Dekorera stenland. Tips?

MM

Trådstartare
Anlade ett "stenland" då det mest låg grus direkt under maskrosorna som bodde där innan så svårt att plantera något.

Men vet inte hur vi ska dekorera det så skulle uppskatta lite tips :)

Tanken var att inte behöva hålla på något mer ansträngande med växter men en åretruntväxt i en kruka som aldrig behöver ses till funkar :p

Kanske en solcellslampa? Eller solcellslampa som sitter på staketet över landet? Gärna åretruntdekoration som funkar i alla väder. Vi är inte så duktiga på att plocka undan eller byta ut för olik årstider. Men att bara sätta dit en igelkott i betong känns lite trist.

Det är väl 5-6 m långt och ca 1 m brett.
(Marken ska kännas till lite utanför och busken framför flyttas. Bara inte varit läge att plantera om i torkan.)


AQKAAAACPalodHRwczovL2NkbjEuY2RubWUuc2UvNDc4NjQ3Ny85LTMvbW9iaWx1cHBsYWRkbmluZ181YjdkNGJiZmRkZjJiMzY4MzU1MGQxNmMuanBn
 
Jag tänker direkt på taklök. Det är torktåligt som tusan och behöver aldrig vattnas. Jag har själv haft en idé om att lägga ner en kruka på sniskan så det ser ut som om den har vält, gärna lite uppe på en liten kulle, och sen ha taklök som "rinner ur" krukan och ut i marken nedanför. Hur det skulle se ut i verkligheten vet jag inte för jag har inte provat än.
 
Jag håller med @Magiana att taklök är en bra växt! Det finns massor av varianter som man kan göra med dem, kolla gärna på pinrest för idéer. :D Sen är jag svag för stenklot, eller vackra stenar överlag, det finns många som kan ligga året om. Något litet vatten med rörelse kanske? Det måste visserligen tas in på vintern men det kanske kan fungera?
 
Blandning av sedumväxter som bildar en matta, likt de man har på gröna tak? De verkar ge fina färgskiftningar och får "oanvänd yta" att se levande ut. Olika sorters fetknopp och fetblad.
Eller en rand av utvald sort längs ytterkanten som kan få krypa ut över stenarna, t.ex. gul fetknopp
 
  • Gilla
Reactions: MM
Jag tänker direkt på taklök. Det är torktåligt som tusan och behöver aldrig vattnas. Jag har själv haft en idé om att lägga ner en kruka på sniskan så det ser ut som om den har vält, gärna lite uppe på en liten kulle, och sen ha taklök som "rinner ur" krukan och ut i marken nedanför. Hur det skulle se ut i verkligheten vet jag inte för jag har inte provat än.

Jag håller med @Magiana att taklök är en bra växt! Det finns massor av varianter som man kan göra med dem, kolla gärna på pinrest för idéer. :D Sen är jag svag för stenklot, eller vackra stenar överlag, det finns många som kan ligga året om. Något litet vatten med rörelse kanske? Det måste visserligen tas in på vintern men det kanske kan fungera?

Jag har taklök i ett stort gjutet rabarberblad. Lagt lite lutat så vattnet rinner ur.

Tack för tipset om taklök, tror den växten skulle funka för oss :)
Det är inget som sprider sig som värsta ogräset? :p

@Luff Har du möjlighet att visa bild på ditt rabarberblad med taklökarna i? Vi kollade faktiskt på en stor platt sten att lägga i landet och sätta en kruka på, men om det går att plantera direkt på så vore det ju ännu smidigare. Får kolla så den stenen vi kikat på har möjlighet för detta annars finns det ju andra :)
 
Vattensten/fontänsten/-ar, typ dessa? (Men ärligt talat så får jag ju tvångstankar att jag hade velat plantera på den ytan.) :o:D Men taklök är också en bra idé!

Visa bifogad fil 18514

Går dom på el eller hur funkar såna? :)

Den ytan var inte så vacker innan så den här lösningen är lite bättre, det här är efter jag mördat alla maskrosor och tistlar :p
AQKAAAACsvBodHRwczovL2NkbjEuY2RubWUuc2UvNDc4NjQ3Ny85LTMvMjAxODA1MjFfMDk1NDAyXzViN2ZkMjBlMmE2YjIyOTJiNmNlZmE0My5qcGc



Finns gott om andra ytor att plantera på i trädgården. Eller du menade att du ville plantera i stenlandet? Hur hade du velat ha det då? :)
Vi har en liknande yta vi tänkte anlägga stenland på också men där hade det passat med någon högre växt som lite insynsskydd.
 
Tack för tipset om taklök, tror den växten skulle funka för oss :)
Det är inget som sprider sig som värsta ogräset? :p

@Luff Har du möjlighet att visa bild på ditt rabarberblad med taklökarna i? Vi kollade faktiskt på en stor platt sten att lägga i landet och sätta en kruka på, men om det går att plantera direkt på så vore det ju ännu smidigare. Får kolla så den stenen vi kikat på har möjlighet för detta annars finns det ju andra :)
Jag har det på pappas grav. Har tyvärr inget kort. Och i sommar har till och med taklöken tagit stryk. Jag är ju inte där och vattnar så ofta.
Jag försökte hitta bilder på google men där tycker jag inte jag hittar något fint. Bladet ska ju synas ordentligt och ligga lite på lut och behöver vara Stort för att rymma taklöken. Jag har lite prydnadsstenar runt om taklöken som liksom rinner ut längst ner för att knyta ihop det med resten.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Kollade på taklök igår och dom såg små och söta ut :D
Inte hittat rätt sten att plantera dom på än men hoppas kunna komma iväg denna veckan och kika. Blomsterlandet hade tyvärr inget sånt. Vet ni någon annan av de större kedjorna som kan sälja sånt?
Hade varit trevligt att få dit något nu innan hösten kommer. Annars får vi väl vänta till våren då butikerna fylls på igen.
 
Kollade på taklök igår och dom såg små och söta ut :D
Inte hittat rätt sten att plantera dom på än men hoppas kunna komma iväg denna veckan och kika. Blomsterlandet hade tyvärr inget sånt. Vet ni någon annan av de större kedjorna som kan sälja sånt?
Hade varit trevligt att få dit något nu innan hösten kommer. Annars får vi väl vänta till våren då butikerna fylls på igen.

Det finns nog inte nu, det är mer en vårplanteringsväxt :)
 
Kollade på taklök igår och dom såg små och söta ut :D
Inte hittat rätt sten att plantera dom på än men hoppas kunna komma iväg denna veckan och kika. Blomsterlandet hade tyvärr inget sånt. Vet ni någon annan av de större kedjorna som kan sälja sånt?
Hade varit trevligt att få dit något nu innan hösten kommer. Annars får vi väl vänta till våren då butikerna fylls på igen.
Bauhaus brukar kunna ha lite såna grejer, men kolla även om ni inte har någon lokal trädgårdshandel. De brukar kunna ha rea på stenar och sånt nu på hösten.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Det finns nog inte nu, det är mer en vårplanteringsväxt :)

Kollade på dom inne på blomsterlandet så än säljs dom. Men åker dom ur sortimentet så kanske jag skulle åka och köpa på mig ett gäng nu :)
Går dom att plantera nu isf eller bättre och köpa till våren?
 
Bauhaus brukar kunna ha lite såna grejer, men kolla även om ni inte har någon lokal trädgårdshandel. De brukar kunna ha rea på stenar och sånt nu på hösten.

Bauhaus finns tyvärr inte i min stad men tänkte åka till en byggfirma som säljer mursten och dekorationssten, vet att dom brukar ha lite sånt inne. Annars har vi en handelsträdgård heter det väl, så kan ringa dit och se om dom har något kvar. Ullared brukar ju ha men misstänker dom bytt ut allt till tomtar redan :p
 

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 773
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp