Dekorationstallrikar till mer än dekoration

sthu

Trådstartare
Jag fyndade de här fina tallrikarna på second hand.
IMG_20220618_134101.jpg

Men, det står på baksidan att de inte ska användas till mat på grund av färgen.

Nu undrar jag, går det göra på något sätt så att de ändå går att använda till mer än dekoration? Lacka på något sätt? Eller är det bästa att jag investerar i en snygg hylla? I så fall, tips på snygga hyllor?
 
Men vad fina! :love:
Ingen aning vad du skall göra med dem men vad avundsjuk jag blev på ditt fynd! Hoppas du hittar någon bra lösning.
 
Som jag skrev i andra tråden är risken att det är blyglasyr när det är lergods. Och troligtvis är det koppar i det påmålade mönstret. Det i kombination av sura saker gör att det fäller ut bly.
Nu är väl risken för blyförgiftning minimal ändå vid användning, men jag hade inte valt att äta på dom.
Påmålad lack kommer det bara bli repor i.

/keramikern
 
Tack @parellikusken för svar, jag vet ju att du kan sånt här. Misstänkte att lack inte skulle vara nån bra lösning, men önskade att det skulle finnas nåt som funkade.

Tallrikshängare får jag kolla på. Kan vara ett alternativ. Men jag hade gärna använt dem ändå. Kan ju inte vara nån fara att ha typ mackan på eller?
 
Tack @parellikusken för svar, jag vet ju att du kan sånt här. Misstänkte att lack inte skulle vara nån bra lösning, men önskade att det skulle finnas nåt som funkade.

Tallrikshängare får jag kolla på. Kan vara ett alternativ. Men jag hade gärna använt dem ändå. Kan ju inte vara nån fara att ha typ mackan på eller?
Du kan ju servera kakor på dem? Eller godis? Sådant funkar ju, tänker jag, så länge det inte är kladdigt.... :)
 
Kladdigt är egentligen lugnt. Är mest sura saker som är problem, rabarberkaka, sallad med vinäger, filmjölk osv.
Så är det kladdiga inte surt är det lugnt, men typ potatismos är lugnt.
Kan det inte finnas risk att det är mindre tåligt än när tillverkarens avsikt är att man ska använda bestick, gno med diskborste etc. på ytan?
Edit: menar alltså tåligt mot slitage och repor
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag blev lite slumpartat bjuden på bröllop i Maj med klädkod kostym (antar att det är mörk kostym som åsyftas) och jag behöver shopping...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 827
Senast: cirkus
·
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
856
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 895
Senast: Badger
·
Fritid Efter en rätt tung och tuff period i livet känner jag för att komma bort lite och göra något på egen hand. Jag har aldrig varit i Paris...
Svar
8
· Visningar
830
Senast: Javan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp