enskild firma går till på samma sätt.
Du behöver egentligen inte räkna ut skatten själv (fast jag har full förståelse för att du vill det), det viktiga är att du tar upp det som ska tas upp i din deklaration. Använd e-tjänsten så får du en skatteberäkning direkt.

Ni borde nog betala moms på intäkterna också, tror gränsen för momsbefrielse går vid 30 tkr/år.

Vet inte hur man gör om man inte har haft registreringarna på plats, men tycker också att du ska ringa Skv och fråga.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 861
Senast: ameo
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 732
Senast: lbb
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 165
Senast: Mineur
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 108

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp